Gezondheid alle pijlers

Questran en Crohn

16-09-2015 09:10 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen

Sinds 7 jaar heb ik de ziekte van Crohn, na veel verschillende medicijnen te hebben geprobeerd ben ik in 2011 geopereerd en is er 50cm dikke darm verwijderd inclusief de overgang van de dikke- naar de dunne darm.

Remicade heb ik nog geprobeerd maar daar bleek ik allergisch voor te zijn. Laatst een afspraak bij mijn arts gehad na het bloed prikken en ik neem te weinig voedingsstoffen op. Ik heb erg vaak diarree wat vooral erg pijn doet "beneden". De arts heeft mij Questran A voorgeschreven.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik kan via Google vrij weinig informatie vinden en de ervaringen die ik lees lopen erg uit een. Ik vraag mij o.a. af of dit effect heeft op je gewicht en hoe jullie de bijwerkingen (misselijkheid, verstopping ed) hebben ervaren.

Thanks voor de reacties .

Groeten Kim
Alle reacties Link kopieren
Questran is officieel geregistreerd voor deze toepassing. (De A betekent dat je de versie met aspartaam hebt, maakt voor de werking geen verschil, Questran of Questran A).

Het werkt vooral als je diarree wordt veroorzaakt doordat er iets niet goed is met hoe de galzouten in je darmen verwerkt worden. Het zou binnen een paar dagen moeten helpen.

Bijwerkingen zijn vaak obstipatie (dan gebruik je dus teveel Questran), en verder bij minder dan 1% van de gebruikers zaken als misselijkheid, buikpijn, opgeblazen gevoel, etc. (maar die klachten heb je wellicht toch al vanwege je Crohn). Zowel gewichtsverlies als gewichtstoename wordt gemeld als bijwerking, maar beiden komen zeer weinig voor.

Het heeft een positieve werking op het cholesterolgehalte.

Het schijnt wel vies te smaken...

Geen persoonlijke ervaring overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven