Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Iba - ben je alweer thuis? Mijn vriend heeft ook op dezelfde plek een 2e hernia gekregen en is ook voor een 2e keer geopereerd. Het herstel was veel sneller na de tweede operatie. Iedereen verschilt natuurlijk maar misschien iets positiefs...

Ikbenik - Ik vond de MRI zelfs heeeeerlijk. Nou ja, dat kwam omdat we hier een giga hittegolf hebben en het was gister in de 40 graden (!!) en ik lag lekker in de airco! Ha ha :-)

Een hernia in mijn nek hadden ze op de CT scan moeten zien. Loop al jaren te sukkelen met nek/schouder, trekt wel weer bij, volgende week even langs de fysio die zet het meestal weer recht in 1 of 2 behandelingen. Toen ik vorig jaar door mn rug ging was mijn nek ongeveer 2 maanden daarna aan de beurt, dus history repeats itself en ik doe dus erg voorzichtig nu want hoewel die pijn niet te vergelijken is met die rugpijn, is het nog geen pretje. Hoe is het met jou?
Oh, dus je herkent de klachten en verwacht dat het ook weer in 1 a 2 behandelingen vd fysio herstelt met je nek..? Gelukkig maar!

Haha! "lekker-koel" in de MRI...! Mss kun je vragen of je nog eens mag bij de volgende hittegolf?

Hier gaat het wel oke; ik ben gisterochtend weer naar de fitness gegaan. Weer een uur op de crosstrainer gestaan, maar dan dus zonder de arm-dingen vast te houden en heel bewust met de rug (voor mijn gevoel) 'hol'. Dat was weer erg lekker; helemaal bezweet en 'los' in de rug. Daarna voorzichtig wat lichte spieroefeningen, en de sauna in. Maar als ik daar eenmaal op wil staan vanuit lig-positie is dat ERG moeizaam.

Ik moest gistermiddag naar de fysio en die wilde me weer aan wat vage oefeningen zetten. Deze keer heb ik hem aangegeven dat ik liever had dat hij me wat concrete tips kon geven over de belemmeringen die ik tegenkom. Dat hij me dus aanwijzingen geeft over hoe ik dat dan het beste op kan lossen als ik in de sauna niet overeind kan komen, of hoe ik mijn onderrug nu eigenlijk moet houden. Daar BLIJF ik nl steeds tegenaan lopen; dat ik maar wat doe.

Mijn 'natuurlijke houding' is met m'n bekken teveel gekanteld. Zei hij. Dus terwijl de meesten van nature de onderrug te HOL houden, heb ik het tegenovergesteld; ik kantel hem juist te BOL. Blijkbaar doe ik dat al als ik gewoon in rust sta te luisteren naar zijn uitleg.

http://www.higher-faster- ... s/PosteriorPelvicTilt.gif

Daar ben ik me niet zo van bewust, en ik wil dat wel afleren. Ik kan mijn bekken wel bewust hol trekken, maar weet niet precies hoe ver dat dan een gezonde/normale houding is.

Heb gevraagd of hij me DAT wil leren.

EN precies wil vertellen wat ik wel/niet bij de fitness mag doen aan oefeningen.

Want als ik DAT weet, da kan ik mss langzaamaan gaan afbouwen met hem, en meer zelfstandig gaan trainen.

Het blijft toch stram voelen. Zeker als ik van 'lig' naar 'sta' moet.

Vraag me af of dit iets is dat met slijtage te maken heeft en niet meer over gaat, of dat het bij het herstel hoort nog steeds, en weg te trainen is.

Hebben de mensen die langer geleden geopereerd zijn (en hier mss nog steeds meelezen) daar ook nog last van? Van die stramheid?
Ik ben, met zware pijnstillers, weer thuis.

Ikbenik: Ren hernia ontstaat door een scheurtje in de tussenwervelschijf. Materiaal wat eriuot puilt is weg te halen, maat de scheur is niet te repareren. Er kan dus op.dezelfde plek materiaal uit gaan puilen. Dat is wat et nu is gebeurd.

Ik nen et vandaag even kapot van. Het hele traject opnieuw, bah.
Hè, meisje toch...Ik leef met je mee...Kan me ZO voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt. Zou je zo graag iets zeggen waar je wat aan hebt, iets waardoor je je beter voelt.

Kan je alleen even een knuffel geven...:
Hoe is het vandaag met je Ibaatje...?

En met de rest..?
Ik zwalk onder invloed rond en lig plat op mijn rug.

Gelukkig heb ik mijn man er nu wel van kunnen overtuigen dat we hulp in huis nodig hebben en ik heb ook al iemand gevonden die maandag begint.

Verder is het wel heftig, voor zowel man als mezelf. Wat moeten we ook met zijn mogelijke opname in Davos? Ik gun hem dat ook, want dat is voor zijn gezondheid. Maar tegelijkertijd weet ik nog hoe weinig ik de eerste weken na de operatie kon en hoe ik op hem steunde.

We zijn er beiden wel stuk van. En we hebben al zulke moeilijke jaren achter de rug. Je vraagt je wel eens al wanneer het eens mee gaat zitten.
Oh Iba... ...

Ik heb zo'n medelijden met je. En dat gevoel van wanneer zit het nou eens mee, dat herken ik goed, dus ik begrijp dat dit nu nog eens dubbel hard aankomt. Je gaat weer een zware periode tegemoet en dan komt nooit goed uit, maar het klinkt ernaar dat het nu helemaal slecht uitkomt. Was er al een datum voor je man voor Davos? Dat zal inderdaad even moeten wachten nu, wat ontzettend vervelend.

Wel goed dat je hulp in huis hebt. Ik hoop dat dat wat verschil zal maken voor je.

Wel wil ik erbij zeggen dat je je niet schuldig mag voelen o.i.d. , en je komt ook door deze periode heen. Maar dat is misschien makkelijk zeggen van mijn kant. Ik hoop dat je in ieder geval minder pijn hebt dankzij de medicatie en dat je je tijd platliggend vooral veel slaapt zodat de tijd wat sneller gaat. Heel veel sterkte en een dikke en als ik ook maar iets kan doen.... als is het maar een kaart uit Portugal ofzo... of een paar films doorsturen, heb een paar hele goeie op mijn laptop staan, die kan ik zo mailen.
Heel lief aangeboden Syrah, dank je wel. Man is nogal een downloader, dus volgens mij heb ik meer dan ik ooit kan afkijken.

Er was nog geen datum voor Davos, de aanvraag ligt bij de verzekering. Ik weet dat ik er niets aan kan doen, maar toch voel ik me schuldig.

Hoe is het nu met jou? Twee hernia's is ook niet niks.

En met de andere dames?
hallo dames,

ik dacht laat ik dit topic maar weer eens opzoeken. ik heb nog niet alles bij gelezen, alleen de laatste pagina.

iba: wat onwijs kut dat je weer voor een operatie moet. wat zul jij je verslagen voelen zeg! hopelijk gaat het meevallen.

syrah: fijn dat je weet wat het is. bevestiging is ook best prettig. dan weet je iig waar je aan toe bent en kun je verder kijken.

met mij gaat t wel redelijk op t moment. ben werk weer aan t opbouwen. afgelopen 2 weken 4 uur per dag gewerkt, vanaf maandag gaan we voor de 5. ben benieuwd hoe dat zal gaan. ook probeer ik met school nog een sprintje te trekken zodat ik mn jaar nog positief af kan sluiten. 3 maanden niet naar school is best lang namelijk.

eergisteren nog bij de neuroloog geweest. ze wil zeker nog niet opereren omdat ik enorme vooruitgang geboekt heb. wel is de grootste uitpuiling kleiner geworden, maar waarschijnlijk 1 van de 2 kleine groter. ik heb nl sinds een goede week meer tintelingen rechts. (grootste uitpuiling zat links, 2 kleinere aan de rechter kant en de onderste ook naar links)

maar met goede afwisseling van werken/zitten/lopen/bewegen gaat het eigenlijk best goed. zo goed zelfs, dat we voor een kindje mogen gaan. de neuroloog denkt nl dat ik alleen maar verder vooruit zal gaan als ik mn lijf maar goed in acht houd. ze heeft eigenlijk zelden meegemaakt dat iemand met 4 uitstulpingen op een rij zo snel weer op de been is... maar ja, met 3 keer per dag oefeningen doen, 20 min hometrainer en dik uur wandelen vind ik ook wel dat dat mag.
Wat fijn dat het relatief goed met je gaat Sas-andrea.

Waardoor zijn bij jou de uitstulpingen kleiner geworden?

Ik moet 3 weken absolute rust en de neurochirurg hoopt dat het lichaam de hernia zelf opruimt. Na die 3 weken moet ik naar hem toe, kijken hoe het dan is. Hij opereert liever niet weer.

Als er niets verandert, dan moet het wel. Iemand zei Hier in dit topic eens dat ze haar been er wel af mochten halen, vanwege de pijn. Dat herkende ik wel, van de pijn van de eerste hernia.

Vorige week had ik het niet erg gevonden als ze me hadden afgespoten. De pijn was zo gruwelijk erg, nog veel erger dan voor de operatie. Liever dood dan zoveel pijn.
@iba: ik oefen me een ongeluk. ik heb oefeningen van de mensendieck die ik 3 keer per dag doe. (met opstaan, 's middags als ik thuiskom van werk en voor dat ik naar bed ga)

ik ga daar 1 keer per week heen en dan krijg ik weer een nieuwe reeks oefeningen voor die week. oefeningen gaan vooral om rekken/strekken, controle spieren en evenwicht.

dan wandel ik iedere dag toch wel een uur en ook nog een kleine 20 min fietsen of met slecht weer op de hometrainer. vanaf volgende week ga ik ook zwemmen op aanraden van arbo-arts.

o ja, en misschien nog wel het belangrijkste: als ik moe ben en geen puf heb laat ik me zeker niet meer over mn grenzen gaan. misschien niet heel erg sociaal af en toe, maar wel veel beter voor mn lijf. ik ga gerust 's middags even een uurtje liggen op bed. niet eens om te slapen, maar rug rusten.

op het werk sta ik ieder half uur even op. gewoon even naar het toilet, printer, whatever. als ik maar niet langer blijf zitten. soms ff rekken en strekken tussendoor en dat helpt wel erg bij mij. bij het zitten heb ik nl nog de meeste last. al na een paar minuten krijg ik dan tintelingen en na een paar uur zitten/opstaan ook weer pijnscheuten. als ik die voel, ga ik altijd even een klein rondje lopen en daarna even liggen en benen goed optrekken. dan verdwijnt bij mij de pijn...

wel heel vervelend dat je weer zo'n erge pijn hebt. daar wordt je toch helemaal moedeloos van. misschien dat je straks als je weer iets beweeglijker bent ook kunt kijken naar mensendieck? heel veel sterkte meid!
Ik liep alweer dagelijks 1 tot 2 uur en deed 3x daags oefeningen van de fysio.

Ik zal je tip over Mensendieck in het achterhoofd houden en bespreken met de neurochirurg.

Had jij ernstige pijnklachten? Ik kon vorige week nauwelijks meer lopen en niet op mijn been staan.
Even kort dames, zo visite maar wilde me nog even komen melden..

IBA, wat een rotnieuws. De kans op een recidief is zo klein en dan toch. Bij mij in de fysiogroep zat een vrouw die het ook had en goed herstelde na de tweede operatie. Misschien een beetje hoop? Op zich zijn de vooruitzichten, kansen enzo hetzelfde toch bij een nieuwe operatie? Nou want dit zal je niet in de koude kleren gaan zitten.

Syrah, ook heftig nieuws voor jou zeg. Ken trouwens iemand met een discusprothese. Dat was trouwens geen normale hernia zeg maar en is een hele geschiedenis aan vooraf gegaan en was dit uiteindelijk de enige optie. Wel heel erg heftig, zowel de operatie als het herstel.

Ikbenik hoe gaat het met jou?

En Nummerzoveel, hoe gaat het nu met jou meid?

Sasandrea, goed om te horen dat het wat beter met je gaat.

Hier net mijn vakantie achter de rug en dat was heerlijk. Als ik alles op mijn eigen tempo kan doen - en moet zeggen dat we echt wel veel hebben gedaan- dan gaat het erg goed. Nu wel een stijf lijf. Vrijdag drie uur in de auto gezeten en gisteren de zolder opgeruimd en dat is dan veel. Maar overal mag ik niet klagen. Vrijdag opnieuw het ziekenhuis in voor weer een injectie en hoop dat het hem dan lukt om dat littekenweefsel losser te maken.
.
Ik heb de laatste berichten wel bijgelezen, maar heb nu weinig 'puf' om overal op te reageren. (Sorrie)

Zit er aardig doorheen, heb momenteel 3x p.wk fysio, 1x p wk psychotherapie, 1x p.wk "creatieve therapie", en nu is vrijdag 'relatietherapie' erbij gekomen....Pfff...Ik dacht van als ik nou 'gewoon-even-alles tegelijk-aanpak' dan ben ik de ste sneller weer 100% op de rit. Maar ik voel me zo rot. Ik loop de hele dag te janken. Het is gewoon allemaal wat 'te'.

Met de rug gaat het op zich wel redelijk. Zit erover te denken om fysio wat te minderen. Is dat normaal dat je zo lang na de operatie (begin febr was dat) nog steeds 3x in de week daar verwacht wordt?

Of wachten ze tot je zelf aangeeft dat het wel wat minder vaak 'mag'...? Ik wil nl ook langzaamaan sporten weer wat op gaan pakken, en dat laat zich steeds wat lastig inplannen door alle therapeuten...
.
x-oblak-x: bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat je schrijft over die energie is wel herkenbaar.

Ik heb alleen geen 'teveel' aan energie; ik gebruik 'm verkeerd. Zit momenteel (nog) met een burnout thuis en ik moet ook gaan oefenen met het doseren van die energie. Meestal begin ik nl erg fanatiek, en streng voor mezelf, en dan hou ik dat niet vol, en dan voel ik me erg depressief en héél erg moe.

Dus het is hollen of stilstaan. Dat 'gewoon-rustig-aan-doen' is een stand die ik niet goed ken.

Nu ben ik blijkbaar weer te fanatiek hulpverleners gaan benaderen, afgelopen week dus 3x fysio, en 3x iets voor de mentale hulp, dat blijkt dus (6x p.wk therapie) weer eens teveel te zijn.

Het toeval wil dat komende week alle hulpverlening niet kon, op 2x fysio na. Dus ben benieuwd of dat dan wat beter gaat. Even een weekje geen diepgravend gewoel, maar alleen 2x rug oefenen.
@Ikbebik: Ik had maar eens per week fysio en later eens per paar weken. Dus volgens mij is dat prima af te bouwen.

Even een voor het relatietherapie-deel. Ik hoop dat het jullie helpt weer wat nader bij elkaar te komen.
x-oblak-x: Niet alle hernia's gaan vanzelf over. Ik heb er vorig jaar vanaf maart mee gelopen en ben in januai geopereerd.

En nu lig ik plat met hernia 2, in de hoop dat die wel vanzelf beter wordt.
.
Hey Ladies,

Ik heb een paar lange werkdagen achter de rug van zo'n 16 uur werk per dag en wonder boven wonder gaat het nog goed! Ik wil niet te snel praten want ik merk het altijd pas een dag later als ik teveel heb gedaan en dat kan dus vandaag of morgen komen maar ik ben de dagen zelf vrijwel pijnvrij doorgekomen. Ik heb nauwelijks last, echt, hoe kan dat?!? Ik klaag niet hoor, maar ik voel me goed, ik doe wel heel voorzichtig enzo maar heb echt uren lang moeten staan! Heb wel nog arm tintelingen maar verder niet echt pijn (bovendien heeft dat niks met mijn rug hernia te maken geloof ik) en mn rug is ok! (nu een grote **touch wood** !!)

Ik krijg deze week uitslag van de MRI en dan terug naar de neuro, denk alleen niet dat ik nog een afspraak kan maken voordat ik naar NL kom wat wel jammer is want ik wilde ergens in NL een 2nd opinion vragen, maarja kan ook voor de eerste opinion gaan! Ik denk dat ik naar één van die rugklinieken mijn scans opstuur en kijken wat daar uit komt.

@Evi : Fijn dat je zo van de vakantie hebt genoten! Heeft het weer een beetje meegezeten? En drie uur in de auto (en dan de zolder...) is ook veel, nu dus weer even rustig aan doen, maar het klinkt ernaar dat je in ieder geval weer een nieuwe dosis mentale energie erbij hebt, super meid!!

@Iba : Hoe gaat het met jou, voel je al enig verschil na dagen rust? En ga je pas na die 3 weken weer terug naar de neuro of mag je ook eerder langs komen (of bellen) zodat je al een beetje een idee kan krijgen van wat je kan verwachten qua wel/geen operatie?

@ikbenik: Even een grote voor jou!! Ik kan me voorstellen dat het allemaal te veel is. Ik denk dat je inderdaad die fysio moet gaan afbouwen, want je mag dan wel thuis zitten maar dat programma van jou is gewoon een volle werkweek! ;) Mijn vriend heeft NOOIT fysio gehad na zijn hernia operaties. Die zijn hier gedaan, de neuro heeft hem de dag na de operatie naar huis gestuurd met alleen de mededeling: "voorzichtig doen, wandelen, ZWEMMEN, luister naar je lichaam." Niks aan oefeningen o.i.d. en hoewel hij natuurlijk niet van zijn rugklachten is genezen (en ik bijna zeker weet dat er bij hem ook weer een hernia zit, maar die 2e operatie is inmiddels 4 jaar geleden en hij is een sukkel die veel te veel doet.) heeft hij alleen die genoemde dingen gedaan. Elke dag met de honden wandelen, 's avonds 20min zwemmen en voorzichtig aan. Misschien kan jij één van je training sessies of fysio sessies inruilen voor zwemmen?

Kan het zijn dat je teveel energie in je rug gooit omdat dat makkelijker is dan aan het relatie gedeelte te werken? Begrijp je wat ik bedoel? Want als je er dan ineens een lading mentale therapie overheen gooit is het echt niet zo'n wonder dat je de hele dag loopt te janken. Jij hebt volgens mij een paar uurtjes "me time" nodig - is dat een optie? even ergens lekker een facial ofzo laten doen? Hele grote voor jou.

@x-oblak-x: Ik woon idd niet in NL maar in Portugal. Een discusprothese is hier schijnbaar wel een optie anders had de neuro het niet voorgesteld denk ik.(en ja, voor mijn rug - L3-L4) Geen idee hoe vaak het wordt gedaan hier. En het is zeker weten niet vergoed dus nog geen idee of het een optie is. Die chirurg waar jij het over had die naar DL is vertrokken - volgens mij weet ik wie je daarmee bedoelt, ook hij werkt alleen met privé patienten. Ik ga zeker nog niet aan een operatie beginnen, momenteel zijn mijn klachten minimaal, maar ik weet dat dat een kwestie van tijd is. Mag ik vragen waar jouw interesse vandaan komt - heb je zelf een hernia/operatie gehad?

Overigens ben ik het met Iba eens dat niet alle hernia's vanzelf overgaan. Hier zitten er meerdere op dit topic die het bewijs daarvan zijn. Zo ook dus mijn vriend die met spoed is geopereerd. Ik heb ergens gelezen dat 1 op de 10 geopereerd moet worden. De neuroloog zei mij dat ik daaronder behoor omdat mijn grote hernia naar beneden druipt, of is gebarsten, ik wacht nog op mijn MRI resultaat om te horen hoe of wat. Neuro zei dat hij 90% zeker weet dat ik ooit tot de rest van de groep hier behoor aangezien een "migrated hernia" (geen idee hoe dat heet in het NL sorry) zelden zichzelf oplost. Mijn 2e hernia daarentegen is daar zo klein bij in vergelijking dat hij het daar niet eens over heeft gehad, dus ik neem aan dat die wel tot de groep behoort die vanzelf overgaat.

Dan nog één keer over het hele Pilates gebeuren: een kennis van mij hier is een paar jaar geleden ook met spoed aan een hernia geopereerd en hij doet wekelijks aan pilates en zegt dat het zijn redding is. Als hij het een week overslaat heeft hij meteen last. Ik denk dat het per persoon verschilt. Waar wij het hier over hadden is dat je het niet te snel na een operatie moet doen. Ik doe helemaal NIKS aan oefeningen op het moment, mocht niet van de neuro totdat hij precies kan zien wat er allemaal aan de hand is in mijn rug. Nog een week ofzo wachten dus.

En jouw advies naar Iba van niet te lang liggen, soms MOET je echt lang liggen en KAN je ook niet anders. Ik heb op vele sites gelezen (toen ik 2 maanden geleden plat moest liggen) dat je inderdaad wel moet proberen om wat beweging erin moet houden maar alleen als de ergste "spasm" (ga ik weer met m'n NLs sorry) over is. Tot die tijd staat de hele boel in de fik en moet je HEEL voorzichtig doen. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de situatie. Ik heb 10 dagen platgelegen en kon in die tijd echt niet lopen, ja naar de keuken schuifelen om een kop thee te maken, maar verder kwam ik niet. Volgens mij zit Iba nog in die fase, dat ze echt niet kan. En als ik het goed heb begrepen van mijn neuro, als de boel zichzelf niet rechttrekt na een bepaalde tijd en de pijn niet verminderd (en die tijd is dus 3 weken voor Iba) is een operatie dan vaak de enige oplossing. But correct me if I'm wrong (Iba)
Jeetje dat is een erg lang verhaal geworden
Hihi; geeft niks, Syrah! Heb ik ook altijd!

Ik had gehoord dat 80% vd hernia's vanzelf wegtrekt. (doordat de kern wat indroogt schrompelt het een beetje in en dat is dan vaak nèt genoeg om de zenuwbanen weer ruimte te geven, en dus pijnvrij te zijn.) Haha; allemaal andere getallen.

Bij mij was het trouwens ook geen twijfelgeval; bij mij begonnen de (mildere) klachten al in 2009, maar toen was het nog niet zo erg. Toen was het afwachten en hopen dat ik bij die 80% hoorde.

Helaas bleek dus begin dit jaar na de MRI dat het zo erg verergerd was, dat de hernia gescheurd was, en er stukken tussenwervelschijf (sequesters) losgelaten waren. Die brokkels hingen en dreven los tussen de zenuwbanen, en in dat stadium kan het niet meer vanzelf terug op z'n plaats gaan zitten.

Syrah, 16 uur (ZESTIEN!!??) werken??? Jeeetje! Ik hoop echt voor jou dat dit geen terugslag wordt. Maar wat ontzettend FIJN voor je!!!
Iba; ik moet vanmiddag weer naar de fysio. (Terwijl ik nèt terugkom van anderhalf uur sporten en sauna...PUF! Heb ECHT geen zin om me vanmiddag WEER in het zweet te oefenen.)

Dan ga ik vragen of ik ook niet genoeg heb aan 1 a 2x p.wk.

Bedankt voor de knuffel; kan 'm wel gebruiken en van m'n partner krijg ik ze momenteel niet zo veel (*sorrie, wil niet zielig doen!*)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven