Gezondheid alle pijlers

Psychose

20-08-2017 16:52 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Afgelopen dec heb ik een psychose gehad, ze noemden het een 1 malige psychose, op dit moment slik ik 3 druppels Hallo 2mg en ben de hele dag er moe.
Ben niet aan het werk en kom mijn bed heel moeilijk uit ( moeite om de dag te beginnen) loop op dit moment bij de huisarts en psycholoog maar er lijkt geen Schot in de zaak te komen of is dit normaal in dit nog vrij recente stadium.
Ik had vorige zomer nog zo'n geweldige tijd en nu lijkt mijn totale gezin compleet ontwricht!!
Zie het mooie op dit moment niet zo in, is dit normaal?
Kom ik hier ooit nog van af denk ik bij me zelf.
Denk ook geregeld aan mijn trigger, kan ook niet anders het zijn mijn buren.
De psycholoog zegt niet verhuizen maar sterker worden.
Is dat gevaarlijk als je over hen denkt?
Kan geen tv kijken of radio luisteren want mijn emoties zijn erg afgevlakt.
De psychose heeft ongeveer 5 weken geduurd en was zeer beangstigend.
Aangezien ik geen lotgenoten ken alleen mensen in mijn omgeving die psychoses hebben gehad Door drugs waar bij mij geen sprake van is zou ik graag ervaringen van andere mensen willen horen.
Vooral mensen die een positief resultaat hebben gehaald hoor ik graag!!
Mvg flintje
Allereerst: :hug:

Wat ik lees heb je een vrij lange psychose gehad. Vergelijk het maar met 5 weken heel zware longontsteking: zou je dan ook vinden dat je al weer aan het werk moest zijn?

Is er trouwens ook een psychiater in beeld? Misschien kan die nog iets doen.

Ik denk wel dat je psycholoog gelijk heeft; niet verhuizen. Verhuizen is namelijk heel ingrijpend, en bij ingrijpende dingen kun je weer psychotisch worden. Daarbij: je neemt jezelf altijd mee. En wie zegt dat jr nieuwe buren geen psychose triggeren?
Klopt zou ik in gezonde toestand ook echt niet overwegen.
Mijn vader heeft ook een psychose gehad en heeft er zelf 3,5 jaar voor nodig gehad heeft nu geen medicatie meer en rijd weer auto.
Hij beweerd dat het met mij weer goed komt en dat hij vooruitgang ziet.
Dank je wel voor je interesse
Wat fijn voor je, dat je vader precies hetzelfde heeft meegemaakt en jou gerust kan stellen!
Waarschijnlijk heeft hij gelijk en word jij stapje voor stapje weer helemaal de oude.
Het zal veel tijd nodig hebben, maar uiteindelijk kom je er wel.
Heel veel sterkte!
Wat is Hallo? Bedoel je Haldol? en slik je 6mg per dag? Misschien komt een deel vermoeidheid daar vandaan.
3 druppels Haldol idd, ja ze zijn af aan het bouwen maar ik blijf hangen bij de 3 druppels omdat ik bij 2 druppels meer ga denken over onze buren hoop niet dat het zo blijft.
Dank je voor je reactie
Krijg je ook therapie om met die gedachten om te gaan?
Nee ze gaan me as dinsdag met de trigger leren omgaan indien mogenlijk
Je kan je lichaam ondersteunen met goede voeding en wat extra stoffen als magnesium, zink en vitamine B, met name B3. Lost het probleem niet zomaar op en niet in plaats van medicijnen maar het kan je zenuwstelsel versterken, waardoor je iets meer kan hebben. En proberen rustig te ademen, naar je buik toe. Als je gestresst bent ga je hoger ademen en als je verkeerd ademt schiet de stress weer in je lijf. En zorgen dat jij lekkerder in je vel komt te zitten. Misschien wandelen, de natuur in enz.
Al dan niet verhuizen zul je zelf moeten overwegen. Ligt ook aan de ernst van de situatie. Soms kan het rust geven, soms kan het weer andere problemen geven.
Dank je wel zal ik zeker overwegen de vitamines.
Heb morgen een afspraak bij mijn huisarts hij is in overleg geweest met mijn psychiater vanuit de crisisdienst.
Dit om misschien over te stappen op een ander medicijn od.
Fietsen en wandelen doe ik bijna dagelijks.
Boodschappen en onder de mensen zijn is een must!!
Bijna niemand van de mensen die ik ken vanuit voor mijn psychose weet dit en merkt ook niets aan mij.
Alleen ik weet het en ik weet dat ik anders ben.
Het afgevlakte gevoel vind ik het meest vreselijke wat er is, omdat ik altijd met heel mijn hart van mijn kinderen en man heb gehouden, maar nu weet mijn hoofd het alleen en voelt mijn hart het niet.
Weet iemand of dat weer goed kan komen of is dit iets blijvends.
Ook ben ik altijd een heel verzorgend type geweest maar ben totaal mijzelf kwijt, komt dit nog goed denk ik bij mezelf.
Heb vorige week een hele goede vriendin moeten begraven en was erg Door de war het ergste was "bijna geen emotie om gek van te worden.
Voor mijn begrip is dit heel onnatuurlijk pffff
6 mg haldol is best veel en maakt je ontzettend moe.
Alle AP trouwens.

Als je het nu goed doet op dit middel zou ik overstappen naar wat nieuws, en de kans dat het weer fout gaat, heel goed overdenken.
Sowieso een consult met een psychiater vragen en het niet aan de huisarts overlaten.
Dank je wel zal ik zeker overwegen de vitamines.
Heb morgen een afspraak bij mijn huisarts hij is in overleg geweest met mijn psychiater vanuit de crisisdienst.
Dit om misschien over te stappen op een ander medicijn od.
Fietsen en wandelen doe ik bijna dagelijks.
Boodschappen en onder de mensen zijn is een must!!
Bijna niemand van de mensen die ik ken vanuit voor mijn psychose weet dit en merkt ook niets aan mij.
Alleen ik weet het en ik weet dat ik anders ben.
Het afgevlakte gevoel vind ik het meest vreselijke wat er is, omdat ik altijd met heel mijn hart van mijn kinderen en man heb gehouden, maar nu weet mijn hoofd het alleen en voelt mijn hart het niet.
Weet iemand of dat weer goed kan komen of is dit iets blijvends.
Ook ben ik altijd een heel verzorgend type geweest maar ben totaal mijzelf kwijt, komt dit nog goed denk ik bij mezelf.
Heb vorige week een hele goede vriendin moeten begraven en was erg Door de war het ergste was "bijna geen emotie om gek van te worden.
Voor mijn begrip is dit heel onnatuurlijk pffff
Oke is het zo risicovol om over te stappen dan?
Het is meer te doen om de afgevlakte gevoelens dan iets anders.
Kan er nog verandering komen evt?
Flintje14 schreef:
04-09-2017 23:03
Oke is het zo risicovol om over te stappen dan?
Het is meer te doen om de afgevlakte gevoelens dan iets anders.
Kan er nog verandering komen evt?
Ja, zodra je dosering wat naar beneden gaat.

Veel AP hebben als bijwerking enorm aankomen.
Voor mij doen ze het dan ook nog eens niet.
Haldol is echt een uitkomst en als het niet nodig is, zou ik zeker niet overstappen.
Vanaf 4mg voel je je wrs al veel beter.
Dank je wel voor je reactie.
Ik durfde niet Door te zetten met 4 mg omdat ik iets meer aan mij trigger begon te denken.
Moet ik het dan toch eerst aanzien ipv meteen de dosis verhogen?
Flintje14 schreef:
04-09-2017 23:37
Dank je wel voor je reactie.
Ik durfde niet Door te zetten met 4 mg omdat ik iets meer aan mij trigger begon te denken.
Moet ik het dan toch eerst aanzien ipv meteen de dosis verhogen?
Ik ben geen arts.
Ik weet wel dat geduld een schone zaak is als het om afbouwen gaat.
Het is vaak lang zoeken en veel proberen.

Succes!!
Wat ik heel raar vind: waarom ben je niet onder behandeling bij een psychiater?
MoirenPhae schreef:
04-09-2017 23:05
Ja, zodra je dosering wat naar beneden gaat.

Veel AP hebben als bijwerking enorm aankomen.
Voor mij doen ze het dan ook nog eens niet.
Haldol is echt een uitkomst en als het niet nodig is, zou ik zeker niet overstappen.
Vanaf 4mg voel je je wrs al veel beter.
Moet ik dan toch doorzetten ondanks ik aan mijn trigger denk hoeft het niet meteen een terugval te betekenen?
Heb jezelf contenu psychoses dan?
MoirenPhae schreef:
04-09-2017 23:50
Wat ik heel raar vind: waarom ben je niet onder behandeling bij een psychiater?
Ik loop bij een psycholoog en huisarts, en hun gaan in overleg met de psychiater waar ik in dec mee te maken heb gehad in de crisisdienst waar ik niet opgenomen ben geweest.
Maar was op het randje
MoirenPhae schreef:
04-09-2017 23:50
Ik ben geen arts.
Ik weet wel dat geduld een schone zaak is als het om afbouwen gaat.
Het is vaak lang zoeken en veel proberen.

Succes!!
Dank je!!
Flintje14 schreef:
04-09-2017 23:58
Ik loop bij een psycholoog en huisarts, en hun gaan in overleg met de psychiater waar ik in dec mee te maken heb gehad in de crisisdienst waar ik niet opgenomen ben geweest.
Maar was op het randje
Ik zou zelf gesprekken willen met de psychiater.
Ik vind het erg prettig om zelf mijn klachten te bespreken en samen met hem besluiten te nemen over hoe ni verder.
Nu geeft jouw huisarts het door aan een psychiater, die weer aan de huisarts en dan komt het bij jou.
Hierdoor ben jij niet in de gelegenheid om vragen te stellen, beslissingen te nemen en af te stemmen.
Ik zou van mijn huisarts een doorverwijzing willen.
Vervelend dat je niet lekker in je vel zit en ik kan het begrijpen dat een psychose beangstigend kan zijn.

Als eerst is het belangrijk om professioneel hulp te zoeken bij een psycholoog en psychiater. Psychoses zijn enigzins behandelbaar met antipsychotica. Het nadeel hiervan is dat het vervelend bijwerkingen kan geven op het lichaam en psychisch welzijn. Daarnaast reageert iedereen anders op een medicijn en is het soms nodig om verschillende soorten, samenstellingen en doseringen uit te proberen tot een geschikte medische behandeling kan worden gevonden.

Aangezien ik veel achtergrond informatie mis, heb ik geen duidelijk beeld over je klachten. Voor zover ik heb begrepen ervaar je voor het eerst een psychose en heeft je vader ook een psychose gehad. Het is mogelijk dat dit genetisch is bepaald, waardoor jij een kwetsbaarheid hebt ontwikkeld voor het voordoen van psychoses. Een stressvolle situatie (een trigger zoals je dit mooi noemt), kan ervoor zorgen dat deze kwetsbaarheid zich uit in een psychose.

Het is natuurlijk lastig om in te schatten hoe jouw herstel zal verlopen, omdat dit afhankelijk is van verschillende aspecten. De kans bestaat dat de psychose zich opnieuw kan uiten wanneer je getriggerd wordt door een stressvolle gebeurtenis.

Het is daarom wellicht goed om afstand te doen van bezigheden en situaties die emotionele stress uitlokken. Een verhuizing zal dan zeker ook een hoop stress met zich meebrengen. Probeer juist een vaste routine voor jezelf te bepalen en probeer je niet druk te maken over je gezondheid. Hoe lastig dat ook lijkt. Het opwekken van angst en zorgen over je gezondheid, zal je namelijk niet helpen en juist averechts kunnen werken. Daarnaast is het wellicht ook goed om prikkels te vermijden en nauw contact te houden met je naasten. Bespreek je zorgen en gevoelens met een vertrouwenspersoon en sluit jezelf niet af van je omgeving.

Veel sterkte.
Dank je wel
Vandaag bij de huisarts geweest samen met mijn man.
Hij werd emotioneel, want ook hij is gefrustreerd en boos vooral op de rotziekte van mij.
Hij kan er helemaal niet mee omgaan net zo slecht als ik.
Arts heeft contact gehad met mijn psychiater en kwamen tot de conclusie mij houden aan de haldol en dan schrijven ze me een anti depressiviteit voor in de hoop dat er prikkels ontstaan.
Leek mij bijna onmogelijk omdat zulke medicijnen normaal ook aangeschreven staan als afvlakkers.
Hij beweerde toch van niet.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Gr. Flint
Met AD? Ik word er niet vlak van.
Van 1 AD zelfs emotioneler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven