Gezondheid alle pijlers

Oogmigraine

28-11-2025 13:31 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft dit ook?

Oogmigraine is dus migraine zonder (hele erge) hoofdpijn, ook wel auramigraine genoemd. Bij mij begint het met een soort 'klikje' in mijn hoofd/oog en dan zie ik een gat in mijn zichtveld. Dat gat wordt groter en omringt door 'kriebels met een zigzag patroon. Dat patroon wordt steeds groter en verdwijnt dan na een half uur via de zijkant van mijn zichtveld. Ik neem meestal direct 2 pcm zodat ik geen hoofdpijn krijg daarna. Bijna altijd ben ik na een aanval doodmoe en een beetje wazig in mijn hoofd, alsof er watten in zitten.

Ik heb dit een paar keer per jaar, soms binnen een paar weken 2 of 3 keer en dan weer een tijdje niet. Altijd onverwacht en kan geen patroon of trigger ontdekken. De eerste keer was meer dan 25 jaar geleden en ik leef nog dus dat het niet iets ernstigs is, dat geloof ik wel :)

Wie heeft dit ook? En wat doe je tijdens een aanval? Hoe verloopt een aanval? Ben je er mee naar de huisarts geweest? Zijn er voor jou bekende triggers?

Kortom, ik zoek wat 'lotgenoten'.
I wanna live my life with the volume full!
Ik heb nooit echte triggers ontdekt, maar het begon toen ik ging menstrueren. Was weg tijdens mijn zwangerschappen. Was heeeel heftig (om de 2 dagen) vlak voor ik HRT ging gebruiken. Nu al jaren niks meer..
:heart:
De allereerste keer dat ik het had was trouwens wel heel erg eng: ik was een jaar of 13 en was ervan overtuigd dat ik accuut blind werd. Ik heb een half uur heel bang met mijn hoofd op de schoot van mijn moeder gelegen, en toen trok het weg en bleek er niets aan de hand :)
Ik heb het ook af en toe, een bewegende groter wordende vlek in mijn beeld. Het duurt ongeveer een half uurtje denk ik. Ik kan dan ook niks lezen inderdaad. Ik neem er niks voor in en krijg ook geen hoofdpijn daarna.
Ben verder wel gevoelig voor hormonale hoofdpijn.
Bij mij zijn de triggers denk ik vermoeidheid/uitputting en overprikkeling
Ik heb het ook. Sinds mei dit jaar aan de bloeddrukverlagende medicijnen. Volgende week mag ik er mee stoppen en dan hopelijk ben ik uit die ‘storm’.

Had zomaar vanuit het niets 4/5 aanvallen in de week en soms zelfs 2 op een dag. Was erg pittig. Lag vaak samen met mijn zoon om half 8 op bed omdat ik zo moe was.

Triggers zijn bij mij felle lampen of lichtweerkaatsingen. Ook langs een rij bomen rijden terwijl de zon schijnt wekt het op. Soms voel ik een aanval aankomen doordat mijn eten niet smaakt of omdat ik ineens compleet van stemming verander.
Lilla schreef:
28-11-2025 19:26
Ik heb t ook. Aanvallen van 30-45 min, gekleurd trillend vlak in mijn gezichtsveld, meestal begint t klein aan de zijkant, dan neemt t toe tot een groot deel van mijn gezichtsveld - tijdens die fase kan ik ook niet lezen - en dan trekt t langzaam weer weg. Soms links, soms rechts, maar wel beide ogen. (M.a.w. het gaat om één kant van het gezichtsveld, en niet om één oog).
Ik heb naast dat t afleidend werkt, en ik dus even niet kan lezen, nergens last van. Geen hoofdpijn, niet moe, niks. Ik ga gewoon door met wat ik doe (behalve dus lezen/typen want dat lukt gewoon niet).
Ik heb het ook en bij mij verloopt het nagenoeg hetzelfde als Lilla beschrijft. Bij mij is het wel altijd in mijn linkeroog én ik moet echt zo snel mogelijk ibuprofen of paracetamol nemen om hoofdpijn achteraf te voorkomen.
Ik heb het al jaren, en kan me de eerste keer eigenlijk niet herinneren. Soms komt het een aantal keer vrij snel achter elkaar, soms komt het maanden niet. Toevallig was het er vandaag ineens weer, de laatste keer was een maand of 3 geleden denk ik.
Geen idee wat mijn triggers zijn, is echt geen pijl op te trekken. Het viel me wel op vandaag dat het thuis gebeurde, want om één of andere reden is het dus vaak als ik ergens anders ben.
Ja, ik heb het ook, en weet pas sinds een jaar of 2 dat het " oogmigraine" heet.
Ik weet niet wat het triggert bij mij, het is alleen lastig, verder geen hoofdpijn tijdens of na die tijd, soms duurt het een uur of zo, soms korter. Ik negeer het altijd maar.
Ik heb dit ook al jaren. Soms 1 a 2 keer per jaar, soms 1 a 2 keer per week. Hormonen, drukte, wisselende diensten, en te weinig drinken lokken het uit. Ik zit het gewoon uit, drink een paar glazen water extra, en hup weer door. Gelukkig nooit hoofdpijn of een duf gevoel erna, zoals jullie schrijven. O ja, teveel schermtijd is ook een trigger 🤭.
Ik heb het ook, gelukkig niet zo vaak (eens in de zoveel jaar). Daarna ook rest van de dag doffe hoofdpijn en heel moe.

Eens keer, een jaar of 15 geleden, verloor ik tijdens zo’n aanval mijn spraak - afasie. Ik zat aan de telefoon en sprak opeens alsof ik een zware hersenbloeding had gehad. Doodeng. Duurde een half uurtje en daarna kwam mijn spraak weer terug. Gelukkig nooit meer gehad, maar die angst dat ik niet meer uit mijn woorden kon komen was vreselijk.
Dames een tip. Luister naar de podcast migraine is geen hoofdpijn op sportify.
Veel herkenning en onjuistheden hier over worden besproken.

En oogmigraine is irritant, dat is de enige migraine die ik soms nog heb. Zware migraine aanvallen gelukkig niet meer dankzij de crgp remmers.
Mittens schreef:
28-11-2025 19:49
Ik heb het ook en bij mij verloopt het nagenoeg hetzelfde als Lilla beschrijft. Bij mij is het wel altijd in mijn linkeroog én ik moet echt zo snel mogelijk ibuprofen of paracetamol nemen om hoofdpijn achteraf te voorkomen.
Ik heb het al jaren, en kan me de eerste keer eigenlijk niet herinneren. Soms komt het een aantal keer vrij snel achter elkaar, soms komt het maanden niet. Toevallig was het er vandaag ineens weer, de laatste keer was een maand of 3 geleden denk ik.
Geen idee wat mijn triggers zijn, is echt geen pijl op te trekken. Het viel me wel op vandaag dat het thuis gebeurde, want om één of andere reden is het dus vaak als ik ergens anders ben.
Nieuwsgierigheid van mij: is het echt één oog, of één kant? M.a.w, als je je linker oog dicht doet, heb je dan kijkend met je rechter oog niet nog steeds dezelfde vlek aan de linkerkant van je gezichtsveld? Of zie je met je linker oog slecht en met je rechter oog goed? (Zoals je het beschrijft lijk je het laatste te bedoelen, maar volgens mij gaat het bij oogmigraine om het eerste. Het gebeurt ook in je brein, niet in je oog).
Lilla schreef:
29-11-2025 08:55
Nieuwsgierigheid van mij: is het echt één oog, of één kant? M.a.w, als je je linker oog dicht doet, heb je dan kijkend met je rechter oog niet nog steeds dezelfde vlek aan de linkerkant van je gezichtsveld? Of zie je met je linker oog slecht en met je rechter oog goed? (Zoals je het beschrijft lijk je het laatste te bedoelen, maar volgens mij gaat het bij oogmigraine om het eerste. Het gebeurt ook in je brein, niet in je oog).
Ik las net niet geheel toevallig dat er blijkbaar een verschil zit tussen oogmigraine en migraine met aura, dat de eerste in een oog voorkomt en de andere in beide ogen. Dus het kan allebei:

https://oogfonds.nl/oogklacht/oogmigraine/
__appelbloesem__ schreef:
29-11-2025 09:06
Ik las net niet geheel toevallig dat er blijkbaar een verschil zit tussen oogmigraine en migraine met aura, dat de eerste in een oog voorkomt en de andere in beide ogen. Dus het kan allebei:

Ah, inderdaad, dat wist ik dus niet.. Interessante info, dankjewel!
__appelbloesem__ schreef:
29-11-2025 09:06

Dan Heb ik dus een migraine met aura
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
29-11-2025 09:18
Dan Heb ik dus een migraine met aura
Ik ook. Ik noemde het oogmigraine, maar dat klopt dus niet weet ik nu
Ik heb het ook al jaren en voel wel degelijk als het er weer aan zit te komen.
Ik heb dagen van te voren een splaakgeblek, echt woorden omdraaien.
Duizelig, heel druk met praten, overmatig geeuwen , sneller afgeleid enz enz.

Dan nog weet ik niet precies wanneer het gaat komen maar ik ben inmiddels zover, ik zie het wel of niet :-).

Bij mij komt het in beide ogen voor, nooit tegelijk, en houdt zo gemiddeld 20 minuten aan.
Het gebeurt overal en meestal ga ik gewoon door met wat ik aan het doen was, alleen schrijven of tikken lukt niet.

En met autorijden is het helemaal lastig maar dan gewoon auto aan de kant.

Echt hoofdpijn migraine met overgeven heb ik gemiddeld 1,5 keer per jaar.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik dacht ook dat oogmigraine, migraine met aura en migraine sans migraine allemaal hetzelfde waren! Weer wat geleerd.
ik lees even mee, wellicht herken ik hier en daar wat. Een gat in mijn gezichtsveld heb ik niet.

Een paar weken geleden zag ik opeens dubbel. Alleen met mijn rechteroog, mijn linkeroog zag prima. Dat duurde een half uur, daarna was het over. Ik heb wat onderzoeken gehad (oa optometrist) waar niets uit kwam. Volgens de huisarts oog migraine, mede omdat migraine in mijn familie voorkomt (niet bij mij).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven