Gezondheid alle pijlers

orgaan donor, ja of nee??

26-11-2009 14:50 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu overal reclames over orgaandonatie, en vroeg me af wie er orgaandonor is, en wie niet.... ??

en waarom heb je voor deze keuze gekozen???

en zou je een orgaan afstaan (bijvoorbeeld stuk van je lever, of nier) aan iemand die dat op dat moment nodig heeft (familie, vrienden, kennissen, onbekenden) en zo ja/nee, waarom?
quote:ambrosia9 schreef op 26 november 2009 @ 23:57:

[...]

Meds, dat laatste heb ik echt nooit beweerd en ik schiet er bijna van in de lach.

Het enige wat ik jou wil meegeven is dat je met jouw houding echt geen nieuwe donoren werft, dat hoeft ook niet. Maar ik krijg wel het idee dat je het heeeel belangrijk vindt dat er meer donoren komen. Ik vind je geen slecht aso persoon, maar ik snap je aanpak gewoon niet omdat je er alleen maar mensen mee afschrikt.jij bent toch ook donor nu? Ik kan me herinneren dat ik de vorige keer ook flink met je in de clinch lag, maar dat heeft je dus niet weerhouden, dus dat ondergraaft een beetje je subjectieve stelling
quote:meds schreef op 26 november 2009 @ 23:58:

[...]

jij bent toch ook donor nu? Ik kan me herinneren dat ik de vorige keer ook flink met je in de clinch lag, maar dat heeft je dus niet weerhouden, dus dat ondergraaft een beetje je subjectieve stellingLieve lieve meds, jouw reacties hebben 0% bijgedragen aan mijn beslissing om donor te worden, helaas. Ik kreeg er veel weerstand tegen en heb het hele plan een poos laten liggen. Tot ik een keer iets zag op tv en er meer over ben gaan nadenken en gaan praten met mensen in mijn omgeving. Toen heb ik mijn beslissing genomen.
ambrosia, volgens mij kan je je er beter bij neerleggen. Het siert meds dat ze zich zo inzet voor de medemens en zo vanuit haar tenen probeert mensen te overtuigen. Over de manier waarop ze het doet valt te discussiëren. Het siert jou dat je al die woorden wilt begrijpen. Jullie hebben hier gewoon een verschil van mening. Dat gaat niet anders worden na uren forummen vrees ik.
Nou lang leve de tv dan maar.
Al jouw oordelen als aso egoistisch etc als je het niet doet hebben me absoluut niet overgehaald. Ik heb alle mensen die dit soort dingen roepen echt moeten loslaten om de beslissing te kunnen nemen om wel donor te worden. Ik ben donor geworden omdat ik dat wilde en niet omdat iemand anders me ander aso zou vinden.
quote:meds schreef op 27 november 2009 @ 00:00:

Nou lang leve de tv dan maar.Even serieus heb je nou iets begrepen van wat ik probeer te zeggen?
Ik moet echt naar bed. Maar ik probeer te zeggen dat als je het je zo aantrekt je misschien kan werken aan je tactiek om mensen bewuster te maken. That's all.
Goh bedankt voor het advies. gratis?
Ik heb geen prijskaartje kunnen vinden Meds. Slaap lekker Ambrosia !
nah da's flauw.

Moet je horen, het is voor mij een doodserieuze zaak. De angst- en "ik wil er nu niet aan denken" argumenten maken me eerlijk gezegd woest. Ik vind het zo arrogant. Je kan alleen zo denken en in het leven staan omdat jij toevallig gezond bent. Maar dat is echt toeval, dat geluk heeft niet iedereen. Het gemak hoe dat terzijde wordt gelegd vind ik zo onrechtvaardig!!!
*breekt even in in dit tweegesprek*

Ambrosia: Jij reageert wel heel erg vanuit je eigen perspectief. Dat de wellicht harde manier van reageren van Meds jou niet over de streep heeft getrokken zegt natuurlijk niets over het feit of dat al dan niet zo zal werken voor een ander.

Heel eerlijk? Ik heb me vanavond (eindelijk) geregistreerd. Juist omdat ik hier keihard lees hoe egoistisch het van mij is om mijn dode organen voor de brandstapel te willen houden.

Geen zakdoekjes voor het bloeden. Dit is wat het is. Dat maakte dus dat ik vanavond ineens wel die drempel overkon om me te laten registreren als donor.

Jouw manier zal weer andere mensen aanspreken maar je hebt niet per definitie gelijk als je zegt dat die van Meds dat niet doet.

Weltrusten
slaap goed,
quote:Lunax schreef op 27 november 2009 @ 00:07:

*breekt even in in dit tweegesprek*

Ambrosia: Jij reageert wel heel erg vanuit je eigen perspectief. Dat de wellicht harde manier van reageren van Meds jou niet over de streep heeft getrokken zegt natuurlijk niets over het feit of dat al dan niet zo zal werken voor een ander.

Heel eerlijk? Ik heb me vanavond (eindelijk) geregistreerd. Juist omdat ik hier keihard lees hoe egoistisch het van mij is om mijn dode organen voor de brandstapel te willen houden.

Geen zakdoekjes voor het bloeden. Dit is wat het is. Dat maakte dus dat ik vanavond ineens wel die drempel overkon om me te laten registreren als donor.

Jouw manier zal weer andere mensen aanspreken maar je hebt niet per definitie gelijk als je zegt dat die van Meds dat niet doet.

Weltrusten oei dit raakt me.
quote:meds schreef op 27 november 2009 @ 00:07:

nah da's flauw.

Moet je horen, het is voor mij een doodserieuze zaak. De angst- en "ik wil er nu niet aan denken" argumenten maken me eerlijk gezegd woest. Ik vind het zo arrogant. Je kan alleen zo denken en in het leven staan omdat jij toevallig gezond bent. Maar dat is echt toeval, dat geluk heeft niet iedereen. Het gemak hoe dat terzijde wordt gelegd vind ik zo onrechtvaardig!!!

Kortzichtig hoor!

Zo is het dus niet kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
[quote]ambrosia9 schreef op 26 november 2009 @ 23:57:

Maar ik krijg wel het idee dat je het heeeel belangrijk vindt dat er meer donoren komen.

Het IS ook heel belangrijk dat er meer donoren komen!
quote:meds schreef op 27 november 2009 @ 00:08:

[...]

oei dit raakt me.Het mocht gezegd worden.
quote:sneezeweasel schreef op 27 november 2009 @ 00:09:

[quote]ambrosia9 schreef op 26 november 2009 @ 23:57:

Het IS ook heel belangrijk dat er meer donoren komen!En het IS ook ieder zijn eigen goed recht om daar wel of niet aan mee te werken.
Jullie hebben beiden gelijk.

Ik begrijp de weerstand van Ambrosia9 door de toon van Meds, ik zou zelf waarschijnlijk net zo reageren.

Ik kan er namelijk ook niet tegen als mensen me proberen te "overrulen" met "geschreeuw."

Meds staat voor haar zaak en vecht daarvoor op haar manier.

En dat kan je lomp vinden of niet, het heeft in ieder geval wel geholpen voor Lunax.

helemaal perfect toch?
quote:hompeltjepompeltje schreef op 27 november 2009 @ 00:12:

[...]

En het IS ook ieder zijn eigen goed recht om daar wel of niet aan mee te werken.Mee eens maar dan is het ook een goed recht van een ander om dat wel of niet egoistisch te vinden!
Meds, ik ben wel ingegaan op jou, JUIST op jou.

Jij raakte me namelijk harder dan elke ander daar.

Juist op dat moment speelde het in mijn directe omgeving, heb ik een kind begraven wat zeer onverwacht overleden was. Kerngezond, ongelukje.. zelfde dag in het ziekenhuis overleden. De ideale donor voor vele andere kinderen.

Daarbij zijn mijn eigen kinderen niet allemaal gezond, en naast het toch al met je neus op het feit gedrukt worden dat kinderen (en dus ook de mijne) sterfelijk zijn (malle ik hou er niet zo van om daar dagelijks over na te denken), Mexicaanse griep en bijpassende (overtrokken) angsten enz.enz.

Nou ja, ik was er dus juist toen extra mee bezig. En stond ook open voor informatie, was er zelfs een beetje naar op zoek.

En ik knapte dus af op jouw reacties. Je starre interpretatie van voor jou vaststaande feiten. Je afdoen als 'onzinnig' van de voor mij wezenlijke angsten (sterker nog: redenen om af te zien van orgaandonatie op voorhand)

Mensen, ik koos BEWUST voor niets laten registreren. Ik koos er expres voor om het aan te laten komen op mijn nabestaanden. Niet uit laksheid, maar omdat ik niet op voorhand weet in welke omstandigheden ik mijn laatste adem uitblaas. En ik zou het heel erg vinden als ik daardoor niet kan doneren in de situaties waarbij ik dat eigenlijk wel had willen doen... ergens twijfel ik daardoor nog.

En Meds, jij bent niet verantwoordelijk voor mijn keuze. Maar je hebt me wel weggejaagd bij de vorige discussie.

Ook nu merk ik dat ik me weer veel te veel opwind over jouw (in mijn ogen) botte, domme en kortzichtige opstelling.

En ik baal van mezelf dat ik blokkeer door jou, dat ik (deze keer) door een spierbundel met een fotoshopbaard mijn hakken in het zand zet en de energie niet heb om me verder te verdiepen in de meningen van anderen.
Natuurlijk mag dat egoïstisch gevonden worden. Al is dat ook maar subjectief.
voor Szwaan.
.
Ik ben al heel lang donor, als sinds mijn 12de draag ik een codicil bij me. Na mijn dood mogen ze me helemaal kaalplukken. Ik zou het zonde vinden om al die goede organen de verbrandingsoven in te laten schuiven. Terwijl ik (zelf werkzaam geweest in de zorg) heb gezien hoeveel leed transplantaties kunnen wegnemen.

Ook onze kinderen van 3 en 5 zijn donor. Hoe gruwelijk dat idee ook is. Er zijn zoveel kinderen die met een kinderorgaan een gezonder leven kunnen hebben. Wij hebben er nu op dit moment bewust voor gekozen om, wanneer onze kinderen zouden overlijden, zelf orgaandonatie bespreekbaar te maken. Hopelijk hoeven we deze beslissing nooit, maar dan ook nooit te nemen. Maar we vinden het verstandig om er regelmatig samen over te praten. Ook Oma's en Opa's kennen ons standpunt.

Overigens mogen onze kinderen straks, wanneer we merken dat ze aan de beslissing toe zijn zelf bepalen of ze donor willen zijn. Op welke leeftijd dat is weet ik niet. Willen ze geen donor zijn, dan respectere we dat.
ik ben ook al lang donor,

ben zelf hiervan uitgegaan:

Zou ik, als het ooit nodig zijn, een donororgaan aannemen?

Antwoord is bij mij ja, dus ik vond dat het andersom dan ook telt:

Stel dat jij het leven van iemand anders kunt redden als jij niet meer leeft?

Orgaan levend afstaan, ligt er maar net aan... dat beslis ik dan wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven