Gezondheid alle pijlers

Onbesproken kosten behandeling

20-10-2012 13:19 150 berichten
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Een paar weken geleden had ik erge last van blaasontsteking. Ik kon gelukkig meteen terecht bij de huisarts en kreeg een antibioticakuur mee naar huis. De arts stelde voor mijn urine ook op te sturen naar het laboratorium. Voor de zekerheid. Als de kuur dan onverhoopt niet zou werken, dan hadden we alvast meer informatie. Dat leek me op zich wat overbodig, maar ach... vooruit.

Vandaag kreeg ik de brief van de zorgverzekeraar: 141 euro!!!

waarvan 24 voor de antibioticakuur (dat wist ik al)

Een slordige 120 euro dus.. voor de zekerheid.

Wat vinden jullie: moeten (huis)artsen duidelijker zijn over dergelijke kosten?

Als hij verteld had dat het me 120 euro zou kosten, dan had ik aangegeven dat ik er liever geen gebruik van wilde maken. Ik kan dat geld nu eigenlijk helemaal niet missen.

Lees me niet verkeerd: ik ben niet te beroerd te betalen voor medische zorg, maar ik wil wél de kosten vooraf weten.
quote:NymphadoraTonks schreef op 20 oktober 2012 @ 15:51:

Ik zie wel de kosten die over het jaar gemaakt zijn hoor Bieb. Bij CZ direct is dat nou eenmaal wat transparanter

huisarts ook?

Goede zaak.
quote:Mariska76 schreef op 20 oktober 2012 @ 15:56:

[...]

Goh, zo had ik er nog niet over nagedacht. Klinkt logisch inderdaad

oh en de (Mirena) spiraal kost zo'n ¤150 (die kun je dan evt uit je aanvullende vergoed krijgen)

Plaatsen bij de huisarts tussen de ¤50 en ¤60 (die je dus niet zelf betaald)

en ziekenhuis (had TO uitgezocht) zo'n ¤300 die dus doorberekend wordt op je ER.
Alle reacties Link kopieren
quote:biebeliee schreef op 20 oktober 2012 @ 16:05:

[...]

oh en de (Mirena) spiraal kost zo'n ¤150 (die kun je dan evt uit je aanvullende vergoed krijgen)

Plaatsen bij de huisarts tussen de ¤50 en ¤60 (die je dus niet zelf betaald)

en ziekenhuis (had TO uitgezocht) zo'n ¤300 die dus doorberekend wordt op je ER.

Biebelee, het is wel wat kortzichtig om er vanuit te gaan dat het voldoende is om te weten dat plaatsen door gynaecoloog onder je ER valt. Ik heb nl. vrijwillig een hoger ER dan verplicht. Dus ook ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de kosten zijn van die DBC. Niet gelukt! Voor mij maakt het wel degelijk uit of de DBC 300 of 500 euro kost.

Verder is er nog een verschil of je door je huisarts wordt doorverwezen naar de gynaecoloog of dat het je eigen initiatief is.
Ja, huisarts ook. Kaat heeft dit jaar voor 210,95 aan huisarts en apotheek kosten verbruikt. Ik 98 euro. Staat per rekening waar het bedrag uit bestaat. Staan dan soms ook bedragen van 0,40 cent tussen etc.

Ik kan zien hoeveel van de maximale vergoeding ik nog over heb ook.

Ziekenhuis staat er niet tussen, maar die zijn ook vrij traag daarin als ik het goed begreep.
Het Viva forum is papaja.
Ik zou blij zijn als dat goed uitgezocht werd als ik een hoger eigen risico heb. Vind ook dat iemand die dat vraagt daar een goed antwoord op moet krijgen.
Het Viva forum is papaja.
@ Paloma: dat wil ik ook wel weten wat het voordeel is van de huisarts om labtesten te laten doen.

En 40 euro telefonisch consult? Was dat de huisartsenpost ofzo?

En los daarvan: advies is advies of dat nu telefonisch was of niet. Had dat gratis gemoeten?!
quote:Courage_ schreef op 20 oktober 2012 @ 16:25:

[...]

Biebelee, het is wel wat kortzichtig om er vanuit te gaan dat het voldoende is om te weten dat plaatsen door gynaecoloog onder je ER valt. Ik heb nl. vrijwillig een hoger ER dan verplicht. Dus ook ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de kosten zijn van die DBC. Niet gelukt! Voor mij maakt het wel degelijk uit of de DBC 300 of 500 euro kost.

Dat is waar.

Gelukkig heeft TO het uitgezocht

quote:Verder is er nog een verschil of je door je huisarts wordt doorverwezen naar de gynaecoloog of dat het je eigen initiatief is.

Waarom?

Je krijgt alleen na doorverwijzing een afspraak in het ziekenhuis (of je moet al onder behandeling zijn van een gyn. dan kun je direkt de afspraak maken)

De DBC wordt daar niet duurder en van en het maakt ook geen verschil voor wel of niet ER
quote:Gamayun schreef op 20 oktober 2012 @ 15:15:

Wees blij dat een consult bij de huisarts vrijgesteld is van dat eigen risico.

Waarom moet ik hier blij om zijn?

Ik ben voorstander van een eigen bijdrage aan een huisartsbezoek.

Die kosten zouden dan transparant en bij iedereen bekend zijn.
Biebeliee, het is niet zo dat je niet rechtstreeks een afspraak kan maken met de gyn., in elk geval niet voor plaatsen spiraal. Been there done that!

Maar men maakt wel onderscheid tussen medische indicatie (dus doorverwijzing) of niet. Ik geloof dat als je geen indicatie hebt, je sowieso moet dokken (in elk geval geen vergoeding uit de basisverzekering) en met indicatie alleen je ER (wel uit basisverz.).

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het bij de huisarts te laten doen. Daar lukte het niet, dus uiteindelijk zat (lag) ik toch bij de gynaecoloog met een verwijsbrief.

Overigens wat nog krommer is: bij de HA moet je zelf je spiraal meenemen (en dus betalen), bij de gynaecoloog zit die bij de DBC inbegrepen!
quote:bibaboe schreef op 20 oktober 2012 @ 16:34:

[...]

Waarom moet ik hier blij om zijn?

Ik ben voorstander van een eigen bijdrage aan een huisartsbezoek.

Die kosten zouden dan transparant en bij iedereen bekend zijn.

Daar is totaal geen ER voor nodig. Hooguit de investering vanuit de "gebruikende" kant. Ik kan je zo tot op de cent vertellen wat elk onderdeeltje zorg me kost, in NL althans. Nu is mijn zorgverzekering hierin al jaren zeer proactief en stuurt men minimaal maandelijks (of in mijn geval al snel 3 of 4 keer per maand) een zeer uitgebreide specificatie voor álle mogelijke vergoede posten en hoef ik dus maar 1 blik te werpen. Maar was dat niet het geval, dan kan ik altijd zelf eens in de telefoon of pen/mail klimmen en dingen opvragen.

Daarnaast hebben we een systeem waarbij voor bijv. huisartsenzorg vaste tarieven gelden. Heel simpel terug te zoeken dus. Labo-kosten gaan gespecificeerd, medicatie idem dito. Labo vergt ietsjes meer werk, maar medicatieprijzen zijn tegenwoordig online heel goed in te zien. Vergelijkingen maken tussen middel A en B op prijsaspect is helemaal simpel te doen in de huidige digitale wereld.

Bij iedereen bekend, ach laat ik het zo zeggen; je wordt nu al zot van alle "ik betaal al genoeg en heb nooit wat/betaal een ER, dus dan bepaal ik ook zelf wel hoe en wat". Om af en toe gek van te worden hoe vaak je dat op oa seh-posten te horen krijgt, veelal uit monden van mensen die niets op die seh te zoeken hebben. Er zijn nu eenmaal meer dan genoeg mensen die geen idee hebben en vooral niet wíllen hebben. Dat los je nergens mee op.
when you wish upon a star...
quote:biebeliee schreef op 20 oktober 2012 @ 15:13:

[...]

haha wie wil er nou een punt maken.

Het is mijn werk...ik weet er iets of wat van af.

Kun jij het onderbouwen?

Ik welIk vertrouw liever de overheid: klik
On topic: ik snap dat het onaardig is dat de huisarts niet vertel tdat het geld kost. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat hij/zij zich in de medische zorg niet wil laten leiden door de kosten ervan. Kan me zelfs voorstellen dat ze dit uit principe niet melden.

Overigens komt de rekening ook niet van de huisarts. En ze zullen ook nooit van alles kunnen vertellen wat het kost. Ik bedoel: als jij tegen vrienden zegt dat een restaurant heel goed is ( ik zeg maar wat hè) dan weet jij ook niet meer wat de gerechten kosten en of de prijzen toevallig net zijn gestegen of gedaald.
quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 15:34:

[...]

Er lopen hiet volgens mij twee dingen door elkaar. Een aantal beweren dat ik te snel naar de HA zou zijn gegaan. Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Ik kon op dat moment geen goede risico inschatting maken van hoe ernstig de situatie was en of/wanneer ik me zorgen moest gaan maken. Dus daarover win ik advies in bij de huisarts. Of dat nou wel of niet onder mijn eigen risico zou zijn gevallen, maakt me dan niet uit.

Andere punt is die testen en de wel/niet noodzaak daarvan. Daarover kun je discussieren. Ik heb redelijk snel besloten ze te doen omdat ik geen zin had om ze bij geen herstel een week later alsnog te laten doen en dan weer te moeten wachten op de uitslag. Het gaat me niet eens om het wel of niet zelf betalen (ookal was het bedrag dus wel een behoorlijke tegenvaller). Maar vooral omdat ik het op dat moment totaal beu was en me eerder daardoor liet leiden. Als ik de kosten had geweten dan had ik daar nog eens over nagedacht. En zeker omdat het dan mijn eigen geld zou zijn. Dat had me vermoedelijk wel uit de ik-ben-er-klaar-mee modus getrokken ja.Nou ja dit dus. Als wij het met zijn allen betalen dan vind je het prima die onderzoekjes maar als je het alleen moet betalen niet. Door deze houding van de meeste mensen in Nederland, is de premie nu zo hoog. Omdat iedereen maar denkt, ik hoef het niet rechtstreeks uit mijn eigen zak te betalen en daar ben ik nou eenmaal voor verzekerd.
Nog even en we gaan offertes aanvragen bij huisartsen en ziekenhuizen. En oh wee als het uiteindelijke factuurbedrag niet klopt omdat er zonder overleg met spoed een infuus is ingebracht.
Artsen dekken zich steeds meer in door aantoonbaar te maken dat ze de juiste behandeling hebben gekozen. Dus wordt er nu steeds vaker dan vroeger 'voor de zekerheid' en lab-test gedaan.
quote:Gravinnetje schreef op 20 oktober 2012 @ 16:59:

[...]

Nou ja dit dus. Als wij het met zijn allen betalen dan vind je het prima die onderzoekjes maar als je het alleen moet betalen niet. Door deze houding van de meeste mensen in Nederland, is de premie nu zo hoog. Omdat iedereen maar denkt, ik hoef het niet rechtstreeks uit mijn eigen zak te betalen en daar ben ik nou eenmaal voor verzekerd.Prima, kan ik me in vinden. Maar de discussie blijft natuurlijk in zijn algemeenheid wat nu onder verzekerde zorg moet vallen en wat niet. En ik vind dat de huisarts daar ook een rol in speelt, in het vergroten van dat bewustzijn. Want de huisarts weet niet of ik mijn eigen risico al op heb gemaakt of niet, maar zet zo'n onderzoek vervolgens wel in gang. Zij heeft nergens aangegeven dat het niet nodig zou zijn. Dus is het dan mijn fout als ik daar vervolgens toch toe besluit?
quote:Mariska76 schreef op 20 oktober 2012 @ 15:43:

[...]

Ik heb nooit kinderen gekregen en heb een gekantelde baarmoeder, dus mijn huisarts durft het zelf niet aan een spiraaltje te plaatsen (de gynaecoloog had er ook moeite mee). Hij moet volgend jaar weer vervangen worden en ik heb gegoogled op de kosten van het plaatsen van een spiraaltje, maar ik heb het nog niet gevonden. Ja, de kosten van het spiraaltje zelf, maar ik heb geen idee wat het plaatsen kost. Toch wel handig om te weten of het dan wijs is om een aanvullende verzekering af te sluiten.

Ik had me ook aanvullend verzekerd, onder andere ivm spiraal.

De spiraal zelf wordt dan inderdaad vergoed. Plaatsen bij de huisarts is gratis, maar voor plaatsing in het ziekenhuis betaal je dan alsnog 300 euro (ongeveer)
En over die spiraal. Ik liet het doen bij de huisarts. Zelf de spiraal meegenomen. Lukte het plaatsen hem niet. Gelukkig vergoedde de verzekering (ivm aanvullend pakket) twee spiralen. De derde spiraal kreeg ik van hem 'cadeau' (en heb ik meegenomen naar de gynaecoloog)
quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 17:58:

[...]

Prima, kan ik me in vinden. Maar de discussie blijft natuurlijk in zijn algemeenheid wat nu onder verzekerde zorg moet vallen en wat niet. En ik vind dat de huisarts daar ook een rol in speelt, in het vergroten van dat bewustzijn. Want de huisarts weet niet of ik mijn eigen risico al op heb gemaakt of niet, maar zet zo'n onderzoek vervolgens wel in gang. Zij heeft nergens aangegeven dat het niet nodig zou zijn. Dus is het dan mijn fout als ik daar vervolgens toch toe besluit?

Maar het valt toch onder de verzekering?

Eigen risico is verder jouw zaak en niet van je behandelende arts. Hij/zij heeft niets met jouw verzekering te maken verder, hoe jij je zaken hebt geregeld.

Feit blijft, als jij had geweten dat je een rekening zou ontvangen voor je eigen risico had je het onderzoek niet laten uitvoeren.

Feit is, door dat andere mensen er ook zo over denken de premies torenhoog zijn en dat sommige mensen die de zorg echt heel hard nodig hebben het niet meer kunnen betalen.

Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb een eigen risico van 220 euro en betaal een maandelijkse premie van 150 euro. Ik vind het allemaal nogal wat en het is een behoorlijke hap uit mijn inkomen. De status van mijn eigen risico is nu trouwen 200 euro maar goed, wie weet moet er volgende week wel ineens een plasje naar het lab en is het weg......
En dit vergeet ik nog. Een basisverzekering is voor iedereen gelijk maar jouw arts kan nooit weten wat je verdere verzekering is. En hij zit er verder ook niet om jou te informeren over je verzekering maar over je gezondheid.
quote:bibaboe schreef op 20 oktober 2012 @ 18:09:

[...]

Ik had me ook aanvullend verzekerd, onder andere ivm spiraal.

De spiraal zelf wordt dan inderdaad vergoed. Plaatsen bij de huisarts is gratis, maar voor plaatsing in het ziekenhuis betaal je dan alsnog 300 euro (ongeveer)Plaatsen bij huisarts is niet gratis, dat wordt vergoed vanuit je verzekering en valt niet onder je eigen risico. Geen enkele medische zorg in Nederland is gratis.
[quote]Gravinnetje schreef op 20 oktober 2012 @ 18:19:

[...]

Maar het valt toch onder de verzekering?

Eigen risico is verder jouw zaak en niet van je behandelende arts. Hij/zij heeft niets met jouw verzekering te maken verder, hoe jij je zaken hebt geregeld.

quote]

Daar gaat het mij niet om. Het gaat erom dat de kosten niet alleen hoog blijven doordat mensen misschien onnodige onderzoeken uit laten voeren, maar ook dat huisartsen soms 'voor de zekerheid' onderzoeken laten uitvoeren die misschien helemaal niet nodig zijn. Of in ieder geval mensen daartoe de opening geven. Want als mijn huisarts had gezegd dat zo'n onderzoek totaal niets zou toevoegen, had ik vervolgens niet besloten het toch te doen. Want dat kan dan volgens mij niet eens, zonder verwijzing van de huisarts. Ik zet het probleem dus een stapje eerder, namelijk bij degene die de verwijzing in eerste instantie uitschrijft. Dat staat dan los van eigen risico of niet.
En Gravinnetje, ik zeg er eerlijk bij dat ik de toon waarop je discussieert erg pinnig en soms erg op de persoon vind.
Maar Dignity, het is toch ook gewoon vreemd dat je onderzoeken prima vindt als ze jou niks kosten maar je dieper gaat nadenken als je er zelf voor in de buidel moet tasten. Ik vind dat Gravinnetje heel erg gelijk heeft met het punt wat ze hier aandraagt.
quote:Gravinnetje schreef op 20 oktober 2012 @ 18:22:

[...]

Plaatsen bij huisarts is niet gratis, dat wordt vergoed vanuit je verzekering en valt niet onder je eigen risico. Geen enkele medische zorg in Nederland is gratis.

Dit. En dat is nog een reden waarom ik het verplichte eigen risico nergens op vind slaan. Het maakt de gemiddelde Nederlander niet prijsbewuster met betrekking tot de gezondheidszorg, het maakt de gemiddelde Nederlander vooral prijsbewuster met betrekking tot de eigen portemonnee. Al was het maar omdat ik als leek geen inschatting kan maken van de noodzaak van bepaalde behandelingen of onderzoeken. Ik vertrouw daarin op mijn arts die daar tenminste tien jaar voor gestudeerd heeft. Het enige wat ik weet is of iets geld kost of niet, maar ik weet niet welke alternatieven er zijn, ik kan de noodzaak niet inschatten, ik weet niet wat de risico's zijn als ik de onderzoeken/behandeling laat, etc. etc.

De enige inschatting die ik enigszins kan maken is "ga ik hiervoor wel of niet naar de dokter", maar alles wat daarna komt, dat is aan de dokter, die heeft ervoor doorgeleerd.

Ik zorg dus gewoon dat ik in januari het eigen risico al ergens op een spaarrekening heb staan en ben ik het kwijt, dan ben ik het kwijt (nou ja... in mijn geval ben ik het sowieso kwijt, bij mijn eerste bezoek aan de apotheek al, maar gelukkig heb ik wel een gezonde man ). En als ik het niet kwijt ben, dan is dat een meevaller voor het jaar erop. Maar ik maak mezelf geen enkele illusie dat ik invloed uit kan oefenen, of daar ook maar de kennis van in huis heb óm invloed uit te kunnen oefenen op de medische zorg die ik krijg, anders dan dat ik de afweging maak "ga ik hiervoor wel naar de dokter of niet". En bij die afweging laat ik me leiden door gezondheidsargumenten en niet door financiële argumenten. De dokter is nooit gratis immers, betaal ik het niet linksom via mijn eigen risico, dan betaal ik het wel rechtsom via mijn steeds duurdere zorgverzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven