Gezondheid alle pijlers

PDS erger bij stress, tips?

04-07-2020 10:28 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal jaar last van buikklachten, met name in de ochtend. Onderzoeken gehad bij de huisarts en diagnose PDS. Nu kan ik er redelijk mee leven alleen als ik spanning/stress voel krijg ik enorme last van mijn buik en vaak ook diarree. Hierdoor ben ik ook erg bang geworden om ergens heen te gaan. Als ik uit eten ga ben ik altijd bezig met wat er gegeten wordt en hoe mijn buik daarop reageert, uit angst voor de buikpijn. De angst dat dit op komt zetten houdt mij vaak ook tegen om de deur uit te gaan, ook al doe ik het wel. Zeker op plekken waar buikpijn en diarree niet uitkomen kan ik erg tegen op zien. Op mijn werk komen was ook altijd erg lastig omdat ik hier s-ochtends zo'n last van had. Toch kon ik me er vaak, met buikpijn, overheen zetten om te gaan. Toch hoop ik nog steeds dat ik ochtenden zonder stress en buikpijn kan ervaren.

Nu weet ik eigenlijk alleen dat ik erg heftig op melk en yoghurt kan reageren en heb dit dan ook verbannen uit mijn leven. :bye: Hierdoor zijn doorgaans de klachten redelijk te doen. Totdat ik stress of spanning voel. Heeft iemand tips tegen PDS? Ik heb over FODMAP gehoord en er redelijk wat over gelezen. Het klinkt wel heftig om echt uit te moeten proberen. Heeft iemand hier baat bij gehad? Ik heb inmiddels ook een afspraak bij een diëtiste staan maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met PDS.
Hey

Ik heb ook al jaren pms en ben erachter gekomen dat ik ook erg reageer op yoghurt/vla en melkproducten.
Dus eet nu sojavla en heb amper nog klachten. (En wel stress :) )
Ook ben ik gestopt met vlees eten, maar ik weet niet of dat eraan meedraagt hoor.
Ik weet ook dat ik niet tegen knoflook kan.
Het is echt een zoektocht om erachter te komen op welke producten je darmen reageren.
Ik heb ook Fodmap geprobeerd, maar niet volgehouden.
En momenteel nauwelijks klachten sinds weglaten zuivel (kaas kan wel) en vlees.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Donut!

Ik herken heel erg wat jij schrijft. Ik heb precies dezelfde klachten, met de combinatie dat ik echt bang ben om over te geven. Dus icm de buikklachten en misselijkheid kwam ik in zo´n neerwaartse spiraal terecht. Vorig jaar ben ik begonnen met het fodmap dieet en ik voel me zo goed nu! Ik ben eigenlijk niet meer misselijk geweest, geen maagzuur meer gehad. De buikpijn blijft nog wel, maar is niet meer zo intens als dat het was.

Het is een heftig dieet, maar ik had het er echt voor over om van de klachten af te komen. Ik had er dus totaal geen moeite mee! Ik ben er achter dat ik niet goed tegen lactose kan. Een klein beetje verwerkt in een koekje gaat goed, maar slagroom of een kom yoghurt bijvoorbeeld niet. Ik kan niet tegen overrijpe bananen, appelmoes, knoflook en ui, daar krijg ik maagzuur van. En niet tegen gluten, daar krijg ik buikpijn van. Verder probeer ik ook op te letten dat ik de andere fodmaps niet stapel. Dus goed kijken naar de oranje-rode lijst en daar niet teveel van eten.

Het scheelt dat de klachten niet zo erg zijn als bij bijvoorbeeld coeliakie. Als ik echt heel erg zin in iets heb, dan eet ik het gewoon. Maar dan moet ik er wel rekening mee houden dat ik die avond/dag erna last van mijn buik kan hebben. Het is constant een afweging, is dit het waard?

Als ik lekker in mijn vel zit, zijn de klachten ook een stuk minder dan in stress situaties. Ook al hou ik mij zo goed aan het dieet, tijdens een stressvolle periode kan ik dan toch buikpijn hebben en heel veel op de wc zitten ;).

Groetjes!
Ja hier ook een fodmap-fan! Bij mij is het zoveel minder geworden. Als ik de basis rustig houdt kan ik veel dingen prima eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet gewoon elke dag een banaan en volkorenbrood. Stuk minder last van diarree. Maar het is ook echt psychisch, zodra ik denk “ kut ik kan hier niet naar de wc “krijg ik spontaan buikpijn en moet ik dus naar het toilet.
Zelf geen ervaring maar mijn broer heeft hele heftige PDS. Hij volgt het paleo dieet, daarmee kan hij enigzins functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, denk ik, een jaar of 20 vrij heftige PDS klachten gehad. Kende elke openbare WC in de plaatsen waar ik vaak kwam. Sinds ik echter heb geaccepteerd dat het zo is, dat ik diaree kan krijgen en niet meer denk 'oh kut als er maar een WC is', is de overlast er van echt met 80/90% afgenomen. Ook de buikpijn die ik zo'n 15 jaar non stop heb gehad is een heel stuk minder geworden.
beetjegek schreef:
04-07-2020 13:13
Ik eet gewoon elke dag een banaan en volkorenbrood. Stuk minder last van diarree. Maar het is ook echt psychisch, zodra ik denk “ kut ik kan hier niet naar de wc “krijg ik spontaan buikpijn en moet ik dus naar het toilet.
Misschien bij jou, maar niet bij mij, hoor. En bij volkoren producten heb ik binnen een paar seconden last.

To, het is toch echt uitzoeken waar je het meest last van krijgt. En wat ik sinds een week doe is de hele dag door muntthee drinken (gedroogde munt in een zeefje en dus niet van die lullige zakjes) en muntoliecapsules van H&B (zijn nu in de aanbieding!). Ik was erg sceptisch maar het helpt enorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er inderdaad ook last van in de zin dat ik wel erg gefocust kan zijn op wc's in het openbaar. Het liefst altijd dichtbij anders voel ik me niet super fijn maar ik kan ook zonder. Bij andere dingen waar echt eten aan te pas komt zoals uit lunchen heb ik wel last van het stukje 'oh nee ik hoop niet dat ik hier nu buikpijn krijg'. Maar goed dat is natuurlijk ook realistisch want dat gebeurt ook vaak.

Ik ga dan zeker het FODMAP dieet proberen en kijken of het iets uithaalt. Naar mijn idee moet die focus van de wc en op eten er ook wel afgaan als ik oprecht geen diarree meer krijg. Hoop ik dan. Buikpijn kan ik nog wel mee dealen. Dank voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
04-07-2020 14:48
Ik heb, denk ik, een jaar of 20 vrij heftige PDS klachten gehad. Kende elke openbare WC in de plaatsen waar ik vaak kwam. Sinds ik echter heb geaccepteerd dat het zo is, dat ik diaree kan krijgen en niet meer denk 'oh kut als er maar een WC is', is de overlast er van echt met 80/90% afgenomen. Ook de buikpijn die ik zo'n 15 jaar non stop heb gehad is een heel stuk minder geworden.
Knap dat dat je gelukt is. Helaas kan ik mezelf nog niet oke krijgen met het idee van acceptatie dat ik diarree kan krijgen. Ik ben inderdaad ook veel bezig met 'als er maar een wc is'. Ik hoop dat als de klachten wat afnemen dat dit me ook lukt.
Hier ook een FODMAP-fan. Binnen 8 weken wist ik welke producten ik moest mijden en welke goed voor mij zijn. Stress is bij mij wel een trigger. Maar als ik in tijden van stress me goed hou aan de 'goede' producten, is de kans op darmproblemen lager.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik probiotica slik zijn mijn erge pds klachten met 80 procent afgenomen!
Als ik veel stress heb of naar iets toe moet neem ik er altijd 1 extra!
Soms nog een erge buikpijn aanval maar dat accepteer ik dan maar
Hier ook probiotica. Ik neem elke ochtend yakult en heb veel minder pds buikpijn.
Ik nam ook een tijdje lijnzaad maar daar kreeg ik dus juist pijn van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven