PCOS erfelijkheid
vrijdag 29 december 2017 om 21:14
Mijn eeneiige tweelingzusje heeft onlangs te horen gekregen dat ze PCOS heeft.
Ze is nauwelijks ongesteld, af een toe wat donker oud bloed. Verder heeft ze inderdaad acne. Anderzijds juist helemaal geen overgewicht, er moet geen kilo vanaf want dan is het ondergewicht. Dus afvallen heeft ze ook niet als advies gekregen. Ook geen overbeharing.
Nu vroeg ik mij af: Hoe groot is de kans dat ik dit ook heb, ondanks dat ik geen aanwijsbare symptomen heb. We zijn immers een tweeling.
Mijn zus haar enige symptoom is acne. Ik heb dat niet. Ik heb ook wel een maandelijkse cyclus, maar niet stipt regelmatig en mijn cyclus duurt ook vrij lang.... gemiddeld 30 tot 35 dagen. En ik heb geen oud bloed, maar normaal en ik bloed 4 a 5 dagen.
Ze is nauwelijks ongesteld, af een toe wat donker oud bloed. Verder heeft ze inderdaad acne. Anderzijds juist helemaal geen overgewicht, er moet geen kilo vanaf want dan is het ondergewicht. Dus afvallen heeft ze ook niet als advies gekregen. Ook geen overbeharing.
Nu vroeg ik mij af: Hoe groot is de kans dat ik dit ook heb, ondanks dat ik geen aanwijsbare symptomen heb. We zijn immers een tweeling.
Mijn zus haar enige symptoom is acne. Ik heb dat niet. Ik heb ook wel een maandelijkse cyclus, maar niet stipt regelmatig en mijn cyclus duurt ook vrij lang.... gemiddeld 30 tot 35 dagen. En ik heb geen oud bloed, maar normaal en ik bloed 4 a 5 dagen.
anoniem_360879 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 22:17
2.38% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 21:22
Bij zo'n gewicht vraag ik me af of het wel PCOS is. Is een andere vorm uitgesloten? Heeft ze een echo gehad waarop PCO eierstokken te zien waren? Zo ja; verminderd vaak ongesteld zijn en PCO ovaria op de echo is genoeg bewijs voor de diagnose. Zo nee; is er bloed geprikt om te kijken of haar hormonen profiel past bij PCOS?
http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... ijn_id=535
Jij en je zus hoeven gelukkig niet exact hetzelfde fenotype te hebben ondanks jullie gelijke genotype.
http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... ijn_id=535
Jij en je zus hoeven gelukkig niet exact hetzelfde fenotype te hebben ondanks jullie gelijke genotype.
vrijdag 29 december 2017 om 21:30
Ze heeft een inwendige echo gehad en op één van de eierstokken waren vochtblaasjes te zien. Er is geen bloed geprikt. Ze heeft twee behandelend gynaecologen, eentje zegt dat het PCOS is en de ander twijfelt. Maar het uitblijven van menstruatie is wel een teken.
Ze heeft een tijdje d-chiro-inositol geslikt en toen werd ze op magische wijze ongesteld. Nu ze daarmee is gestopt en boem, weg menstruatie.
Ze heeft een tijdje d-chiro-inositol geslikt en toen werd ze op magische wijze ongesteld. Nu ze daarmee is gestopt en boem, weg menstruatie.
vrijdag 29 december 2017 om 22:43
Een cyclus van 30-35 dagen is niet lang
Het is juist heel gemiddeld! En als dat de onregelmatigheid is, is het ook nog best regelmatig hoor. Je kunt eens een paar cycli temperaturen om te kijken of je een eisprong hebt. Meet elke ochtend voor het opstaan op dezelfde tijd (dus ook op vrije dagen) je temperatuur met een thermometer met twee cijfers achter de komma. Na de eisprong is je temperatuur 0,3-0,5 graden Celsius hoger. Over het algemeen kan je ervan uitgaan dat je een eisprong hebt als je zo regelmatig menstrueert.