Gezondheid alle pijlers

Onbesproken kosten behandeling

20-10-2012 13:19 150 berichten
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Een paar weken geleden had ik erge last van blaasontsteking. Ik kon gelukkig meteen terecht bij de huisarts en kreeg een antibioticakuur mee naar huis. De arts stelde voor mijn urine ook op te sturen naar het laboratorium. Voor de zekerheid. Als de kuur dan onverhoopt niet zou werken, dan hadden we alvast meer informatie. Dat leek me op zich wat overbodig, maar ach... vooruit.

Vandaag kreeg ik de brief van de zorgverzekeraar: 141 euro!!!

waarvan 24 voor de antibioticakuur (dat wist ik al)

Een slordige 120 euro dus.. voor de zekerheid.

Wat vinden jullie: moeten (huis)artsen duidelijker zijn over dergelijke kosten?

Als hij verteld had dat het me 120 euro zou kosten, dan had ik aangegeven dat ik er liever geen gebruik van wilde maken. Ik kan dat geld nu eigenlijk helemaal niet missen.

Lees me niet verkeerd: ik ben niet te beroerd te betalen voor medische zorg, maar ik wil wél de kosten vooraf weten.
quote:Gravinnetje schreef op 20 oktober 2012 @ 14:49:

[...]

Je wil graag een punt maken he? Eerder was het al niet mogelijk maar nu zijn het er 55.000 ipv een paar 100.000. Nou jij je zin.

Een paar 100.000 is namelijk 200.000 en het zijn er meer dan 130.000. Ruim 130.000 mensen die geen ziektekostenverzekering hebben op dit moment.

haha wie wil er nou een punt maken.

Het is mijn werk...ik weet er iets of wat van af.

Kun jij het onderbouwen?

Ik wel
Alle reacties Link kopieren
't is je eigen verantwoordelijkheid om te weten hoe 't precies zit met de verzekering hoor.

Ik zie hier veel mensen roepen 'dat die onderzoeken dus niet vergoed worden', da's helemaal niet waar. Die onderzoeken worden vergoed, alleen (tromgeroffel) iedereen heeft een eigen risico dat wettelijk verplicht is gesteld.

Dan kun je je huisarts wel boos aankijken, je kunt ook gewoon even de info van je verzekeraar erop na slaan.

Wees blij dat een consult bij de huisarts vrijgesteld is van dat eigen risico.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 14:59:

[...]

Ik was mee met een groepsreis waarbij driekwart van de groep ziek was geworden (voedselvergiftiging in een land in het Midden Oosten). Een paar dagen na terugkomst was ik nog niet (helemaal) beter, en we hadden wel een vermoeden wat het was geweest maar zeker weten deden we het niet. En wilde even met de huisarts bespreken hoe en wat, of ik me zorgen moest maken en wat ik nog kon doen om herstel te bespoedigen. Uiteindelijke advies van de huisarts was min of meer uitzieken, maar omdat we niet zeker wisten wat de vergiftiging had veroorzaakt en ik de buikkramp inmiddels behoorlijk zat was, hebben we toen toch maar een onderzoekje gedaan. Waar dus uiteindelijk niet echt iets uitgekomen is.

Dignity, ik wil je niet persoonlijk aanvallen hoor. Het is je goed recht om te doen wat jijzelf goed dunkt.

Maar dit vind ik zelf een voorbeeld van onnodig naar een HA gaan. Het was redelijk zeker wat de oorzaak was en nog veel belangrijker: je was aan de beterende hand. Waarom dan naar een HA gaan? Omdat het niet snel genoeg ging? Omdat de HA "gratis" is? Waarom geneeskundige zorg aanspreken, omdat je wilt weten welke baterie het precies geweest is. Je had wat onder de leden en je knapte alweer op. Dat is toch verder prima, heb je geen HA voor nodig.

Naar mijn mening gaan er te veel mensen onnodig naar de HA, gewoon omdat het kan.
quote:nellaaa schreef op 20 oktober 2012 @ 15:08:

[...]

Dan is het toch allemaal een hoop achteraf gelul dat je die testen liever niet had gedaan/een paar dagen had uitgesteld. Als jij op dat moment de situatie zo inschatte dat je een huisarts noodzakelijk vond, dan zie ik niet in waarom je nu op basis van geldelijke overwegingen, opeens wel had kunnen wachtten. Of het was stiekem toch niet zo erg als je doet voorkomen.

Noodzakelijk vinden is natuurlijk betrekkelijk. Ik ga van twee dagen meer of minder diarree niet dood. Zo simpel is het.

Kijk, de huisarts liet het open. Ik mocht die onderzoekjes doen, maar ze drong er niet op aan hoor. Ik neem volledige verantwoordelijkheid voor het feit dat ik besloten die testjes toch graag te willen. Omdat ik niet na een week diarree later alsnog die testjes wilde doen en dan weer een week moest wachten op de uitslag van de kweek. Want dat is dan de consequentie. Ik was er gewoon klaar mee en heb op basis daarvan (te snel) besloten dat ik die testen wilde. En ja, als ik de kosten had geweten had ik er zeker nog eens over nagedacht. Het is niet dat ik het niet wilde betalen, maar simpelweg geen idee had wat het inhield (qua wat ze dan allemaal testen en qua geld).
quote:moccagourmet schreef op 20 oktober 2012 @ 15:17:

[...]

Maar dit vind ik zelf een voorbeeld van onnodig naar een HA gaan. Het was redelijk zeker wat de oorzaak was en nog veel belangrijker: je was aan de beterende hand. Waarom dan naar een HA gaan? Omdat het niet snel genoeg ging? Omdat de HA "gratis" is? Waarom geneeskundige zorg aanspreken, omdat je wilt weten welke baterie het precies geweest is. Je had wat onder de leden en je knapte alweer op. Dat is toch verder prima, heb je geen HA voor nodig.

.

Dit stukje klopt niet. Ja, we wisten weliswaar waarschijnlijk door welk eten het kwam, maar wat er dan vervolgens aan vergiftiging in je lijf zit, en of dat dus ook vanzelf overgaat, dat weet je niet. Dat kan een bacterie zijn, een parasiet, of iets anders, en het een is schadelijker dan het ander. Ik was weliswaar een paar dagen stabiel, maar nog zeker niet aan de betere hand. Dus om simpelweg te zeggen dat het vanzelf wel goed zou komen, vind ik te makkelijk. Prima als jij er zo mee omgaat, maar zo ga ik niet met mijn gezondheid om.

Dat die testjes wellicht niet nodig waren geweest, geef ik toe hoor. Daar neem ik ook verantwoordelijkheid voor. Maar nogmaals, ik had geen idee en ik denk veel mensen met mij.
Ik vind gewoon het hele systeem van eigen risico achterlijk.

En zo duidelijk vind ik verzekeringen niet.

Ben nu ook weggegaan bij een verzekering omdat ik er geen ruk van snapte. Die verzekering was ook reteduur ook.

Ik heb de eerste 10 maanden 22 euro extra betaald aan mijn verzekering. Vind ik prettiger dan in 1x zo'n hoop geld te moeten betalen.
Het Viva forum is papaja.
quote:dignity schreef op 20 oktober 2012 @ 15:22:

[...]

Dit stukje klopt niet. Ja, we wisten weliswaar waarschijnlijk door welk eten het kwam, maar wat er dan vervolgens aan vergiftiging in je lijf zit, en of dat dus ook vanzelf overgaat, dat weet je niet. Dat kan een bacterie zijn, een parasiet, of iets anders, en het een is schadelijker dan het ander. Ik was weliswaar een paar dagen stabiel, maar nog zeker niet aan de betere hand. Dus om simpelweg te zeggen dat het vanzelf wel goed zou komen, vind ik te makkelijk. Prima als jij er zo mee omgaat, maar zo ga ik niet met mijn gezondheid om.

Dat die testjes wellicht niet nodig waren geweest, geef ik toe hoor. Daar neem ik ook verantwoordelijkheid voor. Maar nogmaals, ik had geen idee en ik denk veel mensen met mij.Als jij zo niet met je gezondheid om gaat, waarom zou je dan wel voor de betrekkelijk lage prijs van de testen ze hebben uitgesteld? Gezondheid is belangrijker dan geld lijkt me. Ik begrijp gewoon echt vrij weinig van je redenatie hier.
.
Ik belde de HA een keer op omdat mijn dochter hard was gevallen. Volgens de assistente was een afspraak niet nodig. Ik moest haar gewoon elk uur wakker maken. Dat laatste zinnetje was advies en werd in rekening gebracht bij mijn zorgverzekeraar. Acht woorden voor 40 euro!!!
Ja, ik vind het 'eigen risico systeem' persoonlijk ook achterlijk, maar dat is zoals 't is en is niet bedacht door een huisarts.

Dus kijk niet de huisarts erop aan, maar de regering.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:molly_bolt schreef op 20 oktober 2012 @ 15:29:

Ik belde de HA een keer op omdat mijn dochter hard was gevallen. Volgens de assistente was een afspraak niet nodig. Ik moest haar gewoon elk uur wakker maken. Dat laatste zinnetje was advies en werd in rekening gebracht bij mijn zorgverzekeraar. Acht woorden voor 40 euro!!!

Weet je dat wel zeker?

Een telefonisch consult kost iets van 8 euro.
quote:molly_bolt schreef op 20 oktober 2012 @ 15:29:

Ik belde de HA een keer op omdat mijn dochter hard was gevallen. Volgens de assistente was een afspraak niet nodig. Ik moest haar gewoon elk uur wakker maken. Dat laatste zinnetje was advies en werd in rekening gebracht bij mijn zorgverzekeraar. Acht woorden voor 40 euro!!!Da's raar, je zou toch denken dat dit onder telefonisch consult valt en dus gratis is. Ik zou dat nog eens navragen hoor.
quote:nellaaa schreef op 20 oktober 2012 @ 15:26:

[...]

Als jij zo niet met je gezondheid om gaat, waarom zou je dan wel voor de betrekkelijk lage prijs van de testen ze hebben uitgesteld? Gezondheid is belangrijker dan geld lijkt me. Ik begrijp gewoon echt vrij weinig van je redenatie hier.

Er lopen hiet volgens mij twee dingen door elkaar. Een aantal beweren dat ik te snel naar de HA zou zijn gegaan. Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Ik kon op dat moment geen goede risico inschatting maken van hoe ernstig de situatie was en of/wanneer ik me zorgen moest gaan maken. Dus daarover win ik advies in bij de huisarts. Of dat nou wel of niet onder mijn eigen risico zou zijn gevallen, maakt me dan niet uit.

Andere punt is die testen en de wel/niet noodzaak daarvan. Daarover kun je discussieren. Ik heb redelijk snel besloten ze te doen omdat ik geen zin had om ze bij geen herstel een week later alsnog te laten doen en dan weer te moeten wachten op de uitslag. Het gaat me niet eens om het wel of niet zelf betalen (ookal was het bedrag dus wel een behoorlijke tegenvaller). Maar vooral omdat ik het op dat moment totaal beu was en me eerder daardoor liet leiden. Als ik de kosten had geweten dan had ik daar nog eens over nagedacht. En zeker omdat het dan mijn eigen geld zou zijn. Dat had me vermoedelijk wel uit de ik-ben-er-klaar-mee modus getrokken ja.
Nou een telefonisch consult is niet gratis maar sowieso merk je als patiënt daar niets van omdat de huisarts dit rechtstreeks bij de zorgverzekeraar indient en er geen ER over betaalt hoeft te worden.
quote:biebeliee schreef op 20 oktober 2012 @ 15:35:

Nou een telefonisch consult is niet gratis maar sowieso merk je als patiënt daar niets van omdat de huisarts dit rechtstreeks bij de zorgverzekeraar indient en er geen ER over betaalt hoeft te worden.Uiteraard is geen enkel consult grats. Ik bedoelde meer, dat je er niet zelf voor hoeft bij te betalen.
Ik ben waarschijnlijk al mosterd...maar ik vind dus wel dat je huisarts duidelijker had moeten zijn. 120 euri is niet niks.

Mijn huisarts zegt als ze mij iets voorschrijft altijd wat het mij ongeveer kost en zoekt naar alternatieven, dat doet zij uit zichzelf (ik schrijf je bla die bla voor want dat wordt volledig vergoed)
Als het een consult voor een minderjarig kind was, is er toch niks van eigen risico sfgegaan?

Het is nog wel duur, maar ik vind het minder erg omdat het voor mijn gevoel dan betaald is van die dure verzekering die ik al maandelijks betaal.

Als de regering dit soort achterlijke regels bedenkt zouden de zorgverleners wat mij betreft wel mogen melden hoeveel iets gaat kosten.

Ik wil het zo goedkoop mogelijk. Allerlei homeopathische duurdere rotzooitjes hoeft niet als er een ander medicijn wel voor vergoeding in aanmerking komt. Ik vind het wel irritant als er iets met een andere merknaam goedkoper is, maar ik dat niet aangeboden heb gekregen.
quote:biebeliee schreef op 20 oktober 2012 @ 13:33:

[...]

Slim om het bij de huisarts te laten plaatsen,dat raad ik ook altijd iedereen an. Maar wat een onzin dat je die vrouw de DBCcode hebt laten zoeken (en zij gek dat ze het voor je deed)....je vertellen dat je je eigen risico zou moeten betalen is voldoende informatie.

Je kunt zelf wel op je klompen aanvoelen dat je dat wel kwijt bent in het ziekenhuis.

Spiraaltje valt niet onder de basisverzekering en voor de aanvullende verzekering geldt geen eigen risico, dus simpel zeggen "je moet je eigen risico betalen" gaat hier niet op.

Ik heb nooit kinderen gekregen en heb een gekantelde baarmoeder, dus mijn huisarts durft het zelf niet aan een spiraaltje te plaatsen (de gynaecoloog had er ook moeite mee). Hij moet volgend jaar weer vervangen worden en ik heb gegoogled op de kosten van het plaatsen van een spiraaltje, maar ik heb het nog niet gevonden. Ja, de kosten van het spiraaltje zelf, maar ik heb geen idee wat het plaatsen kost. Toch wel handig om te weten of het dan wijs is om een aanvullende verzekering af te sluiten.
quote:moccagourmet schreef op 20 oktober 2012 @ 15:37:

[...]

Uiteraard is geen enkel consult grats. Ik bedoelde meer, dat je er niet zelf voor hoeft bij te betalen. Dan bedoelen we toch hetzelfde.
Bieb, maar omdat ik het niet hoef te betalen is het nog niet OK. Ik denk dat het daarom nu ook zo gesteld is omdat we er vroeger te makkelijk mee zijn omgegaan. Nu reizen de zorgkosten de pan uit en moeten we wel.

TO, het is duidelijk hoor; je had het vooraf even willen weten. Ik denk alleen dat een huisarts zich daar niet altijd verantwoordelijk voor voelt. Wat als jij dat onderzoek dan toch niet doet en je blijkt een paar maanden er na wel iets te mankeren? Dan vind je misschien weer dat hij de noodzakelijkheid van het onderzoek meer had moeten benadrukken.
quote:NymphadoraTonks schreef op 20 oktober 2012 @ 15:40:

Als het een consult voor een minderjarig kind was, is er toch niks van eigen risico sfgegaan? sowieso niet. Het zijn huisartskosten. Dus ook voor een volwassene zou dat geen ER zijn.quote:Ik wil het zo goedkoop mogelijk. Allerlei homeopathische duurdere rotzooitjes hoeft niet als er een ander medicijn wel voor vergoeding in aanmerking komt. Ik vind het wel irritant als er iets met een andere merknaam goedkoper is, maar ik dat niet aangeboden heb gekregen.

homeopatische middelen krijg je ook niet vergoed,tenminste niet als we het over de basisverzekering hebben.

En de zorgverzekeraars zorgen wel samen met de apotheek dat je de zo goedkoop mogelijke medicijnen krijgt,wees maar niet bang
quote:molly_bolt schreef op 20 oktober 2012 @ 15:45:

Bieb, maar omdat ik het niet hoef te betalen is het nog niet OK. Ik denk dat het daarom nu ook zo gesteld is omdat we er vroeger te makkelijk mee zijn omgegaan. Nu reizen de zorgkosten de pan uit en moeten we wel.

.

Dat hoor je mij ook niet zeggen.

Ik vroeg je of je het zeker wist (en hoe dan ? want die nota zie je niet normaal gesproken)

Een telefonisch consult kan never nooit ¤40 kosten nl.
Ik zie wel de kosten die over het jaar gemaakt zijn hoor Bieb. Bij CZ direct is dat nou eenmaal wat transparanter
quote:Mariska76 schreef op 20 oktober 2012 @ 15:43:

[...]

Spiraaltje valt niet onder de basisverzekering en voor de aanvullende verzekering geldt geen eigen risico, dus simpel zeggen "je moet je eigen risico betalen" gaat hier niet op.

Jawel.

De spiraal kun je vergoed krijgen uit een aanvullend pakket.

Maar het plaatsen....daar gaat het hier om.

Doet de huisarts het betaal je geen ER

Doet het ziekenhuis dat is het "gewoon" een ziekenhuishandeling uit de basisverzekering en DUS betaal je ER.

quote:Ik heb nooit kinderen gekregen en heb een gekantelde baarmoeder, dus mijn huisarts durft het zelf niet aan een spiraaltje te plaatsen (de gynaecoloog had er ook moeite mee). Hij moet volgend jaar weer vervangen worden en ik heb gegoogled op de kosten van het plaatsen van een spiraaltje, maar ik heb het nog niet gevonden. Ja, de kosten van het spiraaltje zelf, maar ik heb geen idee wat het plaatsen kost. Toch wel handig om te weten of het dan wijs is om een aanvullende verzekering af te sluiten.
quote:biebeliee schreef op 20 oktober 2012 @ 15:52:

[...]

Jawel.

De spiraal kun je vergoed krijgen uit een aanvullend pakket.

Maar het plaatsen....daar gaat het hier om.

Doet de huisarts het betaal je geen ER

Doet het ziekenhuis dat is het "gewoon" een ziekenhuishandeling uit de basisverzekering en DUS betaal je ER.

[...]

Goh, zo had ik er nog niet over nagedacht. Klinkt logisch inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven