Gezondheid alle pijlers

Onder welke categorie valt het Syndroom van Asperger?

16-07-2012 14:32 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het heel eng om deze vraag hier te stellen, bang voor negatieve reacties, maar ik probeer het toch maar.

Om maar met de deur in huis te vallen: binnenkort moet ik een uitgebreide serie testen ondergaan om o.a. het Syndroom van Asperger vast te stellen dan wel uit te sluiten (kans is groot dat ik dit wel heb).

Valt dit syndroom onder 'niet-somatische klachten'? Ik heb er al veel over gegoogled, maar lees vooral dat het een stoornis is in het autismespectrum.

Ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een uitsluitingsclausule: niet-somatische klachten waaronder burn out e.d. zijn niet verzekerd. Vandaar dat ik me afvraag hoe ik dat Aspergersyndroom moet inschatten. Uit de verzekeringsinfo word ik nog niet veel wijzer en ik wil pas echt rechtstreeks contact met de verzekeraar opnemen als het echt aan de orde is.

Wie weet waaronder ik dit moet scharen: somatisch of niet-somatisch?
ik denk dat het onder niet-somatisch valt omdat somatisch 'lichamelijk' betekent.
Waarom zou je arbeidsongeschikt zijn als je Asperger hebt ???
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Niet-somatisch denk ik, hoewel het geen psychische stoornis is en wél aan te tonen is dmv hersenscan.
This is not kosher!
asperger kan je zodanig belemmeren dat je (deels) niet in staat bent om te werken. Maar dat allemaal erg persoonlijk.
Als je syndroom van asperger hebt, raak je dan arbeidsongeschikt? Ik denk dat er veel mensen met die stoornis gewoon kunnen werken. Ik denk dat de verzekeringsclausule die jij noemt niet aansluit bij jouw eventuele situatie, omdat Asperger een stoornis is dat aangeboren is en de niet-somatische klachten tijdelijk kunnen zijn.
Ik zou ook zeggen niet-somatisch.

Met somatische klachten wordt volgens mij bedoeld lichamelijke klachten waarvoor geen fysieke oorzaak kan worden gevonden (dus mogelijk een psychische oorzaak hebben).
Dank voor jullie snelle reacties! Niet-somatisch dus, ik was er al bang voor (wetende dat somatisch lichamelijk betekent).

@ snoesje666: ik weet ook niet of ik er echt arbeidsongeschikt door ben/zou worden, maar feit is wel dat het mij maar niet lukt een passende baan te behouden. Uit nood een eigen bedrijf begonnen, maar ook dat gaat niet erg goed. Het liefst werk ik, ik wil niet afhankelijk zijn van een uitkering of verzekering, laat dat wel even duidelijk zijn Maar ik dacht: ik stel de vraag vast, dat geeft rust in mijn hoofd voor als het toch fout gaat.
De Aspergers die ik ken werken op HBO-niveau met bijbehorend salaris.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lepeltjes schreef op 16 juli 2012 @ 14:39:

Ik zou ook zeggen niet-somatisch.

Met somatische klachten wordt volgens mij bedoeld lichamelijke klachten waarvoor geen fysieke oorzaak kan worden gevonden (dus mogelijk een psychische oorzaak hebben).Jij bedoelt psychosomatisch of somatoform.
This is not kosher!
quote:snoesje666 schreef op 16 juli 2012 @ 14:40:

De Aspergers die ik ken werken op HBO-niveau met bijbehorend salaris.

Daar ben ik dan jaloers op. Ik wou dat ik dat kon! En echt, ik doe mijn best, al 20 jaar, met de nodige psychische hulp enz. Maar om de zoveel tijd gaat het weer fout. Ik wil zoooooo graag 'gewoon' zijn, een normaal en regelmatig leven leiden...

Van ervaringsverhalen die ik op Google tegenkwam, zijn er ook genoeg mensen volledig afgekeurd met Asperger.
quote:Wellhello schreef op 16 juli 2012 @ 14:36:

Niet-somatisch denk ik, hoewel het geen psychische stoornis is en wél aan te tonen is dmv hersenscan.http://www.nu.nl/wetensch ... sme-zien-hersenscan-.html

verder dan dit zijn ze nog niet gekomen qua autisme herkennen op een hersenscan.

Voor zover ik weet is Asperger (of welke andere vorm van autisme dan ook) niet te zien op een hersenscan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 16 juli 2012 @ 14:48:

[...]

http://www.nu.nl/wetensch ... sme-zien-hersenscan-.html

verder dan dit zijn ze nog niet gekomen qua autisme herkennen op een hersenscan.

Voor zover ik weet is Asperger (of welke andere vorm van autisme dan ook) niet te zien op een hersenscan.Interessante link, Solo. Weet ik dat ook weer. Dank je wel.
Nouja, het is iets toch
This is not kosher!
Ik heb er nog meer:

http://www.hln.be/hln/nl/ ... n-bij-kind-van-twee.dhtml

Dus er is wel ontwikkeling op gebied van hersenonderzoek.

Maar om te stellen dat Asperger op een hersenscan aantoonbaar is, dat is nog iets te voorbarig.

David Dunning
Je hebt gelijk Solomio, was niet heel goed op de hoogte, had er destijds iets over gelezen.
This is not kosher!
Dank jullie wel voor het meedenken!
Een vriend van mij met Asperger heeft een jaar of 10 in de IT gewerkt. Hij had een hele dikke baan waarin hij 7000 euro per maand verdiende. Maar het was altijd enorme gedoe. Uiteindelijk is hij arbeidsongeschikt verklaart. Nu krijgt hij 75% van zijn laatste loon en hoeft hij dus nooit meer te werken.
Er zijn zoveel aspergers als dat er mensen zijn. Leuk om te lezen dat er aspergers zijn die hebben kunnen werken. Er zijn ook heel veel schrijnende gevallen van misdiagnoses of mishandeling of.. waardoor werken toch echt niet gaat. Daar kun je niet -omdat je nou eenmaal aspergers kent die wel werken- een andere asperger op afzeiken.

Ik hoop TO dat je krijgt waar je recht op hebt en dat je je leven kunt invullen op een voor jouw waardevolle manier, ook als je geen betaald werk kunt volhouden!
Waar gaat het fout in een baan bij jou Snoopy?
@ Wellhello: O ja zo zat het idd!
Aspergers zijn vaak meer dan gemiddeld Intelligent .. Je kan prima werken. Alleen zul je het moeten zoeken in functies waar het werken in de team niet bovenaan staat.. Meer autonome functies zijn wenselijk..

Ik heb een zoon mer Asperger en een man.. Niets mis mee
quote:poldervrouw schreef op 16 juli 2012 @ 15:30:

Aspergers zijn vaak meer dan gemiddeld Intelligent .. Je kan prima werken. Alleen zul je het moeten zoeken in functies waar het werken in de team niet bovenaan staat.. Meer autonome functies zijn wenselijk..

Ik heb een zoon mer Asperger en een man.. Niets mis mee

Wat al eerder gezegd is: de ene Asperger is de andere niet.

Of je kunt werken hangt erg af van hoe de Asperger tot uiting komt en welke klachten de boventoon voeren.

David Dunning
quote:Rary schreef op 16 juli 2012 @ 15:18:

Een vriend van mij met Asperger heeft een jaar of 10 in de IT gewerkt. Hij had een hele dikke baan waarin hij 7000 euro per maand verdiende. Maar het was altijd enorme gedoe. Uiteindelijk is hij arbeidsongeschikt verklaart. Nu krijgt hij 75% van zijn laatste loon en hoeft hij dus nooit meer te werken.Als ik google, kom ik een percentage tegen van 70% en is er ook sprake van een maxiumum loon van rond 50.000. Maar misschien was hij aanvullend verzekerd??
Bij het openen van dit topic had ik niet verwacht een discussie op te roepen over wel/niet kunnen werken. Viva kennende had ik dat kunnen weten

Waar het bij mij op fout gaat? Daar kan ik nog niet precies de vinger op leggen. Het heeft nooit, maar dan ook echt nooit, met iets werkinhoudelijks te maken. Dat wil zeggen: ik voer mijn werk goed uit (kantoorbaan), durf zelfs wel te stellen dat ik er goed in ben. Het gaat fout in het werken in een team, contacten met collega's. Het sociale aspect dus. Aangezien dit syndroom pas een week geleden voor het eerst genoemd is door de psycholoog en de tests nog moeten plaatsvinden, kan ik nog niet precies duiden welke gebeurtenissen in mijn leven tot nu toe eventueel aan dit syndroom te wijten zijn.

Nogmaals: ik wil echt wel graag werken, onafhankelijk zijn van een uitkering/verzekering. Ik weet alleen niet hoe, durf al bijna niet meer te solliciteren uit angst dat het fout gaat. Aangenomen worden is het probleem niet, een baan behouden wel. Hopelijk kan ik daar met de psycholoog een weg in vinden (al dan niet met diagnose Asperger). Stel dat ik dit syndroom wel heb, dan zie ik het niet gebeuren dat ik mijn huidige werk kan blijven doen om dat er altijd in samengewerkt moet worden. Dan moet ik dus opnieuw gaan kijken wat bij me past en hoe ik kan omscholen of iets dergelijks.

Maar goed, ik wil proberen niet te ver op de zaken vooruit te lopen, wat ik eigenlijk al wel deed door dit topic te openen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven