Gezondheid alle pijlers

Pijn in mijn nek

06-10-2014 13:32 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel says it all, ik heb pijn in mijn nek. Hij zit al een tijdje vast en ik had bedacht dat ik mijn nek wilde laten masseren.

Tot ik ging Googlen, toen zag ik door de bomen het bos niet meer. Thaise masseurs, krakers, spiritueel masseurs, fysiotherapeuten, bewegingstherapeuten, iedereen biedt wel wat aan en tegen de meest wisselende prijzen. Dus mijn vraag aan jullie: wie heeft er ervaring met nek los laten masseren en waar ben je toen geweest?

Achtergrondinformatie: stijve nek is het gevolg van een chronische ziekte, als hij los is kan ik weer een tijdje vooruit. Hij zit nu vast van schouderbladen tot halverwege mijn achterhoofd. Aan kraken doe ik niet
Oh kraken zou je goed helpen denk ik. Ik heb een vaste fysiotherapeut. Een gewone praktijk en geen raar zweverig geneuzel. Masseren kraken en geen geneuzel met oefeningen.
Kijk, dat zoek ik Derpina

Maar kraken, dat trek ik niet. Bovendien zit de oorzaak van mijn stijve nek in mijn spieren.
Gewoon een fysiotherapeut, als dat niet helpt kan je altijd nog opzoek naar een alternatief maar ik zou beginnen bij het begin: bij iemand die er verstand van heeft.
Ik heb goede ervaringen met fysio in het algemeen, het probleem is dat ik nu gewoon eenmalig (of misschien twee keer indien echt nodig) gemasseerd wil worden en de fysiotherapeut wil altijd een behandelplan opstellen.
Ik zeg altijd dat ik de oefeningen inmiddels wel ken en gewoon kom voor een massage. Ik maak ook afspraak van te voren al met die mededeling. Volgens mij hebben ze dat inmiddels wel in mijn dossier gezet .

Zij doen dat ook alleen voor het geld eerst een intake de keer er op kijken en de 3e keer eens iets doen. En dat kost je dan al wel 3 bezoekjes en 3 behandelingen uit je zorg pakket.

En ik snap dat het van uit je spieren komt maar kraken staat daar ook mee in verband en nee de eerste paar keren vond ik het kraken van de nek ook helemaal niets. Ik dacht echt dat hij mijn hoofd er aftrok. En hij maar zeggen dat ik moest ontspannen .
Ik zou dus gewoon een normale praktijk bellen meestal weet je huisarts wel een goede.
quote:Derpina schreef op 06 oktober 2014 @ 13:53:

Ik zeg altijd dat ik de oefeningen inmiddels wel ken en gewoon kom voor een massage. Ik maak ook afspraak van te voren al met die mededeling. Volgens mij hebben ze dat inmiddels wel in mijn dossier gezet .

Zij doen dat ook alleen voor het geld eerst een intake de keer er op kijken en de 3e keer eens iets doen. En dat kost je dan al wel 3 bezoekjes en 3 behandelingen uit je zorg pakket.

En ik snap dat het van uit je spieren komt maar kraken staat daar ook mee in verband en nee de eerste paar keren vond ik het kraken van de nek ook helemaal niets. Ik dacht echt dat hij mijn hoofd er aftrok. En hij maar zeggen dat ik moest ontspannen .

Ik zie het helemaal voor me.

Ik heb inderdaad ook geen zin in 3 behandelingen. Ik weet wat ik nodig heb, ik ben al langer ziek dan vandaag Bovendien heb ik geen verzekering meer, dus ik betaal alles uit eigen zak. Misschien toch maar even terug naar mijn oude fysiotherapeut. Van de huisarts hoef ik het niet te verwachten qua advies.
Haha ja lach maar dat was echt eng.

Oh dan word het een duur grapje inderdaad maar je bent toch verplicht verzekerd te zijn?
Ik heb een basisverzekering, maar de overheid heeft in zijn genadige wijsheid besloten dat mijn aandoening geen chronische ziekte meer is, want dat scheelde een hoop geld. Dus nu krijg ik geen fysiotherapie meer vergoed.

Mijn aanvullende verzekering heb ik stopgezet, omdat het pakket zo kaalgeplunderd was dat ik meer betaalde dan ik vergoed kreeg. Nu zet ik zelf wel wat apart, uit dat budget betaal ik noodzakelijke dingen.

De zorg die ik nodig heb kan ik simpelweg niet meer betalen. Dus nu los ik alleen af en toe iets op als het echt uit de klauwen loopt.
Cesartherapie, die van mij doet op verzoek ook gewoon masseren en geeft tips om beter te bewegen en dus te voorkomen.
never a failure, always a lesson
Wat is het verschil tussen en cesar- en fysiotherapeut fireandice?
Derpina, het is niet de fysio maar overheid en zorgverzekeraar die bepalen dat intake en behandeling niet op dezelfde dag mogen. Menig fysio is het niet eens, maar aangezien ze het zelf moeten betalen als ze afwijken (en eventueel zelfs gevolgen kan hebben voor toekomstige contracten) zijn er genoeg die zich daar aan houden, naast degenen die zelf de kosten dan maar slikken.

Bootje; bij ongeveer 25 of meer behandelingen per jaar kan het nog heel goed uit vanuit aanvullend pakket. Zoek het elk jaar uit voor ouders. Zo heb ik de een voor rond de ¤25 een dekking van 30 behandelingen geregeld en voor de ander rond de ¤40 voor "onbeperkt", wat in de praktijk neer komt op minimaal 1 keer per week. En ja, ook die zijn er (nog? ) zonder medische keuring of wachttijd. Doorrekenen dus meer dan waard straks weer.

Enkel los maken is symptoombestrijding en niet eerste insteek. Niet heel bizar als je bedenkt dat juist hierin er vaak preventieve opties zijn. Dat gezegd hebbende, ik ken geen enkele goede fysio die na het beoordelen van en tot conclusie komende dat in desbetreffende situatie geen onderhoud of preventie mogelijk is en/of dat al adequaat loopt, geen symptoombestrijding in die gevallen doet. Zo weet mijn eigen fysio ook dat hij puur symptoom en pijnbestrijding is, preventie en onderhoud werd in beginsel Door andere peut (samenwerking) gedaan en inmiddels door mijzelf. Of dat nu zoals vandaag spieren in nek en schouders losbikken is of herstelbegeleiding van een spierscheuring of anderszins. Echter, zogezegd dus pas als hij zijn pappenheimers kent en vanuit eigen kennis en kunde weet dat het de juiste insteek is. Menige "klant" namelijk die denkt te weten wat juist is en de plank gruwelijk mis slaat. Hun goed recht, maar mijn fysio wil niets inzetten waar hij niet achter staat. Net zoals hij geen zin heeft in de types die het wel lekker vinden een massage, maar hopen op vergoeding, het lekker dichtbij vinden etc. Verwijst hij met liefde naar een masseur, maar niet zijn doel met de praktijk.

Mijn advies; investeer in een vast persoon. Zal in geval van fysio waarschijnlijk even leren kennen kosten, maar zeer de moeite waard als je met enige regelmaat op hetzelfde uitkomt.
when you wish upon a star...
Bedankt voor je reactie pixie. Ik heb er om en nabij 100 per jaar nodig eigenlijk, de meeste dekking die ik kon vinden was 40 euro per jaar. Probleem is dat ik in principe een ontzettend fijne verzekering heb (Amersfoortse), waar ik niet meer terug kan als ik daar wegga, omdat ze geen particulieren verzekeren. De verzekeraar die veel fysio vergoedde was een budgetmaatschappij die voor mij op andere gebieden weer heel erg onvoordelig was.

O, de keuzes

Ik weet dat aanvullend niet bij dezelfde maatschappij hoeft te zijn, maar verzekeraars houden daar toch aan vast in de praktijk.

Mijn oude fysio was fijn (en goed), misschien moet ik daar eens mee overleggen.
Je moet altijd rechtop zitten en je hoofd af en toe alle kanten opdraaien. Dat zou ik tenminste doen als alles "los is gemaakt".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 06 oktober 2014 @ 15:51:

Je moet altijd rechtop zitten en je hoofd af en toe alle kanten opdraaien. Dat zou ik tenminste doen als alles "los is gemaakt".Het is iets ingewikkelder dan dat inmiddels
Bootje, je kan wel terug als particulier via lidmaatschap diverse patientengroepen, andere collectieven etc. Wat dat betreft zijn er veel collectieven bij hen mogelijk, zelfs vanuit diverse vergelijksites zoals independer etc. Vergelijken is moeite waard, want premie kan behoorlijk schelen per collectief. Ben zelf ook bij ze verzekerd en inderdaad goede partij. Mijn fysio valt nog wel onder basis, kan daarbij zelfs 2 verschillende therapievormen gedekt krijgen mits aangetoond dat het j iet in een kan, voor zover ik heb kunnen vinden de enige die dit vanuit basis biedt. Echter qua aanvullende fysio zijn ze niet de aangewezen club. Te hoge premie en te lage dekking. Er zijn er nog die onbeperkt aantal behandelingen dekken, zoals bijvoorbeeld op de Frieslandse.

Fijne fysio is goud waard, dus overleg zeker. Ook qua verzekering, ze weten bijvoorbeeld goed wie enorm moeilijk kan doen qua vergoeding etc. Is hier altijd onderdeel voordat ik ouders eventueel overzet naar een ander. Een GOEDE fysio zal ook eerlijk zijn in de eigen mogelijkheden en dus bijvoorbeeld aangeven waar zij niets mee kunnen maar therapievormen X misschien wel.
when you wish upon a star...
Een voor jou pixie, voor je kennis (auw, mijn nek )
Cesar is met beweging en houding. Ik gad bv last van mijn rug omdat ik mijn buikspieren verkeerd gebruikte. De cesartherapeute laat dan zien hoe het moet, sindsdien weinig tot geen last meer gehad, na 3 x behandeling . Pijn in nek: ik zit verkeerd op mijn bureaustoel, altijd met 1 hand onder mijn kin = nekpijn. Nu ben ik er meer bewust van dus minder last. Ik weet niet of het ook bij zo helpt ivm je ziekte trouwens.
Nek gekraakt heb ik vroeger ook gehad, was geen pretje en heel eng. Doe ik nooit meer.
Ah,dan is cesar misschien een toevoeging voor mij. Dank je voor de informatie!
Kraken kan goed helpen in de rug, maar kan gevaarlijk zijn in je nek.. Een vriend van mij had na een kraaksessie accuut een nekhernia waaraan hij geopereerd moest worden en een jaar heeft moeten revalideren... Maar ik had een fijne fysiotherapeute die het elke leer los masseerde en licht kraakte, niet de nek, maar de wervels onder de nek. En verder veel blijven bewegen om het los te houden..
Als ik vroeger veel pijn in mijn nek had deed ik s nachts een sjaaltje los om met een veiligheidsspeld.

Ik vond dat het hielp .

En lekker (zonder veel kracht te gebruiken) wat cirkels draaien met je armen en je schouders ..heerlijk.

Verder zou ik geen geld verkwisten en via de huisarts een verwijzing naar een vakman vragen.

Succes !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven