Gezondheid alle pijlers

PCOS erfelijkheid

29-12-2017 21:14 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eeneiige tweelingzusje heeft onlangs te horen gekregen dat ze PCOS heeft.
Ze is nauwelijks ongesteld, af een toe wat donker oud bloed. Verder heeft ze inderdaad acne. Anderzijds juist helemaal geen overgewicht, er moet geen kilo vanaf want dan is het ondergewicht. Dus afvallen heeft ze ook niet als advies gekregen. Ook geen overbeharing.

Nu vroeg ik mij af: Hoe groot is de kans dat ik dit ook heb, ondanks dat ik geen aanwijsbare symptomen heb. We zijn immers een tweeling. :-[
Mijn zus haar enige symptoom is acne. Ik heb dat niet. Ik heb ook wel een maandelijkse cyclus, maar niet stipt regelmatig en mijn cyclus duurt ook vrij lang.... gemiddeld 30 tot 35 dagen. En ik heb geen oud bloed, maar normaal en ik bloed 4 a 5 dagen.
anoniem_360879 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 22:17
2.38% gewijzigd
Wegen jullie hetzelfde? Ik denk dat de gevoeligheid ervoor mogelijk erfelijk is, maar niet perse het syndroom zelf. Jij hebt immers wel een maandelijkse cyclus en a/oligo-menorroe is een teken van PCOS. Dat heb jij dus niet.
Ik weeg 51 kilo en ben 164 centimeter lang. Mijn zus is even lang en zij is een kilootje zwaarder.
Bij zo'n gewicht vraag ik me af of het wel PCOS is. Is een andere vorm uitgesloten? Heeft ze een echo gehad waarop PCO eierstokken te zien waren? Zo ja; verminderd vaak ongesteld zijn en PCO ovaria op de echo is genoeg bewijs voor de diagnose. Zo nee; is er bloed geprikt om te kijken of haar hormonen profiel past bij PCOS?

http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... ijn_id=535

Jij en je zus hoeven gelukkig niet exact hetzelfde fenotype te hebben ondanks jullie gelijke genotype.
Ze heeft een inwendige echo gehad en op één van de eierstokken waren vochtblaasjes te zien. Er is geen bloed geprikt. Ze heeft twee behandelend gynaecologen, eentje zegt dat het PCOS is en de ander twijfelt. Maar het uitblijven van menstruatie is wel een teken.

Ze heeft een tijdje d-chiro-inositol geslikt en toen werd ze op magische wijze ongesteld. Nu ze daarmee is gestopt en boem, weg menstruatie.
Dat middel ken ik niet.

In principe is 1 pco ovarium + te weinig menstrueren genoeg bewijs. Maar als ze twijfelt zou ze een keertje om lab kunnen vragen. Voor jou maakt het verder denk ik niet zoveel uit.
1 op de 10 vrouwen heeft dit, kans is dus redelijk dat je het hebt of niet hebt, los van enige genetische achtergrond. Snel maar naar de dokter als je hier bang voor bent, een ja of nee kan je hier niet krijgen, bij de huisarts wel.
Een cyclus van 30-35 dagen is niet lang :) Het is juist heel gemiddeld! En als dat de onregelmatigheid is, is het ook nog best regelmatig hoor. Je kunt eens een paar cycli temperaturen om te kijken of je een eisprong hebt. Meet elke ochtend voor het opstaan op dezelfde tijd (dus ook op vrije dagen) je temperatuur met een thermometer met twee cijfers achter de komma. Na de eisprong is je temperatuur 0,3-0,5 graden Celsius hoger. Over het algemeen kan je ervan uitgaan dat je een eisprong hebt als je zo regelmatig menstrueert.
Ik zou me als ik jou was geen zorgen maken.

Hier ook pcos, geen overgewicht (dat is absoluut niet altijd zo) en mijn cyclus is tussen de 50-80 dagen. Ik zou wel jouw cyclus willen!

Niet te druk maken dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven