Gezondheid alle pijlers

Nuvaring en bescherming

18-09-2012 21:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of iemand mij met mijn stommiteiten wil helpen

Ik slik al een jaar of vijf de Diane-35 en op de dag dat ik weer met een nieuwe strip moest beginnen besloot ik van die hormonenbom af te stappen. Ik heb die dag geen nieuwe strip gehaald. Ben inmiddels ongesteld geweest en heb vandaag de nuvaring bij de dok gehaald.

Nu is mijn vraag: wanneer moet ik beginnen met die nuvaring en wanneer ben ik dan beschermd? Ik ben net ongesteld geweest en zou volgens de gebruiksaanwijzing moeten wachten op de volgende menstruatie. Of ik had hem direct na mijn laatste pil moeten gebruiken. In beide gevallen zou ik meteen beschermd zijn. Ik had al aan de dokter gevraagd of ik dat niet eerder kon doen, maar daar wist hij geen antwoord op (hij had de nuvaring nog amper voorgeschreven geloof ik). Ik had hier duidelijk niet over nagedacht, want mijn regels kunnen erg onregelmatig komen en gaan. Dikke kans dat het nu langer dan een maand gaat duren voordat ik weer ongesteld wordt. Waarom is dat een probleem? Ja die laatste ring is dan niet meer houdbaar en ze zijn best duur voor een arme student .

Ik heb nog even gegoogled op wanneer je beschermd bent als je hem buiten de menstratie in doet en ik kom op verschillende info uit. De ene zegt dat je dan een week onbeschermd bent en de andere zegt dat je dan drie weken onbeschermd bent.

Ik ga morgen nog even naar de apotheek bellen, maar ik vrees dat zij ook alleen met de karige info uit de gebruiksaanwijzing komen.

Weet iemand hier iets over?
Die ringen zijn een hal jaar houdbaar, heb je dan meteen voor een half jaar meegekregen? Eigenlijk hoort je dokter dat voor 3 maanden te doen. Maar ja, als je je stopweken zometeen gewoon overslaat, dus doorringt, dan kom je een stuk vroeger uit.....
Ik zou trouwens sowieso niet wachten tot je menstruatie, het is best vervelend om tijdens je bloeding met tampons ed die ring te dragen. Ik weet nu ook even niet meer of je nou na drie of een week weer safe zit...... Zalhet even opzoeken
Ik dacht dat als je de stopweek niet neemt, dat je de ring dan vier weken kon laten zitten?
quote:dubbelma schreef op 18 september 2012 @ 21:49:

Ik zou trouwens sowieso niet wachten tot je menstruatie, het is best vervelend om tijdens je bloeding met tampons ed die ring te dragen. Ik weet nu ook even niet meer of je nou na drie of een week weer safe zit...... Zalhet even opzoeken

Bedankt voor je reacties.

Ja wat je hier zegt is ook een van de grootste redenen waarom ik dat menstruatie verhaal wil vermijden inderdaad!
Ik kom overal tegen dat wanneer je de ring een week inhebt dat ie betrouwbaar is, ongeacht van het moment van je cyclus. Wel moet je hem dan drie weken achtereen dragen en niet na twee weken ofzo een stopwerk inlassen
Gewoon nu direct met de ring beginnen. Maar houd dan in je achterhoofd dat je pas veilig bent nadat je een "menstruatie" met de ring hebt gehad.

Dus: Ring in, 3 weken laten zitten (deze periode alleen beschermd vrijen), stopweek inlassen, "menstruatie" krijgen, optijd weer beginnen (vanaf nu beschermd)..
Je kunt sowieso de ring vier ipv drie weken inhouden, geloof wel dat je dan zonder stopweek door moet ringen. Is al even geleden dat ik het zelf gebruikte.
quote:kookwekkert schreef op 18 september 2012 @ 21:50:

Ik dacht dat als je de stopweek niet neemt, dat je de ring dan vier weken kon laten zitten?

Klopt.. Als ik doorring vervang ik de ring elke 4 weken.

Als je kijkt in de bijsluiter staat ook dat het niet erg is als de ring (max een week) te lang in heeft gezeten. Langer dan dat maakt hem onbetrouwbaar.
Dubbelma en ephina,

Bedankt voor de reacties (en het zoeken).

Dubbelma, klopt het dat jij zegt dat je na 1 week al beschermd bent en ephina, jij na 3 weken ?

Het wordt ingewikkeld ;)
Ringen zijn trouwens buiten de koelkast een half jaar houdbaar. Binnen de koelkast langer.

Ik hoefde niet te zoeken trouwens . Ik gebruik em zelf al een tijd.
Wellicht ben je na een week al beschermd. Je kunt het proberen. Maar ik zou het niet doen.. Je bent nu niet aan de anticonceptie. Dus jouw startsituatie is hetzelfde als de mijne. Al was ik iets langer niet aan de anticonceptie.

Ik ben begonnen op mijn eerste menstruatiedag.. Dan moet het veilig zijn vanaf het begin. Maar mijn arts adviseerde toch de eerste nuvamenstruatie af te wachten.

Dat heb ik gedaan.. Want ik durfde het risico niet te nemen. Liever 3 weken met condoom vrijen dan zwanger worden.
Nu inbrengen en tot aan je nuvaringregel condooms gebruiken. Bij de Lidl. alle soorten en smaken 12 voor 3.49 euro.

Nuvaring kan je idd 28 dagen dragen. Dat scheelt je toch weer drie regels per jaar en dat is scheelt weer de aankoop van een doos.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Situatie 2: Je wilt overstappen van een combinatiepil of anticonceptiepleister

Keuze 1:

Je kan NUVARING inbrengen tijdens de stopweek of uiterlijk op de dag dat je normaal met een nieuwe pilstrip of pleister zou beginnen. NUVARING biedt dan onmiddellijk bescherming tegen zwangerschap en je hoeft geen aanvullende maatregelen te nemen.
Te laat ingebracht na stopweek, wat nu?

NUVARING heeft een veiligheidsmarge van 3 uur, dat betekent dat de ringvrije periode nooit langer mag duren dan 7 dagen (7 x 24 uur) en 3 uur. Bij een langere ringvrije periode is de betrouwbaarheid van NUVARING verminderd. Hoe langer deze ringvrije periode, hoe groter de kans op een zwangerschap

Wat te doen:

Minder dan 3 uur te laat:

• Breng direct een nieuwe ring in, je bent nog steeds beschermd.

Meer dan 3 uur te laat:

• Voorafgaande 7 dagen GEEN gemeenschap gehad:

1. Breng zo snel mogelijk een nieuwe ring in.

2. Gebruik tijdens de eerste 7 dagen van deze nieuwe ring een condoom.

• Voorafgaande 7 dagen WEL gemeenschap gehad:

Indien je onbeschermde gemeenschap hebt gehad tijdens de ringvrije periode, bestaat er een risico op zwangerschap. Indien mogelijk kan je een morning after procedure overwegen. In dit geval raden wij je aan contact op te nemen met je arts/apotheek.

NuvaRing langer dan 3 uur tussentijds uit je vagina geweest?

Wat te doen:

• Tijdens de 1e week: heb je 7 dagen daarvoor gemeenschap gehad dan heb je een verhoogd risico op zwangerschap. Neem contact op met je arts. Gebruik de daaropvolgende 7 dagen een extra barrièremiddel (zoals condoom).

• Bij geen gemeenschap gehad in de 7 dagen daarvoor lees verder bij tijdens 2de week!

• Tijdens de 2e week: breng de ring zo snel mogelijk opnieuw in, laat deze 7 dagen aaneengesloten in de vagina zitten. Gedurende 7 dagen een extra barrièremiddel (zoals condoom) gebruiken. Ook in de 2e week heeft de vrouw een verhoogd risico op zwangerschap!

• Tijdens de 3e week:

• Breng meteen een nieuwe ring in, je start dus een nieuwe periode van 3 weken.

• Als je de ring de afgelopen 7 dagen onafgebroken hebt gedragen (dus ook niet tussentijds verwijderd) kan je ook kiezen om je stopweek van maximaal 7 dagen in te gaan.
Bedankt iedereen,

ik zal dus helaas 3 weken moeten wachten.
Ah joh, maak er een spelletje van, doe dat condoom op je meest erotische manier bij hem om! Als je even dooroefent kan je het zelfs met je mond, vindt je man vast niet erg!
Hey fame, ik krijg pijn van condooms, maar in hoge nood lijkt me dat wel een leuk idee ja! Is wel even oefenen denk ik. de nuvaring heb ik in en heb er totaal geen last van. voel hem niet zitten. Ben er sowieso voor alsnog wel blij mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven