Pap 3a
vrijdag 21 maart 2008 om 11:38
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
zondag 19 september 2010 om 20:52
hoi hoi
ik heb altijd klachten in mijn onderbuik steken rommelig gevoel enz enz ik heb altijd gedacht dit is gewoon raar en jaren al lopen dokteren en was hwt zo zat dat ik inwendig onderzoek heb gehad dan krijg je altijd kweekje en uitstrijkje dus vandaar
en van die irl das niet de beodeling hoe haal ik dat weg dan hihihi bloos
groetjes
ik heb altijd klachten in mijn onderbuik steken rommelig gevoel enz enz ik heb altijd gedacht dit is gewoon raar en jaren al lopen dokteren en was hwt zo zat dat ik inwendig onderzoek heb gehad dan krijg je altijd kweekje en uitstrijkje dus vandaar
en van die irl das niet de beodeling hoe haal ik dat weg dan hihihi bloos
groetjes
anoniem_113169 wijzigde dit bericht op 19-09-2010 21:59
Reden: mijn Irl adres staat erbij
Reden: mijn Irl adres staat erbij
% gewijzigd
zondag 19 september 2010 om 21:26
Oeps, inderdaad helemaal verkeerd begrepen! Snap dat je het eerder wilt weten, Middje... Vandaar ook dat ik zo verbaast reageerde, haha. Pff, je hebt al flink wat onderzoeken gehad dus. Ondanks dat het kl*te-nieuws is, weet je nu wel waar je aan toe bent. Dat lijkt me ook wel prettig.
Je kunt je berichten wijzigen door op het middelste icoontje (staat rechts bovenaan je bericht, met 'n pennetje erbij) te klikken.
@Lentelove: Weet nog niet precies de datum, denk dat het half oktober zal zijn. Heb op 1 oktober een afspraak met betrekking tot de verdoving.
Je kunt je berichten wijzigen door op het middelste icoontje (staat rechts bovenaan je bericht, met 'n pennetje erbij) te klikken.
@Lentelove: Weet nog niet precies de datum, denk dat het half oktober zal zijn. Heb op 1 oktober een afspraak met betrekking tot de verdoving.
zondag 19 september 2010 om 22:00
Hoi meiden, ook ik heb afwijkende uitstrijkjes.. al een jaar of 2 nu, had begin dit jaar pap3a1 en afgelopen keer terug naar pap2 nu krijg ik morgen een colpolscopie (schrijf je dat zo?) heb ik vorig jaar ook gehad toen kwam er cin1 uit, hopelijk nu ook. Ik vroeg me af, degene die dit ook al eerder hebben gehad, zijn die alleen gegaan? vorig jaar ging mn vriend nog mee maar nu ik weer alleen ben ga ik morgen ook alleen, stiekem best spannend en vraag me gewoon af of anderen dit ook gedaan hebben?
zondag 19 september 2010 om 22:13
ja er wordt met een camera naar binnen gekeken naar de cellen en een biopt genomen.. ergens ben ik wel rustig, ik moet het toch zelf doen, kan ik net zo goed alleen naar binnen maar denk dat ik daar morgen wel even anders over denk, gelukkig moet ik al vroeg dus dat scheelt. Als de uitslag maar goed is vind ik het allemaal prima!
maandag 20 september 2010 om 06:07
@Middje: Heb vorig jaar een lisexcisie gehad, er is destijds zowel CIN 2 als CIN 3 weggehaald. In maart had ik controle: PAP 2 en bij de controle een aantal weken geleden was het wederom een PAP3a. De gyn heeft gekozen voor een conisatie, omdat er dan wat meer weggehaald kan worden. Ik denk dat ik voor een ruggeprik ga, maar wacht nog even het gesprek met de anesthesist af...
Als het goed is kun je naar beneden scrollen als je op dat middelste icoontje hebt geklikt. Dan kom je bij het betreffende bericht vanzelf je naam tegen.
@Buzzie: Spannende dag vandaag! Snap dat je gespannen bent. Maar het is mij vorig jaar erg meegevallen. Ik vond het het engst dat ik niet precies wist wat er allemaal zou gebeuren. Ik ben destijds alleen gegaan, maar je moet doen waar jij je het fijnst bij voelt. Succes en sterkte!
Als het goed is kun je naar beneden scrollen als je op dat middelste icoontje hebt geklikt. Dan kom je bij het betreffende bericht vanzelf je naam tegen.
@Buzzie: Spannende dag vandaag! Snap dat je gespannen bent. Maar het is mij vorig jaar erg meegevallen. Ik vond het het engst dat ik niet precies wist wat er allemaal zou gebeuren. Ik ben destijds alleen gegaan, maar je moet doen waar jij je het fijnst bij voelt. Succes en sterkte!
maandag 20 september 2010 om 17:31
maandag 20 september 2010 om 17:51
Hey nou het zit erop, het viel mee vond het meer spannend dan dat gevoelig was ofzo. Wel de hele dag last van mn buik, niet ernstig gewoon beetje zeuren. Was gelukkig vrij. Ze gaf wel aan dat ze na langere tijd afwijkende uitstrijkjes een lis adviseren maar als ik morgen hoor dat er sprake is van een lichte afwijking wil ik liever wachten denk ik.
Middje moest jij vandaag behandeld worden?? en conisatie is heftiger dan een lis toch?
Middje moest jij vandaag behandeld worden?? en conisatie is heftiger dan een lis toch?
maandag 20 september 2010 om 18:10
hoi hoi
fijn dat het goed is gegaan nu ook geen pijn? of geen biopsie gehad? (want neem aan dat je cin wel kan veranderen en dat kunnen ze dan niet zien toch?)
ik zou zelf denk ik gewoon een lis aanvragen want dit is ook niet leuk lis ook niet maar dan zit je niet steeds in onzekerheid en dan weet je straks zeker dat het weg is
ik ben donderdag geholpen en ik heb lis gehad weet niet wat hefitger is allbei is niet leuk geloof dat je bij conisatie hele narcose krijgt(kan bij lis ook) maar zou ook best plaatselijk kunnen zijn dat weet ik eigelijk niet en word er dan niet meer weefsle weg gehaald??
ik dacht altijd dat een lis een soort schaafje ervan was maar dat zijn ook gewoon grote stukken bij mij hebben ze de hele baarmoedermond(bovenste laag wat mij is verteld) weg gehaald
ik heb natuurlijk wel naar die stukken gekeken zo nieuwgierig ben ik wel er zaten speltjes in dat zou dan wel goed en fout zijn of zoiets??
fijn dat het goed is gegaan nu ook geen pijn? of geen biopsie gehad? (want neem aan dat je cin wel kan veranderen en dat kunnen ze dan niet zien toch?)
ik zou zelf denk ik gewoon een lis aanvragen want dit is ook niet leuk lis ook niet maar dan zit je niet steeds in onzekerheid en dan weet je straks zeker dat het weg is
ik ben donderdag geholpen en ik heb lis gehad weet niet wat hefitger is allbei is niet leuk geloof dat je bij conisatie hele narcose krijgt(kan bij lis ook) maar zou ook best plaatselijk kunnen zijn dat weet ik eigelijk niet en word er dan niet meer weefsle weg gehaald??
ik dacht altijd dat een lis een soort schaafje ervan was maar dat zijn ook gewoon grote stukken bij mij hebben ze de hele baarmoedermond(bovenste laag wat mij is verteld) weg gehaald
ik heb natuurlijk wel naar die stukken gekeken zo nieuwgierig ben ik wel er zaten speltjes in dat zou dan wel goed en fout zijn of zoiets??
maandag 20 september 2010 om 18:37
@Buzzie: Fijn dat het je mee is gevallen! Die zeurende pijn is vervelend, maar houdt gelukkig niet lang aan. Dat was bij mij in elk geval zo. Kan me voorstellen dat je liever even wilt wachten, als het nog niet echt nodig is... Aan de andere kant is het ook geen fijn idee dat er iets zit wat er niet hoort. Even afwachten dus! Hoor je het morgen al? Dat is snel, of niet? Ik kan me niet meer herinneren hoe lang ik heb moeten wachten op de uitslag van de biopt, maar dat was langer dan een dag.
Volgens mij maakt het qua heftigheid niet uit: een lisexcisie of een conisatie. Over een paar weken kan ik het je waarschijnlijk wel vertellen! Het is alleen zo dat een lisexcisie over het algemeen onder plaatselijke verdoving plaatsvindt en bij een conisatie is de verdoving algeheel (ruggeprik, narcose etc.). De gyn zei tegen me dat nu voor een conisatie gekozen wordt omdat er dan meer verwijderd kan worden, waardoor de kans groter is dat het weg is en blijft...
@Middje: Geen idee of dat goed of fout is! Zo goed heb ik vorig jaar dus niet gekeken, heb het niet gezien of daarvan bij mij ook sprake was. Zal proberen op te letten na de conisatie. Hoe gaat het nu met je? Heb je nog pijn? En hoe gaat het met het vloeien? Sterkte!
Volgens mij maakt het qua heftigheid niet uit: een lisexcisie of een conisatie. Over een paar weken kan ik het je waarschijnlijk wel vertellen! Het is alleen zo dat een lisexcisie over het algemeen onder plaatselijke verdoving plaatsvindt en bij een conisatie is de verdoving algeheel (ruggeprik, narcose etc.). De gyn zei tegen me dat nu voor een conisatie gekozen wordt omdat er dan meer verwijderd kan worden, waardoor de kans groter is dat het weg is en blijft...
@Middje: Geen idee of dat goed of fout is! Zo goed heb ik vorig jaar dus niet gekeken, heb het niet gezien of daarvan bij mij ook sprake was. Zal proberen op te letten na de conisatie. Hoe gaat het nu met je? Heb je nog pijn? En hoe gaat het met het vloeien? Sterkte!
maandag 20 september 2010 om 18:56
hoi liesje
ik heb nog steeds af en toe nare steken in mijn buik en ik vloei best heftig maar ook dat had ik bij die biopsie gek he
veder gaat het wel doe rustig aan en ben wel vaak moe ik kon bij lis ook onder alg narcose of ruggeprik maar daar ben ik al helemaal bang voor dus dacht laat maar en dan ben ik ook zo weer thuis dat is het eenige voordeel ervan ik had 4 mensen erbij staan gezellig wat een feest als je daar zo ligt hihihi
groetjes
ik heb nog steeds af en toe nare steken in mijn buik en ik vloei best heftig maar ook dat had ik bij die biopsie gek he
veder gaat het wel doe rustig aan en ben wel vaak moe ik kon bij lis ook onder alg narcose of ruggeprik maar daar ben ik al helemaal bang voor dus dacht laat maar en dan ben ik ook zo weer thuis dat is het eenige voordeel ervan ik had 4 mensen erbij staan gezellig wat een feest als je daar zo ligt hihihi
groetjes
maandag 20 september 2010 om 19:00
Mijn ziekenhuis is echt super op dat vlak, vandaag biopt morgen uitslag en dan donderdagochtend al een lys.. alleen is mijn moeder dan nog niet terug van vakantie dus stel dat liever uit, of kan ik het ook alleen?? moet je thuis blijven van je werk? ja ergens is het fijner om het weg te laten halen dan ben je ervan af. Als het hoger is dan cin1 ga ik dat ook zeker doen.. maar als het weer cin1 is dan kan je lichaam de cellen toch ook opruimen? of steek ik nu mn kop in het zand? ik laat me morgen ook maar even adviseren. De pijn valt wel mee hoor, gelukkig niet zoals jouw ervaring middje.. weet je wat ik ook gedaan had, pijnstiller genomen voordat ik ging, dat verzacht ook! Voelde me super moe vandaag niets gedaan maar dat zal wel van de spanning komen. ik zeg elke keer maar tegen mezelf heel veel vrouwen hebben dit en ze zijn er ieder geval vroeg bij..
maandag 20 september 2010 om 19:14
@Middje: Vervelend dat je er zo'n last van hebt! Hopelijk gaat dat snel over. Inderdaad gek hoe dat bij de één zo anders is als bij de ander. Kan zijn dat het bij jou allemaal wat gevoeliger is... Hoop voor je dat het snel beter gaat met je! Heb vorig jaar niet echt veel klachten gehad, alleen steken/krampen als ik iets zwaars van de grond (tas met veel boodschappen bijvoorbeeld) tilde. Verder was ik ontzettend moe inderdaad! Dat heeft ook best een tijdje geduurd, heel raar. Kan ook te maken hebben met de wisseling van de seizoenen, daar ben ik ook gevoelig voor. Maar dat was het niet alleen, had ook echt wel met die lis te maken. Of het nu spanning was ofzo, dat weet ik niet... Rustig aan en probeer naar je lichaam te luisteren! Als je iets niet kunt doen, dan niet doen... Sterkte!
@Buzzie: Sowhee, dat is heel snel inderdaad! Alleen maar fijn, dat wachten is zo vervelend! Ik raad je aan om toch met iemand samen te gaan. Je weet niet hoe het zal gaan (je moet ervan uitgaan dat het allemaal goed gaat, maar toch...) en hoe je reageert op de verdoving/de ingreep zelf. Het is sowieso prettig iemand bij je te hebben tegen wie je je verhaal kunt doen. Is er niemand anders die mee kan gaan? Een vriendin, zus/broer ofzo? Is voor jezelf wel prettig! Zou erna ook niet gaan werken, is prettig om rustig aan te kunnen doen. Je weet vooraf niet hoe je je erna zal voelen.. Maar nu loop ik wel op de zaken vooruit, eerst maar even de uitslag afwachten! Als het CIN1 is, hoef je over het algemeen niet behandeld te worden. Alleen over vier (of zes?) maanden weer terug voor controle. Kan inderdaad zijn dat je lichaam het in die tussenliggende tijd heeft opgeruimd. Ik duim voor je!! Advies vragen is natuurlijk nooit verkeerd. Sterkte! En rustig aan..
@Buzzie: Sowhee, dat is heel snel inderdaad! Alleen maar fijn, dat wachten is zo vervelend! Ik raad je aan om toch met iemand samen te gaan. Je weet niet hoe het zal gaan (je moet ervan uitgaan dat het allemaal goed gaat, maar toch...) en hoe je reageert op de verdoving/de ingreep zelf. Het is sowieso prettig iemand bij je te hebben tegen wie je je verhaal kunt doen. Is er niemand anders die mee kan gaan? Een vriendin, zus/broer ofzo? Is voor jezelf wel prettig! Zou erna ook niet gaan werken, is prettig om rustig aan te kunnen doen. Je weet vooraf niet hoe je je erna zal voelen.. Maar nu loop ik wel op de zaken vooruit, eerst maar even de uitslag afwachten! Als het CIN1 is, hoef je over het algemeen niet behandeld te worden. Alleen over vier (of zes?) maanden weer terug voor controle. Kan inderdaad zijn dat je lichaam het in die tussenliggende tijd heeft opgeruimd. Ik duim voor je!! Advies vragen is natuurlijk nooit verkeerd. Sterkte! En rustig aan..
maandag 20 september 2010 om 19:24
Thanks Liesje! Donderdag zou misschien mn broer mee kunnen, vriendinnen wonen niet heel dichtbij en wil ik hiermee ook niet belasten. maar eerst maar even afwachten idd.. Wanneer moet jij eigenlijk?? vind dat je wel heel sterk klinkt hoor, toch vervelend dat je 2 behandelingen moet ondergaan.. hou je ons op de hoogte?
maandag 20 september 2010 om 20:31
Wel spannend hoor, morgen. Zie je er erg tegenop? Je hebt dan in elk geval duidelijkheid, dat is ook wat waard, toch? Zou wel fijn zijn als je broer mee zou kunnen, mocht het nodig zijn. Is ook moeilijk om "hulp" te vragen, maar soms kun je niet anders en ik vind dit zo'n situatie!
Weet nog niet precies wanneer, hoor ik denk ik pas na de afspraak met de anesthesist. Lief van je, dank je! Gaat nu ook nog wel goed, maar als het allemaal dichterbij komt zal ik echt wel nerveus zijn. Is inderdaad wel vervelend, maar ik had er (omdat ik klachten had) vooraf rekening mee gehouden. Nu ben ik alleen maar blij dat ik het zeker weet...
Jij heel veel succes met de uitslag morgen!! Hoop voor je dat je niets hoeft te regelen voor donderdag...
Weet nog niet precies wanneer, hoor ik denk ik pas na de afspraak met de anesthesist. Lief van je, dank je! Gaat nu ook nog wel goed, maar als het allemaal dichterbij komt zal ik echt wel nerveus zijn. Is inderdaad wel vervelend, maar ik had er (omdat ik klachten had) vooraf rekening mee gehouden. Nu ben ik alleen maar blij dat ik het zeker weet...
Jij heel veel succes met de uitslag morgen!! Hoop voor je dat je niets hoeft te regelen voor donderdag...
woensdag 22 september 2010 om 11:37
Jaaaa! goed nieuws!! ik heb te horen gekregen dat de afwijking minimaal is, zelfs nog minder dan CIN1, weinig displantie of zoiets dergelijks.. ik stond helemaal verbaasd, heb haar gevraagd of ze het wel zeker wist, of ze wel een goed hapje hadden genomen. De afwijking was nu dus nog minder dan ik vorig jaar had van het biopt. Het lijkt dus beter te gaan. Ik moet over half jaar weer komen, ik loop nu 2 jaar hiermee en hoop dat het dan misschien eindelijk opgeruimd is door mijn eigen lichaam. Ik geloof dat stress ook een factor is, mijn relatie is begin dit jaar over gegaan en dat jaar ervoor had ik er al veel spanning van en begin dit jaar dus helemaal, toen had ik pap3a1! en nu dus pap2 met weinig afwijking.. de rust is wedergekeerd en dat zie ik dus ook aan deze uitslag.. Niet dat je het altijd in de hand hebt, dat zie je maar aan jullie maar ik denk dat die factor wel meespeelt.