Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Goeie tip 4, maar zover was ik zelf ook inmiddels.

Robast, fijn zo
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@Robast

Wat fijn dat het meeviel.

Denkt dat het ook afhangt van de grootte van het aangedane gebied en hoeveel er weg wordt gehaald.

1 stukje weg halen klinkt goed en nu maar hope. Dat je een goede uitslag krijgt.

@Very Cherry

Thanks voor je reactie.Hoop dat het bij mij hetzelfde gaat aanvoelen en lekker meevalt.Moet 's ochtends vroeg en wil met auto gewoon op en neer maar ging door gebrek aan ervaring hiermee toch beetje twijfelen.Ben wel een beetje een bloeder (wondjes blijven lang nabloeden) maar dat moet met de nodige hulpmiddelen wel te vermijden zijn ;)))

@Krullies

Heb de gynaecoloog al gesproken hoor maar das wel een man.

Wilde gewoon even pijn en nabloeding ervaringen horen ook omdat ik er alleen en met auto naar toe ga.

Iedereen heeft andere ervaringen en pijngevoel is toch beetje subjectief.Volgens mij ook van belang hoe groot het aangedane stuk is en hoeveel er wordt weggehaald.

We zien het wel.
Hallo allemaal,

Ik heb verleden week te horen gekregen dat mijn PAP waarden tussen de 3b en 4 liggen. De gynacoloog verwacht dat mijn CIN waarden tussen de I en II zullen liggen, maar kon kanker nog niet uitsluiten totdat de uitslag bekend is, wat vrij logisch is natuurlijk.

Een biopsie is inmiddels al genomen en daar moet ik volgende week de uitslag van krijgen.Het tempo waar op alles direct afgehandeld wordt door de huisarts en gynacoloog baart mij enigzins zorgen, binnen 2 dagen nadat de uitslag van het uitstrijkje bekend was zat ik al in de stoel voor de biopsie. 3 artsen hebben mij inmiddels erg duidelijk gemaakt dat een eventuele behandeling niet kan wachten tot in november, wanneer ik terug in NL ben. Het feit dat er zo direct gereageerd wordt heeft wellicht diverse oorzaken:

1) momenteel verblijf ik in portugal, waar ik dus ook mijn artsen heb (west europese artsen, duits, frans en engels), Het kan zijn dat deze veel sneller ingrijpen dan de Nederlandse artsen, aangezien in NL een uitstrijkje ook pas plaats vindt bij 30!!!!!!!! ( waar ik niet over te spreken ben, maar dat is een ander onderwerp)

2)ik ben pas 25,

3)ik heb 7 maanden geleden nog een uitstrijkje gehad waarop alles in orde, dus pap 1. In 7 maanden tijd is het dus zo extreem ontwikkeld.

De gynacoloog sprak al direct over een behandeling om de aangetaste delen weg te halen. Hij raadde cryobehandeling aan omdat deze het minst pijnlijk zou zijn, wel het duurst. Wellicht dat ik met 1 behandeling klaar was. Dit ligt eraan hoe diep de aangetaste delen zijn en hoeveel pijn ik kan verdragen.

Nu weet ik dat ik mij niet direct grote zorgen moet maken, omdat er diverse goede behandelingsmethoden mogelijk zijn, maar ik maak mij toch ongerust, dus mijn vraag is dan ook of er nog mensen zijn die ook zo'n snelle ontwikkeling naar PAP 3b/4 meegemaakt hebben, hoe dat verlopen is en of iemand een cryo behandeling heeft gehad en hoe dat verliep, veel pijn?

Veel last naderhand van bloedingen etc? ( ik heb gelezen dat het met de cryo behandeling wel tot 6 weken kan duren)

Wordt er wellicht positiever op andere methoden gereageerd?

Alvast bedankt!

Een toch wel lichtelijk bezorgd iemand....
Ik heb een aantal maanden geleden een Pap3 gehad dus een coloscopie en daarna een conisatie.

Maak je absoluut geen zorgen over de coloscopie. Hoe meer ontspannen je op die stoel zit des te beter gaat het. Wat je kunt doen is 1 uur voor de ingreep een Ibuprofen innemen. (doe ik ook altijd voor uitstrijkjes, tandarts etc. tip kreeg ik van een pijnverpleegkundige en dat werkt prima)

Er wordt een soort azijnachtige vloeistof op het plekje gedaan (zo ruikt het ook) en dan wordt er met een microscoop naar binnen gekeken. (je kunt ook meekijken harstikke leuk)

En zoals hierboven al beschreven werd, vaak moet je even hoesten als ze een hapje nemen, voel je dus echt niks van.

Als je echt een beetje zenuwachtig bent neem dan je Ipod mee met je favouriete muziek dat geeft ook genoeg afleiding. Ik heb gelukkig een hele gezellige gynacoloog (man) waarmee ik altijd grappen maak als ik in de stoel zit.Lekker afleiding. Ook nog vaak een co assistent erbi dus daar kan je ook lekker mee kletsen.

Je krijgt gewoon een maandverbandje enzo. Je hebt een beetje afscheiding van het azijnachtige goedje en het bloed wat. Doe het wel een beetje rustig aan de rest van de dag. Je weet niet hoe je je daarna voelt. Ik ben lekker met mijn moeder gaan winkelen en dat was prima afleiding!

Succes!

(en lees niet te veel horror verhalen op internet)
Oh ja, las dat een cryo behandeling met bevriezen is?

Paar weken geleden heeft de gynacoloog bij mij ook wat weggehaald met bevriezen. Geen enkel probleem, is bij mij zonder verdoving gedaan en ik voelde er niets van.

Zoals eerder werd gezegd; je knie stoten doet meer pijn.

Maar denk aan wat anders, zoek afleiding. Anders voel je inderdaad echt alles en zit je met de minste aanraking tegen het plafond!
Heb toch maar vrij dagje genomen volgende week.

Mijn wasmachine heeft het begeven dus kan ik na de colposcopie even witgoed shoppen.

Stop naproxen in mijn tas voor het geval het toch beetje pijnlijk is/wordt dan kan ik in ieder geval toch lekker shoppen.

Volgens mij heeft mijn baarmoeder invloed op de huishoudelijke apparaten hier want 2 dagen terug heeft de stofzuiger het ook al begeven...*bad joke modus*

Dat hoesten is wel vervelende optie want ben net hersteld van longontsteking en een hoest wordt meestal een hoestbui en dat vindt de gynaecologie vast niet lekker werken ;)
@ grasspriet: de colposcopie heb ik vorige week dus al gehad, nu is het idd wachten op de uitslag en dan de behandeling van het bevriezen. Jij hebt dus verder geen pijn gehad nadien? Wat voor advies heb je gekregen m.b.t. sporten, bad nemen, gemeenschap etc? En heb je lang nagevloeid ( sorry voor de intieme vragen, als je liever niet antwoord begrijp ik dat best) Maar ik las op het inet dat je wel tot 6 weken later kunt navloeien en dat het een vrij vieze geur kan hebben, vandaar dat ik twijfel tussen de opties. Alweer bedankt en die pijnstillers ga ik zeker even nemen ;)!
Dank je voor jullie reactie ben benieuwd wat de uitslag is volgende week.

Iedereen heel veel sterkte met alles,het blijft gewoon heel vervelend.
@cherke; naproxen een uur vóór het onderzoek innemen dan werkt het preventief.

@rep84

Het was in februari maar ik moet nu al heel hard nadenken hoe het ook al weer was.

Op de dag van de ingreep had ik 's avonds thuis nog wel aardig wat bloedverlies, logisch ook,. Maar dat werd snel minder. Je hebt inderdaad een hele tijd nog afscheiding. Ook rare kleuren van bruin tot groen en slijmerig. (kan idd ook niet zo fijn ruiken). Maar gewoon maandverbandje in en paar extra mee is prima mee te leven. Ik heb wel echt 5 dagen zo veel mogelijk bedrust gehouden en ben na een week twee halve dagen gaan werken en daarna weer volle bak.

Ben even de termijn vergeten maar volgens mij was het advies om een paar weken (dacht twee, moet je even navragen) niet in bad te gaan en geen sex te hebben. Ik heb na ong 4 weken weer gemeenschap gehad en vond dat best spannend maar is allemaal goed gegaan en geen last meer van gehad.

Op de sportschool heb ik overlegd wat het beste was. Ik heb toch wel 5 a 6 weken bijna niet gesport. Je hebt toch een wond in je lijf en ik wilde echt dat alles goed zou helen. Dus ook mijn sportprogramma aangepast, zodat er geen etra druk op de wond komt. Maar daar kunnen ze je prima over adviseren.

Het is mij alles meegevallen. Dus echt niets om je druk over te maken laat het maar over je heen komen. Heb ook maar geprobeerd te genieten van iedereen die zo goed voor me zorgde in die vijf dagen.
Oh ja, heb even teruggelezen @very cherry vind je het nu echt nodig om zo genuanceerd te reageren?
Hallo,

Mijn vrouw heeft diagnose PAP 2b ontvangen. Wij lezen daardoor mee op diverse websites en fora waar het gaat over gerelateerde onderwerpen. Ik hoop dat dit bericht me vergeven wordt. Zonder mij op enigerlei wijze erin te willen mengen, wil ik uit beroepsmatige betrokkenheid (of beroepsdeformatie zoals mijn vrouw het noemt) graag wat kwijt over een voorgaande woordenwisseling, waarbij er mijns inziens één reagerende partij is die niet alleen vrij jong lijkt, maar tevens enigszins verwijderd lijkt van fysiek en wellicht ook mentaal welzijn, gezien haar vragen.

Ik merk op dat iemand Krullies wijst op naamgebruik. Haar naam wordt echter aangehaald door Robast in een antwoord. Het verhaal van Krullies in ogenschouw nemend kan het geen kwaad haar naam daar ook even weg te halen, of weg te laten halen.

Krullies, ik hoop dat je goede begeleiding en ondersteuning geniet. Pas op met persoonlijke gegevens op dit soort plekken hoor. Leg nodeloze discussies gewoon naast je neer. Heel veel sterkte meid. Schroom niet eens een kijkje te nemen op seksueelgeweld.nl, seksueelmisdrijf.nl of maatschappelijkwerk.com indien je deze webstekken nog niet kent.

Verder wil ik iedereen die met PAP geconfronteerd is of wordt kracht en wijsheid toewensen.

Marcel
quote:grasspriet schreef op 02 september 2010 @ 19:34:

Oh ja, heb even teruggelezen @very cherry vind je het nu echt nodig om zo genuanceerd te reageren? Ja dat vond ik en die discussie was al gesloten, sorry.
Had je trouwens ook nog wat aan mijn ervaringen, tips en geruststelling, Spriet?
@Very Cherry, ik heb alles al achter de rug tot conisatie na Pap3 aan toe. En ik heb bewust toen ik er mee bezig was heel weinig op internet gekeken om me niet onnodig ongerust te maken. Ik post hier dus ook om, net als jij, ook een tegenwicht te bieden aan alle overtrokken dramatische reacties. Het valt allemaal reuze mee wanneer je er op een ontspannen manier mee om gaat.

Het grootste leed is het lijden wat men vreest en dan uiteindelijk niet komt (dat laatste stukje is anders maar dat weet ik even niet beter)
... doch dat nooit op komt dagen, zo heeft hij meer te dragen, dan god te dragen geeft Hangt bij mijn moeder in de keuken
Tnx! Nou het is absoluut een waarheid als een koe! Toen ik met mijn Pap verhaal zat heeft mijn moeder dit steeds tegen mij gezegd.
Hallo dames,

Een tijdje niet geweest, omdat ik problemen had met m'n internetverbinding. Nu gelukkig weer back in business! Heb niet alles teruggelezen, dus alvast sorry als ik iemand over het hoofd heb gezien of info heb gemist...

@Rep84: Heb je de uitslag al gehad inmiddels? Pfoe, dat is niet niks, in zo'n korte tijd... Ik kan me voorstellen dat de spoed die erachter wordt gezet je zorgen baart, maar ergens is die natuurlijk ook wel fijn. Wachten op een uitslag duurt altijd (te) lang. Sterkte!

@Robast: Wat is er bij jou uit de biopt gekomen?

@Grasspriet: Heb jij de controle al gehad inmiddels? Heb zelf een lis gehad, weet overigens niet of je na een conisatie ook na een half jaar al wordt gecheckt... Als dat wel het geval is, hoe ziet het er nu uit?

@Very Cherry: Ik ben het met je eens (niet om de discussie nogmaals op te starten hoor!). Toen ik vorig jaar PAP3a te horen kreeg ben ik direct gaan googlen. De verhalen die ik op dat moment las, stemden me niet echt vrolijk. Pas toen ik hier terecht kwam, werd ik enigszins gerustgesteld. Zeker wanneer je de eerste keer zoiets hoort, helpt dat je meer dan allerlei horrorverhalen. Hoe gaat het met jou nu?

Nogmaals sorry als ik naar "de bekende weg" heb gevraagd, wanneer ik meer tijd heb zal ik jullie verhalen eens goed gaan lezen...

Ik mag nog een paar dagen wachten en dan hoor ik de uitslag van mijn uitstrijk. Ben benieuwd! Houd jullie op de hoogte.
Morgenochtend heb ik mijn colposcopie bij een gynaecoloog die ik nooit eerder heb gezien.Mijn eigen gyn doet qua behandelingen alleen IVF dus nu een ander voor de colposcie.

Zie meer tegen " die ander" op dan tegen de behandeling maar zoals hierboven staat:Een mens lijdt het meest.....

Nu dus een lekker warm bad en vroeg slapen.

Morgenochtend effe preventief naproxen (thanks voor de tip)

want ga daarna lekker uitgebreid shoppen.

Morgen mijn ervaring online.

Verder iedereen sterkte met de onderzoeken en uitslagen.
@liesje-28: nee nog niet, nu donderdag heb ik de afspraak.....nog 3 dagen wachten dus.....pff dat wachten breekt mij wel op....en tja de onzekerheid ook, maar ik zal maar hopen op het beste.....
@Cherke: Succes vandaag! Vervelend dat je nu een ander krijgt...maar ook die zal weten wat hij/zij doet. Goed dat je probeert je niet al te veel zorgen te maken. Sterkte, ook met het wachten op de uitslag... Dat vond ik het vervelendst van alles. Hoor graag hoe het gegaan is!

@Rep84: Dat zijn nog twee lange dagen! Dat wachten is inderdaad erg naar, duurt altijd veel te lang (of het nu twee uur of twee dagen is, je wilt gewoon weten hoe je ervoor staat!). Sterkte nog en ook alvast voor donderdag!
Ik ben terug....

Beetje beduusd (weet geen ander woord)

Spreekuur was nogal uitgelopen en mevrouw de gynaecoloog had duidelijk haast.Zat keihard tegen mijn schaambeen aan te duwen en toen ik even mee probeerde te helpen (zodat ie wel op de goede plek kwam) blafte ze billen plat op de stoel alsjeblieft.Toen ik haar er fijntjes op wees dat ze tegen mijn schaambeen zat te duwen zei ze "geen kinderen gehad zeker"

Onderzoek zelf stelt weinig voor en van biopten en weefsel afname voel je bijna niks maar ik had gewoon de pech dat ze zat te klungelen.

Goede nieuwes is dat het dus inderdaad geen pijn doet....

Mijn eigen gynaecoloog is gewoon veel beter en ook de assistent in opleiding die er met zijn neus bovenop stond (dacht dat ie in de wachtkamer bleef want kwam pas binnen toen ik lang en breed lag) zonder mij toestemming te vragen vond ik echt raar.

Wel fijn dat ze dus geen afwijkingen zag.

Trouwens geen tampon oid van haar ingekregen....is dat normaal?

Tevens hoor ik van iedereen dat je met een colposcopie mee kan kijken maar bij mij was dat helemaal niet het geval....moest met mijn hoofd naar beneden liggen en was niet aangesloten op een scherm ..volgens mij had ik een spreider en een tangetje in mij of zo........al met al toch een beetje het gevoel dat ze niet op de goede plek zat en dat ze zat te klungelen....
Even mijn update

Vorig jaar had ik mijn 5 jaarse bmo had ik pap 2 heb na een half jaar afgelopen july nog een uitstrijkje gehad toen was het 3a neg hpv, toen moest ik naar de gyn een coloscopie gehad geen pijn en mocht op het schermpje mee kijken erge fijn e gyn die alles uitlegde.

Net de uitslag gehoord GEEN AFWIJKENDE CELLEN ik kan wel een gat in de lucht springen, nu moet ik over een half jaar weer een extra uitstrijkje en als dat goed is dan doe ik gewoon weer om de 5 jaar mee.

Maar voorlopig ben ik zooooooooooooooo blij.
@Robast

Gefeliciteerd met je goede uitslag!Super voor je.

@Liesje_28

Klink raar maar had het idee dat deze gyn helemaal geen ervaring had en eigenlijk niet wist wat ze deed.

Hoelanger ik er over nadenk (tijdens en na onderzoek wil je het gewoon achter de rug hebben) besef ik dat ze gewoon erg slecht bezig was...

Heb echt al vaker uitstrijkjes gehad en ben geen pieper maar ze was echt volledig verkeerd bezig,duwde echt heel hard tegen schaambeen (hoe blind kun je zijn) had niet genoeg vloeistof (assistente zei er wat van) waardoor ze de evt slechte plekken niet kon zien,nam 2 keer biopt op dezelfde plek (assistente vroeg verwonderd of ze het goed had verstaan dat het 2 keer dezelfde plek was) kon niet meekijken want ze had haast (lag nog geen 7 minuten in de stoel) en assistente gaf mij buiten maandverband en benadrukte dat dat echt nodig was ivm evt bloedingen.Het was gewoon heel raar.....

Na onderzoek liep ze gewoon weg omdat ze geen tijd had...

Was echt een "colposcopie" ipv een mens.

Behandeling zelf deed nauwelijks pijn hoor...maar verkeerd inbrengen van eendenbek wel.Nooit eerder gehad bij gynaecoloog.

Vroeg ook geen toestemming of assistent in opleiding erbij mocht zijn (was aardige vent) en volgens mij moet dat wel toch?

Nou ja...ze is in ieder geval geen vervanging voor mijn huidige gynaecoloog.Blij dat dit maar eenmalig was maar heb gewoon niet het gevoel dat het onderzoek medisch goed is gegaan en wil niet twijfelen aan uitslag.
Wat vervelend voor je ja zo kan het ook gaan en dan krijg je wel hele rare ideeen,wanneer krijg je de uitslag cherke,heel veel sterkte in ieder geval.
@Robast: Wat fijn voor je, gefeliciteerd!! Hoop voor je dat je over een half jaar weer zo'n goed nieuws te horen krijgt. Maar laat het voor nu maar lekker even los en spring inderdaad maar een gat in de lucht!

@Cherke: Mijn opmerking: "ook die zal weten wat hij/zij doet" was dus echt een verkeerde! Dat klinkt inderdaad als geklungel. Tjee, wat vervelend voor je! Of het mens had geen ervaring en was daarom zo kortaf tegen je, of ze had haar dag niet. Of een combinatie van die twee. Wat het ook was, ik vind het echt belachelijk om zo te reageren: "Geen kinderen gehad zeker". Wat heeft dat er nu mee te maken? Als zij toch fout zit?? Als de assistente haar op dat soort dingen moet wijzen, weet ik het ook niet... Gelukkig is ze in elk geval niet de vaste vervangster. Hoop voor je dat je nooit meer iets met haar te maken krijgt! En natuurlijk hoop ik dat de biopsie goed gegaan is... Natuurlijk wil je geen twijfels hebben over de uitslag!

Oh ja, ik was vorig jaar (toen ik de biopsie onderging) ook niet aangesloten op een scherm en kon dus ook niet meekijken. Niet dat ik dat nu zo erg vond :-)

Sterkte Cherke! Wanneer krijg je precies de uitslag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven