Gezondheid alle pijlers

Ontstoken vinger

06-06-2015 09:05 25 berichten
Het is te knullig voor woorden. Woensdag was ik bij de huisarts, die heeft even mijn suikergehalte gecontroleerd. Met een klein prikje in mijn vinger. Stelde niets voor.

En nu is mijn vinger ontstoken, er zit een bult onder de huid. Met mijn vinger in de soda weken heeft geen zin, er is geen wondje. Het originele wondje was een speldenprikje, die is allang weer dicht.

Ik heb er (met een gesteriliseerde) naald ingeprikt, toen kwam er pus uit. Direct weer in de soda, maar ook die prik was meteen weer dicht. Logisch ook.

Nu zit er weer een bult, waarschijnlijk met nieuwe pus. Vingertop is nog steeds dik en rood. De enige oplossing die ik kan verzinnen, is mijn vinger opensnijden en dan in de soda gaan weken. Maar ja, dat vind ik eigenlijk wel heel middeleeuws.

De ontsteking is bij lange na niet heftig genoeg voor een telefoontje naar de dokterspost. Maar irritant is het wel. Het is mijn rechterwijsvinger, die blijk ik heel veel voor alles te gebruiken. Het tikken van dit bericht bijvoorbeeld (au, au, au). Ik heb geen zin om hier tot maandag last van te hebben.

Iemand nog een idee?
Toch even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met de soda, dat wordt afgeraden volgens de nieuwe richtlijn wondzorg. Het enige wat je kunt doen is afwachten. Door het open te maken vergroot je de kans op meer ellende ook.

Mocht het erger worden dan zou ik toch even telefonisch overleggen met de HAP.
Toch huisartsenpost bellen. Ontsteking kan op deze manier gewoon verder gaan. Misschien een antibiotica kuurtje tegenaan gooien.
Bootje: waar kan ik die richtlijn vinden? Ik ben benieuwd. Soda werkt dus niet? Heb ik dus voor niets na mijn bevalling (ontstoken hechtingen) elke avond met mijn kont in de biotex gezeten. Haha.

Oké, geen operatie op mezelf dus. Haha. Ik zag al van die westernachtige taferelen voor me waarbij ik eerst een slok whiskey neem en mijn man met een roestige zaag aan de slag ging.

Iemand een idee hoe lang dit mag duren?
Bellen. Een ontsteking kan doorslaan naar gewrichten, of bloedvergiftiging veroorzaken.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je diabeet bent, mocht dat wel het geval zijn moet je echt direct actie ondernemen.
Richtlijn wondzorg

Alleen pagina 13 is wel interessant (hoewel, het hele ding lezen leidt wel af van je vinger )
Mopsie41: nee, hoor. Ik ben geen diabeet. Bloedvergiftiging hou ik in de gaten. Als de ontsteking verder uitbreid (voorbij mijn vingerkootje) ga ik bellen. Echt.
Ik zou het vanmorgen/vanmiddag even aankijken, wordt het niet beter, dan kun je overleggen.

*disclaimer: dat is wat ik zou doen, iedereen moet zijn eigen afweging maken*
Bedankt Bootje. Ik hou erg van richtlijnen.

Aankijken doe ik zeker. Ik wil nog eens benadrukken dat het vooral een bijzonder kleine ontsteking is. Niveau: irritant.
ik zou het ( tegen alle richtlijnen in vast ) 2 keer per dag weken in de soda, maar niet te lang,

daarna klodder Betadine zalf en een pleister,

en die dokter volgende keer niet je wijsvinger aanbieden ( dat hoort ook niet hoor, om deze reden hoor je een andere vinger te doen )
Bij mij prikken ze altijd in mijn middelvinger. Dat lost je probleem niet op, dat snap ik.

Vet irritant, Flauwegeit! Ik ga je vertellen wat ik zou doen: toch openmaken, pus uit laten lopen en weken in soda.

Mijn ervaring met pus en onderhuids is heel naar. Ik zal je de details besparen, maar echt heel naar.

Je kunt trouwens altijd even de hap bellen voor een telefonisch consult: wat raden zij je aan.
Trekzalf erop smeren. Betadinezalf (uit zo'n gele tube, dus niet de vloeibare betadine) werkt ook volgens de huisarts.
Trekzalf doet niets. Betadinezalf wel.
Ik zou het het ook zelf behandelen, je weet de oorzaak, soda heeft al geholpen, betadinezalf opdoen en bijhouden. Komt goed.
Hatsjikideee...
Puspocket moet soms ontlast worden, anders kan de ontsteking maar moeilijk "opgeruimd" worden. Verder het is natuurlijk niet in te schatten wat er precies bij TO aan de hand is. Toch maar naar de HAP, op je vingers moet je zuinig zijn.

Bij onstekingen kan weken (gewoon in water, niet in biotex) of trekzalf wel helpen om de port d'entree open te maken/houden. Het ontsmet niet, maar pus & wondvocht kunnen dan ergens heen ipv dan ze onderhuids ophopen. Je hebt dus niet voor niets iedere dag met je kont in een bak water gezeten, flauwegeit
2 weken exact hetzelfde gehad! Ik heb de huid een klein stukje opengesneden om zo het vocht en pus eruit te laten. Paar dagen later was het wee genezen
Mijn vriend heeft ook vaker een ontstoken vinger. Hij doet hem dan in een badje badedas. Groene fles.
ziet het rood? dan zou ik een lijntje zetten,in de gaten houden
Winnie2000: ja, het is rood. Lijntje is simpel: het mag niet naar het volgende kootje uitbreiden. Maar de plek lijkt nu niet groter te worden en vinger lijkt iets minder dik. Lijkt dus de goede kant op te gaan.
doe er natte watten (met water, niet met soda) op en een verbandje eromheen.
Als je het aan wil kijken, teken dan ff de begrenzing van het rode af met watervaste stift. Dan kun je objectiveren of het uitbreidt.

Ik zou echter toch de HAP bellen voor advies. Als het open gesneden moet worden kunnen zij dat beter doen. Dan krijg je ook adviezen mbt spoelen e.d.
Okay, lijntje is simpel, maar je hele vingerkootje is dus al rood? Dan zou ik dus niet wachten maar naar de HAP bellen. Het klinkt nmlk als ontsteking van de huid. Dan moet je misschien een antibioticum hebben.

Ga nou niet zelf dokteren. Inprikken heb je immers al geprobeerd.
Enora: Zelfdokteren doe ik zeker niet. Vanochtend was mijn hele vingerkootje rood, nu zit er alleen nog een vlek om de prikplek. Misschien heeft het pus eruit halen toch geholpen. In elk geval is het veel minder pijnlijk en rood. Mocht het weer erger worden, dan bel ik zeker de HAP.
Fijn dat het wat afneemt . Het is een belangrijk verschil of de roodheid migreert of niet. Dat betekent nmlk dat de bacteriën landjepik spelen . Misschien ff dat rondje plekje nu aftekenen, just to be sure.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven