Gezondheid alle pijlers

psycholoog. hoe?

22-05-2011 12:50 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een probleem en weet niet goed hoe ik het aan moet pakken.

Ik heb chronische rugpijn sinds ongeveer 2.5 jaar. Na allerlei onderzoeken en ernstige diagnoses die een half jaar later toch niet bleken te kloppen (alles bij elkaar een ***ervaring) ben ik bij revalidatie uitgekomen. Alle artsen adviseerden dat en ook de revalidatie-arts vond het een goed idee.

Ze denken dat mijn pijn echt in mijn hoofd zit door eventueel vroegere ernstige ervaringen/trauma's. Ik denk dat dat best zou kunnen dus was blij dat er bij revalidatie begeleiding in beweging zat en ook een psycholoog waar je op gesprek ging.

Nu heb ik een nieuwe baan gevonden waar ik wel goed kan functioneren. En vanwege deze baan heeft de revalidatie-arts besloten dat ik geen revalidatie meer mag doen maar alleen bewegingstherapie. Dit terwijl ik in het dagelijks leven wel altijd pijn blijf houden.

Nu wil ik eigenlijk toch graag naar een psycholoog, omdat ze dachten dat dit voor mij veel zou uitmaken en ik alles wil proberen.

Ik weet dat ik verzekerd ben voor 1e lijns psychologie, want ben vroeger al eens naar een psycholoog geweest.

Maar hoe werkt het nu precies? Heb je een doktersverwijzing nodig voor een psycholoog of mag je ook zelf een afspraak maken?

Zijn er mensen die ook chronische pijn hebben en hebben die misschien tips wat ik ermee kan doen?

dankjewel
Je kan zelf ook gewoon een afspraak maken bij een psycholoog, is wel goed om van te voren even te bekijken of behandeling bij de betreffende psycholoog vergoed wordt door je verzekeraar.

Sterkte!
Te aanvulling; Er zijn overigens wel verzekeraars die alleen vergoeden na een doorverwijzing van je huisarts. Maar dit zou je dus kunnen achterhalen door je polisvoorwaarden te checken.

Ook is het raadzaam om te kijken of de betreffende psycholoog/psychotherapeut is aangesloten bij een branchevereniging. Zo weet je zeker dat diegene de benodigde diploma's heeft, en zijn kennis up to date is.
Heb je al aan psychosomatische fysiotherapie gedacht? Dan heb je twee vliegen in 1 klap
Misschien heb je hier iets aan?
psychosomatische fysiotherapie hebben we het wel over gehad. ik heb ook een doorverwijzing naar zoiets, maar mij is uitgelegd dat daar wordt gekeken hoe je het beste je grenzen kunt bepalen en daarnaar leren leven en bewegen enzo.

Maar als ze denken dat mijn pijn door mijn verleden komt, lijkt het me ook verstandig om daar mee aan de slag te gaan en niet alleen met het lichamelijke want dan haal je de oorzaak nog niet weg snap je?

@ jorina bedankt voor de tips over de psycholoog. Zou ik zelf niet zo aan denken
Als het bij je past kan Mindfulness je ook heel erg helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven