Gezondheid alle pijlers

Raar ademhalingsprobleem

07-04-2013 18:40 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet echt een groot gezondheidsprobleem, maar wel onhandig. Ik spreek voor mijn werk regelmatig groepen mensen toe. Soms gaat het prima, maar meestal begin ik zodra ik mijn mond opendoe anders te ademen. Normaal gesproken adem ik vanuit mijn buik, maar zodra ik voor een groep sta opeens vanuit mijn borst, minder diep en veel vaker. Daardoor klinkt mijn stem anders en ik word er ook wat licht in mijn hoofd van.

Waar het vandaan komt weet ik niet precies. Het zal wel iets te maken hebben met zenuwen en ik probeer die onder controle te houden, maar ik heb nog geen techniek die goed werkt. Iemand anders misschien wel? Andere mensen zeggen meestal dat ze niets doorhebben, maar ik ervaar het zelf wel, en ik presenteer er minder natuurlijk door dan ik zou willen. Ik wil er dus graag vanaf. Tips zijn erg welkom.
Wat helpt is om vlak voor je presentatie wat buikademhaling te oefenen. Bijv 2 tellen inademen door je neus, 5 tellen uit met je mond open. Ter controle leg je een hand op je buik. Probeer daarna je stem te "maken" met behulp van buikademhaling.

Als je het vlak voor de presentatie nog gedaan hebt,dan gaat het meestal tijdens ook goed.
Dat klinkt als hyperventilatie. Je kunt ademhalings oefeningen doen icm ontspannings oefeningen. Op internet kun je hier veel over vinden.
Je kunt bij oefentherapeut of logopedist leren middenrif bewuster te gebruiken dit helpt
Wat jij omschrijft is de ademhaling die bij hyperventilatie hoort. Ook het licht worden in je hoofd hoort erbij.

Ik heb zelf vroeger veel gehyperventileerd en ik was daar dan ook erg angstig bij. Ervaar jij angst?

Je gaat van buikademhaling over naar borstademhaling. Je moet dus de buikademhaling trainen. Ik zou dat niet op eigen houtje doen, want je leert jezelf al snel een verkeerde manier aan. Dat heb je eigenlijk al gedaan voor presentaties.

En.. Bad habits die hard.

Een fysiotherapie of een logopediste kan je helpen.

Succes!
quote:Hertjehertje schreef op 07 april 2013 @ 19:41:

Wat jij omschrijft is de ademhaling die bij hyperventilatie hoort. Ook het licht worden in je hoofd hoort erbij.

Ik heb zelf vroeger veel gehyperventileerd en ik was daar dan ook erg angstig bij. Ervaar jij angst?

Je gaat van buikademhaling over naar borstademhaling. Je moet dus de buikademhaling trainen. Ik zou dat niet op eigen houtje doen, want je leert jezelf al snel een verkeerde manier aan. Dat heb je eigenlijk al gedaan voor presentaties.

En.. Bad habits die hard.

Een fysiotherapie of een logopediste kan je helpen.

Succes!

Dat is het gekke, bang ben ik niet. Van tevoren voel ik altijd wel lichte spanning maar dan adem ik normaal. Het begint pas als ik voor een groep sta, en zelfs dan voel ik me niet angstig. Daarom dacht ik zelf ook niet aan hyperventilatie, de mensen die ik ken die daar last van hebben krijgen het vaak in panieksituaties.

Toch maar hulp zoeken van een professional dus? Ik had gehoopt dat ik er zelf vanaf zou kunnen komen, ook omdat ik verder geen klachten heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven