Prikkelbare darmsyndroom
donderdag 15 oktober 2015 om 13:16
Heeft een van jullie ervaringen met prikkelbare darmsyndroom (PDS)? Ik heb het al een langere tijd en ik heb hevige pijn de hele dag door, maar weet niet wat ik moet doen. Ben al meerdere keren naar de dokter geweest maar die zegt dat er geen specifiek medicijn is voor het syndroom zelf, je kan alleen de symptomen behandelen en hopen dat het langzaam weggaat. Hebben jullie misschien tips of iets anders dat jullie heeft geholpen? Want ik heb zo een erge pijn dat ik niet meer kan lopen nu!!
donderdag 15 oktober 2015 om 16:58
quote:MadameQetesh schreef op 15 oktober 2015 @ 16:42:
[...]
Dat van de vezels herken ik wel.
Heerlijk Frans stokbrood, maar een echte verstopper voor mij.
Vet kan ik ook slecht tegen maar ik heb ook geen galblaas meer dus dat werkt ook niet meer. Sinds die eruit is is het erger geworden.
Kerst is vreselijk, meestal neem ik zelf ook wat dingen mee als we ergens gaan eten.
( bij mensen, niet in een restaurant).Geen galblaas meer hebben hoor je wel vaker bij mensen met PDS. Maar dan mankeert er dus echt wel iets. Ik ben verder nog helemaal in tact, vezels eten laat al mijn klachten verdwijnen. Dus ik heb ook geen zin in onderzoeken. In de meeste weken is het ook geen probleem, zes dagen goed en vers en vezelrijk eten dan kan er best een dagje gezondigd worden. Drie dagen minder vezelrijk en minder actief zijn zorgt voor verstopping, te vet eten voor diarree. Ik heb sinds tien jaar een heel goede balans.
[...]
Dat van de vezels herken ik wel.
Heerlijk Frans stokbrood, maar een echte verstopper voor mij.
Vet kan ik ook slecht tegen maar ik heb ook geen galblaas meer dus dat werkt ook niet meer. Sinds die eruit is is het erger geworden.
Kerst is vreselijk, meestal neem ik zelf ook wat dingen mee als we ergens gaan eten.
( bij mensen, niet in een restaurant).Geen galblaas meer hebben hoor je wel vaker bij mensen met PDS. Maar dan mankeert er dus echt wel iets. Ik ben verder nog helemaal in tact, vezels eten laat al mijn klachten verdwijnen. Dus ik heb ook geen zin in onderzoeken. In de meeste weken is het ook geen probleem, zes dagen goed en vers en vezelrijk eten dan kan er best een dagje gezondigd worden. Drie dagen minder vezelrijk en minder actief zijn zorgt voor verstopping, te vet eten voor diarree. Ik heb sinds tien jaar een heel goede balans.
donderdag 15 oktober 2015 om 17:04
Ik herken je klachten, volg nu het FODMAP-dieet en dat werkt goed. Mocht je via de reguliere geneeskunde op een dood spoor belanden, dan zou je ook iets van bioresonantie kunnen proberen, als je daarvoor open staat. Ken veel mensen die daarbij baat hebben. Dat is kortgezegd een analyse van voedingsmiddelen die je niet goed verdraagt. Het kan helpen om een dieet op te stellen dat beter bij je past.
donderdag 15 oktober 2015 om 17:09
quote:fietsie schreef op 15 oktober 2015 @ 16:58:
[...]
Geen galblaas meer hebben hoor je wel vaker bij mensen met PDS. Maar dan mankeert er dus echt wel iets. Ik ben verder nog helemaal in tact, vezels eten laat al mijn klachten verdwijnen. Dus ik heb ook geen zin in onderzoeken. In de meeste weken is het ook geen probleem, zes dagen goed en vers en vezelrijk eten dan kan er best een dagje gezondigd worden. Drie dagen minder vezelrijk en minder actief zijn zorgt voor verstopping, te vet eten voor diarree. Ik heb sinds tien jaar een heel goede balans.
Dat is wel fijn dat de vezels zo goed helpen.
Dan zou ik ook geen zin hebben aan onderzoeken aan je lijf.
Hier echt elke dag last helaas en soms 2 weken geen aanval maar soms ook 3/4x per week een zware aanval.
Na mijn zwangerschap wil ik verder laten kijken. De aanvallen zijn van een jaar of 3 nu en worden steeds erger. Daarvoor had ik nooit echt zulke pijnaanvallen. Wel heel erg buikpijn.
Ik heb er spijt van dat ik de galblaas 1,5 jaar geleden heb laten verwijderen. Het was nog niet nodig maar er werd gezegd door de artsen dat de aanvallen dan over zouden zijn.
Helaas is het wel 10x zo erg geworden.
Maar ja je plakt het ding er zo moeilijk weer aan.
[...]
Geen galblaas meer hebben hoor je wel vaker bij mensen met PDS. Maar dan mankeert er dus echt wel iets. Ik ben verder nog helemaal in tact, vezels eten laat al mijn klachten verdwijnen. Dus ik heb ook geen zin in onderzoeken. In de meeste weken is het ook geen probleem, zes dagen goed en vers en vezelrijk eten dan kan er best een dagje gezondigd worden. Drie dagen minder vezelrijk en minder actief zijn zorgt voor verstopping, te vet eten voor diarree. Ik heb sinds tien jaar een heel goede balans.
Dat is wel fijn dat de vezels zo goed helpen.
Dan zou ik ook geen zin hebben aan onderzoeken aan je lijf.
Hier echt elke dag last helaas en soms 2 weken geen aanval maar soms ook 3/4x per week een zware aanval.
Na mijn zwangerschap wil ik verder laten kijken. De aanvallen zijn van een jaar of 3 nu en worden steeds erger. Daarvoor had ik nooit echt zulke pijnaanvallen. Wel heel erg buikpijn.
Ik heb er spijt van dat ik de galblaas 1,5 jaar geleden heb laten verwijderen. Het was nog niet nodig maar er werd gezegd door de artsen dat de aanvallen dan over zouden zijn.
Helaas is het wel 10x zo erg geworden.
Maar ja je plakt het ding er zo moeilijk weer aan.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
donderdag 15 oktober 2015 om 17:32
Ik heb er jarenlang last van gehad - het was echt erg en ik heb verschillende medicijnen, waaronder duspatal gehad - sinds enkele jaren ben ik er helemaal vanaf. Het enige wat bij mij écht heeft geholpen, is alkalisch eten. Dat betekent het zuur-base evenwicht goed krijgen. Daar is vrij veel informatie over te vinden op internet; je kunt ook het boek 'In balance for life' lezen. Volg de kuur en kijk welk effect het op jouw lichaam heeft. Stress - is al meerdere keren genoemd - is inderdaad erg slecht (verzuurt ook).