Gezondheid alle pijlers

ontstoken ogen

05-03-2009 01:58 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna 2 weken ontstoken ogen. Eerst was het er maar eentje. Ik had er vrijdag last van, en ben toen maandag gelijk naar de huisarts gegaan. Ze hebben er niet naar gekeken maar gaven wel een zalfje mee ( fucithalmic) die heb ik 5 dagen gebruikt, maar ik merkte geen verschil. Ben toen vrijdag weer terug gegaan naar de huisarts. De huisarts heeft er nog naar gekeken, maar er zat niks in m'n oog. Ik heb toen een andere zalf mee gekregen (chlooramfenicol). 3 dagen gebruikt, en ineens was maandag ook m'n andere oog ontstoken. Het leek alleen maar erger, en roder te worden door de zalf. Heb het 5 dagen gebruikt, en ben sinds vandaag maar gestopt omdat het er niet beter van wordt. Ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die er last van hebben. Heb er nu bijna 2 weken last van. Maak m'n ogen s'morgens altijd schoon met een doek&gekookt water.

Ik ga morgen weer naar de huisarts. Ze wouden eerst weer andere zalf mee geven, maar ik heb het een beetje gehad met die zalfjes. T zijn toch m'n ogen, wil er niet zomaar van alles op smeren. Dus morgen wordt er weer naar gekeken.

Heeft iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Misschien nog vaker schoonmaken met gekookt water, en stoppen met zalf?.
Het ligt eraan of de ontsteking bacterieel of viraal is. Willen de zalfjes helpen, dan moet het een bacteriele ontsteking zijn. Meestal gaat het binnen een week over, al hebben mijn kids er ook wel langer over gedaan. Ik heb vroeger zelf ook vaak ontstoken ogen gehad, kreeg daar veel zalfjes voor en met een paar dagen druppelen was het over. Zoon en dochter hier doen het zonder zalfjes en dan hebben ze er 1,5 a 2 weken last van.

Succes ermee, t is heel vervelend!
Hier ook de ervaring met mijn dochtertje van een half jaar, geen medicijnen gehad en na een week of 2 was het over. Bij haar moest ik het vooral goed schoonhouden en hygiene in acht nemen, want het is ontzettend besmettelijk. Wat ik als advies voor babies vooral las, was vaak handen wassen, bed verschonen etc. tegen die besmetting.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat Sarah zegt: Fucithalmic en Globenicol (chlooramfenicol) helpen alleen bij bacteriële infecties. Heb je een virus, is het helaas vaak een kwestie van 'uitzieken.' De huisarts kan moeilijk het verschil zien, vandaar dat hij het vaak eerst probeert met Fucithalmic. Dat is een middel wat heel vaak wordt voorgeschreven omdat het zo veilig is. Misschien kan de huisarts je nu met spoed doorverwijzen naar een oogarts als je vindt dat het te lang duurt?

Misschien een onnodige opmerking... Maar draag je lenzen? Als dat zo is moet je ze direct weggooien en wachten met nieuwe indoen tot de ontsteking weer helemaal weg is.
Ik ben vandaag weer naar de huisarts geweest. Heb nu Trafloxal mee gekregen (oogdruppels). Als het maandag nog niet over is moet ik maandag naar de oogarts. Draag gelukkig geen lenzen.
Even een oud topic omhoog gehaald.

Mijn ogen zijn (heel licht) ontstoken volgens mij. Word s ochtends wakker en dan is t een beetje plakkerig, wit of geel spul rond mijn ogen.

Overdag heb ik er verder geen last van. Ik maak me bewust even niet op.

Het is al een week of 2, 3 en lijkt niet vanzelf over te gaan. Heb er nog niet zo veel aan gedaan, veeg het s ochtends schoon met een (schoon) zakdoekje.

Kreeg al de tip met gekookt water schoon te maken. Maar dat doodt toch geen bacterien? Helpt dat dan?

Hebben jullie nog tips? Zou volgende week even langs de huisarts kunnen als het nog niet over is. Maar omdat ik er nauwelijks last van heb is het misschien ook zelf te verhelpen.
niemand tips?

word ik morgenochtend weer wakker met groene smurrie aan mn wimpers...
Gekookt water doodt inderdaad geen bacteriën, maar je kunt je ogen dan wel beter schoonmaken dan met een droog doekje.

Als het al enkele weken duurt, zou ik toch een tripje naar de huisarts wagen. Wellicht is het een bacteriële infectie en kan een zalfje wél helpen.

Het lastige is dat je beide ogen elkaar soms ook blijven besmetten, vooral als je slaapt (via je kussen).
Peas on earth!
Het is het spoelen wat helpt.

Het hoeft trouwens geen gekookt water te zijn, de Nederlandse kwaliteit van het leidingwater is dermate goed dat koken niet nodig is.

Behalve spoelen met water en een gaasje kun je er verder niet veel aan doen. Als het maar 1 oog is wel uitkijken dat je het andere oog niet besmet, als het vanzelf niet over gaat moet je even langs de huisarts.

Alarmsymptomen zijn:

-Visusvermindering (en dan niet omdat er viezigheid op je oog zit)

- Misselijkheid en braken

-Hoofdpijn

(Acuut glaucoom, verhoogde oogboldruk wat blindheid kan veroorzaken)
Okee bedankt voor de tips. Zal komende dagen t gekookt water proberen, kussen wassen en als het zo blijft kan ik volgende week alsnog naar de HA.
Handen wassen is belangrijker, besmetting gaat voornamelijk doordat je met je handen in je ogen wrijft.

Gekookt hoeft dus niet, als je maar spoelt.
quote:Moonlight82 schreef op 13 mei 2010 @ 23:20:

Okee bedankt voor de tips. Zal komende dagen t gekookt water proberen, kussen wassen en als het zo blijft kan ik volgende week alsnog naar de HA.Lijkt me goed plan. Als het niet verbetert, zou ik inderdaad volgende week even naar de huisarts gaan, want dan duurt het wel erg lang.
Peas on earth!
Ben me er de laatste weken wel bewust van geworden hoe vaak ik normaal gesproken even in mijn oog wrijf. (probeer het dus niet te doen sinds ik last heb van mijn ogen)

Nogmaals bedankt.
Het is al een paar jaar geleden.

Maar misschien dat andere mensen er nog wat aan hebben:

Ik ben daarna nog bij de oogarts geweest. Nog niet eens 2 minuten in de stoel gezeten, en de man wou mij alweer de deur uit sturen. Mijn moeder vroeg wat de oorzaak was waarop hij kort antwoordde met virusinfectie, en we konden gaan. Weer andere zalf mee gekregen.

In die tijd zat ik in m'n proeftijd op t werk bij de gipsafdeling. Niet echt handig met 2 ontstoken ogen, maar omdat ik graag de baan wilde wel iedere dag gewerkt. Door de zalf begon m'n zicht te verminderen. Ik ging een beetje wazig zien. Alsof er een soort vlies op m'n ogen zat. Heb er totaal bijna 5 maanden last van gehad. Helaas ook de baan niet gekregen :(. Daarna gingen m'n oren ook nog eens dicht zitten (vocht werd er gezegd).

Omdat ik na al die zalfjes niet meer wist wat ik ermee aan moest heb ik een allergietest laten doen via de huisarts. Op een paar dingen laten testen (huisstof, huisdieren..) en er kwam inderdaad uit dat ik allergisch ben voor huisstofmijt, roos van honden, katten. Enige dier dat ik zelf in huis had was m'n hamster. Ik kreeg pillen (xyzal) na een paar weken had ik geen ontstoken ogen meer, en het vocht in m'n oren verdween ook. Wel vreemd want ik heb bijna 21 jaar in een huis met veel katten, en andere dieren gewoond zonder klachten!!!. De ontsteking kwam pas toen ik net op mezelf woonde, en een hamster had gekocht.

Ben wel blij dat ik zelf besloten had om te stoppen met de zalf. Het werd er bij mij eerder erger door, natuurlijk ook omdat het een andere oorzaak had dan een infectie door een virus of bacterie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven