Gezondheid alle pijlers

Pds topiv

03-03-2012 19:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of hier al een topic over is maar kon het zo snel niet vinden.

Ik ben benieuw hoe anderen met deze kwaal omgaan en misschien goeie tips hebben.

Om te beginnen die vreselijke krampaanvallen, soms zijn ze zo heftig dat het zwart voor mijn ogen word van de pijn, het zweet breekt mij uit en ik word kotsmisselijk. Nadat alles eruit is voel ik me weer goed, maar vind het een vreselijke ervaring. Verder dag in, dag uit opgeblazen, veel last van winderigheid, heel vervelend en gênant. Elke dag wel kramp in mijn buik. Vaak verstopping en diarree, het wisselt elkaar af.

Ik krijg Duspatal retard van de huisarts, gebruik het niet elke dag, alleen als ik heel erg opgeblazen ben. Dat is soms zo erg dat ik het er benauwd van krijg.

Ik merk wel dat het erger word van zuivel, speculaaskruiden, pittig eten en suiker. Ook koolzuur houdende dranken laat ik zoveel mogelijk staan.

Uit eten gaan, voor de meesten hartstikke leuk, voor mij ook weer drama. Ik weet niet hoe het komt maar altijd krijg ik kramp, dan zit ik daar bleek en zwetend. Als ik uit eten ga neem ik dagen van te voren twee keer per dag Duspatal en neem ik norit mee mocht ik alsnog kramp krijgen.

Volgens mij hebben best veel vrouwen hier last van, ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik leef er al zo'n 11 jaar mee nu en tot voor kort was het voor mij meer overleven, dan er mee leven. vreselijk!

Maar ik heb het licht gezien en sinds twee weken op een ontzettend strikt dieet. vermijd alle voeding waar op welke manier dan ook kunstmatige dingen aan toegevoegd zijn, geen vette zooi meer, geen gekruide dingen, minimale zuivel inname, geen knoflook, geen ui, geen citrusvruchten.

echt ontzettend saai eten (als ik kijk naar wat ik hiervoor allemaal at), maar sinds een week eigenlijk geen tot zeer weinig last. Herken precies wat je in je openingspost beschrijft, inclusief dat vervelende gevoel als je buiten de deur eet. Ik heb alle middeltjes/medicijnen al geprobeerd maar eigenlijk werkte niks. Behalve mijn complete voedingspatroon aanpassen dus. En ik voel me er (nog) goed bij, dus ga het zeker volhouden.
En wat betreft de krampaanvallen, ook die herken ik helaas. Eerst gigantische pijn (ik ben bevallen 4,5 jaar terug maar dat komt aardig overeen qua pijn) en kramp. Zweten (koud zweet) en tot slot wordt het dan zwart voor mijn ogen en klap ik onderuit. Van mijn ouders vernomen (toen ik nog thuis woonde) dat het soms wel een 10 minuten tot een kwartier duurde voordat ze me bij kregen. Ook voor hen een verschrikkelijke ervaring, want ik lag daar maar zo bleek als een vaatdoek en bijna niet bij te krijgen.

De eerste jaren had ik die aanvallen regelmatig, tegenwoordig mag ik in mijn handjes knijpen, want nog maar 2 x per jaar. En ik ga hem afkloppen, maar vanaf januari 2011 tot nu, nog geen aanval gehad, jeuj!
Jeetje wat heftig zeg, ook zeker voor je ouders. Die hele heftige aanvallen heb ik niet zo heel vaak ( even afkloppen) gelukkig. Een maand geleden voor het laatst. Heb ook minder heftige aanvallen, dan word ik niet zweterig enzo. Maar alsnog is het een enorme last om mee te leven. Uien en knoflook krijg ik ook last van, maar eet ik nog wel, alleen niet veel. Citrusvruchten eet ik ook niet, vind het ook niet zo lekker dus daar ben ik niet zo rouwig om.

Sterk gekruid eten vind ik wel heerlijk maar vind het de kramp niet waard. Pro biotica schijnt ook te helpen, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Zijn andere darmziektes wel uitgesloten?

Ik heb 2,5 jaar met PDS gelopen volgens de huisarts, maar toen ik doodziek werd bleek het coeliakie te zijn.

De moeite waard om uit te laten zoeken, want als je jaren rondloopt met een darmziekte zonder dat je het weet kan dit verstrekkende gevolgen hebben.

Sterkte!
Hier nog eentje. En nu door de medicijnen voor diabetes is het helemaal mis. Eergister ofzo, was het gewoon water. Heb ik werkelijk nog nooit gehad!

We zaten bij een sushirestaurant in Tilburg en daar moest ik aan het einde van de avond naar de wc. Kreeg buikpijn, dat is het signaal. Wat was ik blij dat niemand binnen kwam stappen!
@lirio. Ik heb nooit een inwendig darmonderzoek gehad, alleen een röntgenfoto en de nodige buisjes bloed en ook vaak ontlasting laten onderzoeken.

Ik had er als kind al last van, maar het kan nooit kwaad om het nog eens te laten onderzoeken.
Ik vind vooral het cosmetische effect verschrikkelijk, die enorm opgezette buik. Hoe vaak heb ik wel niet mensen blij voor me gehad die me wilde feliciteren als ze me een tijdje niet hadden gezien... Ik heb het vergeleken met foto's van de zwangerschap en het lijkt echt op een 5-maanden buik. Heb trouwens mijn hele zwangerschap er geen last van gehad, tot de avond van de bevalling. Toen heb ik alles eruit gegooid gepaard met vreselijke krampen. Achteraf heel erg lekker want kon met een lege maag bevallen
quote:marilyn_88 schreef op 03 maart 2012 @ 20:06:

@lirio. Ik heb nooit een inwendig darmonderzoek gehad, alleen een röntgenfoto en de nodige buisjes bloed en ook vaak ontlasting laten onderzoeken.

Ik had er als kind al last van, maar het kan nooit kwaad om het nog eens te laten onderzoeken.Dat klinkt alsof inderdaad nog niet alles uitgesloten is. Ik heb een inwendig darmonderzoek gehad (die was echt niet tof) en ik heb ook een onderzoek gehad waarbij ze met een slangetje mijn keel in gingen en ook gebruik werd gemaakt van een of ander stofje dat ik moest opdrinken zodat je alles op de rontgen goed kon volgen.
quote:lirio schreef op 03 maart 2012 @ 20:04:

Zijn andere darmziektes wel uitgesloten?

Ik heb 2,5 jaar met PDS gelopen volgens de huisarts, maar toen ik doodziek werd bleek het coeliakie te zijn.

De moeite waard om uit te laten zoeken, want als je jaren rondloopt met een darmziekte zonder dat je het weet kan dit verstrekkende gevolgen hebben.

Sterkte!Ik ben sinds december elke maand naar de huisarts gegaan omdat ik zo'n pijn heb. Afgelopen maandag weggestuurd met de mededeling dat het PDS is. Heb een echo gehad en ben geprikt op ontstekingswaarde en bezinking.Onstekingswaarde was in december 64 (alles boven de 10 is ontsteking) Ik vroeg door naar meer onderzoek en dat werd weggewuifd; ik had immers geen bloed in de ontlasting. Ontlastingsonderzoek neuh was ook niet nodig en een amoebe of parasiet? Nee joh dan had ik nu nog steeds diarree moeten hebben. Ben heeel boos weggegaan daar. Ik ben het er mee eens dat eerst andere zaken uitgesloten moeten worden voordat je de diagnose PDS krijgt.
De huisarts heeft het kennelijk nooit nodig gevonden om mij door te sturen voor die onderzoeken en gooide het op pds.
Hier nog een pdsje. Uit eten gaan herken ik wel. Ik heb na een familie etentje een overnachting op toillet.

Heb echt aaaalle onderzoeken gehad. (gadverdegadver, poepscheppen steeds, bleeegh)

Ik weet inmiddels wat ik niet kan/mag eten. Maar ik eet t soms wel, met het risico op buikaanvallen. Stres betekend ook buikaanval.

En als de buikaanval voorbij is ben ik zoooo moe. Soms ook tijdens, van de pijn. Eigenlijk heb ik elke dag wek n zeurend gevoel in mijn buik.
Ik heb het zeker al vijftien jaar nu en kan er redelijk mee omgaan. Ik gebruik ook geen medicatie meer, het aanpassen van mijn voedingspatroon heeft voldoende geholpen.

Ik ben zeker niet klachtenvrij, als ik het heel druk heb of stress ervaar speelt het op.
@truffelmaffia: als je orale medicatie (zoals metformine) hebt gekregen voor je diabetes kan dit ook een bijwerking van het medicijn zijn.
Dat is mij idd verteld. Vandaar dat ik zei dat het nog erger geworden is. Ik weet al een aantal jaar dat ik pds heb, sinds kort dus ook diabetes.

Voor beide zou het eigenlijk beter zijn om op mijn voeding te letten, maar ik kan het (nog) niet (accepteren). Helaas...
@truffelmaffia: ik accepteer t ook bij vlagen. Soms een periode alles eten war ik wil, dan ben ik t zoooo zat. ,
Al eens geprobeerd om E621 loos te eten? Bij mij bleek dat na 6 jaar buikpijn en niet weg kunnen voor ik naar de WC was geweest, de boosdoener. Ik heb alle bloed, ontlasting en inwenige onderzoeken gehad maar daar wam niets uit. Overgevoeligheid voor zo'n stof kan je nl niet zien.

Nu ben ik al bijna een jaar practisch klachten vrij.
Hier ook een Pdsje, chinees gegeten? na 10 minuten buikpijn en naar de plee, patatje? zelfde verhaal. Maar ook, sta ik in de file.. buikpijn !!! het is ook nog eens psychisch. Wat ik doe is het volgende, ga ik een dagje uit oid, dan neem ik bij voorbaat een aantal norits, dan weet ik dat ik geen diarree krijg en dus ook geen buikpijn, dat helpt. Verder hou ik me niet ( meer ) aan een dieet. Ik weet ( en mijn vrienden en familie ook) dat ik pds heb en wil er gewoon niks voor laten. Wel vind ik het natuurlijk een belemmering, maar ik heb het al mijn hele leven en ik weet niet beter. Ook ben ik erg dun altijd, van het altijd aan de diarree zijn.

als mensen wel eens piepen dat ze buikpijn hebben denk ik altijd, stel je niet aan, ik heb praktisch altijd buikpijn!
@beetje gek: eet je je patatje met curry toevallig of een kroket er bij?

Dat is nl. beide een bron van E621. Andere bronnen: pastasaus, voorgemarineerd vlees, chips en andere hartige snacks.
Dat zijn dingen die de meesten erg lekker vinden. Ik dus ook. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik me ooit aan een (pds-diabetes)dieet kan houden. Een ontzegging van het een of ander.

Ik moet voor diabetes eetlijsten bijhouden, en dinsdag naar de diëtiste. Ik ga zeker wat te horen krijgen van haar... Zo drink ik nog zeer regelmatig cola en dan niet de suikerloze variant, die vind ik niet lekker.

Ik weet dat ik vaak buikpijn heb door mijn eetpatroon, maar dat is nou eenmaal de consequentie van mijn eigenwijsheid.
Ik kan wel kiezen hoor.Hele dagen buikpijn en zo onvoorspelbaar aan de slinger dat ik niet weg kan savonds en amper uit eten durfOpletten wat ik eet en pakjes en zakjes laten staan en zelf sausjes maken.

Mijn keuze is snel gemaakt.

Nu de boel niet meer geirriteerd is kan ik zonder veel pijn er na best wel eens een kroketje eten of een klein bakje chips. Maar ik moet het niet te dagelijks binnen te veel krijgen.
Ik ook. Ik ben gluten-en lactosevrij gaan eten en vermijd E621 ook als het even kan. Is ook niet zo moeilijk, want de pakjes en zakjes eet ik toch al niet omdat daar vrijwel altijd gluten en lactose in zit.

Ik heb die beperkingen(en dat zijn er nog al wat) echt over voor een leven zonder buikpijn en een normale stoelgang. Ik kan me niet voorstellen dat je willens en wetens eten naar binnen schuift waarvan je weet dat je daar enorme last van gaat krijgen. Dat maakt het al niet lekker meer.
@maja en lughna, ik let er ook op hoor. Behalve 4 dagen in de maand, dan heb ik toch al buikpijn.

En t rotte is met etentjes. Ik kies dAn ook bijna altijd vis, zonder saus.
@beetjegek. Ik zou toch oppassen als ik jou was. Ikzelf heb nu al 2x met uitdroging verschijnselen in t ziekenhuis gelegen na te vet eten.

En m'n blinde darm is uit elkaar geknalt, was zo de pijn in m'n buik gewent dat ik doorliep met een blinde darm ontsteking.

3 weken op de IC gelegen. Kijk alsjeblieft uit!
quote:Maja82 schreef op 05 maart 2012 @ 11:14:

@beetje gek: eet je je patatje met curry toevallig of een kroket er bij?

Dat is nl. beide een bron van E621. Andere bronnen: pastasaus, voorgemarineerd vlees, chips en andere hartige snacks.Vergeet niet de basis pakjes voor soep, bijna alle vleeswaren, soms ook kaas, koekjes, die onschuldig ogende rijstsnacks, ze gooien het bijna overal in! het is voor mij nu echt een missie geworden om E621 vrij eten te vinden en het valt heus niet altijd mee. Maar eerlijk is eerlijk, nu twee weken E-nummer vrij en nog niet met krampen op de wc gezeten. Dus voor mij persoonlijk is het wel degelijk het verschil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven