Gezondheid alle pijlers

Ondergewicht berekenen..?

09-06-2015 22:57 31 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben door omstandigheden (niet zo'n fijne...) in een paar weken een aantal kg afgevallen. Mijn gewicht zat al op het randje wat volgens de BMI gezond is (55,5 kg bij 1m73). Maar hoe weet je nou hoeveel % je ondergewicht hebt? En krijg je snel tekorten als je een tijdje moeite hebt met eten? Bij welke waarden moet je dat echt gaan aanpakken mbv diëtiste..?

Groetjes, Poes.
Bereken gewoon je BMI

en als je in een paar weken tijd veel afvalt dan is het wel tijd voor een bezoekje aan de huisarts. En misschien een psycholoog om ervoor te zorgen dat je snel weer normaal gaat eten.
Alle reacties Link kopieren
Het berekenen van een percentge ondergewicht komt over alsof je er nog blij mee bent ook. Ga gewoon eben naar de huisarts of psycholoog en regel dat je weer normaal eet en aankomt.
Op internet staan allemaal BMI calculatoren, die rekenen het zo voor je uit. Sterkte!
Met 55 kilo bij jouw lengte heb je ondergewicht, met een kilo meer niet.

Doe er dus wat aan zolang je nog niet dramatisch ver onder die ondergrens zit!!!
het is onduidelijk hoe ver TO onder die grens zit. Ze woog 55.5 kilo, maar is nu een "aantal kilo" afgevallen. Kortom, nu ondergewicht.

TO, ga naar de huisarts, ik denk dat kilo's afvallen door omstandigheden bij al een zeer laag gewicht vraagt om begeleiding en eventueel verder onderzoek.

Sterkte!
Ik proef uit je OP dat je ergens wel blij bent met dit ondergewicht. Daarom wil ik graag mijn verhaal met je delen:

Zo'n twee jaar geleden begon ik gewicht te verliezen, omdat mijn eetlust vanwege een depressie totaal weg was. Dit heeft bijna een jaar geduurd, waardoor ik ongeveer 20 kilo ben afgevallen. Er mocht wel iets af, maar zoveel kilo was eigenlijk teveel. Ik was er toen echter best blij mee, dacht niet na over de gevolgen. Ik heb echt roofbouw op mijn lijf gepleegd.

Na dat jaar sloegen eindelijk de antidepressiva en therapie aan en kwam mijn eetlust terug. Ik ben een kilo of 8 aangekomen, waardoor ik weer op een gezond gewicht kwam. Mijn lijf/weerstand was echter nog helemaal niet hersteld. Resultaat: in het afgelopen jaar zo vaak ziek geweest dat ik mijn baan ben kwijtgeraakt (jaarcontract). Net nu ik juist alles weer een beetje op de rit had.

Wat zou ik graag de tijd willen terugdraaien. Ik had beter willen eten, ondanks het gebrek aan eetlust. Dus laat het alsjeblieft niet zover komen, eet zo goed als het kan. Ook wanneer je helemaal geen trek hebt. De prijs is zo hoog, je lijf is je kostbaarste bezit!
Sterker nog, je bent je lijf.

Maar je zit precies op de grens van een gezond gewicht, gefeliciteerd. Je hoeft alleen maar je gewicht in stand te houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@retrostar: ze zegt in de OP dat dat haar gewicht WAS, kortom er zijn nu meerdere kilo's af
Ja, ik zag het net. Het moet minstens 55,5 zijn. Laat ik maar wat gaan eten.
Waarom wil je weten hoeveel % ondergewicht je hebt? Het gaat erom dat je moeite hebt met eten en het lijkt me belangrijk om daar zo snel mogelijk iets aan te doen. Dat zou niet van een percentage af moeten hangen. Zoek hulp als het je zelf niet lukt om beter/meer te gaan eten.
Advocaat met slagroom.

Nee, maar ik kan me best voorstellen dat je niet kan eten. Heb ik ook een tijdlang gehad. Is echt vervelend om eten erin te wurmen. Maar dat is overgegaan.
Ik heb ook weleens ondergewicht gehad. Ik woog al licht rond 50 kg en doordat het mis ging met het trekken van een verstandskies leefde ik een paar weken op vloeibaar....ik ging rond die tijd ook naar de tropen waarvoor ik prikken nodig had. Bij de arts moest ik op de weegschaal, ik woog toen nog maar 47kg. Zij deed er nogal laconiek over...ik kreeg prikken met een kinderdosis en mocht weer gaan. In dat land was eigenlijk behalve fruit en kip niet zoveel te eten dus ik ben daar ook nog 1 of 2 kg afgevallen (ik ben 1.60M). IK ben thuis weer normaal gaan eten en was binnen een paar maanden weer 52 kg.

Ik zou proberen om regelmatig te eten desnoods indien je geen trek hebt in kleine hoeveelheden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je echt niet (veel) kunt eten, zou je misschien zo´n dieetpoeder kunnen nemen. Van het cambridgedieet bijvoorbeeld. Ik heb daarvan de banaanversie (was de enige die ik lekker vond) een tijdlang door de yoghurt geroerd, toen ik een kaakontsteking had.
Je moet ook kijken wat je gewend bent met je eigen lijf en je niet blind staren op cijfers. Ik ben zelf altijd licht geweest: 1.78 m en gewicht tussen de 58 en de 60 kg.

Ik heb een tijd hele grote stress gehad en daardoor moeite met eten (stress slaat sowieso op mijn maag en darmen). Ik merkte zelf dat als mijn gewicht onder de 57,6 kwam, ik ZO beroerd werd, dat ik een groot deel van de hele dag in bed moest rusten om mijn eten rustig te verteren. Dus je moet goed luisteren wat je lijf zegt. Als je je slap voelt, of na het eten doodmoe wordt, dan moet je een lekker warm rustig plekje opzoeken waar je je lijf even de tijd geeft om het eten rustig te verwerken. Het gaat niet om een getal op de weegschaal, maar om hoe je functioneert. Inmiddels weeg ik gewoon weer rond de 59 kg en doet alles het prima (op een chronische burn-out na). Ik sta ook niet meer zo veel op de weegschaal, want een beetje schommeling is helemaal niet erg; mijn kleren blijven passen en het is verder prima. Juist als je weinig weegt, ga je jezelf ook gek maken door steeds te gaan wegen. Gewoon weegschaal negeren en luisteren naar je lijf.
Bedankt voor jullie reacties. Ik wilde het graag weten, omdat ik me hier niet kan wegen, maar wel een diëtiste op bezoek zou krijgen (was voor mij aangevraagd). Jaren geleden zei ooit mijn huisarts al eens dat die ene kilo te weinig helemaal zo spannend nog niet is. Luisteren naar mijn lijf kan ik totaal niet, niet met eten, niet met kou/warmte, zelfs niet goed met pijn.

Ik zal heel eerlijk tegen jullie zijn. Ik kan amper eten wegens een depressie. Sterker: Poes is opgenomen op de PAAZ. Want men vond Poes een gevaar voor zichzelf. En daar had "men" gelijk in. Ik had niet zo'n fijne dagen hier, dus even niet gereageerd...

Ik was oprecht benieuwd, omdat ik mezelf hier niet goed kan zien (alleen een kleine spiegel), wat ik zou wegen, maar dat gebeurt op een vaste dag 1 keer in de week. Ik was wel benieuwd, omdat ik had gehoord dat deze diëtiste nogal streng is, hoe je bepaalt hoeveel ondergewicht je nou hebt. Bij overgewicht heb je percentages, vandaar.

Maar goed. Inmiddels staat er een bijvoedingsdrankje in de koelkast, met een stickertje met mijn naam. Ik ben zeker niet blij dat ik ben afgevallen, maar op dit moment kan eigenlijk weinig me nog raken. Bedankt voor jullie reacties.
Ach poesiepoes wat vervelend voor je. Ik heb PAAZ van Myrthe van der Meer gelezen en dat was een heel verhelderend boek; misschien een aanrader voor mensen in je omgeving die proberen met je mee te leven. Heel veel sterkte daar en van harte beterschap gewenst.
Hi Poes, wat naar dat het niet goed met je gaat. Dietiste is dan toch juist ok, kan zij de tekorten in kaart brengen en dan kom je niet in een diep voedingsdal wat betreft de noodzakelijke voedingsstoffen.

Succes daar.
Wat een nare situatie Poes. Goed dat je hulp van de dietiste krijgt.

Ik kan me goed voorstellen dat eten en drinken je veel moeite kost. Hoop dat het je lukt je bijvoedingsdrankje op te drinken. Zonder voedsel ga je je ook niet beter voelen toch?

Veel sterkte
Dankjulliewel... Ik heb het boek als luisterboek (Storytel), ben er wel aan begonnen maar heb hier genoeg andere dingen aan mijn hoofd. Goed geschreven boek, en heel herkenbaar.

Gisteravond heb ik braaf het drankje opgedronken. Het eten moet weer terugkomen, weet ik, maar ik heb genoeg uit te zoeken nu. Zit hier niet voor niets...

Succes daar.
Wat naar Poes dat je rot in je vel zit. De diëtist is er niet om jou terecht te wijzen. Ze willen je fysiek redelijk gezond houden zodat indien je geestelijk een stijgende lijn hebt je niet alsnog wordt geconfronteerd met fysieke problemen. Er is vast een reden waarom je niet op je uiterlijk en gewicht gefixeerd mag raken en waarom je dus geen toegang hebt tot grote spiegels en weegschalen. Probeer hoe moeilijk ook van kleine eten toch iets positiefs te maken. Ik weet niet in hoeverre je je eten zelf kunt kiezen. Kies volle yoghurt ipv mager, drink ook calorieën zoals sap en karnemelk (dus niet alleen water en thee), kijk of je meerdere keren per dag kunt eten (vooral wanneer kleine porties niet lukken). Hebben ze weleens taart? Ik houd zelf van fruit gebak, zo een kuipje met fruit, tompoezen en van roze koeken:

https://www.youtube.com/watch?v=AaUV9t448YI
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Poesiepoes, veel sterkte. Zowel met eten als met de andere (nu waarschijnlijk nog belangrijkere) vraagstukken.
Dankjulliewel...
Ik denk dat die bijvoeding wel goed kan helpen. Het is heel lastig om door geestelijke problemen zo'n moeite met eten te hebben. Ik weet er helaas alles van. Bij stress en depressies kan ik geen hap door mijn keel krijgen. Honger hebben (net als te moe zijn door niet te kunnen slapen) lijken een deel van een coping-mechanisme. Ik werd er nog gevoellozer van. Bij mij heeft het tijdelijk wel geholpen om bepaalde antidepressiva te slikken, ik kwam daar goed van aan en kreeg er vreselijke trek van. Maar het is geen lange termijnsoplossing, meer een overbruggingsoplossing terwijl je probeert te werken aan een structureel betere ervaring van je leven.

Mijn laatste depressie is bijna 8 jaar geleden, maar het werken aan het 'betere leven' is dagelijks.

Ik wens je moed om eruit te klimmen en kracht om het vol te houden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven