Gezondheid alle pijlers

PMS.. Helpt anticonceptie?

05-06-2016 17:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met PMS en daarvoor anticonceptie is gaan gebruiken/wisselen en of dit geholpen heeft.

Mijn verhaal: ben begin 30, geen kinderen, gebruik op dit moment geen anticonceptie (vriend kan geen kinderen verwekken).

Heb al geruime tijd erge last van pms (had de klachten in eerste instantie zelf niet aan mijn menstruatie gelinkt); rond mijn eisprong vreselijk kribbig zijn, vocht vasthouden (vooral buik en enkels/voeten). Ben dan heeeel gevoelig; trek mij alles aan. Daarna gaat het een week 'goed'; klachten zijn er nog wel, maar dan in mindere mate.

De week dat ik ongesteld moet worden ben ik op mijn ergst. Ik ben een week lang jankerig, ben heel snel boos en heel erg onredelijk (een voorbeeld; laatst ruzie gezocht met mijn vriend omdat hij gestofzuigd had en het naar mijn mening 'verkeerd' was gedaan. Kortom; slaat helemaal nergens op). Ik merk dat ik dat ik mij dingen heel erg aantrek dan, van dingen die ik op tv zie (janken om de stompzinnigste programma's) tot opmerkingen van mensen (die helemaal niet over mij gaan, maar ik betrek ze toch op mezelf). Resultaat is dat ik ruzie zoek, me onzeker gedraag en voel ('heb je t over mij?') en neerslachtig ben. Ik wil dan niets ondernemen, denk negatief en heb helemaal nergens zin in (en vervolgens word ik van niks doen ook weer sjaggo haha). Kortom, ik heb elke maand een vreselijke pestweek en dit heeft invloed op mijn sociale leven en werkleven.

Zogauw ik ongesteld word is het klaar; ben vrolijk, begin af te vallen (want het vocht gaat uit mijn lichaam), ben zelfverzekerder en heb meer energie; ik wil dingen ondernemen. Dit gaat zo tot ik weer rond de eisprong zit, dan is het weer ellende, iets minder ellende en dan een week terror.

Ben op dit moment aan het nadenken over anticonceptie om mijn hormonen wat meer in balans te brengen. Heb het er eerder kort met de huisarts over gehad (ik ging daarheen omdat ik steeds dikke enkels en voeten kreeg en me daar ongerust om maakte, zo kwam ik op hormoonproblemen, ook omdat ik soms onregelmatig menstrueer, een keer in de zoveel maanden ben ik een paar weken overtijd). ben daarna een dagboek gaan bijhouden om te checken of het vocht vasthouden met mijn menstruatie te maken heeft, ja dus. Toen viel het kwartje ook mbt de psychologische klachten, vandaar. De huisarts deed er een beetje nonchalant over; onregelmatige menstruatie was niet zorgwekkend want mijn menstruatie verschuift alleen af en toe, het is niet dat ie geheel uitblijft en pms 'hoort erbij'. (het is een kerel natuurlijk ). Wil dus goed voorbereid teruggaan.

Heeft iemand ervaring met anticonceptie icm het oplossen van pms-symptonen?
Geen ervaring, maar dit leren wij bij geneeskunde

- orale AC matig effect

- SSRI werken heel goed

SSRI zijn wel antidepressiva, kan je dus wel wat afschrikken ... Het voordeel is dat deze enkel tijdens de 2de helft van je cyclus genomen moeten worden en dat je direct het effect merkt (i.t.t. bij depressie).
Ik heb een wisselende ervaring. Toen ik 16 was en met ac begon hielp het als ik geen stopweek nam. Na 1,5 jaar had ik een hogere dosering hormonen nodig en waren alle doseringen op de markt te laag voor mij en had ik continu last van pms klachten, ik ben daarom met ac gestopt.
Bij mij helpt het. Ik kon echt serieus om alles huilen in die week. Was helemaal uit balans hormonaal.

Ben er nog steeds erg blij mee. Misschien dat ik over het algemeen wat vlakker ben maar alles is meer in balans en dat is echt een verademing.

Je moet gewoon vragen om de pil omdat je niet zwanger wilt worden bij jou huisarts. Rare man. Pms bestaat natuurlijk echt. Ik bedoel dus dat je niet in discussie moet gaan met de beste man.

Verder gebruik ik van davitamon vitamine pillen, femmfit heet het geloof ik.
Bij mij heeft de pil heel erg geholpen. Ik wilde geen hormonen meer, nam een koperspiraal, man man man wat een ellende. Zelfde als jij. Na een jaar spiraal er weer uit en aan de pil, voel me zoveel beter!
Hier helpt het als een trein.

Kreeg eerst gewoon een pil maar daar werd het erger van. Daarna om de nuvaring gevraagd en heb 0 bijwerkingen en geen pms meer.

Bij mij was de pms dusdanig dat ik 2 weken per maand wilde stoppen met alles.
Ik slik de pil al jaren door.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben bij de homeopaat geweest. Echt geweldig! Zou ik je zeker eens aanraden!
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
Zo herkenbaar. Iemand ervaring met voedingssupplenten zoals vitamine b6 of magnesium? Lees daar weleens over maar ik kan nergens echt een goede onderbouwing vinden of dosering.
Daarom neem ik dus die femmfit van davitamon. Die is speciaal tegen menstruatie ongemakken en zit dus denk ik de juiste dosis in van alles. Ik voel me er prettig bij. Ik geloof daar in, dat juiste vitamines kunnen ondersteunen.

Ook al zeggen huisartsen dat dat onzin is
Unlundun, herkenbaar ik heb precies hetzelfde, vreselijk. Ben ook al een hele poos aan het ploeteren om eraf te komen. Heb nu alle huis tuin en keuken middeltjes gebruikt maar niks lijkt te helpen. Ik krijg dus volgende week de mirena spiraal, heb hem al 2 x eerder gehad met veel bijwerkingen maar alles is beter dan PMS. De pil kan ik niet tegen helaas. Ik hoop zo dat dit helpt! Succes gussyguilty
Fluoxetine
niks moet en alles mag
Ik heb dezelfde PMS verhalen als jij

Hormonale conceptie maakt me nog veel erger, dus ik heb liever de PMS klachten

Ik sik allerlei voedingssupplementen maar wil hier niet beweren dat het daar beter door is geworden, kan namelijk ook de lente/zomer zijn..of dat ik de laatste tijd beter slaap, of dat ik weer een jaartje ouder ben geworden, of beter ben gaan eten..etc etc etc Maar het is de laatste tijd wel iets beter.
quote:elninjaa schreef op 05 juni 2016 @ 19:26:

Zo herkenbaar. Iemand ervaring met voedingssupplenten zoals vitamine b6 of magnesium? Lees daar weleens over maar ik kan nergens echt een goede onderbouwing vinden of dosering.Pas goed op met supplementen die B6 bevatten. Het is heel makkelijk om daarvan teveel binnen te krijgen. Zelfs middelen waar de ADH of minder in zit kan je een te hoge waarde van krijgen en daar kan je goed ziek van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven