Gezondheid alle pijlers

ouderdomswratjes???

06-08-2009 15:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik heb echt nog nooit van ouderdomswratjes gehoord... wel van ouderdomsvlekken...

Zal wel weer een nieuw verzinsel zijn...

Ik heb beide niet, ben ook 32 en ik hoop voor je dat het niet besmettelijk is...
Ik kreeg die dingen toen ik zwanger was, skin tags, inderdaad een verheven moedervlekje. Ze gingen vanzelf weg toen de hormonen weer tot rust waren gekomen.

Zwanger?
Huidtherapeute. Zo weg.

32 is wel jong, ja.
is geen verzinsel hoor. ook wel verruca senilis genoemd.
Mijn tante heeft ze ook (maar die loopt tegen de 60). Ze bestaan dus wel degelijk.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maar goed je kunt ze al krijgen vanaf je 30e.

Hoe ouder je wordt hoe meer je er kunt krijgen.

ze kunnen worden verwijderd, maar ze zijn goedaardig dus dit hoeft niet. Ze kunnen ook nooit kwaadaardig worden.

Als je ze wel weg wilt laten halen dan doet de dermatoloog dit vaak door afschrapen met een scherpe lepel, bevriezen of gewoon wegsnijden.
-
-
WAT IS DE OORZAAK?

Het is nog steeds een groot raadsel hoe ouderdomswratten ontstaan. Andere wratten, zoals voetwratten, worden door een virus veroorzaakt, het humaan papilloma virus (HPV). Bij ouderdomswratten heeft men uitgebreid onderzocht of er sprake is van een virusinfectie; dit is niet gevonden. Omdat de een meer last heeft van ouderdomswratten en dit ook in de familie kan zitten, is het mogelijk dat een erfelijke factor een rol speelt. Op dit moment neemt men aan dat er in de loop der jaren in sommige huidcellen van het lichaam een 'weeffoutje' (mutatie) ontstaat waardoor ze opeens sneller gaan delen en een bultje / wratje vormen.

IS HET BESMETTELIJK?

Het is niet besmettelijk. Er is nooit gevonden dat er een virus of bacterie betrokken is bij het ontstaan van ouderdomswratten, dus is het niet besmettelijk.

HOE WORDT DE DIAGNOSE GESTELD?

Ouderdomswratten zijn over het algemeen makkelijk te herkennen op grond van uiterlijke kenmerken. Het is vrijwel nooit nodig om verder onderzoek te doen. Een enkele keer is het niet helemaal zeker dat het een ouderdomswrat is. Bij twijfel wordt de wrat of een stukje ervan onder lokale verdoving verwijderd en opgestuurd naar het laboratorium voor weefselonderzoek.

HOE WORDEN OUDERDOMSWRATTEN BEHANDELD?

Omdat deze wratten goedaardig zijn, hoeven ze niet te worden verwijderd. Veel mensen willen ze toch graag weg hebben om cosmetische redenen, of omdat ze in de weg zitten (ze kunnen heel groot worden), of omdat ze steeds stuk gekrabd worden en dan bloeden.

De wratten kunnen worden verwijderd. Dit wordt meestal gedaan door de dermatoloog, maar er zijn ook huisartsen die het doen. Er zijn verschillende technieken voor:

Afschrapen

Met een curette (scherpe lepel) wordt de wrat van de huid afgeschraapt. Daarna blijft er een oppervlakkige schaafwond achter, die geneest met een korstje. Later is er, net als bij een gewone schaafwond, niets of bijna niets meer van te zien.

Bevriezen

Bevriezen met vloeibare stikstof kan ook. De wrat wordt hierbij kapotgevroren en sterft later af en valt van de huid af.

Wegbranden (electrocoagulatie)

Met een electrocoagulatie apparaat kan de wrat nauwkeurig worden weggebrand. Dit is een techniek die vooral handig is bij de kleine wratjes bij gepigmenteerde huid (dermatosis papulosa nigra). Met een klein bolletje worden de wratjes aangestipt en weggebrand. De huid wordt daarvoor eerst verdoofd met een verdovende crème of met verdovingsinjecties.

Wegsnijden

Sommige ouderdomswratten, die erg groot zijn en uitsteken, kunnen onder lokale verdoving worden afgesneden van de huid met een mesje of het blad van een scheermesje.
Ouderdomswratten zijn goedaardige vormsels aan de huid, die heel vaak voorkomen, vooral bij oudere mensen (boven de 50 jaar). Ze nemen toe met de leeftijd. Op de leeftijd van 30 jaar heeft men er meestal al een paar. Hoe ouder men wordt, hoe meer er verschijnen. Vandaar de niet zo flatteuze naam ouderdomswrat (verruca senilis). Een andere naam die veel gebruikt wordt is verruca seborrhoica (vettige wrat). De Engelse term is seborrheic keratosis of seborrhoic wart).

Het klopt dus dat je ze al vanaf je 30e kan krijgen.

Ze zijn niet besmettelijk
als je ze echt laat wegsnijden zal dat wel littekentje geven, bevriezen niet, maar dat ligt ook aan de grootte en aan de plek. Dus als het je cosmetisch gezien niet stoort, dan zou ik ze lekker laten zitten!
Ik krabde de mijne er gewoon af, ze waren maar klein
-
Ik zou ze laten weghalen met elektro-coagulatie. Ik heb dat laten doen bij soort wratjes in het gezicht, en dat gaf absoluut geen litteken.
2 jaar geleden heb ik er een van mijn rug af laten halen. Toen was ik 39. De dokter heeft m uitgesneden. 3 hechtingkjes en klaar. Het is wel opgestuurd naar het lab en die vonden het maar raar dat er bij zo'n jong iemand ouderdomswrat voor kwam.

En wat een klote virus is dat HPV.... Geen idee of er verband is maar ik heb in januari 2007 te horen gekregen dat ik pap 3b met cin 3 had. Is nu gelukkig alweer 3 keer pap1. Ik zal mn rug maar weer eens laten inspecteren.
Onlangs wilde ik ook eens naar (in mijn ogen) wratjes laten kijken door de huisarts. Ik heb een leuke vrouwelijke huisarts (een jaar of 7 jonger dan ik) en ze zei: Ik wil niet vervelend doen hoor of je ongerust maken, maar dit zijn "gewoon" ouderdomsvlekjes...

Ik heb er 1 onder mijn wenkbrauw, die ze wel weg kon halen, maar dan heb je daar een litteken. Dus dan maar niet...Maar ja, ik ben 56 en geen 32!
ik ben inmiddels 34, en heb ook een aantal van die plekjes, heb ook een lichte huid en heb die plekjes al jaren. Ik heb rood haar en lig nauwelijks in de zon maar ik hou het wel in de gaten. Zeker als het gaat jeuken/bloeden e.d. dan hang ik aan de bel bij de huisarts. Maar ik denk dat iedereen wel plekjes enzo heeft. Gewoon in de gaten houden lijkt mij het handigst. Zeker als je een lichte huid hebt, dan heb je toch meer risico. Ik probeer zoveel mogelijk de zon te vermijden tussen 12 en 3 en daarnaast veel insmeren, ik ruik de hele zomer naar zwitsal...hahaha
quote:bocadillo schreef op 06 augustus 2009 @ 15:53:

[...]

Maar ik heb er zeg maar wel een paar in dezelfde omgeving zitten (zitten dicht bij elkaar). En er komen er ook langzaam steeds bij. Dat wekte de indruk dat het misschien besmettelijk zou zijn...(besmettelijk voor mezelf dan)

Maar het is dus beslist niet zo dat als er schurende kleding over zit of als ik eraan zou krabben ik er op die plaatsen nog meer ga krijgen? Die uitbreiding die ik heb is dus van nature?Je kunt jezelf niet besmetten.
Ze zijn überhaupt niet besmettelijk, dus een ander ook niet.
Ik heb rode puntje en bruine vlekjes. De rode puntjes zijn ook wat verheven. Ouderdom zij de dermatoloog....35 jaar en nu al..zucht.
-
-
Hier nog zo iemand zoals jij. Ik heb ze ook al vanaf ongeveer mijn 30e (ben nu 40). De laatste jaren kreeg ik er steeds meer bij en werden sommige wat donkerder en groter. Heb in 6 sessies bij de dermatoloog de grootste weg laten halen. Zijn gelukkig wel totaal onschuldig, maar zeer irritant (ik had vooral jeuk). De dermatoloog spoot er eerst hele koude vloeistof op (daardoor werd het eventjes verdoofd) en schraapte ze er vervolgens af (kreeg dus schaafwondjes die vanzelf weer genezen). De huid bleef wel heel lang een stuk donkerder waar de behandeling heeft plaatsgevonden, maar dit trekt nu langzaam weg (had de dermatoloog me ook voor gewaarschuwd). Gelukkig heb ik ze alleen op mijn buik en rug en valt het onder een tankini helemaal niet op. Heb wel een erg gevoelige en droge huid en heb zelf het idee dat het hiermee te maken heeft (ook een aanleg in de familie). Maargoed, vergeleken bij een half jaar geleden is het een wereld van verschil dus ik ben blij dat ik de ergste heb laten weghalen. Voelde me wel bejaard toen ik hoorde dat het ouderdomswratjes waren.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven