Gezondheid alle pijlers

Paresthesie bij pre-workout

12-08-2016 11:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze ochtend een ontzettende vervelende ervaring gehad. Twee weken geleden een pre-workout supplement besteld (met o.a. beta-alanine) en reeds twee keer eerder succevol gebruikt zonder klachten. Op dit moment neem ik nog steeds een lagere dosis dan aanbevolen (1 schepje ipv 2). Deze ochtend kreeg ik echter na inname opeens last van paresthesie, "pins & needles": het gevoel dat je een uur lang non-stop met 1000 naalden bewerkt wordt. Met name mijn schouders en gezicht, kleding dragen was onmogelijk ivm aanrakingspijn. Ik wist echt even niet wat me overkwam maar de link met de pre-workout had ik direct gelegd (kon niets anders zijn).



Even googlen levert op dat dit een bijwerking kan zijn van de beta-alanine. Echter wordt het meestal omschreven als een "prettige tinteling" (Nou, laat dat prettig maar weg!). Nu zit ik dus met een volle pot en ik wil hem eigenlijk niet weggooien want die spullen zijn behoorlijk duur.



Is er een andere bodybuilding/krachttraining dame die dit ook ooit heeft meegemaakt en tips heeft voor hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Is er een kans dat er gewenning/tolerantie optreedt? Het product zelf doet wat het belooft; alleen de bijwerking is wat minder leuk.
ik snap niet waarom mensen naar die dure middelen grijpen, als je normaal gevarieerd eet kom je niks te kort. De controle op supplementen is zeer mager en ze vallen niet allemaal in de categorie: baat het niet dan schaadt het niet. Weggooien dus die rommel, waarom zou je er een ander mee willen opzadelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 11:46:

ik snap niet waarom mensen naar die dure middelen grijpen, als je normaal gevarieerd eet kom je niks te kort. De controle op supplementen is zeer mager en ze vallen niet allemaal in de categorie: baat het niet dan schaadt het niet. Weggooien dus die rommel, waarom zou je er een ander mee willen opzadelen?Jij snapt niet wat een pre-workout supplement is en volgens mij wil TO helemaal niet iemand anders opzadelen met dit supplement maar aan de hand van ervaringen van anderen beslissen of ze het spul zelf zal blijven gebruiken of niet.
quote:Littlebit schreef op 12 augustus 2016 @ 11:49:

[...]





Jij snapt niet wat een pre-workout supplement is en volgens mij wil TO helemaal niet iemand anders opzadelen met dit supplement maar aan de hand van ervaringen van anderen beslissen of ze het spul zelf zal blijven gebruiken of niet.ik snap heel goed wat een pre workout supplement is. Ik snap niet waarom TO dit nodig denkt te hebben, los van het feit dat de werking ervan niet eens is aangetoond
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, staat er dat ik een ander ermee op wil zadelen? Sommige mensen kiezen voor multi-vitaminen, groene thee en andere rotzooi die ze totaal niet nodig hebben en ik kies voor een pre-workout omdat ik er zelf wel baat bij voel. Dan hoeft het niet wetenschappelijk aangetoond te zijn (ik ben zelf actief in de wetenschap trouwens).



En waarom TO dat nodig denkt te hebben? Google even wat een pre-workout is. Ik sport nou eenmaal veel en zwaar; probeer doelen te behalen. Waarom zou ik daar geen ondersteuning bij mogen gebruiken? Ik gebruik ook whey etc.



Als iemand goede en on-topic tips heeft hoor ik het graag.
quote:Klavertje88 schreef op 12 augustus 2016 @ 11:55:

Inderdaad, staat er dat ik een ander ermee op wil zadelen? Sommige mensen kiezen voor multi-vitaminen, groene thee en andere rotzooi die ze totaal niet nodig hebben en ik kies voor een pre-workout omdat ik er zelf wel baat bij voel. Dan hoeft het niet wetenschappelijk aangetoond te zijn (ik ben zelf actief in de wetenschap trouwens).



En waarom TO dat nodig denkt te hebben? Google even wat een pre-workout is. Ik sport nou eenmaal veel en zwaar; probeer doelen te behalen. Waarom zou ik daar geen ondersteuning bij mogen gebruiken? Ik gebruik ook whey etc.



Als iemand goede en on-topic tips heeft hoor ik het graag.je betaalt dus voor een placeboeffect die bovendien een nare bijwerking heeft. Dat je zwaar en intensief sport betekent niet dat je moet grijpen naar de niet bewezen middeltjes. Alles kan je met voeding oplossen. Whey is ook niet nodig als je voldoende proteine eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 12 augustus 2016 @ 11:58:

[...]



je betaalt dus voor een placeboeffect die bovendien een nare bijwerking heeft. Dat je zwaar en intensief sport betekent niet dat je moet grijpen naar de niet bewezen middeltjes. Alles kan je met voeding oplossen. Whey is ook niet nodig als je voldoende proteine eet.



Onderzoek is gebaseerd op gemiddeldes; sommige mensen hebben baat bij een product andere mensen niet. Dus je kunt nooit uitspraken doen over hoe iets voor een individu is. Ik merk baat, en zelfs als dat een placebo-effect is, is dat mijn geld wel waard. Uiteindelijk heeft het een effect.



Je kunt inderdaad alles met voeding oplossen maar ik heb een gebalanceerd dieet waarmee je sneller effect bereid. Ik eet voldoende proteïne maar voor spiergroei heb je nu eenmaal extra proteïne nodig dat voor een normale dame met wisselende werktijden en 40+ baan moeilijk uit voedingsmiddelen te halen is (en anders krijg je er gratis vetten en koolhydraten bij). Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Er is niets mis met extra ondersteuning.

Sommige gebruiken aangepaste voeding en supplementen om af te vallen, ik om aan te komen in massa.
Alle reacties Link kopieren
Was dit toevallig de 1e keer dat je deze pwo pakte op een totaal lege maag? Dan slaat beta alanine wel eens in als een spreekwoordelijke bom nml.



Overigens een over/hoge dosis vitamine B6 kan hetzelfde effect hebben
“I would like to see anyone, prophet, king or God, convince a thousand cats to do the same thing at the same time.”
Alle reacties Link kopieren
Zit er Niacine (vitamine B3) in? Die kan dat gevoel ook geven. Niacinamide, een gebonden versie van B3, doet dat niet.
Mijn eerste google-hit leert mij dat dit effect voorkomen kan worden door de dagdosis te verdelen in meerdere kleinere doses gedurende de dag.

Afgezien van dat zou ik een middel met dergelijke bijwerkingen niet willen nemen.
Overigens staat in dezelfde link dat het effect pas na twee weken gebruik merkbaar is, dus niet meteen na inname.
quote:Klavertje88 schreef op 12 augustus 2016 @ 12:52:

[...]





Onderzoek is gebaseerd op gemiddeldes; sommige mensen hebben baat bij een product andere mensen niet. Dus je kunt nooit uitspraken doen over hoe iets voor een individu is. Ik merk baat, en zelfs als dat een placebo-effect is, is dat mijn geld wel waard. Uiteindelijk heeft het een effect.



Je kunt inderdaad alles met voeding oplossen maar ik heb een gebalanceerd dieet waarmee je sneller effect bereid. Ik eet voldoende proteïne maar voor spiergroei heb je nu eenmaal extra proteïne nodig dat voor een normale dame met wisselende werktijden en 40+ baan moeilijk uit voedingsmiddelen te halen is (en anders krijg je er gratis vetten en koolhydraten bij). Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Er is niets mis met extra ondersteuning.

Sommige gebruiken aangepaste voeding en supplementen om af te vallen, ik om aan te komen in massa.dit doet niks voor je massa maar voor je korte explosieve vermogen tenminste dat is de niet aangetoonde claim
Alle reacties Link kopieren
beta-alanine-poeder

Is niet zo duur.



Ik zou het aan je sportarts vragen, TO.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Littlebit schreef op 12 augustus 2016 @ 11:49:

[...]





Jij snapt niet wat een pre-workout supplement is t.Nee meds, jij snapt er weer eens niets van
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 augustus 2016 @ 08:52:

[...]



Nee meds, jij snapt er weer eens niets van tats had jij ook niet eens geexperimenteerd met preworkoutshit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Staalwol schreef op 12 augustus 2016 @ 13:09:

Was dit toevallig de 1e keer dat je deze pwo pakte op een totaal lege maag? Dan slaat beta alanine wel eens in als een spreekwoordelijke bom nml.



Overigens een over/hoge dosis vitamine B6 kan hetzelfde effect hebbenKlopt! Heb ondertussen van anderen vernomen dat dit waarschijnlijk de oorzaak is (de nuchtere maag dus).
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 12 augustus 2016 @ 13:22:

Mijn eerste google-hit leert mij dat dit effect voorkomen kan worden door de dagdosis te verdelen in meerdere kleinere doses gedurende de dag.

Afgezien van dat zou ik een middel met dergelijke bijwerkingen niet willen nemen.Niet heel logisch. Je neemt het voor het sporten in om juist dan even effect te hebben. Zou niet kunnen bedenken waarom ik het over de dag zou verdelen (dat is ook minder gebruikelijk). Stuiter ik op werk rond. Toch bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven