Pijn in kies, tandarts kan niks vinden
maandag 27 augustus 2012 om 16:04
Ik heb al een tijdje last van een kies. Niet zo erg dat ik niks meer kan, maar wel zo vervelend dat hij steeds zeurt. Eigenlijk continu. Vanaf dat ik opsta totdat ik naar bed ga. Tandarts kan niks vinden. Foto gemaakt, geen breuk in de vulling en ook geen probleem bij de wortel. Maar ik voel hem. Het heeft niets te maken met warm/kou. Gewoon de hele tijd door zo'n zeurend gevoel. Wie herkent dit en wat kan ik doen.
ps. Ik gebruik al Sensodyne tandpasta en mondwater, maar niks helpt.
ps. Ik gebruik al Sensodyne tandpasta en mondwater, maar niks helpt.
maandag 27 augustus 2012 om 16:07
Wat toevallig! Ik heb dat sinds een week of 2! Mijn tandarts had wel een verklaring. Hij denkt dat de pijn veroorzaakt wordt door teveel druk op mijn kiezen doordat ik tandenknars 's nachts. En dat laatste zou ik weer vanwege stress doen...
Ik weet ook niet of hij gelijk heeft, maar ik let er nu wel extra op dat ik mijn kaak ontspan en niet knars of erg aanspan. En dat lijkt al te helpen...
Ik weet ook niet of hij gelijk heeft, maar ik let er nu wel extra op dat ik mijn kaak ontspan en niet knars of erg aanspan. En dat lijkt al te helpen...
maandag 27 augustus 2012 om 16:08
maandag 27 augustus 2012 om 16:09
quote:hannaeva schreef op 27 augustus 2012 @ 16:07:
Wat toevallig! Ik heb dat sinds een week of 2! Mijn tandarts had wel een verklaring. Hij denkt dat de pijn veroorzaakt wordt door teveel druk op mijn kiezen doordat ik tandenknars 's nachts. En dat laatste zou ik weer vanwege stress doen...
Ik heb er bijna 7 weken vakantie opzitten, dus weinig stress
Maar ik knars volgens mij wel, Ik betrap me er wel eens op de kaken heel stijf op elkaar te hebben.
Ik heb er bijna 7 weken vakantie opzitten, dus weinig stress
Maar ik knars volgens mij wel, Ik betrap me er wel eens op de kaken heel stijf op elkaar te hebben.
maandag 27 augustus 2012 om 16:13
quote:krokusje schreef op 27 augustus 2012 @ 16:12:
ik heb dat een tijd gehad. Bleek een wortelkanaalbehandeling achter weg te komen. Vrijdag nog foto's gehad en daarop was niets te zien. Zaterdag knalde de pijn er echt door en was het ook te zien bij de weekenddienst.Daar ben ik dus ook bang voor. Dat dit gewoon het begin is en dat de hel straks losbarst
ik heb dat een tijd gehad. Bleek een wortelkanaalbehandeling achter weg te komen. Vrijdag nog foto's gehad en daarop was niets te zien. Zaterdag knalde de pijn er echt door en was het ook te zien bij de weekenddienst.Daar ben ik dus ook bang voor. Dat dit gewoon het begin is en dat de hel straks losbarst
maandag 27 augustus 2012 om 16:14
Het kan komen door verkoudheid. Ook kan je een andere tandarts proberen... Huis- tuin- en keukenmiddeltje tegen de pijn is kauwen op een kruidnagel.
Ik had zelf last van mijn rechterkies ivm ontsteking, daar moest ik een wortelkanaalbehendeling voor en het duurde wel een paar maanden voordat dat afgerond was, ondertussen begon mijn rechterkies ook. Daar was niets te vinden... ging idd vanzelf over (uitgestraalde / ingebeelde pijn?) Op kruidnagels kauwen hielp bij mij, enerzijds werkt het pijstillend, anderzijds heb je meteen wat afleiding.
Ik had zelf last van mijn rechterkies ivm ontsteking, daar moest ik een wortelkanaalbehendeling voor en het duurde wel een paar maanden voordat dat afgerond was, ondertussen begon mijn rechterkies ook. Daar was niets te vinden... ging idd vanzelf over (uitgestraalde / ingebeelde pijn?) Op kruidnagels kauwen hielp bij mij, enerzijds werkt het pijstillend, anderzijds heb je meteen wat afleiding.
maandag 27 augustus 2012 om 16:43
Ook ik heb een half jaar met onverklaarbare kiespijn rondgelopen. Deed echt ontzettend pijn, straalde helemaal uit naar nek en oren. Ibuprofen was mijn grootste vriend in die periode. Tandarts kon niets vinden; er was niets te zien op de fotos. Aangezien de pijn toch maar bleef aanhouden is er iteindelijk toch maar een wortelkanaalbehandeling gepland, maar opeens verdween de pijn als sneeuw voor de zon.... WKBH is toen niet doorgegaan, want ja, waarom iets openmaken als er geen pijn is ... misschien blijft de pijn wel weg. Half jaar erna keerde pijn toch terug, toen direct WKBH gedaan. Wat bleek: de pijn ontstond van een afstervende tandzenuw. Kan je blijkbaar niet op fotos zien maar wel een ontzettende pijn veroorzaken. Na WKBH nergens meer last van gehad. Ik zou willen dat de tandarts eerder doortastender was geweest en al veel eerder een wortelkanaalbehandeling had voorgesteld ...
Dus idd: wortelkanaalbehandeling is meestal oplossing. Gezien de verdovingen ook niet pijnlijk, enige vervelende is de pijnlijke kaak achteraf ten gevolge van het zo lang open houden van je mond.
PS Google maar eens op zenuw tand of op ontstoken tandzenuw.
Dus idd: wortelkanaalbehandeling is meestal oplossing. Gezien de verdovingen ook niet pijnlijk, enige vervelende is de pijnlijke kaak achteraf ten gevolge van het zo lang open houden van je mond.
PS Google maar eens op zenuw tand of op ontstoken tandzenuw.
maandag 27 augustus 2012 om 16:43
Ik heb eens een half jaar met een ontsteking rondgelopen, die niemand kon ontdekken. Uiteindelijk bij de kaakchirurg terecht gekomen die op goed geluk de boel heeft opengesneden en er achter kwam dat ik meerdere wortelkanalen heb (of zoiets), erg uitzonderlijk en niet op foto's te zien. En juist daar zat die ontsteking.
Nou wil ik je natuurlijk niet aanraden om de boel lukraak open te laten snijden , maar pijn is een teken dat er toch ergens iets aan de hand is, ook al kunnen ze het zo op het eerste gezicht niet vinden. Gewoon weer bellen, en als je zeker weet dat het niet ergens anders vandaan komt (idd oor of kaak), desnoods een verwijzing naar de kaakchirug vragen.
Nou wil ik je natuurlijk niet aanraden om de boel lukraak open te laten snijden , maar pijn is een teken dat er toch ergens iets aan de hand is, ook al kunnen ze het zo op het eerste gezicht niet vinden. Gewoon weer bellen, en als je zeker weet dat het niet ergens anders vandaan komt (idd oor of kaak), desnoods een verwijzing naar de kaakchirug vragen.
maandag 27 augustus 2012 om 16:44
Ik heb het ook gehad, maar ik had er wel last van bij koude dingen vooral. Tandarts die ik toen had wel 3x foto's gemaakt, elk half jaar, maar steeds niks te zien, dus niks aan de hand. Mijn vriend studeerde destijds nog, maar is nu zelf tandarts en ook hij elk half jaar foto's maken, maar nee, niks te zien, en het werd echt steeds erger! Hij heeft echt wel 100 dingen geprobeerd om het te verbeteren met extra fluoride en smeerseltjes en weet ik wat, maar hielp geen drol. En mijn tandarts doet natuurlijk echt wel zijn best voor mij omdat het mijn vriend is, dus het was echt niet zo dat hij me afwimpelde of iets in die richting. Op een gegeven moment had ik er zoveel last van dat ik hem bijna smeekte om hem eruit te trekken, liever dat dan die stomme pijn. Maar dat vond hij natuurlijk te drastisch dus toen kreeg ik een wortelkanaalbehandeling. Maar omdat het mijn bovenkies was, was dat wel een gruwelijk pijnlijke behandeling. Moest in 2x. Kreeg spuiten in mijn gehemelte auw! En tijdens de behandeling bij het uitboren van die wortels, nou ik heb werkelijk liggen huilen in die stoel zo'n pijn. Maar oh wat ben ik blij dat het gebeurd is! Heb nu nergens meer last van. Maar dat heeft wel zo'n 5 jaar geduurd...
maandag 27 augustus 2012 om 17:25
Als ik jullie reacties lees, geven toch veel van jullie het advies voor een wortelkanaalbehandeling.
Ik kijk het nog even aan, maar als ik pijn blijf houden, stel ik dat toch maar eens voor aan de tandarts. Ik ben op zich wel blij dat er meer mensen pijn hebben waar niks te zien was. Ik kreeg al bijna het idee dat ik alles inbeeldde.
Ik kijk het nog even aan, maar als ik pijn blijf houden, stel ik dat toch maar eens voor aan de tandarts. Ik ben op zich wel blij dat er meer mensen pijn hebben waar niks te zien was. Ik kreeg al bijna het idee dat ik alles inbeeldde.
dinsdag 28 augustus 2012 om 00:00
Ik heb dit ook een keer gehad hele rechterbovenkant deed zeer, pijnstillers hielpen niet en tandarts kon niets vinden. Geen gaatjes, foto's waren normaal, geen van de kiezen reageerde op zo'n watje met steenkoud spul (geen idee wat het was trouwens). Ik werd naar huis gestuurd met de mededeling dat het of weg zou gaan vanzelf of het zo erg zou worden dat ik zelf zou weten welke kies het was. Na enkele dagen was me dit inderdaad duidelijk. Heb hem laten trekken omdat ik een WKB niet zag zitten. Bleek een ontstoken wortel te zijn.
Het is lastig, zeker als er niks te vinden is maar ik wil je echt de tip geven om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Desnoods een verwijzing naar kaakchirurg als de tandarts het niet weet.
Het is lastig, zeker als er niks te vinden is maar ik wil je echt de tip geven om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Desnoods een verwijzing naar kaakchirurg als de tandarts het niet weet.
zaterdag 1 september 2012 om 12:27
Ik zou me laten doorverwijzen naar een kaakchirurg. Ik heb in zo'n zelfde situatie gezeten, niets te zien en niets te vinden. Er bleek later een kleine ontsteking te zitten wat na een wortelkanaalbehandeling over zou zijn. Na 2 maanden ineens helse pijn, 3 dagen lang wanhopig doorgelopen. Tandarts wilde niks doen, wilde eerst een scan laten maken voor ze aan de slag gingen. En die scan zou pas dagen later zijn. Ik heb echt gegild van de pijn met een wang zo dik als een sinaasappel inmiddels. Om een heel lang verhaal kort te maken: Ik ben naar de kaakchirurg gegaan op eigen initiatief. Hij constateerde een fors abces, heb 3 kwartier en wat spuiten nodig gehad om goed verdoofd te raken met zon fors abces.
Uiteindelijk kies getrokken en een gat in mij kaak geboord om het pus door te latn lopen (jak!) en dat was maar goed ook, volgens de Kaakchirurg. Doorlopen met een ontsteking is nooit goed.
Ik vond de behandeling trouwens een verademing. Zal nooit meer bang zijn voor de kaakchirurg, want wat een lieve mensen! Ze hebben me zo gesteund. En van de behandeling voel je niks.
Sterkte!
Uiteindelijk kies getrokken en een gat in mij kaak geboord om het pus door te latn lopen (jak!) en dat was maar goed ook, volgens de Kaakchirurg. Doorlopen met een ontsteking is nooit goed.
Ik vond de behandeling trouwens een verademing. Zal nooit meer bang zijn voor de kaakchirurg, want wat een lieve mensen! Ze hebben me zo gesteund. En van de behandeling voel je niks.
Sterkte!
zaterdag 1 september 2012 om 12:34
Ik weet niet wat het is, maar ik heb wel een soortgelijk verhaal meegemaakt, vanaf dat ik een jaar of 16 was, kreeg ik ook opzich zo'n ontzettende zeurende pijn aan mijn kies. Het begon als een dragelijke pijn aan mijn kies. Af en toe wat zeurderig. Maar verder was het goed te hebben. Ook naar tandarts geweest, naar kaakchirurg, vanallerlei artsen en specalisten die ik bezocht heb.
Maar het werd van kwaad tot erger, ze konden niet vinden en de pijn werd van kwaad tot erger. Op begeven moment kreeg ik ook wang pijn erbij, en het zeurde gewoon zo erg dat ik niet meer slapen kon, Ik was gebroken.
Ze hebben foto's gemaakt, Operaties gedaan ( om van binnen te kunnen kijken ). Vanalles hebben ze gedaan, medicijnen gegeven om ontstekingen te bestrijden ( die er niet waren volgens zien ) Maar toch kreeg ik ze.
Ik heb dat 2 jaar aan een stuk gehad, op mijn 18é, werd ik er dooood moe van! Waren gewoon nachten dat ik maar 3 uur slaap had omdat ik gewoon echt gewoon gek werd van de pijn, wakker liggen huilen en gek worden van pijn, niet wetende wat je hebt en niemand die je kan helpen.
Maar toen kwam een wonder, en hoe het kan vraag het me niet maar het was zo, mooie zomerse dag, Sochtends om 11:00 Stond ik op, ik was zo gewend met de pijn te leven dat ik het niet direct merkte dat het er niet meer was, maar na een paar uur begon het te dagen dat ik gewoon geen pijn meer had, en natuurlijk had ik er helemaal geeen vertrouwen in , ik dacht het komt wel weer terug.
Maar dagen, weken, en maanden later was het nog steeds weg.
Nu 21, en nooit meer teruggehad.
Was voor mij echt een wonder hoor, wat waren dat verschrikkelijke jaren.
maar goed, wou het even kwijt. Misschien heb je ook zoiets? Ik weet het niet.
sterkte ermee
Maar het werd van kwaad tot erger, ze konden niet vinden en de pijn werd van kwaad tot erger. Op begeven moment kreeg ik ook wang pijn erbij, en het zeurde gewoon zo erg dat ik niet meer slapen kon, Ik was gebroken.
Ze hebben foto's gemaakt, Operaties gedaan ( om van binnen te kunnen kijken ). Vanalles hebben ze gedaan, medicijnen gegeven om ontstekingen te bestrijden ( die er niet waren volgens zien ) Maar toch kreeg ik ze.
Ik heb dat 2 jaar aan een stuk gehad, op mijn 18é, werd ik er dooood moe van! Waren gewoon nachten dat ik maar 3 uur slaap had omdat ik gewoon echt gewoon gek werd van de pijn, wakker liggen huilen en gek worden van pijn, niet wetende wat je hebt en niemand die je kan helpen.
Maar toen kwam een wonder, en hoe het kan vraag het me niet maar het was zo, mooie zomerse dag, Sochtends om 11:00 Stond ik op, ik was zo gewend met de pijn te leven dat ik het niet direct merkte dat het er niet meer was, maar na een paar uur begon het te dagen dat ik gewoon geen pijn meer had, en natuurlijk had ik er helemaal geeen vertrouwen in , ik dacht het komt wel weer terug.
Maar dagen, weken, en maanden later was het nog steeds weg.
Nu 21, en nooit meer teruggehad.
Was voor mij echt een wonder hoor, wat waren dat verschrikkelijke jaren.
maar goed, wou het even kwijt. Misschien heb je ook zoiets? Ik weet het niet.
sterkte ermee
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
zaterdag 1 september 2012 om 12:34
Ik heb dit ook een keer gehad. Tandarts kon niets vinden, niets te zien op foto's. Hij heeft toen fluoride op de hals van de kies gesmeerd, en dit moest ik gewoon laten zitten. En verrek, na een week was de pijn weg. Soms kan het dus gewoon overgevoeligheid zijn. Misschien dat eerst eens bespreken voordat je aan de wkb gaat?
En kaakklemmen kan ook veel pijn veroorzaken. Ik heb het ook een tijdje gedaan. Toen ik een nieuw kussen had, was het kaakklemmen over, blijkbaar lag ik daar veel ontspannener op. Da's dus ook nog een mogelijkheid die je eerst uit zou kunnen proberen.
En kaakklemmen kan ook veel pijn veroorzaken. Ik heb het ook een tijdje gedaan. Toen ik een nieuw kussen had, was het kaakklemmen over, blijkbaar lag ik daar veel ontspannener op. Da's dus ook nog een mogelijkheid die je eerst uit zou kunnen proberen.