Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
SweetFirefly schreef:
08-08-2025 23:22
Geen donor zijn mag jouw keuze zijn. Dat vind ik persoonlijk wel egoïstisch. Maar dat je vervolgens wel ontvanger wil zijn vind ik dan nog veel erger. Dan heb je geen principes.
Principes zijn er om overboord gezet te worden.

Het levensmotto van mijn moeder zaliger.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ikbenhetzozat schreef:
08-08-2025 23:27
Dat heb ik niet gezegd hè.. Dat ik wel donorontvanger wil zijn. Ik zei dat ik dat heel hypocriet zou vinden als ik dat wel zou willen.
Begrijp ik je dan verkeerd?

“ en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven.”
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
SweetFirefly schreef:
08-08-2025 23:31

“ en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven.”
ja ik las hem dus ook als zijnde: wel ontvangen maar niet geven.
Wat ik overigens ook wel begrijp hoor het is niet allemaal zo zwart wit.

TO is volgens sommige mensen wellicht egoïstisch en wat ben ik dan als ik zeg wel geven niet nemen? Wereldvreemd?

Dit is geen kwestie van gelijk oversteken.
We mogen kiezen en dat is niet voor niets.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Solomio schreef:
08-08-2025 23:22
Toen mijn dochter overleed…
Ach, dat wist ik niet van jou. Wat verdrietig. :|
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
SweetFirefly schreef:
08-08-2025 23:31

Dat was meer als gedachtengang zoals dat in mijn hoofd zich afspeelt. Want ja, als je doodziek bent, dan ben je blij met elke kans op genezing. Of dat nou middels een donorhart is of een chemokuur. gewoon op zich. Hiermee bedoel ik niet automatisch dat ik wel zou willen ontvangen, dit zeg ik en of twee reacties later ook ergens. Dat zou ik van mezelf heel hypocriet vinden. Meer van, ik zou heel erg blij zijn, een ander uiteraard ook, waarom heb ik er dan toch zoveel moeite mee gevoelsmatig? Snap je wat ik bedoel?
Ik vind je redenen heel erg emotioneel en niet rationeel. Niet goed doordacht en egoïstisch.
Ik vind je niet egoïstisch en vind het juist gek dat iedereen het maar zo normaal vindt om een lichaam leeg te halen als het dood is. Net of zelfbeschikkingsrecht dan niet meer bestaat en/of je geen mens niet bent. Ik was waarschijnlijk de eerste die zijn nee invulde toen die nieuwe wet werd ingevoerd.
Zoals ik er nu naar kijk zou ik ook niet hoeven ontvangen, maar aangezien je vrije keuze hebt (althans dat roept iedereen desondanks), kan dat zomaar veranderen als het onverhoopt echt nodig is.
Overigens zou ik wel bij leven doneren aan mijn kinderen en enkele andere familieleden.
Ik heb ooit gehoord dat je niet helemaal overleden bent, als je donor wordt. Want de organen moeten nog werkend zijn. Weet iemand hoe dat zit?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 00:15
Ik heb ooit gehoord dat je niet helemaal overleden bent, als je donor wordt. Want de organen moeten nog werkend zijn. Weet iemand hoe dat zit?
vaak ben je hersendood, het lichaam word dan in leven gehouden door machines. Ze oogsten de organen dus technisch gezien wanneer het lichaam nog leeft met behulp van machines. Je krijgt geen narcose maar een spierverslapper. Er doen veel horrorverhalen de ronde hierover. Wat daarvan waar en onwaar is weet ik niet.
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 00:15

Natuurlijk ben je wel dood. Hersendood is hartstikke dood.
ikbenhetzozat schreef:
09-08-2025 00:18
vaak ben je hersendood, het lichaam word dan in leven gehouden door machines. Ze oogsten de organen dus technisch gezien wanneer het lichaam nog leeft met behulp van machines. Je krijgt geen narcose maar een spierverslapper. Er doen veel horrorverhalen de ronde hierover. Wat daarvan waar en onwaar is weet ik niet.
Ja dat kan mensen ook afschrikken
Voor iedereen een groene tuin
Bontebok schreef:
09-08-2025 00:22
Natuurlijk ben je wel dood. Hersendood is hartstikke dood.
Eens, maar hoe verklaar je dan hersendood verklaarde mensen die dat toch niet blijken te zijn? Daar zijn vele voorbeelden van, gevolgd door vele rechtzaken. Wel in Amerika trouwens, niet echt in Nederland. Maar toch, het schrikt inderdaad af want met het wereldwijde web is alles dichtbij. Voor mij staat dit trouwens totaal los van mijn gevoel hoor, maar ik vind het wel opmerkelijk.
ikbenhetzozat schreef:
09-08-2025 00:33
Eens, maar hoe verklaar je dan hersendood verklaarde mensen die dat toch niet blijken te zijn? Daar zijn vele voorbeelden van, gevolgd door vele rechtzaken. Wel in Amerika trouwens, niet echt in Nederland. Maar toch, het schrikt inderdaad af want met het wereldwijde web is alles dichtbij. Voor mij staat dit trouwens totaal los van mijn gevoel hoor, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Heel af en toe lees ik een verhaal uit een land waar medische zorg slecht is, dat iemand dood verklaard is maar wat toch niet zo blijkt te zijn.
Vele voorbeelden? Nee.

En ik vraag me af hoe ze daar de dood hebben voorgesteld. Met scans/ecg’s etc? Vast niet.
Ik heb er alle vertrouwen in dat men hier heel zorgvuldig mee omgaat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ikbenhetzozat schreef:
09-08-2025 00:33
Dat kan niet. Als tenminste het hersendoodprotocol goed is uitgevoerd
Daarbij wordt in de sensatie-media hersendood, coma, bijna dood en weet-ik-wat lekker door elkaar gebruikt, om meer clicks te genereren.

David Dunning
ikbenhetzozat schreef:
09-08-2025 00:18
Klopt ook niet, dat hangt van de omstandigheden af:
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... oroperatie

David Dunning
De wappies van de wereld richten heel wat schade aan met desinformatie, dat blijkt maar weer. Dit soort informatie moet je navragen bij de juiste instellingen.

Uiteindelijk is het vrije keus: wel doneren, niet doneren, uitzonderingen. Het is ook de vrije keus om een mening te vormen. En verschillende meningen geeft een discussie en dat is niet verkeerd. Ik vind donatie iets heel moois..je helpt iemand aan een beter leven en daar sta ik volledig achter.
Chantilly21_2 schreef:
08-08-2025 23:00
Mijn gevoel zei ( en zegt soms nog), 'nee', maar mijn verstand 'ja'.
Ik heb op laten nemen dat mijn nabestaanden mogen beslissen, maar zij weten wat mijn wens is, donor zijn. Dat vind ik nog steeds soms eng, maar dat heeft niets te maken met het donor zijn an sich, maar met het hele 'dood' gebeuren. Dat vind ik spannend, eng en ik wil er liever niet teveel over nadenken. Man is donor, geen twijfel bij hem. Dat gaf bij mij trouwens wel de doorslag, hij was erg nuchter in zijn toelichting en daar kon ik me verstandelijk gezien helemaal invinden.

Ik heb 2 kinderen, ik zou zelf absoluut willen ontvangen, ik gun hun nog meer een donor mocht het nodig zijn.
Dus als er iets is, na mijn dood, wat een ander kan gebruiken, dan mag dat.
Ik vind het wel een fijn idee dat ze inspraak hebben, mochten ze het toch niet fijn vinden dat na mijn overlijden donatie plaatsvindt. Ze weten wat mijn wens is, maar ik heb zelf gezien bij mijn neef en nicht ( mijn tante was 45, zijzelf pubers) dat het toch wel heel moeilijk is en dat het soms voor de achterblijvers toch anders is dan dat je van tevoren bedenkt.

Mochten ze straks ouder zijn, dan kan ik het altijd nog aanpassen naar een definitieve 'ja', maar dit is voor mij op dit moment de meest prettige optie, ook door wat ik zelf vanaf de zijlijn heb gezien.
Nou dit dus inderdaad. Volgens mij mogen de nabestaanden ook bij wel donor alsnog 'nee' zeggen, maar ik wil ze inderdaad die keuzevrijheid geven.
Ik ben geen donor en ik hoef zelf ook niets te ontvangen van een ander. Ik wil wel bij leven doneren aan partner of familie als het nodig is, en zij ook aan mij. Dan zou ik dat wel kunnen accepteren. Maar ik ga wel met al mijn organen mijn kist in. Ik was heel jong toen ik dat heb geregistreerd in het donorregister. Geen seconde spijt van gehad. Het is je goed recht om het niet te willen.
gonniegijsje schreef:
08-08-2025 23:03
Ik ga binnenkort voor nierdonatie bij leven. Aan een onbekende. Om de simpele reden dat ik 1 extra heb en een ander het leven gun.

Dus nee ik herken het niet
Wat onbaatzuchtig van je.
Dat zou ik alleen voor mijn kind doen, denk ik. Want stel ik geef er nu één aan een onbekende en mijn kind heeft er ooit één nodig...
Ik ben donor vanaf m'n 12e. Mijn vader was nierpatiënt, heeft uiteindelijk 22 jaar met een donornier geleefd.

Een ander, spiritueel, perspectief: ik heb een opleiding rouwvrouw gedaan. Daar was dit ook onderdeel. We deden in groepjes opstellingen waarbij je verschillende scenario's had. Iemand die overtuigd donor was, iemand die de keuze niet had gemaakt en iemans die overtuigd niet was. Iemand representeerde ook het orgaan, Iemand de arts, Iemand de mogelijke ontvanger en de andere representanten weet ik niet meer.

Lang verhaal kort; het voelde alleen maar goed wanneer de donor hier zelf helemaal achter stond. In de andere scenario's was er heel veel verwarring "waarom moet ik naar een ander lichaam en de rest niet?!" of tegenwerking. Dit werd in de opstelling door de ontvanger ook zo gevoeld, "uit liefde en overtuiging geven, anders niet!"

Dit zal niet bij iedereen resoneren, maar dat hoeft ook niet.

@Solomio: heftig! Ik snap je. Ik heb die vraag bij mijn zoontje niet gehad. Geen idee wat ik zou hebben gedaan.

En er gaat veel onzin rond over hersendood. Laat je alsjeblieft informeren door betrouwbare bronnen.
Chantilly21_2 schreef:
08-08-2025 23:00

Ik heb 2 kinderen, ik zou zelf absoluut willen ontvangen, ik gun hun nog meer een donor mocht het nodig zijn.
Dus als er iets is, na mijn dood, wat een ander kan gebruiken, dan mag dat.
Ik vind het wel een fijn idee dat ze inspraak hebben, mochten ze het toch niet fijn vinden dat na mijn overlijden donatie plaatsvindt. Ze weten wat mijn wens is, maar ik heb zelf gezien bij mijn neef en nicht ( mijn tante was 45, zijzelf pubers) dat het toch wel heel moeilijk is en dat het soms voor de achterblijvers toch anders is dan dat je van tevoren bedenkt.

Maar dit zou voor mij juist meer een reden zijn om volledig ja te zeggen.
Juist omdat er kinderen zijn die jong hun ouders verliezen, ouders die hun kinderen verliezen. Mocht ik ooit donor zijn dan zou dat toch fantastisch zijn dat iemand zo'n ellendige toekomst bespaard wordt omdat mijn nier, hart of wat dan ook, dat voorkomt.
Ik ken vanuit mijn kenniskring iemand die overleed ( een jonge twintiger) omdat een donor te laat kwam en dat had dus voorkomen kunnen worden.
Maar mensen gaan voorbij
Gelukkig is er keuze vrijheid in NL.

Sinds mijn 18de heb ik een verklaring dat ik orgaandonor wil zijn na mijn overlijden. En ze mogen gebruiken wat ze willen en kunnen. Gezien mijn leeftijd zal dit steeds minder worden.

Orgaandonor bij leven sta ik ook open voor. Zeker wanneer dit voor een geliefde of bekende is. Voor een anonieme ontvanger ligt dit anders. Behalve wanneer dit de kans vergroot dat een geliefde een orgaan kan ontvangen. Denk aan een nier of een stuk lever
Ik ben zelf wel donor, heb op mijn 18e een codicil ingevuld. Ik ben ook bloeddonor en sta in het stamcelregister.
Maar volgens onze regelgeving heeft iedereen een keuze, dus wie ben ik om de keuze van iemand te veroordelen. Jij hebt het recht om jouw keuze te maken, ongeacht wat je argumenten daarvoor zijn.
Ben ik het met die keuze eens? Nee, ik heb zelf iets anders gekozen. Is dat relevant? Nee,totaal niet.
Nu zeg ik nee ik wil geen orgaandonor zijn.
In mijn gevoel.
Ik wil niet dat er in mij gesneden wordt als ik nog niet dood ben.
Zolang mijn hart klopt, leef ik.nog, punt.
Klopt het niet meer, en kunnen ze iets gebruiken, dan tot op zekere hoogte prima.
En nee, ik wil ook geen donor van een ander ontvangen.
Dit is een heel moeilijk discussie punt.
Zeker wanneer het je kind betreft.
Mijn kinderen zijn wat dat betreft gelukkig volwassen.
Maar heel eerlijk zal ik absoluut voor een dilemma hebben gestaan als mij dit ooit was overkomen.
Rosebloom schreef:
09-08-2025 07:39
Ik ben geen donor en ik hoef zelf ook niets te ontvangen van een ander. Ik wil wel bij leven doneren aan partner of familie als het nodig is, en zij ook aan mij. Dan zou ik dat wel kunnen accepteren. Maar ik ga wel met al mijn organen mijn kist in. Ik was heel jong toen ik dat heb geregistreerd in het donorregister. Geen seconde spijt van gehad. Het is je goed recht om het niet te willen.
Tuurlijk mag je gelukkig zelf beslissen maar als je bij leven geeft ga je ook niet met al je organen je kist in.
Maar mensen gaan voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven