Oververmoeid kind
donderdag 14 juni 2018 om 23:04
Ten eerste.. Ik ben niet iemand die snel naar huisarts gaat. Was er al 3 jaar niet geweest tot afgelopen 2 maanden. Toen ben ik er 1x geweest na gym ongelukje van dochter. En 1x ivm erge been/rugpijn dochter. Dat laatste is opgelost door zooltjes en klaagt ze alleen soms nog over.
Nu is ze laatste week zo moe. Echt op! Vandaag had ze iets waar ze erg tegenop zag dus dacht dat de vermoeidheid ook stukje spanning was. Deze dag is goed verlopen en dacht ook dat ze nu wel opgeknapt zou zijn. Maar t tegendeel is waar. Ze is naar bed gegaan. Bleek en misselijk. En niet zichzelf.
Ik maak me zorgen. En dit doe ik niet vlug. Wil niet voor alleen moeheid naar huisarts gaan.. maar wat als de been en rugpijn hier toch ook mee te maken heeft. En ik iets over t hoofd zie ? Maar om nu weer naar huisarts te gaan.. 3e keer in paar maanden..
Maar maak me natuurlijk ook niet voor niks zorgen..
Wat zouden jullie doen? Naar huisarts? Thuis houden van school en afwachten? Gewoon laten doen wat ze kan en wil.? Dit is waarschijnlijk morgen lekker naar school..
Verder is ze normaal gesproken gezond, goed gezind en opgewekt. Ze is 12 jaar.
Nu is ze laatste week zo moe. Echt op! Vandaag had ze iets waar ze erg tegenop zag dus dacht dat de vermoeidheid ook stukje spanning was. Deze dag is goed verlopen en dacht ook dat ze nu wel opgeknapt zou zijn. Maar t tegendeel is waar. Ze is naar bed gegaan. Bleek en misselijk. En niet zichzelf.
Ik maak me zorgen. En dit doe ik niet vlug. Wil niet voor alleen moeheid naar huisarts gaan.. maar wat als de been en rugpijn hier toch ook mee te maken heeft. En ik iets over t hoofd zie ? Maar om nu weer naar huisarts te gaan.. 3e keer in paar maanden..
Maar maak me natuurlijk ook niet voor niks zorgen..
Wat zouden jullie doen? Naar huisarts? Thuis houden van school en afwachten? Gewoon laten doen wat ze kan en wil.? Dit is waarschijnlijk morgen lekker naar school..
Verder is ze normaal gesproken gezond, goed gezind en opgewekt. Ze is 12 jaar.
vrijdag 15 juni 2018 om 08:12
Naar de huisarts gaan zit in je basispakket waar je dus al voor betaald. Of bedoel je de zorgkosten in het algemeen?! Als mensen die om ieder kuchje naar de huisarts etc gaan daar nou eens aan zouden denken, het is raar dat jij daarom de zorg die je kind wellicht nodig heeft ontzegt door niet te gaan.Kasboom schreef: ↑15-06-2018 07:29Omdat het vaak vanzelf oplost en je de zorgkosten omhoog jaagt. Of denk jij dat dit geen extra kosten zijn?
Natuurlijk wel. En natuurlijk krijgt de arts er voor betaald maar het kost wel extra geld. Een gemeentewerker krijg ook betaald om vuilnis van de straat te verwijderen. Dat wil nog niet zeggen dat je dan maar troep op straat moet gooien.
Kind is een weekje moe, kom op zeg. Als ze in groep 8 of middelbare school zit (en die kans lijkt me heel groot gezien haar leeftijd) is het gewoon heel normaal in deze periode.
vrijdag 15 juni 2018 om 08:41
Mijn ervaring is juist dat meisjes van 12/13 jaar best wel vaak kwaaltjes hebben en moe zijn. Daar kun je mee naar de huisarts maar meestal moet het worden verholpen met op tijd naar bed en genoeg groente en fruit eten. Juist die dingen willen nog wel eens wat minder gaan bij puberende meiden. En helemaal nu aan het eind van het schooljaar, ze lopen behoorlijk op hun tandvlees.
vrijdag 15 juni 2018 om 08:43
Zorg ontzeggen? Kom op zeg. Kind is moe aan het einde van het schooljaar. Daar hoef je niet direct mee naar de huisarts te rennen. Even aankijken of ze opknapt met een paar dagen rust is helemaal geen gek idee, voordat je overgaat tot bloedtesten enzo.TsumTsum schreef: ↑15-06-2018 08:12Naar de huisarts gaan zit in je basispakket waar je dus al voor betaald. Of bedoel je de zorgkosten in het algemeen?! Als mensen die om ieder kuchje naar de huisarts etc gaan daar nou eens aan zouden denken, het is raar dat jij daarom de zorg die je kind wellicht nodig heeft ontzegt door niet te gaan.
vrijdag 15 juni 2018 om 09:13
En wat zei de assistente? Het zou me verbazen als ze meteen gaan bloed prikken oid.Kaaskroket schreef: ↑15-06-2018 07:28Bedankt allemaal voor jullie fijne berichten. Ik meld haar vandaag af op school en overleg met huisarts assistente.
vrijdag 15 juni 2018 om 09:42
Als ze nog andere symptomen krijgt bijvoorbeeld koorts of het gaat maar niet over dan zou ik er een belletje naar de huisartsassistente tegenaan gooien.
Ik vind het zelf raar om een kind steunzolen te geven omdat ik vind dat de voeten zich moeten kunnen instellen op elke normale belasting dus ik zou haar aanmoedigen om vooral goed passende schoenen te kopen en geen moderommel en thuis met blote voeten te lopen.
Dus dat zou ik nog eens bespreken.
Ik vind het zelf raar om een kind steunzolen te geven omdat ik vind dat de voeten zich moeten kunnen instellen op elke normale belasting dus ik zou haar aanmoedigen om vooral goed passende schoenen te kopen en geen moderommel en thuis met blote voeten te lopen.
Dus dat zou ik nog eens bespreken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 15 juni 2018 om 09:59
Die zooltjes had ik gemist. Ook klachten bij het lopen komen vaak voor bij meisjes van die leeftijd. Mijn dochter ging ineens erg naar binnen hangen. Volgens de podoloog (?) kwam dat doordat met de groeispurt je banden verslappen om te kunnen meegroeien. Stevig schoeisel kan klachten verminderen, maar flutschoenen zijn niet de oorzaak. Zooltjes zijn ook meestal niet nodig en het komt vanzelf weer goed.
vrijdag 15 juni 2018 om 11:06
Allereerst is een bezoekje aan de huisarts toch het eerste wat je moet doen, en niet op dit forum.
Ik heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad en heb een telefonisch consult aangevraagd. Ik wilde eerst met de huisarts overleggen zonder dat mijn kind dit kon horen. Wij hebben hierin wat dingen besproken, dingen uitgesloten en een plan van aanpak gemaakt.
Mijn zoon bleek in een groeispurt te zitten, en at te weinig. Hij bleef klagen over misselijkheid, duizelig en was futloos.
We zijn begonnen met een extra boterham in de ochtend, zonder dat hij erom vroeg, gewoon voor zijn neus zetten. Tussen de middag at hij een banaan na de lunch en bij thuiskomst kwam er een extra boterham en/of fruit op tafel.
Diner is altijd een probleem bij zoon geweest, maar een week lang eten op tafel zetten wat hij goed at leek te werken. En na het eten een verplicht toetje, iets wat hij vaak oversloeg.
En nu is het goed, hij heeft geen klachten meer. Als het hierdoor niet was opgelost, dan waren we bloed gaan prikken.
Ik heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad en heb een telefonisch consult aangevraagd. Ik wilde eerst met de huisarts overleggen zonder dat mijn kind dit kon horen. Wij hebben hierin wat dingen besproken, dingen uitgesloten en een plan van aanpak gemaakt.
Mijn zoon bleek in een groeispurt te zitten, en at te weinig. Hij bleef klagen over misselijkheid, duizelig en was futloos.
We zijn begonnen met een extra boterham in de ochtend, zonder dat hij erom vroeg, gewoon voor zijn neus zetten. Tussen de middag at hij een banaan na de lunch en bij thuiskomst kwam er een extra boterham en/of fruit op tafel.
Diner is altijd een probleem bij zoon geweest, maar een week lang eten op tafel zetten wat hij goed at leek te werken. En na het eten een verplicht toetje, iets wat hij vaak oversloeg.
En nu is het goed, hij heeft geen klachten meer. Als het hierdoor niet was opgelost, dan waren we bloed gaan prikken.
vrijdag 15 juni 2018 om 11:10
vrijdag 15 juni 2018 om 11:20
Zoals je zelf al zegt: je zoon bleef klagen.JuliaChild schreef: ↑15-06-2018 11:06Allereerst is een bezoekje aan de huisarts toch het eerste wat je moet doen, en niet op dit forum.
Je gaat toch serieus niet naar de huisarts omdat je kind een keer misselijk is?
Als ze blijft klagen kun je de huisarts bellen.
vrijdag 15 juni 2018 om 11:22
Dit. Ze is één week moe.
Einde schooljaar, spannende week, beginnende puber.
Eerst eens goed uitrusten en dan verder kijken.
vrijdag 15 juni 2018 om 11:36
Mijn jongste is in de laatste week van groep 8 flauwgevallen op school. Ze zag al een tijdje wat bleek, en de dag nadat ze haar beugel had gekregen (dus slecht geslapen en weinig gegeten) was ze niet lekker maar er waren juist allemaal slotactiviteiten op school. Die zijn daar erg van geschrokken en gelijk met haar naar de huisarts gegaan (slechte ouders waren onbereikbaar op het werk).
vrijdag 15 juni 2018 om 12:10
Je hoeft niet "flink" te zijn . Een huisarts is er juist voor de kleine dingen. Pijn met lopen kan door verkeerde schoenen komen maar ook door veel andere dingen. Als je dochter steeds heel moe is en het gaat niet over met een keer vroeg naar bed of een dagje thuis kun je gerust naar de huisarts. Mijn zoon had pfeiffer. Toch fijn om te weten ook al zijn er geen medicijnen tegen.
vrijdag 15 juni 2018 om 16:28
Vandaag contact gehad met huisarts assistente. Ze wilde toch graag dat we even langskwamen. Maandag gaan we bloedprikken. Huisarts wilde bepaalde dingen (pfeiffer enz) uitsluiten.
En als t uit bloedonderzoek niks uitkomt dan is t toch gewoon uitrusten.
Komt idd bij pubers veel voor.
Ze zit in groep 8 dus drukke tijd inderdaad. Misschien ook dat de menstruatie eraan komt. We wachten de bloed uitslag af .
Bedankt voor al t medeleven.
En als t uit bloedonderzoek niks uitkomt dan is t toch gewoon uitrusten.
Komt idd bij pubers veel voor.
Ze zit in groep 8 dus drukke tijd inderdaad. Misschien ook dat de menstruatie eraan komt. We wachten de bloed uitslag af .
Bedankt voor al t medeleven.
vrijdag 15 juni 2018 om 16:42
Ze zei dat het al 3 maanden vaker voor komt.
Bleek en misselijk word je niet van moe zijn...
En wat persoon na me zegt; naar de huisarts gaan is geen schande. Beter te veel dan te weinig.
Echt. Vrouwen. En hun rare gedrag dat ze altijd tof en stoer en stug moeten blijven doorgaan, alles afschuiven op hormonen en ongesteld zijn..
Denk eens aan jezelf, en dit geval je dochter, en ga naar de huisarts. Aanstelleritus bestaat niet. En mocht het wel aandachttrekkerij zijn ben je ook bij de huisarts op de juiste plek.
Bros before hoes
vrijdag 15 juni 2018 om 17:07
Ik lees nergens dat het al 3 maanden duurt, Heb ik er overheen gelezen? In de op staat dat ze deze week zo moe is.StefBros schreef: ↑15-06-2018 16:42Ze zei dat het al 3 maanden vaker voor komt.
Bleek en misselijk word je niet van moe zijn...
En wat persoon na me zegt; naar de huisarts gaan is geen schande. Beter te veel dan te weinig.
Echt. Vrouwen. En hun rare gedrag dat ze altijd tof en stoer en stug moeten blijven doorgaan, alles afschuiven op hormonen en ongesteld zijn..
Denk eens aan jezelf, en dit geval je dochter, en ga naar de huisarts. Aanstelleritus bestaat niet. En mocht het wel aandachttrekkerij zijn ben je ook bij de huisarts op de juiste plek.
En ja, ik word bleek en misselijk van moe zijn.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:43
maandag 18 juni 2018 om 20:02
Ik vind better safe than sorry.
Luister naar je onderbuik; je vertrouwd dit niet. Dus laat er iemand naar kijken die er meer verstand van heeft. Bedenken wat het allemaal kan zijn (invullen) is nutteloos. Je weet pas wat het is als je het laat onderzoeken.
Huisarts is gratis.
Ik reageer zo door eigen ervaringen.
Ik had een ongesteldheid waar ik continu een bloedarmoede door kreeg, ik had epilepsie en een zware depressie. Ook op één moment een longontsteking, zo ernstig dat het me bekant mijn leven heeft gekost. Oh, en een gebroken rib.
Allen niet tijdig naar gekeken door dit 'ach, zal wel pubertijd zijn - gedrag'. Hoe ik ook aangaf me niet oké te voelen kreeg ik steevast als antwoord 'Nee joh, is gewoon de pubertijd, hoort er bij'.
Het is enorm makkelijk, voor jezelf, om iets te bedenken wat wel de reden zal zijn en het allemaal maar 'gewoon' aanstelleritus is (pubertijd, einde schooljaar, ongesteldheid, etc...). Dan hoef je er namelijk niet aan te denken.
Wat logischer en nuttiger is en gelukkig gratis kan hier; iemand zijn mening vragen die er verstand van heeft. De huisarts dus.
Dan weet je 100 procent zeker wat het is. Als je niks doet weet je niks.
Luister naar je onderbuik; je vertrouwd dit niet. Dus laat er iemand naar kijken die er meer verstand van heeft. Bedenken wat het allemaal kan zijn (invullen) is nutteloos. Je weet pas wat het is als je het laat onderzoeken.
Huisarts is gratis.
Ik had een ongesteldheid waar ik continu een bloedarmoede door kreeg, ik had epilepsie en een zware depressie. Ook op één moment een longontsteking, zo ernstig dat het me bekant mijn leven heeft gekost. Oh, en een gebroken rib.
Allen niet tijdig naar gekeken door dit 'ach, zal wel pubertijd zijn - gedrag'. Hoe ik ook aangaf me niet oké te voelen kreeg ik steevast als antwoord 'Nee joh, is gewoon de pubertijd, hoort er bij'.
Het is enorm makkelijk, voor jezelf, om iets te bedenken wat wel de reden zal zijn en het allemaal maar 'gewoon' aanstelleritus is (pubertijd, einde schooljaar, ongesteldheid, etc...). Dan hoef je er namelijk niet aan te denken.
Wat logischer en nuttiger is en gelukkig gratis kan hier; iemand zijn mening vragen die er verstand van heeft. De huisarts dus.
Bros before hoes
maandag 18 juni 2018 om 20:09
Je zegt het zelf al: continu en steevast.StefBros schreef: ↑18-06-2018 20:02Ik vind better safe than sorry.
Huisarts is gratis.
continu is iets anders dan eenmalig moe, bleek en misselijk zijn. Ik heb nog steeds niet gelezen dat dat kind al een week of wellicht 2 weken moe, bleek en misselijk is.
Als mijn puberkind continu moe, bleek en misselijk is ga ik echt wel naar de dokter, maar een keertje moe, bleek en misselijk is ronde deze tijd van het jaar echt echt echt vrij normaal.
maandag 18 juni 2018 om 20:12
Het is een week. Geen drie maanden.
Bleek en misselijk word je wel degelijk van moe zijn, geen idee waar je die onzin vandaan hebt. Het is na een spannende dag/week juist logisch dat de moeheid er vervolgens extra hard uitkomt, want haar lijf en geest kunnen weer ontspannen dus is er ruimte voor.
Beter teveel dan te weinig naar de huisarts gaan is echt gelul en een van de redenen dat de zorgkosten de pan uit rijzen.
maandag 18 juni 2018 om 22:32
Oja?StefBros schreef: ↑18-06-2018 20:02Ik vind better safe than sorry.
Huisarts is gratis.