PDS
maandag 11 juni 2007 om 14:43
Al jaren, van kleins af aan, heb ik al last met mijn buik/darmen.
Nu sinds een half jaar is er PDS geconstateerd.
Wat inhoud dat ze geen oorzaak weten maar ook geen oplossing.
Het beinvloed mijn leven momenteel.
Ik heb dagenlijks last, soms heel heftig soms wat minder.
Soms heb ik "aanvallen" van heftigge pijnen en krampen. (heel soms)
Ik heb van de internist buscopan tegen de pijn, en moet in eerste instantie meer vezels eten meer melk producten gebruiken en 6x p.dag wat eten, en heel veel water drinken.
Dit was al een probleem, ik dronk slecht/heel weinig, at te weinig (volgens hun, maar heb wel overgeicht).
Nu probeer ik het te veranderen maar dat is wel moeilijk.
En doordat ik nu 6x p.dag wat eet kom ik ook weer aan.
En dat is niet de bedoeling! er moet juist af! ik zit nu op 110kg.
Door diverse andere klachten is sporten even geen optie. ik probeer nu wel wat meer te fietsen en te wandellen.
Maar voel me zo ontzettend futloos en raar intens moe door die PDS dat alle mij heel veel moeite kost en ik snel denk... laat maar.
Vooral die vermoeidheid heb ik al jaren en kan ik op de een of andere manier niet doorbreken.
Dit beinvloed mijn dagenlijkse dingen, relatie en werk.
Mijn huis is bijvoorbeeld een bende en ik kan me er niet toe zetten dat te veranderen.
Hoe graag ik ook wil.
Daarnaast heb ik nooit zin in sex, nu schijnt dat ook door PDS te kunnen komen.
Qua eten... soms heb ik last van iets en soms niet.
dus het is lastig te zeggen waar ik wel en waar ik geen last van heb.
Soms denk ik... a lekker koffie...en dan heb ik dr last van, en soms drink ik 2 koppen zonder last.
En dat is dan met veel dingen zo.
Erg deprimerend allemaal.
Heb ook geen zin om wat te doen/ondernemen, vole me waardeloos, te veel, te lastig, ik kan niks, ik wil niks enz enz
Ik voel me momenteel van alles.
Dit heeft ook te maken met: stress, man wil geen kids-ik wel, gezwel aan lever, nou en nog veel meer.
Alle sheeft weer invloed op elkaar en ik kan het moeilijk doorbreken merk ik.
Wie heeft ervaring met PDS en de dingen eromheen?
Nu sinds een half jaar is er PDS geconstateerd.
Wat inhoud dat ze geen oorzaak weten maar ook geen oplossing.
Het beinvloed mijn leven momenteel.
Ik heb dagenlijks last, soms heel heftig soms wat minder.
Soms heb ik "aanvallen" van heftigge pijnen en krampen. (heel soms)
Ik heb van de internist buscopan tegen de pijn, en moet in eerste instantie meer vezels eten meer melk producten gebruiken en 6x p.dag wat eten, en heel veel water drinken.
Dit was al een probleem, ik dronk slecht/heel weinig, at te weinig (volgens hun, maar heb wel overgeicht).
Nu probeer ik het te veranderen maar dat is wel moeilijk.
En doordat ik nu 6x p.dag wat eet kom ik ook weer aan.
En dat is niet de bedoeling! er moet juist af! ik zit nu op 110kg.
Door diverse andere klachten is sporten even geen optie. ik probeer nu wel wat meer te fietsen en te wandellen.
Maar voel me zo ontzettend futloos en raar intens moe door die PDS dat alle mij heel veel moeite kost en ik snel denk... laat maar.
Vooral die vermoeidheid heb ik al jaren en kan ik op de een of andere manier niet doorbreken.
Dit beinvloed mijn dagenlijkse dingen, relatie en werk.
Mijn huis is bijvoorbeeld een bende en ik kan me er niet toe zetten dat te veranderen.
Hoe graag ik ook wil.
Daarnaast heb ik nooit zin in sex, nu schijnt dat ook door PDS te kunnen komen.
Qua eten... soms heb ik last van iets en soms niet.
dus het is lastig te zeggen waar ik wel en waar ik geen last van heb.
Soms denk ik... a lekker koffie...en dan heb ik dr last van, en soms drink ik 2 koppen zonder last.
En dat is dan met veel dingen zo.
Erg deprimerend allemaal.
Heb ook geen zin om wat te doen/ondernemen, vole me waardeloos, te veel, te lastig, ik kan niks, ik wil niks enz enz
Ik voel me momenteel van alles.
Dit heeft ook te maken met: stress, man wil geen kids-ik wel, gezwel aan lever, nou en nog veel meer.
Alle sheeft weer invloed op elkaar en ik kan het moeilijk doorbreken merk ik.
Wie heeft ervaring met PDS en de dingen eromheen?
maandag 11 juni 2007 om 15:06
Ik heb ook jarenlang hele heftige klachten gehad, zo erg dat ik soms niet eens rechtop kon staan op lopen van de krampen en pijn. Ik ging hooguit 1x per week, en dan met heel veel pijn en moeite, naar het toilet.
Ik at al vrij vezelrijk maar dronk ook echt te weinig, wel veel koffie.
Nu heb ik koffie helemaal geschrapt, om de een of andere reden vind ik het afschuwelijk nu, als ik het alleen al ruik....brrrrr.
Ik drink nu de hele dag door veel kruidenthee (venkel, brandnetel en groene thee) en 's avonds ook nog een liter water.
Ik eet nog steeds gezond en vezelrijk en neem 's morgens altijd een bakje yoghurt met zemelen of havermoutpap met zemelen en gedroogde pruimen of rozijntjes.
Bewegen doe ik ook veel, in de zomer doe ik aan hardlopen en 's winters tae bo of pilates.
De klachten zijn nu een stuk minder, ik kan nu elke dag naar het toilet zonder iets te hoeven forceren. Ik heb soms nog aanvallen van diarree en wordt ook nog regelmatig wakker met buikkrampen maar in de loop van de dag verdwijnen die gelukkig weer.
Ik at al vrij vezelrijk maar dronk ook echt te weinig, wel veel koffie.
Nu heb ik koffie helemaal geschrapt, om de een of andere reden vind ik het afschuwelijk nu, als ik het alleen al ruik....brrrrr.
Ik drink nu de hele dag door veel kruidenthee (venkel, brandnetel en groene thee) en 's avonds ook nog een liter water.
Ik eet nog steeds gezond en vezelrijk en neem 's morgens altijd een bakje yoghurt met zemelen of havermoutpap met zemelen en gedroogde pruimen of rozijntjes.
Bewegen doe ik ook veel, in de zomer doe ik aan hardlopen en 's winters tae bo of pilates.
De klachten zijn nu een stuk minder, ik kan nu elke dag naar het toilet zonder iets te hoeven forceren. Ik heb soms nog aanvallen van diarree en wordt ook nog regelmatig wakker met buikkrampen maar in de loop van de dag verdwijnen die gelukkig weer.
maandag 11 juni 2007 om 15:50
Gelukkig ga ik wel goed naar t toilet.
Al is het soms wat veel naar mijn idee (3x p.d)
Het is wel vaak dun. (vies praatje)
Oh... die aanvallen! pfff ik weet er alles van.
Brrr....
kruikje werkt soms wel even lekker maar het is verder niet fijn!
Heb jij medicijnen ervoor? Ik kreeg buscopan.
Ik eet:
Ontbijt: Yakult, beker drinkyogurt met zemelen.
tussendoor fruit of plakje ontbijtkoek of liga
Lunch 3 snee bruin brood met mager beleg.
tussen door ontbijtkoek of snee brood of biskwie (granen)
avond : wisselend
tussendoor; volkoren cracker of biskwie of drinkyogurt met zemelen.
En ik probeer dus veel te drinken. min. 2l water en savonds neem ik dan een sapje extra of thee/koffie
heb jij last van warme dranken? soms na 2 koppen krijg ik last, vol opgeblazen gevoel. en als ik dan nog water drink nog meer pijn.
Hebjij een darm onderzoek gehad? en zo ja had dat nut?
Brrr....
Ik eet:
En ik probeer dus veel te drinken. min. 2l water en savonds neem ik dan een sapje extra of thee/koffie
heb jij last van warme dranken? soms na 2 koppen krijg ik last, vol opgeblazen gevoel. en als ik dan nog water drink nog meer pijn.
maandag 11 juni 2007 om 16:16
quote:Gelukkig ga ik wel goed naar t toilet.
Misschien moet je dan juist af en toe iets eten wat een beetje stopt zoals een banaan, witte rijst oid?
Brrr....
Die aanvallen zijn echt verschrikkelijk ja, ik had er vroeger echt ontzettend veel last van - nu dus wat minder. Ik heb wel nog steeds echt gevoelige darmen want mijn buik die hoef je soms echt niet aan te raken hoor want dan spring ik tegen het plafond. En het rommelt altijd wel daarbinnen!
Ik heb geen medicijnen. Destijds kreeg ik te horen dat ik er maar mee moest leren leven en dat ik maar vooral vezelrijk moest eten, veel rauwkost, veel water drinken etc. Ik ben toen gestopt met koffie drinken, ben zemelen gaan eten en veel water gaan drinken en sindsdien gaat het echt stukken beter. Zoals gezegd heb ik wel nog krampen maar lang niet meer zo heftig als vroeger en voornamelijk 's ochtends bij het opstaan.
Ik eet:
Eet je ook voldoende groente en fruit? Daar zitten natuurlijk ook heel veel vezels in. Ik nam in het verleden ook wel een vezeldrankje. Ik weet niet meer hoe het heet en ik woonde toen in Engeland dus ik weet niet of het hier verkrijgbaar is. Waarschijnlijk hebben ze zoiets ook wel bij de Tuinen.
Van thee heb ik geen last maar van koffie dus wel.
Nee, geen darmonderzoek gehad en volgens mij doen ze dat ook niet zo gauw als er PDS geconstateerd is. Zoals gezegd werd mij verteld dat ik ermee moest leren leven en dat het veel voorkomt.
Misschien moet je dan juist af en toe iets eten wat een beetje stopt zoals een banaan, witte rijst oid?
Brrr....
Die aanvallen zijn echt verschrikkelijk ja, ik had er vroeger echt ontzettend veel last van - nu dus wat minder. Ik heb wel nog steeds echt gevoelige darmen want mijn buik die hoef je soms echt niet aan te raken hoor want dan spring ik tegen het plafond. En het rommelt altijd wel daarbinnen!
Ik heb geen medicijnen. Destijds kreeg ik te horen dat ik er maar mee moest leren leven en dat ik maar vooral vezelrijk moest eten, veel rauwkost, veel water drinken etc. Ik ben toen gestopt met koffie drinken, ben zemelen gaan eten en veel water gaan drinken en sindsdien gaat het echt stukken beter. Zoals gezegd heb ik wel nog krampen maar lang niet meer zo heftig als vroeger en voornamelijk 's ochtends bij het opstaan.
Ik eet:
Eet je ook voldoende groente en fruit? Daar zitten natuurlijk ook heel veel vezels in. Ik nam in het verleden ook wel een vezeldrankje. Ik weet niet meer hoe het heet en ik woonde toen in Engeland dus ik weet niet of het hier verkrijgbaar is. Waarschijnlijk hebben ze zoiets ook wel bij de Tuinen.
Van thee heb ik geen last maar van koffie dus wel.
Nee, geen darmonderzoek gehad en volgens mij doen ze dat ook niet zo gauw als er PDS geconstateerd is. Zoals gezegd werd mij verteld dat ik ermee moest leren leven en dat het veel voorkomt.
dinsdag 12 juni 2007 om 10:39
Mijn interniste wilde eventueel wel een darmonderzoek doen, maar ik vind dat beetje eng.
Ben niet zo op ziekenhuis behandellingen. brrr.
Ik moet er verder ook mee leren leven maar kreeg voor de heftige aanvallen die pilletjes.
en das wel fijn!
Ik eet perdag ongeveer 3ons groente, en 1 a 2 fruit.
En dat laatste moet idd meer zijn.
Maar eet veel rauwkost, al moet ik uitkijken met prei en kool enz wat er wel eens door zit.
Mijn buik kan soms ook zo heel erg opgezet zijn en hard.
Dat is idd niet fijn als je daar dan ook aankomt.
Ik merk wel dat het ietsjes afgezwakt is inmiddels, en denk dat het idd van de zemelen enzo komt.
Het volgende probleem nu was dat ik zoveel vocht vasthoud, en door het vele drinken nu nog meer dan normaal zomers.
Fijn hoor al die dingen:P
En stress zien te vermijden....
Zijn daar handleidingen voor? hahahaha
Heb naast de pds een aantal gezwellen aan mijn lever, goedaardig dat wel maar ze moeten er op de een of andere manier uit en moet nu naar het AMC daarvoor.
Doodeng zoiets.
bah.....
Ben niet zo op ziekenhuis behandellingen. brrr.
Ik moet er verder ook mee leren leven maar kreeg voor de heftige aanvallen die pilletjes.
en das wel fijn!
Ik eet perdag ongeveer 3ons groente, en 1 a 2 fruit.
En dat laatste moet idd meer zijn.
Maar eet veel rauwkost, al moet ik uitkijken met prei en kool enz wat er wel eens door zit.
Mijn buik kan soms ook zo heel erg opgezet zijn en hard.
Dat is idd niet fijn als je daar dan ook aankomt.
Ik merk wel dat het ietsjes afgezwakt is inmiddels, en denk dat het idd van de zemelen enzo komt.
Het volgende probleem nu was dat ik zoveel vocht vasthoud, en door het vele drinken nu nog meer dan normaal zomers.
Fijn hoor al die dingen:P
En stress zien te vermijden....
Zijn daar handleidingen voor? hahahaha
Heb naast de pds een aantal gezwellen aan mijn lever, goedaardig dat wel maar ze moeten er op de een of andere manier uit en moet nu naar het AMC daarvoor.
Doodeng zoiets.
bah.....
dinsdag 12 juni 2007 om 10:45
Als je veel vocht vasthoudt, dan kun je eventueel proberen om brandnetelthee te drinken, dit is een natuurlijke vochtafdrijver.
Net zoals selderijknol, daar kun je b.v. een lekkere soep van maken!
Je kunt ook plastabletten of zoiets aan je huisarts vragen maar ikzelf ga liever op de natuurlijke toer.
En tja, wat betreft stress - dat is soms moeilijk te vermijden.
Ik ben zelf niet zo'n stresskip en laat me niet gauw gek maken door iets. Ik probeer dingen altijd positief te benaderen en te denken dat er vele ergere dingen in het leven zijn dan datgene waarover ik me druk maak. Ik kan dingen ook heel goed van me afzetten en naast me neerleggen.
Maar goed, dat ligt natuurlijk ook helemaal aan de aard van de situatie en het probleem dat de stress veroorzaakt. En ook aan de aard van het beestje, sommige mensen raken veel sneller van slag en schieten sneller in de stress dan een ander.
Gelukkig zijn er nu in mijn leven geen vervelende of stressvolle zaken die spelen, dat scheelt natuurlijk wel.
Net zoals selderijknol, daar kun je b.v. een lekkere soep van maken!
Je kunt ook plastabletten of zoiets aan je huisarts vragen maar ikzelf ga liever op de natuurlijke toer.
En tja, wat betreft stress - dat is soms moeilijk te vermijden.
Ik ben zelf niet zo'n stresskip en laat me niet gauw gek maken door iets. Ik probeer dingen altijd positief te benaderen en te denken dat er vele ergere dingen in het leven zijn dan datgene waarover ik me druk maak. Ik kan dingen ook heel goed van me afzetten en naast me neerleggen.
Maar goed, dat ligt natuurlijk ook helemaal aan de aard van de situatie en het probleem dat de stress veroorzaakt. En ook aan de aard van het beestje, sommige mensen raken veel sneller van slag en schieten sneller in de stress dan een ander.
Gelukkig zijn er nu in mijn leven geen vervelende of stressvolle zaken die spelen, dat scheelt natuurlijk wel.
dinsdag 12 juni 2007 om 10:48
sorry, had al geklikt voordat ik klaar was met schrijven.
pffff.....een gezwel aan lever e.d.
Verbaast me niks dat je inderdaad de nodige stress moet verwerken.
Veel sterkte met je onderzoeken en misschien is het toch wel verstandig om een darmonderzoek te laten doen.
PDS is al gauw de diagnose maar voor hetzelfde geld heb je Crohn zonder dat je het weet.
Als de internist het aangeboden heeft, zou ik het misschien toch laten doen, weet je tenminste zeker dat het alleen maar PDS is.
Maar ja, dan schiet je misschien nog meer in de stress
Veel sterkte *;
pffff.....een gezwel aan lever e.d.
Verbaast me niks dat je inderdaad de nodige stress moet verwerken.
Veel sterkte met je onderzoeken en misschien is het toch wel verstandig om een darmonderzoek te laten doen.
PDS is al gauw de diagnose maar voor hetzelfde geld heb je Crohn zonder dat je het weet.
Als de internist het aangeboden heeft, zou ik het misschien toch laten doen, weet je tenminste zeker dat het alleen maar PDS is.
Maar ja, dan schiet je misschien nog meer in de stress

Veel sterkte *;
dinsdag 12 juni 2007 om 11:03
Ik ben zo iemand die uiterlijk heel rustig en cooltjes overkomt maar verder alles ophoop en dat uit zich dan in lichamelijke klachten. (vaak migraine enzo daardoor)
Maar ja hoe verander je dat?
Dat is niet zo makkelijk als het lijkt merk ik wel.
Ik ga de brandnetel thee zeker proberen!
Zonnatura heeft die dacht ik. is die goed denk je?
En ik ga vragen of ze dat darm onderzoek gelijk kunnen doen als ze die adenomen weghalen.
Dan ben ik toch onder zeil.
Maar ja hoe verander je dat?
Dat is niet zo makkelijk als het lijkt merk ik wel.
Ik ga de brandnetel thee zeker proberen!
Zonnatura heeft die dacht ik. is die goed denk je?
En ik ga vragen of ze dat darm onderzoek gelijk kunnen doen als ze die adenomen weghalen.
Dan ben ik toch onder zeil.
dinsdag 12 juni 2007 om 11:07
Ja, in het zonnatura vak vind je brandnetelthee.
Venkelthee en pepermuntthee helpen ook bij het verminderen van buikkrampen.
Ik heb verse munt in de tuin en maak nu altijd een flinke pot thee van die bladeren. Soms gooi ik er nog wat lavendel door en dan heb je een heerlijke thee voor het slapen gaan.
Venkelthee en pepermuntthee helpen ook bij het verminderen van buikkrampen.
Ik heb verse munt in de tuin en maak nu altijd een flinke pot thee van die bladeren. Soms gooi ik er nog wat lavendel door en dan heb je een heerlijke thee voor het slapen gaan.

woensdag 13 juni 2007 om 20:44
er is een zemeldrankje te koop bij zonnatura, het heet stimulance en is een soort sinaasappeldrank. Het is te koop in pakjes. OOk kan je bij het voedingscentrum een vezeltest doen om te zien of je genoeg vezels binnenkrijgt. Verder kan je ook veel info vinden over PDS op internet, ik geloof ook bij het voedingscentrum, maar in iedere geval bij de maag darm lever stichting. Google maar eens!
Inderdaad heb je voor een darmonderzoek een laxeerprogramma nodig (hai liubi
) en zal dat waarschijnlijk door een andere arts gedaan moeten worden, dat zal dus waarschijnlijk niet gelijk kunnen.
Ik heb nu zelf last van een post infectieus PDS, ik gebruik volcolon en movicolon (vezelpreparaat en laxeermiddel) en daar gaat het goed mee. Bij mij zal het waarschijnlijk over gaan omdat er een infectieuze oorzaak is.
Sterkte, het is niet leuk. Bekend is echter ook wel dat spanning heel veel te maken heeft met PDS, wie weet toch een manier proberen te zoeken om daarmee om te gaan? Succes met de levertoestanden!
Inderdaad heb je voor een darmonderzoek een laxeerprogramma nodig (hai liubi

Ik heb nu zelf last van een post infectieus PDS, ik gebruik volcolon en movicolon (vezelpreparaat en laxeermiddel) en daar gaat het goed mee. Bij mij zal het waarschijnlijk over gaan omdat er een infectieuze oorzaak is.
Sterkte, het is niet leuk. Bekend is echter ook wel dat spanning heel veel te maken heeft met PDS, wie weet toch een manier proberen te zoeken om daarmee om te gaan? Succes met de levertoestanden!
donderdag 14 juni 2007 om 09:32
Hallo,
Ik heb ook al 6 jaar PDS. Wat ik een beetje in de loop der jaren heb gemerkt zijn er 2 vers. versies. De doorloop versie (vaak naar de wc) en de opstop versie (kan slecht naar de wc)
Ik heb echt alles al geprobeerd:
Probiotica drankjes (Vifit, Activa)-daar ging ik van de flubber
Colon vormers om te poepen (helpen goed, maar 3 x per dag kwam het letterlijk mijn neus uit)
Veel drinken-doe ik nog steeds en helpt goed
Een keer per week sporten-doe ik nog steeds, goed
Veel keren per dag eten (geloof me als je dit doet en geen vette shit eet val je vanzelf af, het duurt alleen even)
Vers medicijnen (veel bijwerkingen bij mij)
Op dit moment doe ik accupunctuur, dat helpt bij mij erg goed
Hypno therapie schijnt ook te helpen
Iig alleen maar donkere boterhammen eten, niet te veel vet of pittig eten.
Ik doe bijv 1 dag pittig en dan weer een dag normaal
Ik eet ook 2 keer per week vis, omdat ik dus de ophoop versie heb en dan ook heel makkelijk kan poepen
Je hebt ook nog een homopatisch middel wat goed schijnt te helpen, ik heb dit nooit gebruikt.
Als je de opstop versie heb moet je geen bananaan eten en bij de flubber versie dus juist wel
Ik drink veel thee, at wel eens ontbijtkoek om makkelijk te poepen of studenten haver, granny smith met schil, komkommer met schil...
Ik hoop dat hier wat aan hebt...
Ik heb ook al 6 jaar PDS. Wat ik een beetje in de loop der jaren heb gemerkt zijn er 2 vers. versies. De doorloop versie (vaak naar de wc) en de opstop versie (kan slecht naar de wc)
Ik heb echt alles al geprobeerd:
Probiotica drankjes (Vifit, Activa)-daar ging ik van de flubber
Colon vormers om te poepen (helpen goed, maar 3 x per dag kwam het letterlijk mijn neus uit)
Veel drinken-doe ik nog steeds en helpt goed
Een keer per week sporten-doe ik nog steeds, goed
Veel keren per dag eten (geloof me als je dit doet en geen vette shit eet val je vanzelf af, het duurt alleen even)
Vers medicijnen (veel bijwerkingen bij mij)
Op dit moment doe ik accupunctuur, dat helpt bij mij erg goed
Hypno therapie schijnt ook te helpen
Iig alleen maar donkere boterhammen eten, niet te veel vet of pittig eten.
Ik doe bijv 1 dag pittig en dan weer een dag normaal
Ik eet ook 2 keer per week vis, omdat ik dus de ophoop versie heb en dan ook heel makkelijk kan poepen
Je hebt ook nog een homopatisch middel wat goed schijnt te helpen, ik heb dit nooit gebruikt.
Als je de opstop versie heb moet je geen bananaan eten en bij de flubber versie dus juist wel
Ik drink veel thee, at wel eens ontbijtkoek om makkelijk te poepen of studenten haver, granny smith met schil, komkommer met schil...
Ik hoop dat hier wat aan hebt...
donderdag 14 juni 2007 om 09:54
Omdat ik de laatste tijd toch weer meer last heb van mijn darmen en vaak pijn heb, ben ik op zoek gegaan naar iets op natuurlijke basis. Heb veel last van winderigheid (erg onprettig - ook voor het reukorgaan
).
Ik heb nu capsules besteld op kruidenbasis (ayurveda) voor ondersteuning van de spijsvertering en bevordering van de darmwerking. Niet goedkoop maar ik wil gewoon van die constante pijn af. Zemelen, probiotische drankjes etc. etc. Ik doe het al jaren en ik heb gelukkig daardoor een regelmatigere stoelgang gekregen maar die pijn blijft.
Dit is wat ik besteld heb, misschien heeft iemand er wat aan:
Asafoetida Plus - Digestive bloating and flatulenceAn excellent combination of delicious herbal spices that have a long traditional use in Ayurveda for digestive bloating, flatulence and constipation from nervous indigestion, imbalanced intestinal flora and pre-menstrual constipation. Also helps to assist assimilation of nutrients. Asafoetida is also known as 'hing' in India and is held in high esteem for its relaxing and soothing effect on the whole system.
Triphala - Long term bowel tonicTriphala is the most famous Ayurvedic formula. A mixture of three fruits (Amla, Haritaki and Bibhitaki), it is used to cleanse the whole system by regulating the bowels. Amla helps to regulate the liver and bowel. Haritaki literally means the 'remover of diseases'. It helps to promote bowel movements as well as toning the muscles of the intestines. The third fruit, Bibhitaki, helps to maintain healthy mucus membranes. This is the best remedy for mild constipation and regulating the whole digestive system.
Triphala - Long term bowel tonicTriphala is the most famous Ayurvedic formula. A mixture of three fruits (Amla, Haritaki and Bibhitaki), it is used to cleanse the whole system by regulating the bowels. Amla helps to regulate the liver and bowel. Haritaki literally means the 'remover of diseases'. It helps to promote bowel movements as well as toning the muscles of the intestines. The third fruit, Bibhitaki, helps to maintain healthy mucus membranes. This is the best remedy for mild constipation and regulating the whole digestive system.

Ik heb nu capsules besteld op kruidenbasis (ayurveda) voor ondersteuning van de spijsvertering en bevordering van de darmwerking. Niet goedkoop maar ik wil gewoon van die constante pijn af. Zemelen, probiotische drankjes etc. etc. Ik doe het al jaren en ik heb gelukkig daardoor een regelmatigere stoelgang gekregen maar die pijn blijft.
Dit is wat ik besteld heb, misschien heeft iemand er wat aan:
Asafoetida Plus - Digestive bloating and flatulenceAn excellent combination of delicious herbal spices that have a long traditional use in Ayurveda for digestive bloating, flatulence and constipation from nervous indigestion, imbalanced intestinal flora and pre-menstrual constipation. Also helps to assist assimilation of nutrients. Asafoetida is also known as 'hing' in India and is held in high esteem for its relaxing and soothing effect on the whole system.
vrijdag 15 juni 2007 om 09:35
GEWELDIG
deze topic!!! Dit is precies waar ik momenteel mee worstel: die klote klote klote buikpijn en -krampen. Al vier keer ben ik bij de dokter geweest en iedere keer ging ik er weg met de boodschap 'leer er maar mee leven meid'. Afgelopen keer is mijn vriend meegegaan die hem ernstig heeft toegesproken dat het niet normaal is zoveel last ik er van heb. Ik mocht een bloedonderzoek doen en tadaaahhh daaruit bleek dat ik 'overmatig veel witte bloedcelletjes heb' en over twee weken ga ik naar het ziekenhuis. Sssppaannneeennnddd. Het allerspannendst vind ik de angst dat ik niet serieus word genomen en dat ik er weer wegkom met allemaal vage conclusies. Ik lijk soms wel zwanger zo opgezet is mijn buik. Ik heb kleren voor de 'slechte' dag en voor de 'goede' dag. Want.. sommige broeken passen niet op 'slechte' dagen. Ik baal er vreselijk van. Ik heb pijn en daar wil ik vanaf. Zo kan ik toch niet de rest van mijn leven blijven leven? Dat kan toch niet?
vrijdag 15 juni 2007 om 17:40
zo ben ik weer...
ik heb trouwens bij de apotheek een zorgboek gekocht over PDS.
een hoop nuttige info!
Ook veel herkenbare dingen die ik eerst niet kon linken met iets.
Maar blijkt ook daarmee te maken te hebben.
Fijn om herkenning te lezen.
Vooral omdat als je tegen mensen zegt: "ik heb buikpijn" of "daar krijg ik buikpijn van" dat ze je voor niet wijs verklaren.
Ze hebben vaak als reactie: ja ik heb ook wel eens buikpijn of ja ik ga ook aan de race van bruine bonen.
Dat frustreerd me soms.
En ik ben vaak intens moe. Niet de reguliere "ik heb een dag gewerkt" moeheid, maar echt intens moe van binnen.
Maar dan hebben ze helemaal een reactie: ach je bent jong stel je niet aan, waar ben jij nou moe van. we werken allemaal en zijn ook wel eens moe.
BLEH!! dat ben ik soms zo zat.
ik wou soms dat ik een gebroke been had en in t gips zat, dan ZIEN mensen het en dan houden ze wel rekening met en ben je wel zielig in hun ogen.
Sorry dit moest er even uit!
Mijn internist zei dat ik ook veel moet rusten als ik last heb. Maar dat vind ik toch wel moeilijk merk ik.
Ik ga niet smiddags ff tukkie doen.
En ik merk trouwens ook als ik aanm n bureau zit of aan tafel dat ik snel last krijg. Hebben jullie dat ook?
ik heb trouwens bij de apotheek een zorgboek gekocht over PDS.
een hoop nuttige info!
Ook veel herkenbare dingen die ik eerst niet kon linken met iets.
Maar blijkt ook daarmee te maken te hebben.
Fijn om herkenning te lezen.
Vooral omdat als je tegen mensen zegt: "ik heb buikpijn" of "daar krijg ik buikpijn van" dat ze je voor niet wijs verklaren.
Ze hebben vaak als reactie: ja ik heb ook wel eens buikpijn of ja ik ga ook aan de race van bruine bonen.
Dat frustreerd me soms.
En ik ben vaak intens moe. Niet de reguliere "ik heb een dag gewerkt" moeheid, maar echt intens moe van binnen.
Maar dan hebben ze helemaal een reactie: ach je bent jong stel je niet aan, waar ben jij nou moe van. we werken allemaal en zijn ook wel eens moe.
BLEH!! dat ben ik soms zo zat.
ik wou soms dat ik een gebroke been had en in t gips zat, dan ZIEN mensen het en dan houden ze wel rekening met en ben je wel zielig in hun ogen.
Sorry dit moest er even uit!

Mijn internist zei dat ik ook veel moet rusten als ik last heb. Maar dat vind ik toch wel moeilijk merk ik.
Ik ga niet smiddags ff tukkie doen.
En ik merk trouwens ook als ik aanm n bureau zit of aan tafel dat ik snel last krijg. Hebben jullie dat ook?
vrijdag 15 juni 2007 om 17:44
Toriamos......
ik ken dat met die broeken!
smorgens geen probleem, einde dag.... KRAP! AU!
het is idd frustrerend die pijn, en ik heb ook soms het gevoel dat ik altijd opijn zal houden.
Maar ben er van overtuigd dat er ooit een dag is waarop het beter zal gaan.
Het duurd alleen even voor je weet wat je wel en wat je niet kan hebben.
Laat je even weten van ze zeiden in t ZH?
en hoe ziet jullie etens patroon eruit eigenlijk?
wat eet je zoal op een dag?
3x of 6x wat eten?
en wat neem je tussendoor?
ik ken dat met die broeken!
smorgens geen probleem, einde dag.... KRAP! AU!
het is idd frustrerend die pijn, en ik heb ook soms het gevoel dat ik altijd opijn zal houden.
Maar ben er van overtuigd dat er ooit een dag is waarop het beter zal gaan.
Het duurd alleen even voor je weet wat je wel en wat je niet kan hebben.
Laat je even weten van ze zeiden in t ZH?
en hoe ziet jullie etens patroon eruit eigenlijk?
wat eet je zoal op een dag?
3x of 6x wat eten?
en wat neem je tussendoor?
vrijdag 22 juni 2007 om 13:15
ik wordt gek van de buikpijn elke keer! pfff
gister wezen uiteten :patatjes biefstukje lof champignonsaus, daarna 2 capuccino en wat denk je..................niks! practisch geen last!
dat snap je toch niet.
ik baal alleen wel dat door de voorschriften van de dietiste ik aankom.
maar moet maandag weer heen dus vraag t wel.
Verder kan ik niet zeggen dat het is verbeterd.
ik vraag me soms af of het niet wat anders is (ontsteking ofzo)
het is toch van de zotte dat je al maar buikpijn hebt!
kan s'nacht ook moeilijk slapen daardoor.
gister wezen uiteten :patatjes biefstukje lof champignonsaus, daarna 2 capuccino en wat denk je..................niks! practisch geen last!
dat snap je toch niet.
ik baal alleen wel dat door de voorschriften van de dietiste ik aankom.
maar moet maandag weer heen dus vraag t wel.
Verder kan ik niet zeggen dat het is verbeterd.
ik vraag me soms af of het niet wat anders is (ontsteking ofzo)
het is toch van de zotte dat je al maar buikpijn hebt!
kan s'nacht ook moeilijk slapen daardoor.
vrijdag 22 juni 2007 om 13:48
hoi Meike,
Ja, die constante buikpijn is ook wat om gek van te worden maar toch wen je er ook wel aan, tenmniste ik wel.
Als ik een keertje geen pijn heb, dan denk ik meteen: he wat gek, ik heb vandaag helemaal geen buikpijn.
De afgelopen dagen ging het goed, heb ik overdag geen pijn gehad maar ik wordt ook elke ochtend wakker met pijn, in de loop van de ochtend verdwijnt die dan wel weer.
Nu vandaag gaat het weer wat minder, ben opgestaan met pijn, opgeblazen buik, krampen, winderigheid etc. en dat heb ik nu nog steeds dus vandaag zal wel een slechte dag zijn
Ik heb vorige week die Indiase kruiden besteld maar die heb ik nog niet binnen. Kan niet wachten om die uit te proberen en te zien of die misschien helpen bij mijn klachten.
Voor de rest blijft het gewoon aanmodderen en proberen op te letten met eten, heb net weer een flinke bak rauwkost weggewerkt en 2 bekers kefir gedronken.
Ja, die constante buikpijn is ook wat om gek van te worden maar toch wen je er ook wel aan, tenmniste ik wel.
Als ik een keertje geen pijn heb, dan denk ik meteen: he wat gek, ik heb vandaag helemaal geen buikpijn.
De afgelopen dagen ging het goed, heb ik overdag geen pijn gehad maar ik wordt ook elke ochtend wakker met pijn, in de loop van de ochtend verdwijnt die dan wel weer.
Nu vandaag gaat het weer wat minder, ben opgestaan met pijn, opgeblazen buik, krampen, winderigheid etc. en dat heb ik nu nog steeds dus vandaag zal wel een slechte dag zijn

Ik heb vorige week die Indiase kruiden besteld maar die heb ik nog niet binnen. Kan niet wachten om die uit te proberen en te zien of die misschien helpen bij mijn klachten.
Voor de rest blijft het gewoon aanmodderen en proberen op te letten met eten, heb net weer een flinke bak rauwkost weggewerkt en 2 bekers kefir gedronken.
vrijdag 22 juni 2007 om 13:56
Hier nog een! Gelukkig niet zo erg als sommigen hier.
Ik heb er al vijf jaar last van. Het probleem is dat ik na al die jaren nog steeds niet weet wat de boosdoener is. De ene keer kan ik voedsel wel verdragen, de andere keer niet. Ik dacht eerst dat het melkproducten waren, toen producten met olijfolie, daarna gewoon vet eten en nu kruidig exotisch eten. Of een mix van allemaal. Het kan ook zijn dat het niet aan het voedsel ligt, maar aan mijn stresssituatie. Hoewel ik heb er tijdens drukke dagen op mijn werk geen last van en tijdens vakantie wel op eens.
Zoals ik al zei, heb ik het niet zo erg. Er valt makkelijk mee te leven. Ik ga naar de wc in 5 seconden ben ik klaar, soms kom ik nog een paar keer terug. Daarna is het gelijk over. Het is alleen heel vervelend als ik ergens anders ben: uit, bij vrienden, op het werk etc. Dan moet ik rennen naar de wc en soms drie keer achter elkaar gaan. Toen ik mijn vriend net leerde kennen, schaamde ik me dood. Gelukkig is het een lieverd.
Vanochtend nog op mijn werk rende ik naar de wc omdat ik slechts een half kopje automaatchocolademelk had gedronken. Irritant!
Ik weet niet wat er tegen helpt. Die zogenaamde drankjes zoals yacult en vifit maken het alleen maar erger. Maar ik ga die andere tips in dit topic zeker eens volgen. Want niets eten of 'veilig eten' is ook niet alles..
Ik heb er al vijf jaar last van. Het probleem is dat ik na al die jaren nog steeds niet weet wat de boosdoener is. De ene keer kan ik voedsel wel verdragen, de andere keer niet. Ik dacht eerst dat het melkproducten waren, toen producten met olijfolie, daarna gewoon vet eten en nu kruidig exotisch eten. Of een mix van allemaal. Het kan ook zijn dat het niet aan het voedsel ligt, maar aan mijn stresssituatie. Hoewel ik heb er tijdens drukke dagen op mijn werk geen last van en tijdens vakantie wel op eens.
Zoals ik al zei, heb ik het niet zo erg. Er valt makkelijk mee te leven. Ik ga naar de wc in 5 seconden ben ik klaar, soms kom ik nog een paar keer terug. Daarna is het gelijk over. Het is alleen heel vervelend als ik ergens anders ben: uit, bij vrienden, op het werk etc. Dan moet ik rennen naar de wc en soms drie keer achter elkaar gaan. Toen ik mijn vriend net leerde kennen, schaamde ik me dood. Gelukkig is het een lieverd.
Vanochtend nog op mijn werk rende ik naar de wc omdat ik slechts een half kopje automaatchocolademelk had gedronken. Irritant!
Ik weet niet wat er tegen helpt. Die zogenaamde drankjes zoals yacult en vifit maken het alleen maar erger. Maar ik ga die andere tips in dit topic zeker eens volgen. Want niets eten of 'veilig eten' is ook niet alles..
vrijdag 22 juni 2007 om 23:23