Gezondheid alle pijlers

Ogen laseren

03-10-2019 16:41 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben van plan om mijn ogen te laten laseren (spannend!) en ik zoek naar mensen die mij wat meer over hun ervaringen kunnen vertellen!

Allereerst: hoe ging je herstel? Kon je snel weer aan het werk? Kon je snel weer auto rijden? Wat deed je in de periode dat je nog snel last kreeg van je ogen?

Verder: hoe heb je het geregeld met je werkgever? Vrije dagen opnemen of een ziekmelding of wellicht een combinatie van beide? (Ik heb dit uiteraard aan mijn eigen werkgever voorgelegd, maar ben benieuwd hoe dit bij anderen gaat!)
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega heeft het laten doen en heeft een weekje vrij genomen. Was heel snel hersteld, zag ook perfect en kon gewoon met de auto naar het werk. Ze mocht alleen een tijdje geen make-up dragen. Zelf durf ik het niet, ik heb eens een programma op tv gezien en toen besloten dat ik het allerallerkleinste risico zelfs niet wil nemen.

Ziek melden zou ik trouwens echt belachelijk vinden, je kiest er zelf voor om dit te doen en je bent niet ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrije vrijdag opgenomen en volgens mij de zaterdag ( een halve dag) wel weer gewerkt maar dat weet ik eigenlijk niet eens meer zeker.
De dag van het laseren was ik daarna wel heel moe en heb liggen slapen toen ik eenmaal thuis was. Had mijn vader geregeld die me naar Amsterdam heeft gebracht en weer naar huis( 1,5 uur verderop).
Ik heb een oog laten doen en heb wel een bijwerking dat ik een halo zie om lampen, vooral in het begin veel last van gehad. Nu is het minder of ik ben er aan gewend na 5 jaar. Ben er in elk geval nog steeds blij mee en zit er aan te denken om na te laten kijken of mijn andere oog nu ook kan, die was toen niet “ slecht” genoeg. Maar aan de andere kant dadelijk krijg ik daar ook de bijwerking van een halo en dat houdt me toch een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn man hebben het al 10 jaar geleden gedaan, en nog steeds vind ik het de beste investering ooit. Ik ben er zo blij mee!

Er zijn verschillende behandelmethodes, die verschillende herstelperiodes hebben. Let dus op dat je uitgaat van het advies van de arts, mensen op het forum hebben andere ervaringen.

Mijn man en ik hadden het niet tegelijkertijd gedaan, zodat we elkaar konden helpen. Even in de agenda gekeken 3 jaar terug, hij had de afspraak op een donderdag. Ik herinner me dat hij na het laseren in bed ging met zijn ogen dicht, maar 's avonds alweer tv zat te kijken met zonnebril op. Dat weekend kwamen er vrienden op bezoek, daar was hij dus niet te ziek voor. Die maandag ging hij weer naar werk (met de auto).

Ik had het de 1e dag van de kerstvakantie (zoals elk jaar 2 weken vrij genomen). De dag van het laseren lag ik in bed, dag daarna kon ik goed zien met zonnebril op. 3 dagen later was het 1e kerstdag, dat was gewoon een gezellige dag (geen zonnebril) al zal ik toen geen auto gereden hebben. Wel waren we nog lang aan het druppelen.

Normaal gesproken neem ik geen vrij voor een medische ingreep, maar voor ogen laseren wel. Het is toch een keuze en niet medisch noodzakelijk. In goed overleg met de werkgever kan je ook iets anders afspreken.
Wat zijn dan behalve die halo vaak voorkomende bijwerkingen?

Is het zicht daarna hetzelfde als zonder lenzen of bril, of merk je toch verschil?
Alle reacties Link kopieren
Lasek, twee weken niet gewerkt. Behandeling en pijn vielen me mee. Zag eerst wazig en kwam langzaamaan terug. Inmiddels 9 jaar geleden en nog steeds stabiel. Kon mijn lenzen niet meer verdragen door droge ogen, die zijn nog steeds droog en ik gebruik daarvoor oogdruppels. Maar totaal geen spijt.
Overigens stelde mijn directeur voor mij gewoon ziek te melden dus tja, daar ben ik niet tegenin gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel nog. Hoor in mijn omgeving toch veel mensen die terug een bril of lenzen moeten.
Alle reacties Link kopieren
Laseren kon bij mij niet, maar een lensimplantaat wel! Dit kwam naar voren tijdens het vooronderzoek.

Ik ben afgelopen dinsdag geholpen, dus mocht je daar ook vragen over hebben dan hoor ik het wel. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik had gespaard en vol goeie moed naar t vooronderzoek toen ik eindelijk het geld gespaard had helaas kon t bij mij niet
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
03-10-2019 17:41
Ik twijfel nog. Hoor in mijn omgeving toch veel mensen die terug een bril of lenzen moeten.
Dit. Pas nog geïnformeerd bij opticien en die zei dat binnen 20 jaar na laseren vrijwel iedereen een leesbril nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ridderspoor schreef:
03-10-2019 18:50
Laseren kon bij mij niet, maar een lensimplantaat wel! Dit kwam naar voren tijdens het vooronderzoek.

Ik ben afgelopen dinsdag geholpen, dus mocht je daar ook vragen over hebben dan hoor ik het wel. :proud:
Daar had mijn man het over. Wat kost zoiets en waar heb je dat laten doen?
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
03-10-2019 19:21
Dit. Pas nog geïnformeerd bij opticien en die zei dat binnen 20 jaar na laseren vrijwel iedereen een leesbril nodig heeft.
Ja dat zeiden ze bij mij meteen ook al maar ja liever ooit een leesbril en nu ben nu al 5 jaar brilloos.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
03-10-2019 19:21
Dit. Pas nog geïnformeerd bij opticien en die zei dat binnen 20 jaar na laseren vrijwel iedereen een leesbril nodig heeft.
Dat klopt. Met of zonder laseren, we ontkomen er niet aan.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
03-10-2019 19:21
Dit. Pas nog geïnformeerd bij opticien en die zei dat binnen 20 jaar na laseren vrijwel iedereen een leesbril nodig heeft.
Ik bedoel mensen die na 5-10 jaar weer bril voor veraf nodig hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laten doen en uiteindelijk tevreden.

Heb wel langer last gehad na de behandeling dan mij vooraf duidelijk was. Het zou met de smile methode in een dag hersteld zijn... dat heb ik niet zo ervaren.

Die dag zelf kon ik mijn ogen bijna niet open doen. Het ging wel met de dag beter maar heb zeker 5 dagen moeten wennen en snel vermoeide ogen. Lezen was in het begin lastig met scherp stellen. Computeren was zeer vermoeiend. Auto rijden de eerste 3 dagen niet gedaan.
Een halfjaar lang zeer droge ogen, veel moeten druppelen en daardoor geen make-up gedragen.

Een leesbril heb je gewoon net zoveel kans op die nodig te hebben.

Ik ben zzper en heb dus vrij genomen.

Houd er ook rekening mee dat je voor de behandeling geen lenzen meer mag dragen maar een tijdje een bril op moet. Hoe lang van te voren dit moet ligt aan wat voor lenzen je draagt.
koffiewijck wijzigde dit bericht op 03-10-2019 20:19
14.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 8 jaar geleden mijn ogen laten laseren. Ik had -5 en -4. Ik heb sindsdien geen bril meer nodig gehad en zie even goed als op de dag na het laseren.
Ik heb geen bril voor lezen of ver zien.
Ik heb het op vrijdagochtend gedaan, duurde 16 seconde (tellen van 16 naar 0).
Vier keer per dag, twee verschillende druppels en ben maandags weer aan het werk gegaan.
Wel 3 weken gedruppeld, je mag niet wrijven en goed handen wassen.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
03-10-2019 19:21
Dit. Pas nog geïnformeerd bij opticien en die zei dat binnen 20 jaar na laseren vrijwel iedereen een leesbril nodig heeft.
Stel dat dit zo is, dan heb ik wel 20 jaar plezier gehad van het laseren van mijn ogen. Heb 1500,00 euro betaald.
Ik heb bijna 9 jaar geen bril meer. De beste investering ooit.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-10-2019 16:47

Ziek melden zou ik trouwens echt belachelijk vinden, je kiest er zelf voor om dit te doen en je bent niet ziek.
Ik snap je helemaal! Maar als mijn werkgever dat goed vindt, zeg ik daar geen nee tegen🙂 zo niet, neem ik met liefde die dagen op.



Bedankt voor alle reacties!!

Ik ben inderdaad nu al gestopt met mijn harde lenzen (dat was echt wennen!) en draag nu mijn bril.
Het is nog maar afwachten of het allemaal kan, dus duimen maar. Ik wil het al een paar jaar, maar tussendoor kinderen gekregen dus even uitgesteld. Nu ‘durf’ ik eindelijk....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb elf jaar geleden mijn ogen laten laseren, en vind het de beste investering ooit. Ik had -10 en -11 en meteen na de behandeling kon ik de wekker in de behandelkamer aflezen. Heb de dag zelf nog veel met mijn ogen dicht / in het donker gelegen en om de zoveel tijd ogen druppelen met antibiotica. Dit ook een paar weken daarna nog, en slapen met een soft brilletje zodat je niet in je ogen gaat wrijven.

Niet meer klooien met contactlenzen als je gaat zwemmen, naar de sauna gaat, naar het strand gaat, als het hard waait. Geen oogontstekingen meer.

De eerste tijd heb ik kunsttranen gebruikt om de ogen vochtig te houden, maar na een poos was dit ook niet meer nodig.
Ik zou zeggen, ga ervoor.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
Update: over twee weken gaat het gebeuren! Alle vooronderzoeken gehad en ben helemaal goedgekeurd. Ik heb een lekker dik hoornvlies 😏
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
06-11-2019 23:18
Update: over twee weken gaat het gebeuren! Alle vooronderzoeken gehad en ben helemaal goedgekeurd. Ik heb een lekker dik hoornvlies 😏
Spannend! Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Update!

Afgelopen donderdag was het dan zo ver! De behandeling zelf is mij enorm mee gevallen. Het was echt zo gebeurd en helemaal niet eng. Ik heb de TransPRK gehad.

Het herstel is nog wat wisselend (was van tevoren ook aangegeven), maar nu gaat het erg goed! De lichtgevoeligheid wordt al een stuk minder.
Ik heb mij vermaakt met wat kasten opruimen in huis en luisterboeken, fijn!

Vandaag gaan de bandage lensjes er als het goed is uit🙂

Tot nu toe: aanrader!
Alle reacties Link kopieren
👍🏼 Top!
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ogen op mijn 22e laten laseren. Ik had al lange tijd dezelfde sterkte (-3.25 en -3.75). Ik ben inmiddels 29 en zit alweer 3 jaar aan de bril (-1.00 en -1.25). Ik had mijn ogen laten laseren in de tijd dat ik nog op school zat. Daarna ben ik gaan werken. Doordat mijn werk veelal bestond uit beeldschermwerk hebben mijn ogen zich hierop aangepast.

Al met al heb ik er hooguit 4 jaar plezier van gehad. Ik ben hiermee ook naar het ziekenhuis gegaan, die de laserbehandeling bij mij heeft uitgevoerd. Ze zeiden het nog niet eerder te hebben meegemaakt. Ik ga nu jaarlijks op controle. Ik hoop dat ze mij tegemoet willen komen in het opnieuw laseren, zodra mijn sterkte weer een tijdje stabiel is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven