Orgaandonatie
vrijdag 8 augustus 2025 om 22:20
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.
Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.
Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.
Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.
Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.
Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:00
Ik heb dat dus ook een beetje. En ja, ik weet dat de kans heel klein is dat je daadwerkelijk kunt doneren bij overlijden.
Ik heb zelf bloed gedoneerd tot ik het niet meer mocht doen. Beenmergdonor ben ik geweest net zo lang als bloeddonor, maar nooit opgeroepen. Ik mag dat inmiddels ook niet meer.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:03
ik ben ooit een keer opgeroepen voor beenmergdonatie en ik zou ook de goede match zijn, maar de donatie ging niet door.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑09-08-2025 19:00Ik heb dat dus ook een beetje. En ja, ik weet dat de kans heel klein is dat je daadwerkelijk kunt doneren bij overlijden.
Ik heb zelf bloed gedoneerd tot ik het niet meer mocht doen. Beenmergdonor ben ik geweest net zo lang als bloeddonor, maar nooit opgeroepen. Ik mag dat inmiddels ook niet meer.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:05
Ja natuurlijk..patiënt gaat altijd gekleed de kist in. Bij huid heb je dan bijvoorbeeld wel een pak aan. Botdonatie wordt ook ingepakt maar kleden we ook. Wel hoog gesloten kleding maar je ziet niks van de donatie. Ik ging enkel in op stukje voor donatie.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:26
Gekleed de kist in, snap ik. Ik dacht dat dan wellicht laatste zorg door familie niet kon. Maar goed, dank voor je reactie.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:40
LucyvanPelt schreef: ↑09-08-2025 19:30ik ben ondertussen te oud maar ik was graag donor geweest. Behalve mijn ogen dan.
Achteraf vind ik dat best gek want dacht ik nu echt dat ik nog iets zou zien...?
Zit daar een leeftijdsgrens aan dan?
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:54
Zulke discussies worden al snel “weegschaal” discussies.
We willen vrije keuze, maar als jij geen orgaan afstaat, mag je er ook geen.
Het is een keuze, en die keuze moet vrij blijven. Geen wederdienst of voorwaarden, zoiets gaat dan veel te ver.
Want voor je het weet komen er levensstijl voorwaarden bij kijken bijvoorbeeld, en daarna…?
We willen vrije keuze, maar als jij geen orgaan afstaat, mag je er ook geen.
Het is een keuze, en die keuze moet vrij blijven. Geen wederdienst of voorwaarden, zoiets gaat dan veel te ver.
Want voor je het weet komen er levensstijl voorwaarden bij kijken bijvoorbeeld, en daarna…?
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:01
Juist de schaarste van donororganen lijkt mij een prima legitieme reden om te selecteren op ontvangers die dan zelf ook moeten geven. Jonge moeder of kinderloze man moet niet uitmaken. Maar goed, als het geven medisch niet kan, dan houdt het sowieso op natuurlijk.Paradise schreef: ↑09-08-2025 17:20Je komt dan heel snel op het terrein terecht wie zorg verdient en wie niet.
Dat soort morele discussies lijken me onwenselijk. Je gaat dan op een merkwaardige stoel zitten.
Er zijn zoveel situaties waarbij ik die keuze nooit zou willen maken.
Bijvoorbeeld: een jonge moeder die geen donor wilde zijn een orgaan ontzeggen ten behoeve van bijvoorbeeld een kinderloze man die wel donor wil zijn maar die in zijn leven veel geweld heeft gebruikt tegen anderen?
Hier zijn talloze varianten op te verzinnen.
Het weigeren van het afstaan van organen is een grondrecht. Hier mag nooit een uitruil tegenover staan.
.
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:23
Er is geen maximumleeftijd voor donatie. Er wordt per casus gekeken welke organen en/of weefsels geschikt zijn. De nieren van een gezonde tachtiger of de huid kunnen nog prima geschikt zijn.LucyvanPelt schreef: ↑09-08-2025 19:30ik ben ondertussen te oud maar ik was graag donor geweest. Behalve mijn ogen dan.
Achteraf vind ik dat best gek want dacht ik nu echt dat ik nog iets zou zien...?
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:53
Zelf heb ik dat codicil al op mijn 12e ingevuld en er verder nooit meer over nagedacht. Van mij mogen ze gebruiken wat nog bruikbaar is, anders gaat het toch maar in de fik bij de crematie.
Ik moet er echter niet aan denken dat iemand iets uit mijn kind gaat snijden. Dat ik dan niet eens bij de laatste (kunstmatige) ademtocht kan zijn. Daar zal ik nooit toestemming voor geven als nabestaande.
Ik moet er echter niet aan denken dat iemand iets uit mijn kind gaat snijden. Dat ik dan niet eens bij de laatste (kunstmatige) ademtocht kan zijn. Daar zal ik nooit toestemming voor geven als nabestaande.
zaterdag 9 augustus 2025 om 21:10
zaterdag 9 augustus 2025 om 21:32
Over het algemeen wordt de GDPR als strenger beschouwd dan HIPAA, omdat HIPAA meer uitzonderingen kent waarbij er geen consent hoeft te worden gegeven voor het delen van informatie, er minder mogelijkheden zijn om “vergeten” te worden en alles laten te vernietigen, en alleen bij een datalek van een bepaalde omvang moet er een notificatie worden verzonden, waar dat bij GDPR altijd moet, ongeacht de grootte van het lek. En het moet ook veel sneller in de EU, binnen 72 uur, waar ze in de VS 60 dagen de tijd hebben. Tot slot zijn de boetes hier veel hoger.Elsy schreef: ↑09-08-2025 14:05Ik kan me voorstellen dat het in Nederland niet mag.
De HIPAA regelgeving zelf is wel streng hoor. Je moet ook zelf aangeven dat de dokter contact mag opnemen met de verzekeraar. Het kan natuurlijk dat verzekeraars dingen via een loophole uitzoeken aangezien HIPAA alleen over de privacy in de zorg gaat. Maar in principe mag de verzekeraar alleen gelimiteerde info te horen krijgen van de behandelaar over de gemaakte kosten (billing).
Of bedrijven ook echt gepakt worden als ze iets tegen de wet doen is de vraag. Maar dat houd je.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:03
Nee.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:11
Over donatie. Er zijn 2 soorten van organen doneren. De een is hersendood, of te wel een heartbeating procedure, dat komt niet zo vaak voor en is een zorgvuldige en langdurige procedure. Mensen denken vaak dat er haast achter zit. Dat is echt niet zo.
De tweede is non heartbeating procedure. Dan wordt de behandeling gestaakt en kan er alleen gedoneerd worden als de patiënt binnen 2 uur overlijdt. Het OK-team staat dan klaar en na overlijden wordt de patient snel naar de OK gebracht.
In de praktijk hebben mensen bij een non heartbeating procedure veel korter de tijd om afscheid te nemen.
De tweede is non heartbeating procedure. Dan wordt de behandeling gestaakt en kan er alleen gedoneerd worden als de patiënt binnen 2 uur overlijdt. Het OK-team staat dan klaar en na overlijden wordt de patient snel naar de OK gebracht.
In de praktijk hebben mensen bij een non heartbeating procedure veel korter de tijd om afscheid te nemen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:12
Onze oudste is heel stellig en wil niet doneren, maar de jongste juist heel graag. Ik zou beide wensen respecteren, maar dat komt ook door de gesprekken die we hebben gehad.LemoosGaatDoor schreef: ↑09-08-2025 20:53Ik moet er echter niet aan denken dat iemand iets uit mijn kind gaat snijden. Dat ik dan niet eens bij de laatste (kunstmatige) ademtocht kan zijn. Daar zal ik nooit toestemming voor geven als nabestaande.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:43
Geen idee of dit vaker gebeurt, maar ik zag pas in een documentaire over een jonge vrouw in Nederland die euthanasie liet plegen en die tevens donor was, dat haar familie bij haar overlijden aanwezig was. Het medische team zette ook echt een klok; ik geloof dat ze vanaf het moment van overlijden nog maximaal 5 minuten afscheid van haar mochten nemen voordat haar lichaam werd meegenomen voor donatie.LemoosGaatDoor schreef: ↑09-08-2025 20:53Zelf heb ik dat codicil al op mijn 12e ingevuld en er verder nooit meer over nagedacht. Van mij mogen ze gebruiken wat nog bruikbaar is, anders gaat het toch maar in de fik bij de crematie.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:46
O ja, heb ik ook gezien.Timetraveler schreef: ↑09-08-2025 22:43Geen idee of dit vaker gebeurt, maar ik zag pas in een documentaire over een jonge vrouw in Nederland die euthanasie liet plegen en die tevens donor was, dat haar familie bij haar overlijden aanwezig was. Het medische team zette ook echt een klok; ik geloof dat ze vanaf het moment van overlijden nog maximaal 5 minuten afscheid van haar mochten nemen voordat haar lichaam werd meegenomen voor donatie.
Maar was daar niet ook nog die tijdslimiet van 2 uur? Dat haar hart binnen 2 uur moest stoppen met kloppen, anders kon er geen donatie meer plaatsvinden?
Ik weet het niet meer precies, maar er zijn hier vast mensen die dat wel weten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:51
Bij non heartbeating orgaandonatie is er inderdaad een tijdslimiet van 2 uur en heel kort de tijd om afscheid te nemen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:11
Het lijkt mij ook heel zwaar, en het is moeilijker afscheid nemen. Maar ik zou dan toch proberen te denken aan alle kinderlevens die je kunt redden. Al die gezinnen die je een leven van verdriet kunt besparen, enkel met een andere wijze van afscheid nemen. Een afscheid dat toch onvermijdelijk is als je voor die vraag bent komen te staan.LemoosGaatDoor schreef: ↑09-08-2025 20:53Zelf heb ik dat codicil al op mijn 12e ingevuld en er verder nooit meer over nagedacht. Van mij mogen ze gebruiken wat nog bruikbaar is, anders gaat het toch maar in de fik bij de crematie.
Al hoop ik ook van harte nooit in die positie te komen. Het is ongetwijfeld loodzwaar.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:12
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:44
Ik vind het mooi dat de wetenschap zover is gekomen dat orgaandonaties mogelijk zijn. Van mij mogen ze mijn lijf gebruiken als ik overleden ben, zowel voor donatie als voor de wetenschap.
Zelf heb ik jarenlang bloed gegeven. Maar door steeds verkeerde/lage waarde, is me uiteindelijk afgeraden dat nog te doen.
Bij een operatie die ik moest ondergaan werd tijdens de operatie zelf besloten of ik bot van een donor zou ontvangen. Uiteindelijk konden ze bot wat weggehaald moest worden uit één deel van mijn lijf (moest er dus toch uit) gebruiken voor de plek waar extra bot moest komen. Ik was dus eigenlijk mijn eigen donor. Ik vind dat geweldig, dat de wetenschap zover is dat dit allemaal mogelijk is.
Zelf heb ik jarenlang bloed gegeven. Maar door steeds verkeerde/lage waarde, is me uiteindelijk afgeraden dat nog te doen.
Bij een operatie die ik moest ondergaan werd tijdens de operatie zelf besloten of ik bot van een donor zou ontvangen. Uiteindelijk konden ze bot wat weggehaald moest worden uit één deel van mijn lijf (moest er dus toch uit) gebruiken voor de plek waar extra bot moest komen. Ik was dus eigenlijk mijn eigen donor. Ik vind dat geweldig, dat de wetenschap zover is dat dit allemaal mogelijk is.
zondag 10 augustus 2025 om 00:48
Vanaf mijn 18e ben ik bloeddonor geweest tot dat ik beviel van de oudste. Toen mocht ik geen bloeddonor meer zijn (Rhesus-antigoon en geen prik daarvoor gekregen). Toen ik zelf bloed nodig had tijdens een ziekenhuis opname, dat was voor mij best moeilijk omdat ik toen goed besefte wat een ander anoniem gedaan heeft en hoe dankbaar ik daarvoor ben.
Ik ben ook jarenlang donor geweest (eerst via een papieren versie die ik altijd bij had), later via het donorregister. Toch heb ik een paar jaar geleden besloten geen donor meer te willen zijn. De reden hiervoor doet niet ter zake. Wat ik dan wel wil is mijn lichaam ter beschikking stellen aan de medische wetenschap.
Zou ik in de positie komen waarin orgaan donatie de allerlaatste optie is, dan zie ik daar vanaf wat mijn partner, mijn gezin / familie daar ook van vind.
Ik ben ook jarenlang donor geweest (eerst via een papieren versie die ik altijd bij had), later via het donorregister. Toch heb ik een paar jaar geleden besloten geen donor meer te willen zijn. De reden hiervoor doet niet ter zake. Wat ik dan wel wil is mijn lichaam ter beschikking stellen aan de medische wetenschap.
Zou ik in de positie komen waarin orgaan donatie de allerlaatste optie is, dan zie ik daar vanaf wat mijn partner, mijn gezin / familie daar ook van vind.
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 10-08-2025 01:07
Reden: aanpassing tekst
Reden: aanpassing tekst
48.61% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in