Gezondheid alle pijlers

Oren schoonmaken

10-01-2011 21:41 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een discussie met mijn vriend en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik maak altijd mijn oren schoon met een wattenstaafje, mijn vriend zegt dat dit slecht is omdat je je oorsmeer dan 'aandrukt'. Punt is dat ik wel eens oorontsteking heb en hij nooit. Hij maakt het zeg maar met een zakdoekje schoon, maar gaat niet in zijn oor.

Wat vinden jullie?!
Ik denk dat als de natuur gewild had dat wij met wattenstaafjes in oren gaan poeren, dat deze wel een wattenstaafje aan ons ledematen gemaakt zou hebben.

nee gekheid natuurlijk ( ben geen geitenwollensokkenmens hoor)

Ik heb altijd geleerd dat je je oren alleen schoon mag maken met je ellenboog

gezien dat niet lukt bedoelde de arts waarschijnlijk dat je helemaal niet mag poeren in je oor.

Uiteraard doe ik dit lekker wel ( ieuw gele oorprut die zichtbaar is...) maar dan met een zakdoekje om het puntje van mijn pink.

De oorschelp zelf doe ik wel met een wattenstaafje, maar niet de gehoorgang.

Heb overigens ook nooit oorontstekingen, moest vroeger wel mijn oren uit laten spuiten omdat deze dicht zaten ( euhh door poeren??)
@pearle: Zo ken ik er nog wel een paar maar nu is het onderwerp 'wattenstaafjes'
Ik krijg oorontstekingen als ik niet regelmatig een wattestaafje door mijn oor haal. Heb de dokter nooit gevraagd wat hij/ zij daar van vindt eigenlijk. Ik heb nergens last van als ik mijn oren uitpoets anders binnen een week een ontstoken oor, dus mooi dat ik daar gewoon mee door ga.
Inderdaad, nooit met een wattenstaafje (of wat dan ook) in je oor. Dit wordt echt afgeraden. Je duwt dan het oorsmeer verder je oor in, en dan komt je oor dicht te zitten door een prop oorsmeer.

Ooronsteking krijg je er niet van hoor. Dat wordt (meestal) veroorzaakt door een virus van bv een verkoudheid, je buis van je neus naar je oren zt dan vol met snot en dat druk op je trommelvlies. Dat doet pijn. Mensen noemen dit dan een oorontsteking.

Je hebt wel andere types oorontstekingen, maar in de meeste gevallen (>90%) gaat het om bovenstaande ten gevolge van een verkoudheid.
quote:saarchen schreef op 10 januari 2011 @ 22:27:

Ik denk dat als de natuur gewild had dat wij met wattenstaafjes in oren gaan poeren, dat deze wel een wattenstaafje aan ons ledematen gemaakt zou hebben.

Sja, dat geldt wel voor heel veel dingen, dan zouden we ook geen kleding kunnen dragen, of een handcreme, want daar worden we ook niet mee geboren. Maar ik snap je punt hoor
Als ik iets smerig vind is het wel mensen met zichtbaar oorsmeer.

Ik heb ook te afwijking om als mensen naast mij staan in hun oor te kijken. Wat je soms ziet. Brrrrr......

Ik vind het heerlijk om met een staafje in mijn gehoorgang te schrapen.

Zal moeilijk af te leren zijn.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 10 januari 2011 @ 22:38:

Ik heb ook te afwijking om als mensen naast mij staan in hun oor te kijken. Wat je soms ziet. Brrrrr......

Dat kun je dan beter niet doen als je het zo vies vindt

Ik heb volgens mij nog nooit in iemands oor gekeken, behalve in dat van een geliefde als je daar toevallig in de buurt bent. Moet er niet aan denken om een vreemde in zijn oor te koekeloeren

Geweldig! Ik kan me er niets bij voorstellen, kijk nooit iemand in hun oor. Maar ik loop alweer anderhalve week met een joekel van een verstopping in mijn oor -ja ik ben ook een fervent wattenstaafjes gebruiker- en hier kan ik alleen maar erg om lachen.

Mijn oren maken best veel rommel aan, althans eentje doet dat. Met een pink en een zakdoekje krijg ik dat er echt niet uit. En water. Het water (na douchen bijv) moet er ook uit. Hoe anders dan met een wattenstaafje?
Oorontsteking is een bacteriële infectie. Wattenstaafjes zijn steriel. Volgens mij is het een fabel dat het ontsteking veroorzaakt. Ik vind het zelf heel vies als iemand zichtbaar vieze oren heeft (gele smurrie) dus hou die van mij ook goed schoon.
ik heb direct even de proef op de som genomen!

ik heb zeker 3 jaar mijn oren niet meer schoongemaakt met een wattenstaafje, juist omdat het erg wordt afgeraden.

nu dan even geprobeerd en beide wattenstaafjes vrijwel schoon er weer uitgehaald.

Toen ik ze nog wekelijks schoonmaakte had ik zeker 5 per oor nodig....

mijn ex had eczeem in zijn oren en dat in combinatie met zalf....

die moest ik dus ook geregeld bewerken met warme olie en dan masseren en dan moest je zien wat er allemaal loskwam :puke:

alweer blij dat het mijn ex is....
Ik heb ook gehoord dat het slecht is. Maar ik blijf het lekker doen met een wattenstaafje. Ik heb vroeger toen ik ze niet gebruikte altijd oorontsteking gehad, zelfs jaren buisjes in de oren gehad.

Ik gebruik nu elke dag even na het douchen een wattentip om het droog en schoon te maken en ik heb nooit meer een oorontsteking gehad.

Ik vind mijn oren met een handdoek gewoon niet schoon worden. Vind het dan ook jeuken als het niet goed droog is daar.

Maar dit zijn mijn ervaringen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:pantalaimon schreef op 10 januari 2011 @ 22:40:

[...]

Dat kun je dan beter niet doen als je het zo vies vindt

Ik heb volgens mij nog nooit in iemands oor gekeken, behalve in dat van een geliefde als je daar toevallig in de buurt bent. Moet er niet aan denken om een vreemde in zijn oor te koekeloeren

Erg hè

Ik doe het automatisch, ik weet niet waarom. Het is overigens van een 'afstand' kijken hoor, niet van dichtbij.

Mijn vriend wordt er gek van als ik weer eens in zijn oor kijk.

Ik vind het heerlijk om met een staafje in mijn gehoorgang te schrapen.

Zal moeilijk af te leren zijn.

Ik heb dat met tenen. Gruwel er soms van maar toch ben ik (in de zomer) gefascineerd door tenen. En dan vooral die schilferige, met kalknagel enzo...

kan er niks aan doen, mijn blik wordt er vanzelf naar toegetrokken..
Ik geef altijd advies aan patienten om het niet te doen. Ik ben ook degene die de oren uitspuit. Dan zeg ik dat ze het beter kunnen schoonmaken met de punt van een handdoek.

Ik sta ook achter mijn advies bij die mensen, ze drukken het oorsmeer echt naar achteren en dat is ook heel lastig met uitspuiten, want soms zit het heel stevig vast.

Maar ik maak mijn eigen oren ook schoon met een wattenstaafje, elke dag
quote:Mil_Spec schreef op 10 januari 2011 @ 21:58:

Ik heb van die hele lange wattestaafjes, die kan je er aan één kant insteken en dan haal ik hem aan de andere kant er weer uit, volgens mijn vrouw zit er toch niks tussen m'n oren .... ik doe het ook wel eens met de fietspomp, even flink doorblazen en klaar.
quote:pearle schreef op 11 januari 2011 @ 19:24:

[...]

Ik heb dat met tenen. Gruwel er soms van maar toch ben ik (in de zomer) gefascineerd door tenen. En dan vooral die schilferige, met kalknagel enzo...

kan er niks aan doen, mijn blik wordt er vanzelf naar toegetrokken..

Jaaaah!

Voeten ook inderdaad.

Ik geloof dat zo'n ear scratcher wel ideaal is, want die gebruikt mijn KNO-arts ook altijd! Zelf zit ik altijd te prutsen met wattenstaafjes en dit moet ook wel want er blijft troep uitkomen en als ik dit niet doe zitten mn oren dicht! Maarja ik ben dan ook wel een geval apart en loop alweer een jaar of 8 bij de KNO.... Maar zo'n ear scratcher ga ik wel eens meer over opzoeken.
Gehoorgang

Het oor bestaat uit het buitenoor, het middenoor en het binnenoor. De oorschelp en de gehoorgang vormen het buitenoor. Buitenoor en middenoor worden door het trommelvlies gescheiden. De uitwendige gehoorgang loopt van de oorschelp tot aan het trommelvlies en leidt het geluid naar het trommelvlies. De uitwendige gehoorgang is een licht gebogen kanaal bekleed met huid. Bij volwassenen is de gehoorgang ongeveer 2,5 cm lang en circa 1 cm in doorsnede. In de huid van de gehoorgang bevinden zich 1000 tot 2000 klieren, die oorsmeer aanmaken. Dit zorgt ervoor dat de zuurgraad in het oor goed blijft en verzorgt daarmee de huid in de gehoorgang. Oorsmeer dient o.a. ter bescherming van het oor tegen vuil, stof, bacteriën e.d. en transporteert huidschilfers en vuil uit de gehoorgang naar buiten. De hoeveelheid oorsmeer kan per persoon en zelfs per oor verschillen.

Ontstaan van een gehoorgangontsteking

De huid van de gehoorgang wordt beschermd door het oorsmeer, dat zuur en vettig is. Als de beschermende factoren, zoals oorsmeer en een intacte opperhuid, wegvallen, bestaat er een verhoogde kans op een gehoorgangontsteking.

Zwemmen en baden

Hierbij is de vochtigheidsgraad in de gehoorgang verhoogd en wordt deze minder zuur, waardoor de kans op een ontsteking groter wordt. Daarom wordt een gehoorgangontsteking ook wel “zwemmersoor” genoemd.

Oorpeuteren

Bij in de gehoorgang peuteren en het zelf reinigen met wattenstaafjes e.d. kunnen wondjes ontstaan. Ook kan men hierdoor het oorsmeer dieper in de gehoorgang duwen. Er kan zich dan ook nog een prop oorsmeer vormen. In de broeierige ruimte achter deze prop kan gemakkelijker een ontsteking ontstaan.
quote:Sam32 schreef op 11 januari 2011 @ 19:29:

Ik geef altijd advies aan patienten om het niet te doen. Ik ben ook degene die de oren uitspuit. Dan zeg ik dat ze het beter kunnen schoonmaken met de punt van een handdoek.

Ik sta ook achter mijn advies bij die mensen, ze drukken het oorsmeer echt naar achteren en dat is ook heel lastig met uitspuiten, want soms zit het heel stevig vast.

Maar ik maak mijn eigen oren ook schoon met een wattenstaafje, elke dag Beetje apart dat je achter je advies staat voor de patienten maar het zelf niet doet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb de earscratcher besteld en geprobeert, maar wat een pruts product. Ten eerste duwt het het oorsmeer ook naar achteren! En vervolgens kan het niet diep genoeg in het oor komen om de troep er ook uit te halen.

Ik blijf gewoon lekker bij 1x in de 3 maanden goed laten uitspuiten bij de huisarts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven