Gezondheid alle pijlers

patella klachten

07-06-2012 17:56 6 berichten
al sinds jaren heb ik chondromalacia (oftewel patella klachten). Zolang ik niet fiets of trappen loop heb ik er geen last van. Dus ik heb er ook niet zoveel tegen ondernomen.

Maar nu baal ik heel erg....ik kon namelijk een superleuk huis huren, met tuin etc. Maar toen ik daar de trap op en weer afliep kreeg ik weer gelijk last van mijn knieen. Ik had hier eigenlijk geen rekening meer mee gehouden.

Nu wil ik toch actie gaan ondernemen om te proberen dit probleem aan te pakken, zodat ik hopelijk in de toekomst wel in een echt huis met trap kan wonen.

Wie heeft ook patellaklachten en hoe kun je hier het beste mee aan de slag? ik denk aan een fysiotherapeut, maar moet je dan naar een sport fysiotherapeut?
Alle reacties Link kopieren
Ben je dan nooit eerder naar een fysiotherapeut of orthopeed geweest voor oefeningen in wat je wel en wat je niet kunt doen?

Heb zelf andere knieklachten, heeft een jaar geduurd tot de orthopeed niets anders meer kon dan een kijkoperatie (andere behandelingen hielpen niet) en was er daarna met 3 maanden fysiotherapie volledig van af.. Orthopeed spreken dus en naar de fysio!!
Ik heb veel baat gehad bij een speciale brace, te verkrijgen bij diverse sportzaken. die brace houdt de knieschijf netjes recht waardoor de patella niet meer zo geïrriteerd raakt
Ik heb hetzelfde. Heb allerlei fysiotherapeuten gezien en braces geprobeerd, maar eigenlijk was er jarenlang niets anders wat hielp dan: zo min mogelijk mijn knieën belasten. Deed ik dat wel, baalde ik daar bijna een hele week van, want veel last.

Mijn huisarts zei, toen ik rond mijn 16e voor het eerst met die klachten op zijn spreekuur verscheen, dat het een 'jongemeisjesklacht' is en dat het in de loop van de jaren zou moeten verdwijnen. Ik heb de huisarts jarenlang vervloekt, maar zowaar... ik ben nu 32 en heb steeds minder vaak last van mijn knieën. Schijnt in de loop van de jaren dus te verminderen. Hoe oud ben jij, TO?
Als je het echt een superleuk huis vind kan je misschien een traplift laten installeren ?
Deze patellaklachten kunnen voortkomen uit een disbalans in de bovenbeenspieren, waardoor de patella niet mooi door 'het gootje' (aansluiting onderbeen/bovenbeen) glijdt en je zo schuring en klachten krijgt. De fysiotherapeut kan je helpen deze spierbalans te versterken.

Mocht je een afwijkende voetstand hebben (bijvoorbeeld naar binnen zakkende enkels) dan kan ook dit invloed hebben op je patellaklachten en heb je wellicht correctie van de voetstand nodig, hiervoor kun je naar een podotherapeut gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven