Overgang? Bang!!!
zondag 20 juni 2010 om 19:40
Morgen naar de huisarts. Al een jaar vage klachten en al een paar keer voor uitstrijkjes (nooit goed: schimmelinfecties, bacteriën, pijn in mijn baarmoeder/onderbuik).
Nu alweer 9 weken niet ongesteld geweest. Cyclus wordt steeds onregelmatiger, ben in een maand tijd 8 kg bijgekomen zonder anders te eten. Ben bang dat ik in overgang ben. Veel opvliegers.
Hoe oud/jong was jij/je moeder?
Ik ben 33 (en nee...ik ben niet zwanger).
Iemand ook enig idee hoe dit gecontroleerd kan worden?
Nu alweer 9 weken niet ongesteld geweest. Cyclus wordt steeds onregelmatiger, ben in een maand tijd 8 kg bijgekomen zonder anders te eten. Ben bang dat ik in overgang ben. Veel opvliegers.
Hoe oud/jong was jij/je moeder?
Ik ben 33 (en nee...ik ben niet zwanger).
Iemand ook enig idee hoe dit gecontroleerd kan worden?
zondag 20 juni 2010 om 20:12
Jee, is niet leuk!!
Zat zelf nog te denken aan een te traag werkende schildlier, kunnen menstruatiestoornissen en gewichtstoename ook bijhoren. Ook buikklachten (onder andere opgeblazen gevoel en obstipatie). Moet je maar even op internet zoeken, is een hele rij aan symptomen
Maar ben natuurlijk geen arts, succes in elk geval morgen bij de huisarts!!
Zat zelf nog te denken aan een te traag werkende schildlier, kunnen menstruatiestoornissen en gewichtstoename ook bijhoren. Ook buikklachten (onder andere opgeblazen gevoel en obstipatie). Moet je maar even op internet zoeken, is een hele rij aan symptomen
Maar ben natuurlijk geen arts, succes in elk geval morgen bij de huisarts!!
zondag 20 juni 2010 om 20:52
zondag 20 juni 2010 om 22:23
Probeer van te voren niet al spookbeelden te verzinnen hoor!
Kan ook iets anders zijn! Bij mij is er laatst bloedgeprikt om te kijken of ik (36) vervroegd in de overgang ben. Klachten: soms te korte cyclus, maak te weinig hormonen aan. Kan sowieso al niet van nature zwanger worden (kinderwens had ik wel, maar zit er niet meer in). Succes!!!!!!!!!!
Kan ook iets anders zijn! Bij mij is er laatst bloedgeprikt om te kijken of ik (36) vervroegd in de overgang ben. Klachten: soms te korte cyclus, maak te weinig hormonen aan. Kan sowieso al niet van nature zwanger worden (kinderwens had ik wel, maar zit er niet meer in). Succes!!!!!!!!!!
maandag 21 juni 2010 om 09:39
Ik was 26 toen ik hoorde dat ik in de vervroegde overgang was (ben nu 27), dit hebben ze gedaan door bloed te prikken, ik had een FSH van 89!! En ik zou ook nooit uit mijzelf kinderen kunnen krijgen omdat ik totaal geen eitjes meer heb. Maar ieder lichaam is anders dus je kunt het beste naar de huisarts gaan met de klachten. Liefs
maandag 21 juni 2010 om 13:31
Kinderen is het probleem niet zo. Ik heb drie zonen en mijn man en ik hebben ons beiden gesteriliseerd (stiekem allebei spijt, want een nakomertje(s) was best leuk geweest), maar ik vind het zo...eng!!! Ben ik dan vroeg oud, ga ik ook vroeg dood, krijg ik eerder osteoporose (hoe schrijf je dat?). Heb je eerder kans op baarmoederhalskanker. Hoe zit dat met sex (gaat nu nog zonder problemen). Poeh!!!
Moet over uurtje gaan, dus ben benieuwd.
Moet over uurtje gaan, dus ben benieuwd.
maandag 21 juni 2010 om 13:51
Hee Nellebelletje,
Als je wat vroeger in de overgang gaat, betekent niet dat je ook sneller dood gaat hoor, haha. Aan mijn moeders kant gaan ze nogal vroeg in de overgang, maar worden ze wel allemaal ver in de 90. En vroeg oud worden, mijn moeder was 40, maar ziet er nu nog hartstikke jong uit. Heeft meer te maken met de rest van de genen volgens mij. En qua sex, ze zeggen dat vrouwen juist op latere leeftijd pieken.
Oh, en nog succes bij de dokter, maar niet bang zijn hoor.
Als je wat vroeger in de overgang gaat, betekent niet dat je ook sneller dood gaat hoor, haha. Aan mijn moeders kant gaan ze nogal vroeg in de overgang, maar worden ze wel allemaal ver in de 90. En vroeg oud worden, mijn moeder was 40, maar ziet er nu nog hartstikke jong uit. Heeft meer te maken met de rest van de genen volgens mij. En qua sex, ze zeggen dat vrouwen juist op latere leeftijd pieken.
Oh, en nog succes bij de dokter, maar niet bang zijn hoor.
maandag 21 juni 2010 om 13:58
IK was 36 toen ik in de overgang kwam, direct na de geboorte van de 2de.
Ik bleek dus wel botontkalking te hebben en slik nu hormonen om snelle veroudering en botontkalking tegen te gaan.(en kalktabletten)
Niemand (zover ik weet) in mijn familie kwam vroeg in de overgang.
Ik vond het echt wel shocking.
Ik dacht echt , nu ben ik oud.
De overgang is voor oude vrouwen.
Maar lieve Nellebelletje, ga eerst maar vanalles uit laten zoeken bij de dokter voordat je je te druk maakt ....
Sterkte en laat je het hier nog weten als je wilt?
Ik bleek dus wel botontkalking te hebben en slik nu hormonen om snelle veroudering en botontkalking tegen te gaan.(en kalktabletten)
Niemand (zover ik weet) in mijn familie kwam vroeg in de overgang.
Ik vond het echt wel shocking.
Ik dacht echt , nu ben ik oud.
De overgang is voor oude vrouwen.
Maar lieve Nellebelletje, ga eerst maar vanalles uit laten zoeken bij de dokter voordat je je te druk maakt ....
Sterkte en laat je het hier nog weten als je wilt?
maandag 21 juni 2010 om 18:15
quote:Weelassie1984 schreef op 21 juni 2010 @ 08:38:
Kunnen ze controleren aan de hand van je bloedwaarden. FSH (= dan hoog) inderdaad en oestrogeen (= dan laag) geloof ik. Succes en sterkte in deze onzekere tijd!Dat zegt niets. Toevallig vandaag bij gyn geweest en gevraagd of goed vast te stellen is of je in de overgang bent, maar helaas... Waarden kunnen heel sterk wisselen binnen de cyclus.
Kunnen ze controleren aan de hand van je bloedwaarden. FSH (= dan hoog) inderdaad en oestrogeen (= dan laag) geloof ik. Succes en sterkte in deze onzekere tijd!Dat zegt niets. Toevallig vandaag bij gyn geweest en gevraagd of goed vast te stellen is of je in de overgang bent, maar helaas... Waarden kunnen heel sterk wisselen binnen de cyclus.
maandag 21 juni 2010 om 20:33
Klopt Melpomene
Hormoonprikken geeft een momentopname. Een dag later kan het compleet anders zijn. Bij mij hebben ze vastgesteld dat ik vroegtijdig in de overgang zou gaan aan de hand van een kijkoperatie toen ik 28 was. Ze hebben gekeken naar de eicelvoorraad en die was toen bijna op. Nu ben ik bijna veertig en heb nog geen tekenen van overgang, maar slik op het moment wel de pil.
Hormoonprikken geeft een momentopname. Een dag later kan het compleet anders zijn. Bij mij hebben ze vastgesteld dat ik vroegtijdig in de overgang zou gaan aan de hand van een kijkoperatie toen ik 28 was. Ze hebben gekeken naar de eicelvoorraad en die was toen bijna op. Nu ben ik bijna veertig en heb nog geen tekenen van overgang, maar slik op het moment wel de pil.
maandag 21 juni 2010 om 20:58
quote:Melpomene schreef op 21 juni 2010 @ 18:15:
[...]
Dat zegt niets. Toevallig vandaag bij gyn geweest en gevraagd of goed vast te stellen is of je in de overgang bent, maar helaas... Waarden kunnen heel sterk wisselen binnen de cyclus.Oh ik dacht dat als je fsh altijd hoger is dan 30, je in de overgang bent...
[...]
Dat zegt niets. Toevallig vandaag bij gyn geweest en gevraagd of goed vast te stellen is of je in de overgang bent, maar helaas... Waarden kunnen heel sterk wisselen binnen de cyclus.Oh ik dacht dat als je fsh altijd hoger is dan 30, je in de overgang bent...
maandag 21 juni 2010 om 23:10
Nellebelletje: welke waarden gaan ze in je bloed onderzoeken ? Aan de hand van de AMH (Anti Muller Hormoon) waarde kan men het aantal eicellen voorspellen. Mocht je inderdaad in de overgang zijn, lees dan ook eens: http://www.umcutrecht.nl/ ... ring/eierstokveroudering/