Gezondheid alle pijlers

Psoriasis en Neotigason

07-11-2012 21:46 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend heeft ernstige psoriasis en gaat in December beginnen met een kuur Neotigason van 2maanden.

Nu las ik dat je als vrouw zijnde na gebruik van Neotigason 2jaar lang niet zwanger mag worden maar als manzijnde kan ik eigenlijk geen duidelijk antwoord hierop vinden.

De ene site zegt dat het je sperma aantast en dat je ook pas na 2jaar kinderen mag krijgen en de andere site zegt dat het niet doet met het sperma en je gewoon kinderen mag krijgen. Dus veel onduidelijkheid:( En de dokter is er ook niet echt duidelijk over :S

Dus ik vroeg me af of er hierzo mensen zijn die hier wat meer over weten. En ook of de neotigason wel effectief genoeg werkt tegen de psoriasis.
Is neotigason ongeveer het zelfde als Neoral?
Het lijkt erop. Ik zie dezelfde bijwerkingen en ik neem aan dat je met Neoral ook elke 2weken bloed moet prikken?
Mijn dermatoloog wil me al jaren aan de Neoral hebben, maar omdat er bij ons een kinderwens is, heb ik hier van af gezien. Zij zegt dat je in principe niet aan de Neoral moet gaan als je een kinderwens hebt, maar dat er genoeg vrouwen zijn die zwanger worden terwijl ze Neoral slikken ( en er dus mee stoppen als ze er achter komen dat ze zwanger zijn).

Ik heb het idee dat je dat ook door kunt trekken naar de kant van de man, wat betreft het zaad. Het zou denk ik beter zijn van niet, maar wat nodig is, dat moet.

Ik denk niet dat je hier onder dermatologen een eenzijdig antwoord op zult krijgen en dan wordt het dus jullie eigen afweging. Maar misschien heb ik het mis hoor, kun je niet bij een andere dermatoloog ten rade gaan? ( je man dan)
En ja, het is heftig spul, waar bij goed in de gaten gehouden moet worden hoe je nieren hier op reageren. ( dmv bloedonderzoek).
Ik zal het aan hem vragen ;) Ik woon zelf namelijk niet in Nederland en ik weet niet hoe dat hierzo gaat ;)

Zijn 1ste dermatoloog nam hem niet serieus en daardoor is de psoriasis verergerd. En deze dermatoloog heeft hem 2 opties gegeven: Neotigason of Mtx maar omdat je met de Mtx ook andere pillen moet nemen dachten we dat de Neotigason wel beter zou zijn.

Maar als het zijn zaad zou beschadigen dan denk ik dat we toch voor een andere oplossing moeten gaan kijken.

Maar 2uur zalven is ook niet te doen :( en helaas lichttherapie werkt ook niet zo goed zodra je stop met de behandeling dan is het binnen een week terug :S
Als ik je 1 tip mag geven ? ik ken iemand met HEEL erge Psoriasis !! Die heeft er alles aan gedaan ( alle creme's, die visjes, de zee enz.) maar diegene helpt zich super goed met de uierzalf van het kruitvat! wel die echte niet van een ander merk!!! (was een tip van iemand) gewoon 2x per dag insmeren en na enkele dagen zie je ECHT verschil!!!! succes!!
:( Ze hebben geen uierzalf in Noorwegen. Mijn vriend heeft namelijk ook last van schuurplekken door zijn boxershort en ik dacht dan ga ik mooi uierzalf halen bij de apotheek maar dat kennen ze dus niet. Net zo min als mentholpoeder. Maar ik krijg binnenkort een pakket met nederlandse producten vanuit Nederland en ik zal vragen of ze er een pot uierzalf bij kunnen doen :D

En thanx voor de tip
Dit staat in het Kompas, is wel medische taal, maar ik kan niets vinden over vruchtbaarheid bij mannen. Alleen vrouwen worden genoemd.

Zwangerschap/Lactatie

Teratogenese: Gebruik van acitretine bij de mens brengt een groot risico van ernstige aangeboren afwijkingen (bv. exencefalie) van het kind met zich mee. Advies: Gebruik is gecontra-indiceerd.Overig: Indien therapie met acitretine toch is aangewezen bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd dient binnen 2 weken voorafgaande aan het gebruik en daarna maandelijks zwangerschap te worden uitgesloten. Vrouwen in de vruchtbare leeftijd dienen anticonceptieve maatregelen te nemen ten minste een maand vóór, tijdens en tot ten minste 2 jaar na staken van de therapie. De behandeling op de tweede of derde dag van de volgende menstruele cyclus beginnen. Voor het begin van de behandeling met acitretine dient de arts vrouwen in de vruchtbare leeftijd op de hoogte te brengen van de mogelijke schadelijke gevolgen van acitretine op de vrucht. Vrouwen in de vruchtbare leeftijd mogen geen ethanol (alcohol) gebruiken tijdens en tot 2 maanden na het staken van de therapie met acitretine, omdat daardoor de omzetting van acitretine in het (eveneens teratogene) etretinaat kan worden verhoogd.

http://www.fk.cvz.nl/

Wel vreemd dat zijn arts er niet duidelijk over kan zijn. Ik weet het dus niet 100% zeker, maar gezien de tekst hierboven zou ik denken dat het op mannen geen/minder invloed heeft. Misschien ook omdat sperma zich constant vernieuwd en eicellen niet?
Misschien vind je hier een antwoord?
Thanx Yvonne77 en ja idd dat de arts er zo vaag over doet.

Maar ik ga mee naar de volgende afspraak want ik wil er gewoon duidelijkheid over ;)

En die andere bijwerkingen zijn ook heftig. Vind echt maar 10x niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven