Gezondheid alle pijlers

Peuter heeft stinkende urine en koorts

27-12-2012 22:56 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2 is ziek. Vanmiddag bij de huisarts geweest wegens malaise en hoge koorts (40,5). Keel- en oorontsteking.

De koorts kon geen kwaad volgens de dokter en hij moest twee plasjes (enkele druppels) per etmaal doen. Zondag moet het over zijn.

Nu klaagt hij dus over pijn, hij kan het echter niet duiden waar het zit. Zijn luiers stinken, een beetje een rottingslucht.

Zou het zin hebben een plasje op te vangen? Ik maak me zorgen, hij is suf, huilt en heeft duidelijk pijn.
Helga, zo snel kan het wel gaan met uitdrogen. Als het werkelijk maar 100 ml is geweest met hoge koorts kan het rap gaan.
Ter aanvulling: ik was 's middags via HAP bij eerste hulp met kind in ons bekend ziekenhuis. Helaas onbekende kinderarts (in opleiding) die mij niet serieus nam en vond dat kind het wel goed genoeg deed.

Rond middernacht zat ik er weer en kon kind opgenomen met infuus en alles vanwege uitdrogen. Zo snel kan het gaan.
quote:MarijeMarije schreef op 27 december 2012 @ 23:23:

Helga, zo snel kan het wel gaan met uitdrogen. Als het werkelijk maar 100 ml is geweest met hoge koorts kan het rap gaan.

Ik weet exact hoeveel het was, halve beker. Iets anders heeft hij niet aangeraakt.

Sta in de wacht.
hoe snel droogt een kind uit ?

precies bij een kind gaat dat sneller.
Ik zou bellen. Heb met mijn (toen tweejarige) dochter ook eens op de EHBO gezeten waar ze aan het infuus gelegd werd omdat ze uitgedroogd was. En ik had echt geen idee dat dat zo was, blij dat ik gegaan was dus (was in eerste instantie bang dat ik een overbezorgde moeder was).

Edit: oh ik zie dat je al aan het bellen bent
quote:Cher78 schreef op 27 december 2012 @ 23:19:

Ok, ik zal zo even gaan bellen voor advies, kijken wat zij zeggen.

Goedzo.

Dwang helpt niet. 100 ml is echt heuuuuuuuuul weinig. Praktisch niks. 100 ml vocht heeft een kind je per kilo lichaamsgewicht nodig, elke 24 uur.

Heb je sportdrank thuis, toevallig? Daar zitten wat meer stoffen in dan in water, als je er al wat in krijgt is dat mooi meegenomen. Als hij dat vanwege de smaak wil drinken tenminste.
anoniem_114059 wijzigde dit bericht op 27-12-2012 23:29
Reden: correctie
% gewijzigd
Maar je kan het checken door op de handjes een huidplooi te pakken en te kijken of deze meteen terugveert of "blijft staan".

Bij twijfel Soieso bellen
Goed je kindje in de gaten houden Helga!

Suf is echt een teken om te bellen en inderdaad dat buikvelletje.
En even ORS halen als ie zo weinig drinkt!
en starten met ORS

(kan je ook zelf maken: 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.
Goed dat je belt!
Ok: moet ORS gaan geven met een lepel desnoods, paracetamol en goed in de gaten houden.

Als dit zo blijft, vannacht nog terugbellen en langskomen.
Goed dat je belt!

HelgaV, ik vind eigenlijk dat jij een link advies geeft. Een moeder adviseren om tegen haar gevoel in te gaan zou ik nooit doen. Zij voelt zich er niet goed bij. Wat is er dan mis met bellen naar de HAP die de juiste vragen stellen om zo tot de juiste conclusie te komen? Dat kunnen wij via ons beeldschermpje toch niet doen? De HAP is hiervoor juist bereikbaar op dit moment en daar zitten opgeleide mensen die de inschatting wel kunnen maken.
100 ml bij hoge koorts is echt te weinig.

Bellen en ors geven.
Goed dat je gebeld hebt.

Geen verbetering, niet twijfelen, weer bellen.
Hopelijk knapt ie snel op Cher
ORS is wel heel vies vind ik. Ik kreeg het er bij mijn zoontje niet in.
Als je denkt aan uitdroging doe dan de test met het velletje.

Haar zoontje is vanmiddag bij de huisarts geweest en die zag geen reden tot ongerustheid. Huisartsen zijn erg voorzichtig met kinderen, is mijn ervaring. Haar zoon is geen baby meer: ik denk dat ze morgen opnieuw moet kijken.

Mijn dochter is een moeilijke drinker, altijd al geweest, ook als baby. Dus ik ben wel ervaren met de situatie en ik vind dat je goed naar je kind moet kijken. Maar ik vindthet ook overdreven.
quote:Cher78 schreef op 27 december 2012 @ 23:30:

Ok: moet ORS gaan geven met een lepel desnoods, paracetamol en goed in de gaten houden.

Als dit zo blijft, vannacht nog terugbellen en langskomen.zie je wel...
quote:HelgaV, 11 minuten geleden

Ik vind het overdreven. Je bent al bij de huisarts geweest. Je zoon droogt niet uit van 1 dag op 100ml. Als ik 40gr koorts heb, ben ik ook suf .Koorts droogt uit.
quote:-kaetje- schreef op 27 december 2012 @ 23:30:

Goed dat je belt!

HelgaV, ik vind eigenlijk dat jij een link advies geeft. Een moeder adviseren om tegen haar gevoel in te gaan zou ik nooit doen. Zij voelt zich er niet goed bij. Wat is er dan mis met bellen naar de HAP die de juiste vragen stellen om zo tot de juiste conclusie te komen?Precies. Mij is zoals ik al zei geleerd dat ouders hun kind het beste kennen. Jammer dat dat ook niet door iedere arts even serieus genomen wordt.
Heb je ORS in huis?

Anders: Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.
Sterkte!

Als hij niet wil drinken ook niet met lepel weer bellen hè. Ook al ben je pas een uur verder. Als hij nu niet wil zou hij straks ook niet willen vrees ik..

Heel veel succes!
quote:HelgaV, 44 seconden geleden

Als je denkt aan uitdroging doe dan de test met het velletje. Dan is je kind al uitgedroogd als dat kan. Dat wil je voorkomen.
Ik lees net Kaetje. Prima, ik zal me er buiten houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven