Gezondheid alle pijlers

OGTT test

13-02-2014 00:09 9 berichten
Ik moet binnenkort de OGTT test doen. Nu vroeg ik me af wat er gebeurd als je positief getest bent.

Zoals ik het uit de folder haal is het om te kijken of je suikerziekte ontwikkeld tijdens je zwangerschap. Dit betekend dan toch dat je het niet hoeft te krijgen? Prikken ze dan dagelijks je suiker om te kijken of je het dan wel hebt?

Heeft hier iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij deden ze deze test 3 jaar geleden tijdens mijjn zwangerschap omdat ik te zwaar ben. (Inmiddels wel alle zwangerschapskilo's + wat extra weer kwijt, gelukkig .)

Uitslag was bij mij prima, laatste bloedsuiker die ochtend was zelfs erg laag. Daarna ben ik verder niet meer op suiker gecontroleerd.

Bij de test kijken ze of je genoeg insuline aanmaakt om de suiker die je gedronken hebt op te ruimen, en of je lichaam goed op die insuline reageert. Als daar geen neiging tot diabetes uit komt, is de kans dat je alsnog zwangerschapsdiabetes krijgt, blijkbaar erg klein.

Edit: Als blijkt dat je wél (neiging tot) diabetes hebt, krijg je in eerste instantie waarschijnlijk een dieet. Dat is vaak al genoeg om je bloedsuikers onder controle te krijgen. Dan zal je bloedsuiker wel regelmatig gecontroleerd worden, maar niet dagelijks. Als je toch insuline moet gaan spuiten moet dat wel, maar dan leren ze je waarschijnlijk om dat zelf te doen.
Ik heb zwangerschapsdiabetes, en met een dieet weet ik mijn bloedsuikers laag genoeg te houden.

Het betekent dat de hoeveelheid insuline in mijn bloed niet voldoende is om de koolhydraten die ik zonder dieet zou eten te verwerken. De baby kan daardoor teveel glucose binnenkrijgen en veel te groot worden, wat gevolgen heeft voor de bevalling. Ook is de zuurstofvoorziening naar de baby slechter als je bloedsuikers hoog zijn, ook al voel je daar zelf niets van.

Een dieet houdt in : beperkt aantal koolhydraten en deze verdelen over de dag. ik eet ongeveer elke twee uur wat. Drie hoofdmaaltijden met ongeveer 40 gr koolhydraten en drie of vier tussendoortjes rond de 15 gram koolhydraten. Dat werkt bij mij, maar is voor iedereen anders. Chocolade, koekjes etc kun je beter laten staan. Het is dat, of een stuk fruit. Dan kun je beter fruit eten als tussendoortje.

Toen het net ontdekt was, heb ik twee weken lang elke dag 7 keer bloed per dag geprikt. Je krijgt hiervoor een meter mee naar huis. Het is een ienieminie vingerprikje, voel je weing van. Na deze twee weken weet je ongeveer wat je wel of niet kan eten qua hoeveelheden. (Weeg het af en schrijf het op) Nu prik ik twee keer per week een zogenaamde dagcurve. Als na deze twee weken blijkt dat je suiker te hoog is ondanks de koolhydraatbeperking, zul je insuline nodig hebben.

Zwangerschapsdiabetes werd bij mij al in week 12 vastgesteld nav te hoog BMI en familie met diabetes. Nu ben ik in week 35 en gebruik nog steeds geen insuline omdat ik me goed aan het dieet weet te houden. Dieet is overigens een groot woord, het is meer gezond en gevarieerd eten waarbij je vooral de koolhydraten over de dag verdeelt.

In de loop van de zwangerschap kan je insulineproductie verder afnemen, het is van belang om het te blijven controleren.
Je moet vroeg in de ochtend in het ziekenhuis zijn (nuchter) om bloed te prikken en dan nemen ze wat bloed af om je bloedsuiker te bepalen. Vervolgens krijg je een mierzoet goedje te drinken en oet je 2u wachten. Na die 2u nemen ze nog eens wat bloed af om je suikerwaarde te bepalen. Is dat te hoog wordt je in 'ons' ziekenhuis doorgestuurd naar de internist, diabetesverpleegkundige, dietiste en gynaecoloog. Ze zullen het idd eerst proberen met een dieet. In ons ziekenhuis betekent het overigens ook dat je vaker op controle moet komen, de groei van de baby en je buik nauwgezet in de gaten wordt gehouden en je niet meer thuis mag bevallen.

Ik heb zwangerschapschapsdiabetes gehad en bij mij was het niet onder controle te houden met een dieet. In week 20 ben ik insuline gaan spuiten (Ze leren hoe je dat thuis kunt doen) Ik moest elke dag een dagcurve prikken omdat het bij mij per dag wisselde waar mijn suikers wel of niet goed op reageerden. Ik ben uiteindelijk met 37,5 week ingeleid omdat ze dachten dat mijn kindje heel groot was. Kindje bleek overigens heel gemiddeld 3200 gram te wegen. Na de bevalling moesten kind en ik nog 24u in het ziekenhuis blijven, je kindje wordt dan 3x geprikt om te kijken of hij/zij last heeft van stijgende/dalende bloedsuikers. Bij ons was dit gelukkig niet het geval. Bij mij was de zwangerschapssuiker overigens verdwenen zodra de placenta eruit was, echt een heel vreemde gewaarwording.
Bedankt voor de reacties. Ik heb gehoord dat het een vervelend onderzoek is. Vonden jullie dat ook?
Ik vond het zeker geen vervelend onderzoek. Het vervelendste vond ik eigenlijk nog dat ik 2-3 uur in de wachtkamer moest zitten, kreeg nogal een houten kont van de stoelen daar...

Het drankje wat je moet drinken smaakt een beetje naar Sprite zonder prik. Het is wel even werken om de totale hoeveelheid weg te krijgen, ook omdat het in een korte tijd opgedronken moet worden. Daarnaast moet er op een paar tijdstippen bloed afgenomen worden. Geen lolletje, maar ook geen drama, vind ik.

Als ik de verhalen van de andere dames lees, ben ik wel blij dat bij mij alles goed was. Petje af, hoor!
Op schaal van 1 tot 10 is dit nog geen 0,5 wat vervelende onderzoeken betreft.... vond ik. Bij mij was het eerst bloedprikken, zoet drankje drinken, twee uur stilzitten in de wachtkamer (boek mee) en dan nog een keer bloedprikken.

Ik kreeg overigens meteen te horen dat de uitslag te hoog was na de tweede prik, maar dat het nog geverifieerd moest worden door het lab. Een dag later belde de huisarts dat het inderdaad te hoog was en kon ik diezelfde dag een bloedmeter ophalen. De assistente leerde mij hoe het werkt.

Een paar dagen later had ik al een afspraak in het ziekenhuis bij de gyneacoloog, diabetesverpleegkundige en een dietist.
Het is niet lekker nee maar vervelend nee...Ik vond het voornamelijk lang duren
Die OGTT krijg je (denk ik) omdat je in een risicogroep zit voor het ontwikkelen van diabetes gravidarum. Als uit die test blijkt dat je suiker te hoog zit, moet je een dagcurve bij gaan houden. Afhankelijk daarvan gaan ze eerst proberen om het met een dieet op te lossen, als dat niet lukt moet je inderdaad insuline bij gaan spuiten.

Door de zwangerschapshormonen wordt je lijf minder gevoelig voor de insuline dan normaal. Bij bijna alle vrouwen is er na de zwangerschap niets meer aan de hand, mocht je het toch hebben, en kun je weer eten wat je wilt (gezond is altijd beter). Er zijn ook vrouwen die tot de zwangerschap nooit gemerkt hebben dat ze te hoge suikers hebben en dan komt het toevallig naar voren tijdens dit onderzoek.

quote:obelix84 schreef op 13 februari 2014 @ 14:09:Na de bevalling moesten kind en ik nog 24u in het ziekenhuis blijven, je kindje wordt dan 3x geprikt om te kijken of hij/zij last heeft van stijgende/dalende bloedsuikers.

Als je tijdens de zwangerschap diabetes ontwikkeld hebt en je gebruikt alleen dieet, heeft je kindje een iets verhoogd risico en moet er inderdaad meerdere keren bloed geprikt worden. Als je insuline gebruikt, is er nog een iets hoger risico en moet er naast het prikken ook bijgevoed worden met 10 ml afgekolfde melk/flesvoeding vanwege het 'hoge' risico. Naast diabetes bij moeder kan een ander risico zijn vroeggeboorte (onder 37 weken) en geboortegewicht (bij de kleinste of grootste 10%).

Waar ik gewerkt heb, was dat prikken 2 uur na de geboorte, 3 uur, 6 uur, 9 uur, 12 uur, 18 uur en 24 uur en moet je dan ook minimaal 24 uur blijven. Als die suikers te laag zijn, proberen ze eerst of hij/zij nog iets meer kan drinken en anders krijgt hij/zij een infuusje met glucose. Maar dat gebeurt bijna nooit en daar moet je ook niet vanuit gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven