Gezondheid alle pijlers

Onderzoek nieren

09-11-2015 19:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Ik lees al enkele maanden mee maar nu heb ik toch zelf wel een vraagje. Ik heb sinds enkele dagen pijn aan m'n nier. (Veronderstel ik, zijkant onderrug)

Maar sinds vandaag is het erg verslechterd: stappen, trappen lopen, liggen.. doet pijn.

Ga daarom morgen een afspraak maken bij de huisarts, maar ik vraag me af hoe zo'n onderzoek loopt. Ik dacht dat je in een potje moest plassen en dit onderzocht word, klopt dit?

Maar ik zou normaal morgen mijn menstruatie moeten krijgen, normaal mag je dan geen plasje inleveren toch?

Ik weet dat je zo iets beter met je huisarts bespreekt, maar het is de eerste keer in jaren dat ik bij een andere huisarts ga (mijn vaste dokter is in zwangerschapsverlof). En ik vind het toch een beetje raar op plots naar een andere arts te gaan.

Dus weten jullie hoe zo'n onderzoek loopt dan? + Hebben jullie tips om de pijn te verzachten. Heb net een pijnstiller genomen en ga een warm badje nemen, nog tips?
Ze zetten je urine op kweek.
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 19:15:

Ze zetten je urine op kweek.Maar een urine onderzoek tijdens menstruatie kan toch een verkeerde uitslag geven? Of klopt dit niet?
Geen idee, maar bij mij zat er sowieso veel bloed in de urine.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2015 20:57
Reden: medisch advies
% gewijzigd
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 09 november 2015 @ 19:24:

[...]

Ben vrijwel zeker dat het dit niet is. Het is toch wel al een weekje zo.

Pijn aan de eierstokken voelt ook anders aan heb ik het gevoel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2015 21:00
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Gelukkig heb je 2 nieren
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 09 november 2015 @ 19:30:

Gelukkig heb je 2 nierenWat een vreemde opmerking is dit
Urine inleveren is geen probleem hoor,

Vaak zit er al wel een aantal dagen voor je menses microscopisch bloed in je urine..mocht dit zo zijn is het dus nog even de vraag of dit af komt van je menses of van je nieren(want niet te hopen is) je zal dan later nogmaals urine in moeten leveren..wel zijn er andere dingen jn je urine aan te tonen waarbij menses geen invloed op heeft..dus ga morgen maar gewoon even langs!
Meestal urine en bloedprikken.
Gewoon naar de huisarts gaan en afwachten wat hij/ zij zegt. Je bent nu zelf al een diagnose aan het stellen, terwijl het misschien wel iets heel anders is.
quote:L0velyDays schreef op 09 november 2015 @ 19:33:

[...]

Wat een vreemde opmerking is ditSchiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat, ik heb er nog één, onvrijwillig.
verba volant, scripta manent.
Klop eens met de zijkant van je hand op de plek waar volgens jou je nier zit en kijk of dit enorm veel pijn doet.

Plasje inleveren is sowieso ook een goed idee, kan je zelf al meenemen als je en proper/nieuw potje hebt (geen uitgewassen confituur pot dus).

Heb je ook pijn bij plassen? Koorts?

Nierpijn is wel eerder voelbaar op je rug, langs je wervelkolom, dan echt op de zijkant.

Zijkant doet mij ook wel denken aan je eierstokken, maar je ovulatie is natuurlijk al lang gebeurd ...
Yup, er kan zo iets mee gebeuren en dan ben je gewoon echt de sjaak.
Menstruatie is niet van invloed op het vinden van een blaasontsteking/nierbekkenontsteking. En sowieso is urineonderzoek niet de enige manier om nieren te onderzoeken. Sowieso met dit soort klachten snel(ler) naar de huisarts en je laten onderzoeken en als je een vraag over je menstruatie hebt: dáár stellen. Dat is de enige plek waar ze het voor jou juiste antwoord kunnen geven.
quote:viva-amber schreef op 09 november 2015 @ 19:30:

Gelukkig heb je 2 nieren???? Doe even lekker normaal zeg, met je idiote opmerking.
Ik lees nu dat je een afspraak gaat máken morgen. Ik zou met dit soort klachten vanavond nog met een potje urine bij de huisartsenpost zitten. En anders uiterlijk morgen urine laten onderzoeken bij de huisarts. Maar als je er ook koorts bij hebt: zeker niet wachten en vanavond nog contact opnemen met de huisartsenpost.
De kans is groot dat je a la Maxima een nierbekkenontsteking hebt. Meestal zitten er 2-3 dagen voor je menstruatie al bloedsporen in je urine ondanks dat je nog niet ongesteld bent, de ontsteking is volgens mij ook te zien aan eiwitten in het bloed. Leg het bij de plas inleveren morgen even uit dat je ongesteld bent of moet worden. Sorry voor het wrange grapje, het is een familietrekje. Gelukkig heb je ook 2 longen mocht er 1 stuk gaan. Ibuprofen tegen de pijn is geen slecht advies en werkt ook nog ontstekingsremmend. Ik heb ook weleens gehad en ik had geen koorts zoals wel vaak voorkomt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ochtend urine is beter dan avond urine maar of je nu de huisartsenpost inschakelt is je eigen keuze. Serieuze nierklachten kunnen acuut zijn en risicovol. Vaak kun je bij het ziekenhuis ook wat urine inleveren voor de zekerheid.
Ik heb ook een paar maanden geleden nierbekken ontsteking gehad, flink ziek van geweest. Is echt heel naar!
Bij een nierbekkenontsteking is je urine zo vervuild dat elke portie voldoet. Alleen bij twijfelgevallen kan het verstandig zijn om ochtendurine in te leveren.

Eiwitten in je urine zijn een teken van nierschade. Bij een ontsteking testen ze op leukocyten/witte bloedcellen.

Edit: ik zie dat je het over bloed hebt in plaats van urine, daar spelen eiwitten wel een rol bij.
Waarschijnlijk zal de ha ook met de handen op de nieren duwen om te zien of dat pijn doet.
Dat hoort wel bij het standaard onderzoek om nierbekkenontsteking vast te stellen ja. Urine-onderzoek, op de nieren duwen en eventueel bloedonderzoek.
Urine is meteen te controleren door de assistente maar als het op kweek wordt gezet duurt het langer, bloedonderzoek kan ook vrij snel, net als een echo, bij grote huisartsenposten kunnen ze dat zelf.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven