Gezondheid alle pijlers

regulier of alternatief

12-01-2014 19:31 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic vanwege de discussie die is ontstaan n.a.v.

dit draadje:

alternatieve geneeswijze bij psychische problemen

We kunnen hier verder discussieren.
Waarom kan er daar niet verder gediscussieerd worden?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Omdat Karins (TO) vraag dan niet meer aan bod komt.
Ik heb in navolging van Meds even een willekeurige huisarts Klassieke homeopathie opgezocht en die staat wel degelijk in het BIG-register.
De reguliere geneeskundige zorg in veel westerse landen wordt 'gezondheidszorg' genoemd, maar is feitelijk ziektezorg; pas ingrijpen wanneer het te laat is, dus.

In het alternatieve circuit wordt meer aan preventie gedaan, naast de massa aan zelfverklaarde deskundigen die een boterham verdienen aan het geven van aandacht, wat vaak al minstens de helft van de genezing is.

Tja.
Maar ik zie nu inderdaad ook huisartsen die niet meer als zodanig werkzaam zijn, zich bezighouden met alternatieve hulpverlening, maar wel op hun site beweren dat ze jou als client in eerste instantie in hun hoedanigheid als arts benaderen. Dat lijkt me wel een kwalijke zaak.
quote:Amand schreef op 12 januari 2014 @ 19:41:

De reguliere geneeskundige zorg in veel westerse landen wordt 'gezondheidszorg' genoemd, maar is feitelijk ziektezorg; pas ingrijpen wanneer het te laat is, dus.

In het alternatieve circuit wordt meer aan preventie gedaan, naast de massa aan zelfverklaarde deskundigen die een boterham verdienen aan het geven van aandacht, wat vaak al minstens de helft van de genezing is.

Tja.Ja, dat is wat Meds volgens mij bedoeld met het placebo-effect.
slotje, dusss
De rationaliteit van de reguliere gezondheidszorg staat al heel lang onder druk door de perverse (financiële) prikkels die de farmaceutische industrie drijft. Zij maken de marges waarbinnen zaken als 'ziek' of 'problematisch' benoemd worden, steeds groter.

Ernstig.
Even OT een reactie op Amand:

De gezondheidszorg in Nederland doet niet aan preventie ? Wat doen al die GGD's dan? Wie ent alle kinderen in? Verzorgt de consultatiebureau's (ok, consernatiebureaus soms, maar ze doen ook goed werk!)? Wie verzorgt de screeningen op baarmoederhalskanker, borstkanker en darmkanker? Wie zorgt ervoor dat er soatests gedaan kunnen worden? Welk land kent zo'n goede trombosedienst zodat we geen enge middelen als Pradaxa hoeven te gebruiken? Ook dat is gezondheidszorg in Nederland. Je hebt het hier maar goed hoor, me dunkt.

En ja, er zijn prikkels van farmaceuten en verzekeringen, maar geloof mij: de meeste artsen doen elke dag hun werk om mensen goed van dienst te zijn, onder hoge werkdruk met steeds minder geld (dat ideaalbeeld van de dokter die gouden bergen verdient, dat bestaat niet meer).
ik zeg SMS PELIKAAN-AAN
Niemand zegt dat je het in NL niet goed hebt, Pelikaan. Trombosedienst is geen preventie van ziekte, trouwens. Het kwaad is immers al geschied.

Ik heb het over preventie in de vorm van gezond leven. Gezond voedsel. Preventie tegen de idiotie van de eisen van 'het moderne leven', het constante appèl aan de hebzucht van mensen, de 100 miljoen verplichtingen die we hebben. De dingen die ons ziek maken.
En hoe zie je het voor je dat de gezondheidszorg dat gaat oplossen? Over het algemeen weten mensen prima wat slecht voor ze is (o.a. roken, overgewicht) en toch mogen artsen de gevolgen ervan opruimen (o.a. (long)kanker, diabetes). En geloof me, in elk consult weer kun je hameren op gezond eten en stoppen met roken waarbij ja zeggen en nee doen hoogtij vieren. Mensen hebben zelf ook verantwoordelijkheid, kom nou.

Trombosedienst is welzeker preventie, namelijk secundaire preventie. Google maar.
Ik heb het over de betekenis van 'gezondheidszorg'. In NL doen we aan ziektezorg.

En uiteraard hebben we eigen verantwoordelijkheid. Gezondheidszorg zou een instelling moeten zijn die zorgt voor onze gezondheid. Voordat we ziek zouden worden dus. Dat zou kunnen inhouden dat deze gezondheidszorg zich inspant om de slechte dingen die ons verleiden, uit de samenleving te bannen. In plaats van het bestaan ervan te gebruiken om de staatskas door middel van accijnzen te spekken, bijvoorbeeld.
Bijvoorbeeld:

-alle 'light' produkten verbieden

-verkoop van anders dan biologisch geteelde groente en fruit verbieden

-kunstmatige toevoegingen aan ons voedsel verbieden

-verkoop van door de bio-industrie geproduceerd vlees verbieden

-TV-reclame een schaars goed maken

Dát is gezondheidszorg
quote:Amand schreef op zondag 12 januari 2014 21:46 Ik heb het over de betekenis van 'gezondheidszorg'. In NL doen we aan ziektezorg.

En uiteraard hebben we eigen verantwoordelijkheid. Gezondheidszorg zou een instelling moeten zijn die zorgt voor onze gezondheid. Voordat we ziek zouden worden dus. Dat zou kunnen inhouden dat deze gezondheidszorg zich inspant om de slechte dingen die ons verleiden, uit de samenleving te bannen. In plaats van het bestaan ervan te gebruiken om de staatskas door middel van accijnzen te spekken, bijvoorbeeld.

Mooi verwoord Armand!

Ik denk dat de meeste mensen überhaupt vergeten zijn wat dat nou eigenlijk is, gezond leven. In die zin had "grootmoeder" met haar natuurlijke middeltjes heel wat meer rijkheid tot haar beschikking. Maar blijkbaar moet dat nu chemisch en voorzien van merknaam voordat het waarde mag hebben.

We moeten kritisch blijven, maar dan wel op alle vlakken. Want inderdaad, de geldzuchtige farmacie is volgens mij de hoofdreden van ondermijning van ontwikkeling in de gezondheidszorg. Sommige van de reacties bevestigen daarin voor mij de indoctrinatie die helaas op zeer diepgaand niveau gaat.
Heb je gelezen welke vormen van preventie ik net beschreef? Dat is gezondheidszorg op het scherpst van de snede. Je verschuift telkens je redenering/stelling een millimeter, irritant.

Ik snap nog niet wat je wilt. Moeten artsen met z'n allen het snoep uit de schappen van de appie halen? Alle sigarettenpakjes van de kiosk in de sloot mikken? De patatbakker laten beloven geen kroketten meer te bakken? Artsen kunnen heel wat willen, maar dit is toch beleid wat uiteindelijk door de politiek gevormd wordt. Accijnzen zijn natuurlijk ook op conto te schrijven van de politiek/overheid.

Het moderne leven is iets wat door zoveel onderdelen gevormd wordt, waarbij economie (ofwel geld, geld, geld) het leeuwendeel vormt, wat moet het zorgstelsel in Nederland daar nou in hemelsnaam aan doen? Je moet jezelf bij je lurven grijpen om gezond te leven. Welk ongezond gedrag moet jij verbeteren Amand? Stoppen met roken? Minder vet, zout, suiker eten? Meer bewegen? Minder stress? En kun je dat niet zelf? Of wil je terug naar een paternalistisch model waarbij je aan de hand genomen wordt en de supermarkten alleen maar leveren wat jij op je voedselbonnetjes hebt staan omdat je zelf niet kunt bedenken dat die zak friet minder goed voor je is dan die broccoli?

Maar goed, dit topic gaat hier niet over, dus ik laat het hierbij.
Ik denk dat we een ander beeld hebben van wat strikt genomen onder gezondheidszorg valt.
quote:Amand schreef op 12 januari 2014 @ 21:22:

Niemand zegt dat je het in NL niet goed hebt, Pelikaan. Trombosedienst is geen preventie van ziekte, trouwens. Het kwaad is immers al geschied.

Ik heb het over preventie in de vorm van gezond leven. Gezond voedsel. Preventie tegen de idiotie van de eisen van 'het moderne leven', het constante appèl aan de hebzucht van mensen, de 100 miljoen verplichtingen die we hebben. De dingen die ons ziek maken.voorlopig worden we alleen maar ouder, en blijven we langer gezond.
quote:Noah1983 schreef op 12 januari 2014 @ 22:03:

[...]

Mooi verwoord Armand!

Ik denk dat de meeste mensen überhaupt vergeten zijn wat dat nou eigenlijk is, gezond leven. In die zin had "grootmoeder" met haar natuurlijke middeltjes heel wat meer rijkheid tot haar beschikking. Maar blijkbaar moet dat nu chemisch en voorzien van merknaam voordat het waarde mag hebben.

We moeten kritisch blijven, maar dan wel op alle vlakken. Want inderdaad, de geldzuchtige farmacie is volgens mij de hoofdreden van ondermijning van ontwikkeling in de gezondheidszorg. Sommige van de reacties bevestigen daarin voor mij de indoctrinatie die helaas op zeer diepgaand niveau gaat.Ons voedsel is veiliger dan ooit. Grootmoeder had een veel minder gunstig perspectief dan wij. Baseer je op de feiten en niet op je gevoel
Oh, het kwartje valt. Fijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 januari 2014 @ 22:12:

[...]

Ons voedsel is veiliger dan ooit. Grootmoeder had een veel minder gunstig perspectief dan wij. Baseer je op de feiten en niet op je gevoel

Gevoel heeft er niets mee te maken.

'voedselveiligheid' is juist een gevoelsterm. Dat woord heeft niets met gezondheidszorg te maken, maar met het voldoen aan normen. Navelstaarderij. Ons voedsel is welllicht 'veiliger' dan 30 jaar geleden, maar verschrikkelijk veel ongezonder dan 100 jaar geleden. Wanneer je eerst gif in voedsel toestaat en er vervolgens normen voor maakt, is het niet opeens 'veilig'.

Dat we ouder worden, is niet per definitie een zegen. Niet voor mensen zelf en niet voor de samenleving.
Moeilijk hè, discussiëren. Het helpt niet om denigrerende opmerkingen te maken hoor, dat is eerder een zwaktebod.

Ik doelde meer op een ander perspectief. Jij hebt het over beleidsvorming op een hoger niveau (o.a. aangaande voedselproductie); ik denk dat dat niets met de organisatie van ons zorgstelsel te maken heeft, maar met politiek/overheidsbemoeienis. Dus er hoefde bij mij geen kwartje te vallen, wat dat betreft. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat we elkaar gewoon niet begrijpen omdat we niet op dezelfde golflengte zitten.
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 12 januari 2014 22:12 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Noah1983 in "regulier of alternatief"" class="messagelink">Noah1983 schreef op 12 januari 2014 @ 22:03</a>:</b>

[...]

Mooi verwoord Armand!

We moeten kritisch blijven, maar dan wel op alle vlakken. Want inderdaad, de geldzuchtige farmacie is volgens mij de hoofdreden van ondermijning van ontwikkeling in de gezondheidszorg. Sommige van de reacties bevestigen daarin voor mij de indoctrinatie die helaas op zeer diepgaand niveau gaat.</div></blockquote>Ons voedsel is veiliger dan ooit. Grootmoeder had een veel minder gunstig perspectief dan wij. Baseer je op de feiten en niet op je gevoel

Mag ik daarvan je bron dan?

De hygiëne was beduidend minder in vroegere tijden, en ik heb nergens genoemd dat t toen beter was. Wel dat de kennis van natuurlijke middelen enorm veel groter was dan nu. Nu nemen we liever een paracetemolletje om maar van de lastige hoofdpijn af te zijn.

En de wetenschappelijke bewijzen voor langetermijn werking van veel medicatie is meer niet dan wel aangetoond. Er is minder "wetenschappelijke zekerheid" dan we misschien zo graag willen geloven. Voor zover dat ook mogelijk is dan.

Voorbeeldje; de mexicaanse griepprik bleek een "spoedje" en zeker geen zorgvuldig onderzochte samenstelling. Ik bedoel maar..

Er is meer kanker in de wereld dan ooit tevoren, en ook nog op veel jongere leeftijd. Om maar iets te noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven