Gezondheid alle pijlers

Overvloedige menstruatie

07-07-2010 23:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 45 jaar............misschien een beetje ouder als de gemiddelde vrouw hier op het vivaforum maar wil het toch even kwijt.

Sinds een jaar of 3 word mijn menstruatie steeds heviger wat betreft bloedverlies en pijn.

Ik voel het meestal een dag of 1 a 2 tevoren aankomen door middel van pijn in mijn rug en erg geprikkeld. Mijn huisgenoten worden dan eventjes subtiel ingelicht.........

Maar dan komt de grote dijkdoorbraak. Normaal verliest een vrouw ongeveer een dl bloed????

Maar dat ben ik de eerste dag al kwijt. Er is geen tampon samen met maandverband tegen bestand. Elk uur ik moet de hele boel verschonen anders stroom ik over. Niet zo smakelijk maar het komt er met dikke klonten uit.

Ook de pijn is niet leuk meer, als ik meer dan 10 min op mijn benen sta heb ik het gevoel of iemand mij gigantisch beurs heeft geschopt tussen mijn benen.

Aleve Feminax helpt maar alleen als ik 2 of 3 tabletten naar binnen heb gewerkt maar dat houd het bloedverlies niet tegen natuurlijk.

Ik weet dat ik naar de huisarts moet maar zoals nu wanneer het weer is los gebarsten kan ik nog niet gaan natuurlijk, even een paar dagen wachten tot het weer minder is. En als het weer minder is gunt deze muts zichzelf weer geen tijd om te gaan.

Nogmaals, ik ben 45 en ik dacht dat het dan wel langzamerhand minder zou worden ivm overgang.

Iemand ervaring of in de omgeving ervaring?

Voor alle duidelijkheid, het speelt alleen de eerste 2 dagen, daarna is de menstruatie normaal en dan ook geen pijn meer. Wel kan het langer duren dan 5 dagen
Ik zou even een verwijzing vragen voor een gynaecoloog Succes.
Misschien dat ik vanavond niet meer terug reageer ivm de tijd maar morgen is dit topic het eerste wat ik open en hoop op een goede weg wat het eventueel is en wat ik moet doen
Inderdaad op naar de gyn!
vandaag ga ik van alles kunnen
Morgen maar even de HA bellen voor verwijzing naar Gyn.

Maar ik hoop ook op reacties van forumers met soortgelijke ervaringen
Als je op je 45e nog zo overvloedig menstrueert, is dat niet normaal. Je bent het je zelf verplicht om dat te laten onderzoeken of er niks ernstigs aan de hand is. Ervaringen van medeforummers zullen je daarbij niet zoveel verder helpen.
Ik had dit toevallig 2 weken geleden tijdens m'n laatste menstruatie. Schrok me naar!! Ik was op woensdag ongesteld geworden, gewone hoeveelheid bloed verloren, niks bijzonders. Maar in de loop van donderdagochtend voelde ik m'n tampon 'zakken'. Ik dus naar het toilet, verwijder de tampon, en schrok me echt ongans van de hoeveelheid bloed die meekwam. Echt megagrote klodders. Daar heb ik de rest van de dag last van gehouden, ik lekte overal dwars doorheen. En vrijdag was m'n menstruatie over...

Ik ben 42, heb verder geen lichamelijke ongemakken tijdens/voor m'n menstruatie, soms alleen wat hoofdpijn een paar dagen ervoor.

Heb nu voor de zekerheid een noodpakketje (schoon slipje, maandverband, tampon) in m'n tas zitten. Was nu toevallig thuis, maar moet er niet aan denken dat dit me op m'n werk overkomt.
Waren je menstruaties altijd al aan de zware kant? Hoeft helemaal niets te betekenen,komt wel meer voor,vriendin van mij al de 50 gepasseerd heeft het ook nog.En is al eens er mee heen geweest dan zal ze de baarmoeder moeten laten verwijderen.Verder goed gezond en het kan schijnbaar geen kwaad,is alleen maar lastig.
Hier ook zulk "gedoe".

Mijn huisarts wist te melden dat het vanaf nu alleen maar erger gaat worden (ben 44) en raadde een myrena aan of de pil.

Van beide word ik niet zo blij, dus modder ik vooralsnog maar even aan, maar er zal toch wel iets moeten gebeuren want heul erg ongemakkelijk is het wel! Nog afgezien van het feit dat het ook een ijzertekort oplevert.
Ik ben bijna 42 en heb hetzelfde, meende eerst dat het aan het koperspiraal lag, maar er is toch wat anders aan de hand. Einde van de vruchtbare periode nadert (alhoewel gemiddelde leeftijd voor menopauze is 51 jaar) en daarvan kun je heviger menstruaties krijgen en ook kortere cyclussen, van 21 a 24 dagen ipv 28-29 dagen. Heel irritant, maar de natuur probeert uit alle macht nog een baby te produceren is mij uitgelegd, dus het is een naar alle waarschijnlijkheid onschuldig verschijnsel. Net als dat oude fruitbomen veel vruchten dragen in de laatste jaren voor ze sterven (let daar maar eens op!)...om hun DNA- molecuultjes maar door te geven.

Maar wat moet je daar nou mee aan als moderne vrouw met compleet gezin?! Ga vooral naar de gyn, als je een technische oplossing met hormonen wilt. Zelf wil ik dat liever niet, dus neem wat daagjes rust rond de menstruatie, slik ijzer bij en ook wel de nodige pijnstillers gaan er die dagen doorheen. Soit.

Een keer ben ik trouwens wel op de Eerste Hulp belandt met een vaginale bloeding die helemaal niet meer ophield en zo hevig was als net na een bevalling (een soort luiers heb je dan, weetjewel?). Goed, op zo'n moment ben je wel dankbaar voor een technische oplossing met hormonen: een enkele dosis Primolut (progesteron) en het probleem was meteen verholpen.
Ik ga straks de huisarts bellen want ik dreef bijna mijn bed uit. BAH!!!!!!

Ik voel me shit en ga mijn afspraken afzeggen voor vandaag.

Kan wel een kraamverband gebruiken........................
Ben 37 en had altijd zwaar bloedverlies. Sinds 4 maanden een Mirena! Fantastisch, nergens meer last van!
Bij mij werd het voor de overgang ook veel erger dan het al was. Zo erg zelfs dat ik er bloedarmoede van kreeg. Volgens de huisarts kwam het door vleesbomen en aangezien ik bijna in de overgang zat, had het weinig zin nu om daar nu iets aan te doen.

Diverse medicijnen geprobeerd, zelfs de pil een paar maanden geprobeerd, maar niets hielp. En op een gegeven moment was het over. En nu niets meer.......heerlijk.
Ik heb een maand geleden een Novasurebehandeling gedaan. Google daar maar eens op.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Louise1

Ik heb gegoogled op Novasure.

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de HA en ga het hem zeker voorleggen.

Heel erg bedankt
ik ben wat jonger 35+ maar had ook altijd een overvloed aan zooi tijdens menstruatie. Ik heb op advies van de `HA een mirena spiraal en heb nergens meer last van. Lullige is wel dat je m tijdens je menstruatie moet laten zetten, als het meeste weg is dus ongeveer de 3e of 4e dag.
Goeie adviezen boven gezien. Vraag inderdaad een verwijzing. Via een echo kan bekeken worden of er iets aan de hand is waarom je ineens (? is het nu voor de eerste keer) zo heftig menstrueert. De Novasure (maar er zijn meerdere methoden) is inderdaad een goed idee omdat je (waarschijnlijk) geen kinderwens nu meer hebt. Sterkte!
* Op het verkeerde pictogrammetje geklikt
quote:honnieponnie schreef op 08 juli 2010 @ 12:26:

Nou dames, niet zo overdrijven........heb het zelf ook (ben 46) en mijn vriendinnen idem dito. Het hoeft echt niets ernstigs te zijn hoewel het natuurlijk wel heel vervelend is.

Heeft volgens mij toch echt met de naderende overgang te maken.

Tip: slik ibuprofen i.p.v. aleve. Helpt tegen de pijn en heeft als voordeel dat het bloedverlies echt stukken minder is.

Kan je weer eens de deur uit........
Ga naar een zogenaamde 'menstruatiepoli', speciaal voor menstruatieklachten. Daar kun je in een ochtend allerlei onderzoeken krijgen en er wordt meer tijd voor je uitgetrokken.

Ik heb zelf drie vleesboompjes, en daardoor ook de eerste dagen veel pijn en zwaar bloedverlies. Ik denk dat ik gisteren een kwart liter bloed heb geproduceerd, vandaag is even heftig. Ik heb sinds kort een menstruatiecup, dus kan het enigszins meten. Het is inderdaad heel vervelend. Ibuprofen en Aleve maken weinig verschil, de Mirena heeft bij mij veel bijwerkingen en maakt ook geen verschil. Het enige dat mij nog rest is baarmoederverwijdering, maar omdat ik 51 ben, kunnen de menstruaties ook snel afgelopen zijn. Dus daar begin ik niet aan.

En vraag of je bloed even op Hb en ijzer gecontroleerd kan worden. Je kunt nu snel een tekort oplopen.
quote:oranjemuts schreef op 08 juli 2010 @ 10:05:

Louise1

Ik heb gegoogled op Novasure.

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de HA en ga het hem zeker voorleggen.

Heel erg bedanktYou're welcome!
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Melpomene schreef op 08 juli 2010 @ 13:01:

Ibuprofen en Aleve maken weinig verschil, de Mirena heeft bij mij veel bijwerkingen en maakt ook geen verschil. worden. Je kunt nu

Nou, dan google maar eens op ibuprofen+menstruatie......

o.a.

Het gebruik van ibuprofen

Gebruik ibuprofen als pijnstiller én om het bloedverlies te verminderen. Veel vrouwen die last hebben van veel bloedverlies tijdens de menstruatie weten niet dat je het bloedverlies kunt verminderen door het slikken van ibuprofen. Ibuprofen zorgt ervoor dat er minder bloedstolsels gevormd worden in de baarmoeder. Wanneer er bloedstolsels in de baarmoeder ontstaan, dan zal het bloedverlies toenemen, zodat de stolsels mee naar buiten stromen. Doordat er minder stolsels worden gevormd bij het gebruik van ibuprofen, zal er minder bloedverlies optreden. Het bloedverlies kan wel met éénderde tot de helft afnemen. Ook tegen de buikkrampen en rugpijn is ibuprofen een zeer goed werkend middel. Neem in de hevigste dagen van je menstruatie driemaal daags een tablet ibuprofen van 400 mg.

En dit klopt heulemaal weet ik uit ervaring.......
Bij MIJ maakt het geen enkel verschil. En bij TO ook niet, lees ik.

De Mirena is voor sommigen een oplossingen, voor anderen niet.

Er staat dan ook 'kan' in je verhaal... Met gyn over gehad (ik denk overigens dat ik vrijwel alle gemakkelijke 'middeltjes' heb uitgeprobeerd) en volgens haar ervaring is er niet altijd iets te doen aan zware menstruaties. In ongeveer 30 - 40% van de gevallen wordt er geen enkele afwijking gevonden.

Mijn vleesbomen zijn niet operabel, embolisatie zag de gyn weinig in, omdat het vaak niet echt helpt, en er zelfs dan geen garantie is dat het bloedverlies minder wordt.

Iedereen is verschillend, wat voor de een goed werkt, hoeft het voor de ander niet te doen. Je kunt dingen niet presenteren als 'helpt gegarandeerd of altijd'.

Het net weer twee dagen ellende achter de rug, mét Ibuprofen (je blijft hopen, natuurlijk), maar het maakt in mijn geval helaas geen ruk uit.Ook niet voor de pijn. Ook Aleve geprobeerd. Geen verschil. Was het maar waar...

En ik kan ook de deur nog niet uit. Of zorgt ibuprofen voor aangepast vervoer of zo?
Bij TO werkt Aleve niet of nauwelijks. Aleve en ibuprofen zijn echter niet hetzelfde.

Aleve= naproxennatrium en geen ibuprofen. Daar zit dus wel degelijk verschil in.

Wat is er tegen om het te proberen, veel vrouwen hebben er blijkbaar wel baat bij. Verder wil ik helemaal niet beweren dat dit een wondermiddel is dat bij iedereen werkt.

Ik zal eens navraag doen bij de fabrikant of je streepjescodes kunt sparen voor speciaal-vervoer.
quote:honnieponnie schreef op 08 juli 2010 @ 15:57:

Ik zal eens navraag doen bij de fabrikant of je streepjescodes kunt sparen voor speciaal-vervoer.

Hardstikke fijn, Honnieponnie! Ik vertrouw in deze volledig op jou, om weer de deur uit te kunnen tijdens deze ware dagen! Ik hoor graag waar ik die streepjescodes heen kan sturen, en of uitbetaling in contanten tot de mogelijkheden behoort!

Er is niets tegen proberen, natuurlijk niet. Maar je presenteert het nogal als een pasklare oplossing. Waren die er maar voor iedereen. Volgens mijn huisarts was het Mirena-spiraal voor mij dé oplossing. Helaas, pindakaas. Aleve ook niet, Ibuprofen ook niet.

Novasure besproken, embolisatie besproken. De gyn (van de menstruatiepoli) weet het ook niet meer, dus het is nog even doorbijten voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven