Gezondheid alle pijlers

Ongezond?

15-04-2012 14:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna dagelijks een gebakken eitje met kaas. Hoe slecht/ ongezond is dit eigenlijk? Ik vind het zo ontzettend lekker
Gezond! Eieren zijn hartstikke gezond en geven je lang een verzadigd gevoel. En kaas is vet, ook niks mis mee, en geeft je ook lang een verzadigd gevoel.
Lijkt me alleen dat een gekookt eitje gezonder is.
Het schijnt dat teveel eidooiers slecht zijn voor je cholesterol. Misschien af en toe wisselen tussen met en zonder dooier?
Hoezo? Vetten heb je gewoon nodig hoor. Niks mis mee. Bewerkt / light-voer is veel ongezonder.
Mensen met een te hoge cholesterol krijgen vaak de raad om minder eieren te eten, omdat die te veel cholesterol zouden bevatten. Uit studies blijkt nochtans dat eieren de hoeveelheid vetten in ons bloed niet negatief beïnvloeden en dat ze niet aan de basis liggen van hart- en vaatziekten. Integendeel zelfs. Eieren bevatten veel vitamines, oligo-elementen, proteïnes, enz. Misschien is het tijd om het ei in ere te herstellen?

Die slechte reputatie is te wijten aan hun hoge cholesterolgehalte. In het verleden werden eieren dan ook automatisch geklasseerd onder de ‘te mijden’ producten voor mensen met een te hoog cholesterolgehalte. Geen enkele studie heeft hun schadelijke invloed nochtans bewezen. Uit verschillende recente studies – een ervan werd bij 110.000 mensen uitgevoerd – blijkt dat eieren onschadelijk zijn en dat één ei per dag geen enkel negatief gevolg heeft voor de hart- en bloedvaten. Andere studies /hebben bewezen dat een voeding die veel eieren bevat slechts een beperkt of zelfs geen effect had op de hoeveelheid cholesterol in het bloed.

In Nederland zijn de aanbevelingen niet nog hierop aangepast. De aanbeveling bij mensen met een hoog cholesterol is op dit moment om niet meer dan 3-4 eieren per week te nemen. De aandacht wordt echter al lange tijd meer op de beperking van verzadigd vet en een hogere inname van onverzadigd vet gericht. Omdat bekend is dat het cholesterolgehalte in het bloed vooral bepaald wordt door wat het lichaam zelf aanmaakt en niet zo sterk door hoe hoog de inname van cholesterol uit de voeding is. Verzadigde vetten zorgen voor een grotere aanmaak van cholesterol door het lichaam en onverzadigde vetten voor een groter aanmaak van het goede cholesterol.
Maar die vetten zitten dan toch al in de kaas. Met die gebakken ei is het dan toch dubbelop? Ik hou ook heel erg van eieren en ook van kaas, maar mij is altijd verteld dat de combi gekookt eitje (liefst zacht, yumm...) met kaas beter is.
Ik lees inderdaad verschillende berichten op internet. Vandaar dat ik het me afvroeg.
Als je de rest van de dag niet teveel uitspattingen hebt en je regelmatig beweegt is er sowieso niets aan de hand Geniet maar lekker van je gebakken eitje! positieve gevoelens dragen ook bij aan je gezondheid!
We hebben gewoon vet nodig hoor. Het is gezond en smeert ons lichaam. De goede vetten, dat wel.

Nogmaals: zwaar bewerkt eten (zoal snack-a-jack kaassmaak) of light eten, of eten met E621, dat is ongezond.
Volgens mij is een gekookt eitje inderdaad gezonder, maar ik vind een gebakken eitje zo lekker. Ik merk alleen dat ik dit dan ook bijna dagelijks eet. Als ontbijt of als lunch.
quote:elastiekje schreef op 15 april 2012 @ 14:34:

Als je de rest van de dag niet teveel uitspattingen hebt en je regelmatig beweegt is er sowieso niets aan de hand Geniet maar lekker van je gebakken eitje! positieve gevoelens dragen ook bij aan je gezondheid!
quote:reason80 schreef op 15 april 2012 @ 14:36:

Volgens mij is een gekookt eitje inderdaad gezonder, maar ik vind een gebakken eitje zo lekker. Ik merk alleen dat ik dit dan ook bijna dagelijks eet Als ontbijt of als lunch.Ik ook! En ik eet er dan geen brood bij, maar gewoon zo, of met een tomaatje. 4 Kilo afgevallen in 3 weken, hoppakee!
Ach joh, de één zijn sigaretje, de ander zijn wijntje, mijn blokje chocolade, en jij je eitje.
Het hangt er ook vanaf wat je de rest van de dag eet. Eet je verder mager en gezond, dan is het geen probleem. Eet je de rest van de dag ook vette dingen en weinig groente etc, dan is elke dag misschien wat veel van het goede!
quote:snowy2 schreef op 15 april 2012 @ 14:38:

Het hangt er ook vanaf wat je de rest van de dag eet. Eet je verder mager en gezond, dan is het geen probleem. Eet je de rest van de dag ook vette dingen en weinig groente etc, dan is elke dag misschien wat veel van het goede!Verder eet ik volgens mij redelijk gezond. In ieder geval elke dag groenten. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet zo op let of ik echt "mager" eet. Ik probeer wel gevarieerd te eten...(op het eitje na dan)
Ikzelf heb altijd meegekregen dat ei geel ongezond was door verhoging van het cholesterol, maar nieuwe onderzoeken schijnen te zeggen dat dit niet klopt.

http://www.afvallen-weblo ... oogt-je-cholesterol-niet/

Gekookt is sowieso beter dan gebakken ivm vet.
Cholesterolgehalte

Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is niet helemaal waar. Zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten, zit je goed. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Je kunt dus zonder problemen twee tot drie eieren per week eten.

Wil je iedere dag een eitje, dan moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk andere producten eet waar veel cholesterol in zit. Dat zijn bijvoorbeeld vette vleeswaren en kazen, boter en margarines die hard worden in de koelkast, zoete snacks en tussendoortjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben in ieder geval blij dat de meest recente onderzoek zeggen dat het niet ongezond is. Ik heb altijd het idee gehad, dat dit wel zo was. (maar blijkbaar heb ik me daar dan toch niet echt iets van aangetrokken)
Eieren zijn gezond. Van eieren word je niet dik. Een gemiddeld gekookt ei bevat maar 75 kcal. Eieren bevatten antioxidanten, die ouderdomsgebonden oogziektes kunnen tegengaan.
http://www.gezondenzo.net ... -over-het-ei-cholesterol/
Nou, het eitje van vandaag zit er weer in hoor!
quote:Carolien91 schreef op 15 april 2012 @ 14:44:

Ikzelf heb altijd meegekregen dat ei geel ongezond was door verhoging van het cholesterol, maar nieuwe onderzoeken schijnen te zeggen dat dit niet klopt.

http://www.afvallen-weblo ... oogt-je-cholesterol-niet/

Gekookt is sowieso beter dan gebakken ivm vet.Vet is niet ongezond. Sterker nog, gebakken in olijfolie of roomboter, is het gezond!
Lekker hoor! Ik zou niet in croma oid bakken maar ja, wie gebruikt dat nog..
Ik denk van wel. Er wordt altijd moeilijk gedaan over eieren vanwege cholesterol, maar cholesterol uit voeding heeft helemaal niet zoveel effect.

Ik denk dat je beter eieren en kaas kunt eten, dan chocola of koekjes. Evenveel calorieën, maar in eieren en kaas zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven