Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Dag meisjes,

eventjes een kleine update, er is al een bepaalde zekerheid, ik word op 30 aug geopereerd aan mijn nekhernia, de c7 wordt aangepakt, de rest is niet nodig. Het wordt een soort fusie dacht ik met een kooitje, zoiets...ben wel blij dat er eigenlijk een beslissing gevallen is, heb natuurlijk een reeks vragen over het herstel van een nekhernia, volgens de neurochirurg is de operatie een fluitje van een cent, na een maand al herstel, 2 dagen ziekenhuis, geen halsband,...het lijkt zo een makkie...stel me de vraag of dit wel zo is:-))? Zijn er nog mensen in de zaal met een nekoperatie achter de rug?

Ik ben een beetje moe, heb een slopende dag achter de rug qua dokterbezoeken.

Hoe gaat het met jullie? Bedankt nummer zoveel en Marbs voor de liever woordjes. Ik reageer morgen met wat meer energie op jullie schrijfsels van de laatste dagen,..ik ben eventjes doodop
Jeetje,...ik heb in het ochtendgloren de eerste 13 pagina's van deze topic doorspit,...dan zie ik dat Marbs en nummerzoveel er ook al van het begin bij waren...ondertussen zitten we aan p.136. Ongelooflijk Evi@! Daar heb jij ook wel veel pluimen aan verdiend, hoor! Mooi! Wat een steun die jullie ( ook ik ) al aan elkaar gehad hebben...

Ik heb er nav mijn operatie al wat extra tips en ervaringen gelezen, thanks!

Ik ben anoniem@ ik hoop voor jou dat die periode zonder je man toch snel voorbij gaat en dat het een beetje mag meevallen, schrijf hier maar lekker van je af!

Syrah@ Hoe gaat het met jou? Hoop dat ik met mijn vorig schrijven naar je ...nt te raar uit de hoek kwam, was in ieder niet mijn bedoeling. Toch goed voor je dat de 2de neuro dezelfde mening heeft, neemt nt weg dat je dan toch aan het twijfelen gaat. Dat heb ik ook ...het is dan toch ook een ingrijpende beslissing. Mag er nt aan denken dat er een hoop ijzerwerk in mijn nek zit...Mijn neuroloog heeft erop aangedrongen dat ik niet meer mag twijfelen over het wel of nt opereren, ik moest er volledig voor gaan, de zenuwschade zou alsmaar erger worden, en dan heb je toch geen andere keus. Hopelijk kun je het allemaal goed uitpluizen met je verzekering, en kun je de juiste beslissing nemen.
Lieve Ikbenanoniem,

Ik kan me goed voorstellen dat je even helemaal op bent. Het is ook niet niets om je man zolang te moeten missen, juist als je hem zo hard nodig hebt. Het Skypen is fijn, en na wat wennen vinden jullie vast jullie draai wel. En weet dat er nog een virtuele hulplijn hier zit voor je, we helpen je graag door deze periode heen op welke manier we daar ook iets in kunnen betekenen voor je!

@Marbs

Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed met je gaat! Echt super dat je weer even langs komt hier! Juist de goede verhalen helpen mij ook om de moed er in te houden! En het is je ook zo gegund!!!

PS Mijn problemen begonnen nog voordat de hond er was, en ik kreeg hem als pup, dus ik denk niet dat ik hem de schuld kan geven

@woedi

Ja, we schrijven hier al een poosje met zijn allen Sommige vallen af, anderen komen er weer bij.

Helaas kan ik je weinig vertellen over een operatie aan je nek. Maar vertrouw maar gewoon op wat de arts je vertelt, al is het alleen maar omdat dat best wel een heel geruststellend verhaal is En het is wel duidelijk dat je eigenlijk geen keus hebt, dus dan kun je maar het beste "go with the flow" en het allemaal over je heen laten komen. Je erg druk maken, zorgt waarschijnlijk alleen maar voor extra spanning (ook in je nek!) en daar ben je niet mee geholpen.

Wel fijn trouwens, dat er nu eindelijk wat duidelijkheid is en er iets gaat gebeuren. Wie weet ben je er na de zomer wel helemaal vanaf!
Hoi Woedi,

Ik word binnenkort voor de tweede keer aan mijn nek geopereerd. De operatie stelt inderdaad niet zo veel voor. De vorige keer was ik de uitstralingspijn best snel kwijt; alleen na een nacht slapen had ik veel pijn in schouders en armen. Ik kreeg na een week of acht weer klachten, die veroorzaakt bleken te worden door het niet helemaal goed vastgroeien van de wervels (bij de vorige operatie is er nietsvastgezet, maar moesten de wervels spontaan met elkaar vergroeien). Wijze les voor deze keer: meteen goed vastzetten

Ik zie er vanwege de positieve ervaring van de vorige keer én vanwege de ernst van de huidige klachten totaal niet tegenop. Laat maar komen! Overigens had ik dat met de rugoperaties net zo, want ook die vond ik prima te doen.

Maak je dus niet al te druk, is niet nodig! Aftellen maar naar de operatiedatum...
Ha dames,

Tjonge Ikbenanoniem, ik hoop echt voor je dat je een beetje een modus kunt vinden om door de komende tijd heen te komen. Ik wil eigenlijk met allemaal ideeën komen, maar geloof dat je er zelf ook al tot in de treuren mee bezig bent. Een knuffel voor jou meid En zoals eerder gezegd voel je vrij om hier wat dan ook te schrijven.

Marbs, wat fijn dat je even komt reageren en ontzettend fijn dat het goed met je gaat ondanks het feit dat je nog steeds door rugklachten wordt geteisterd. Ik denk dat dat bij iedereen met een rughistorie misschien ook wel zo zal blijven en wat je zegt nooit meer helemaal zal worden wat je ervan verwacht. En wat ontzettend lief wat je zegt, ik voel de traantjes opkomen haha! Maar net als jij heb ik ook geaccepteerd dat het waarschijnlijk niet meer zo gaat worden als het was. Tegelijkertijd gaat het bewegen nog steeds goed en daarmee heb ik al best wel wat spieren ontwikkeleld. Ondanks het feit dat ik weet dat het ook anders had kunnen lopen en daar bij tijd en wijle ook wel heel verdrietig om kan zijn, ben ik dus toch ook blij met wat ik nu heb bereikt en dat gaat ook nog steeds vooruit, al is het met veel kleinere stapjes dan bij een normaal herstel.

Jeetje Woedi, wat spannend joh. 30 augustus dan voor de operatie. Fijn Dayspring dat jij zo'n goede ervaring komt delen. Lijkt me ook erg fijn voor jou denk ik Woedi.

Nummerzoveel, hihi hond kun je dus niet de schuld geven haha! Hoe is het verder met jou? Geniet je van je nieuwe auto?

Syrah, ik hoop dat er bij jou ook weer een beetje verbetering is meid.
Hoi dayspring, wat ben ik blij om weer even van je te horen:-) T

Nu er een beslissing gevallen is voel ik me opgeluchter, die onzekerheid mat je echt af, het was toch wel eventjes onzekerheid troef bij mij, ben blij dat we nu voor een operatie kunnen gaan. Heeft me dan toch wat hoop op verbetering en vooruitgang.

Wat goed dat jij het zo goed opneemt, wanneer is je volgende operatie en is dat dan ook het vastleggen "die boel" met zo een kooitje? Hoe lang denk je dat de revalidatie zal zijn? Mijn huisarts zegt 2 a 3 maanden? Heb je veel moeite gehad met slikken achteraf, ik vertrek zo meteen naar Umbrië, en ga nog eens lekker profiteren van de culinaire hoogstandjes in Italië, nu slikken nog nt pijnlijk is-:)) De kilo's vallen er toch weer zo af! Ben wel benieuwd hoe het met je gaat na je operatie?

Nummer zoveel@ go with the flow, dat ga ik zeker doen, en misschien geraak ik eigenlijk eens zonder klachten, maar ik ben al blij met beterschap!

Evy@ spannend wel maar ook opgelucht, ik hoop voor jou dat die kleine stapjes straks wat groter mogen worden, het valt niet mee om altijd last te hebben en bepaalde dingen te moeten opgeven en je erbij neer te leggen.

Ik zal straks wel een tijdje nt meer schrijven, omdat we op reis zijn tot eind juli.
Woedi, de operatie staat voor 23 juli gepland.

De eerste weken ging slikken moeilijker. In het begin was dat door de combi wondpijn (voelt als keelpijn) en zwelling, later alleen door de zwelling. Dat hield bij mij wel een kleine zes weken aan. Niet zo erg dat ik niet kon eten, maar ik moest 'bewuster' slikken en kreeg sommige dingen (rijst, pillen) niet goed weg.

Bij mij wordt er inderdaad ook een cage (kooitje) geplaatst, waarbij de neurochirurg ter plekke bekijkt of dat vanzelf stevig genoeg zit of dat er nog een plaatje met schroeven aan te pas moet komen.

Geen idee hoe lang de revalidatie zal duren. Ik heb een aandoening waardoor ik meer kans heb op complicaties en waardoor er altijd wel wat 'rammelt' aan mijn lijf. Zal vooral daarvan afhangen, maar ik denk dat de inschatting van je huisarts onder normale omstandigheden heel realistisch is (waarbij volledig herstel van zenuwen en evt. ruggenmerg wat langer kan duren).

Heerlijk dat je eerst nog op vakantie gaat, geniet ervan!
dayspring@ dat is al volgende week! Hopelijk valt het heel goed mee en heb je weinig grote ongemakken...en krijg je geen complicaties, ik duim echt voor je!...hoelang is de opname gepland?

Tja, die pilletjes slikken zal de grootste moeite zijn, heb nu al moeite elke morgen met mijn "groot" pilletje omeprazol:-)

We vertrekken met man en de kids naar Umbrië, ligt net onder Toscane, zie dat geheel zitten, we zijn nu alles al aan het inpakken. Veel moed straks met de operatie, ik zal even aan je denken de 23 ste!
Maandag over een week inderdaad

Bedankt voor je goede wensen, en nogmaals een fijne tijd vakantie!
Hi!

Hier wel ok... opzich niet zoveel rugpijn maar wel steeds vaker tintelingen in mn been, maar geen pijn. Mijn grootste probleem is echt de mentale kant ervan nu. Ik krijg nogsteeds zo vaak van verschillende mensen te horen dat ik gek ben om een operatie te overwegen, dat dat opzich niet meer wordt gedaan tenzij je het niet uithoudt van de pijn (en ik hou het wel uit, op een slechte dag hier en daar na) - dus waarom wordt er dan bij mij door 2 verschillende neuro's gezegd dat ik wel moet opereren? De 2e heeft het allemaal beter uitgelegd. Mijn grote hernia is "uitgelekt" naar links en er zit een los stukje rechts. Dat gaat niet vanzelf over. Maargoed, zo lang ik nog kan lopen, is het een operatie waard? Voor mij wel als het betekend dat ik weer op mijn paard kan, al is eht na 6 maanden rehabilitatie, zolang ik maar een vooruitzicht heb. Mijn grootste angst is dat het niet helpt en dat ik dan voor altijd een "geopereerde rug" heb en voor niets. Hij zei ook dat ik altijd rugpijn zal blijven houden maar in mindere mate dan nu.

Ik heb voor mezelf die 3 maanden bedacht voordat ik een operatie laat doen (als) omdat ik ten eerste wil versterken zover mogelijk omdat ik zo zwak als ik weet niet wat ben sinds mijn laatste "erin slaan" in maart jl. En omdat ik als ik na 3 maanden nogsteeds geen verbetering heb ik denk ik echt kan zeggen dat ik alle conservatieven methodes heb geprobeerd en dat het niet werkt. Maar tot die tijd loop ik dus alsnog rond met de wat moet ik nou gedachte in mijn hoofd. Ik weet gewoon niet meer wie ik moet geloven.

Man is ook geen hulp, ik krijg voor alles wat ik doe of wil doen op n flikker. Ik wil heel graag naar een muziek festival waar ik al jaren naartoe ga met 3 goeie vriendinnen die ik slechts een paar keer per jaar zie, dan krijg ik meteen te horen dat ik dat echt niet red, en misschien heeft hij daar ook wel gelijk in maar ik heb wat lol in mijn leven nodig, ben m'n uitlaatklep (paard) al kwijt, hoeveel moet ik nog meer opgeven... Ik ben volgens hem in denial over hoe serieus de situatie is.

Overigens wat er eerder werd gezegd over mannen hebben sneller pijn, ben het daar in de meeste gevallen mee eens, maar die van mij heeft 27 operaties achter de rug , allemaal voor zware blessures etc, hij kan echt tegen pijn (hoewel hij dood gaat met een verkoudheid, dat weer wel ha ha). Hij was erger dan ik toen hij zijn 1e hernia operatie kreeg, hij is er te lang mee door gelopen en is bang dat ik hetzelfde doe, maar aan de andere kant is hij tégen een operatie.

@IBA : Meid kan me voorstellen dat het weer even helemaal niet ziet zitten, ik hoop dat de tijd snel voor je gaat en wat nummerzoveel zegt, hopelijk vinden jullie snel een draai en valt het mee. Hoe gaat het nu met je rug, kan je al wat meer?

@Woedi - nee hoor heb niks verkeerd opgevat! Wat een spannende tijd ga je tegemoet, begrijp dat het fijn is om een begin aan een hopelijk verbeterening te hebben. En fijn dat Dayspring ervaringen kan delen! Geniet eerst van je vakantie!!

@Evi, dank dat je altijd naar me vraagt, lief. Heb jij ooit spijt gehad van jouw operatie?

@Marbs - jouw verhaal doet me ook goed. Een verbetering is al heel wat.

@Nummer - hoop dat die reus van je nu wel de auto inspringt Die van ons moet geopereerd worden aan een gescheurde knieband, 2e keer... toch niet zo'n goed design die grote honden!

Verder hoop ik voor jullie allemaal op wat zomers weer, we hebben hier de zon wel gezien, je mag 'm gerust hebben voor een weekje!
.
Pfff Syrah 27 operaties! En wat erg voor je meid dat je je paard op hebt moeten geven. En ik heb nooit spijt gehad van mijn operatie. Het proces waar jij nu in zit heb ik vorig jaar meegemaakt. Ik heb een eerste operatie afgezegd omdat ik een beetje hoop had dat het vanzelf iets beter werd. In totaal heb ik vorig jaar in zeven maanden tijd twee weken iets minder pijn gehad. Toen ik me in september liet opereren stond ik daar helemaal achter. Ik kon nog steeds niet voor mijn kinderen zorgen, kon niet werken en dacht dat ik gillend gek depressief zou worden als ik zo nog verder moest wachten zonder dat er heel veel kansen op verbetering vanzelf waren. De operatie was een risico, niet alleen vanwege het littekenweefsel, waar iedereen nou eenmaal kans op heeft maar ook vanwege de plek. Als ik kijk wat ik nu kan is dat veel meer dan vorig jaar. Ik kan nu halve dagen werken, waar ik veel voldoening uithaal en voor de kinderen zorgen gaat inmiddels ook een stuk beter alleen. Het is echt niks vergeleken bij wat het was voor vorig jaar, maar vergeleken met na erdoorheen gaan wel. Nou ja lang verhaal, maar dus geen spijt.
Hallo allemaal, ik "breek even in" hier. Wat een ellendige verhalen allemaal. Ik heb een hernia gehad waaraan ik in 2009 ben geopereerd. Na 2,5 jaar pijnvrij te zijn geweest zit er weer een op dezelfde plek, maar ook littekenweefsel is een boosdoener. Nu moeten 30 aug naar de chirurg, ik laat me er weer aan helpen, zonder twijfel. Nu heb ik een vraag aan jullie, ik heb het vermoeden dat m'n pijnklachten veel erger zijn tijdens (het begin van) de menstruatie. Herkennen jullie dit? Ik hoop het, zodat ik niet weer onnodig bij de huisarts aan de lijn hief te hangen! Alvast bedankt voor julliereacties en veel sterkte allemaal bij de pijnen, dit hebben we wel nodig!
Jee, wat is er veel geschreven! Ik schrijf van het weekend even uitgebreider terug. Nu even een snelle reactie op...

@Penbe

Meer pijn tijdens menstruatie is inderdaad "normaal" en geen reden voor paniek. Zelf heb ik altijd het gevoel of dat je van binnenuit wat opzwelt in die dagen, waardoor het allemaal nog meer klem gaat zitten en de zenuw nog meer tegen de hernia aandrukt. Geen idee of dat waar is, maar zo voelt het wel. Ik heb dit bij verschillende artsen aangekaart, en ze knikten allemaal wat meewarig en begrijpend met hun hoofd.
Dankjewel nummerzoveel, dit verklaart de terugval van de laatste dagen. Vanavond huilend de kids naar bed gebracht, hoeveel pijn kan een mens verdragen. Nu na een paarnuurtjes is het gelukkig een stuk beter. Hopen op een goede nacht, dan kan ik er morgen weer tegen!
Oh Penbe wat naar... hoop dat je een goeie nacht tegemoet gaat en minder pijn hebt als je wakker wordt
Even snel een post, want ik moet gaan slapen,

Lees binnenkort wel weer even bij. Wou alleen ikbenannoniem alvast even een hart onder de riem steken, lees datje man inmiddels weg is....dus bij deze!

Hier gaat het prima! Kan al twee en half uur wandelenmet hondje en kleine....heerlijk, daarna wel echt ven plat,maar owat een vooruitgang. Nacontrole morgen is helaas verzetdoor ziekenhuis. Maar gaatgoed, dus niet heel erg....

Iedereen veel sterkte! En ik zal gauw evenbij lezenweer....

Liefs!
Penbe, wat ellendig zeg! Hier ook veel meer klachten, niet tijdens mijn menstruatie maar meestal in de week ervoor. Dan heb ik echt veel meer pijn. Heb het wel eens bij de fysio aangekaart in het begin en die had er nog niet eerder van gehoord, maar vond het geen onlogisch verhaal omdat in je onderbuik en rug alle spieren ook met elkaar verbonden zijn. Grappig wat jij omschrijft Nummerzoveel. Ik zou het omschrijven dat alles van binnen in die week uitzet en daardoor dichter tegen elkaar aan zit, waardoor ook dat littekenweefsel dan zit te drukken tegen mijn zenuw. Dat voelt dan echt alsof de boel met een kauwgompje aan elkaar vastgeplakt zit. Ik heb het trouwens echt tot nu toe elke maand gehad (bijna 10 mnd na operatie) Dus ook hier herkenning. Bij mij is het over zodra mijn menstruatie 'doorbreekt' zeg maar, heel maf.

Kaatje wat ontzettend fijn dat het goed gaat! Genieten hoor
@penbe; idd herkenbaar; hier ook (toendertijd) meer klachten in de week vóór maar ook nog de 1ste 2 dagen vd menstruatie. Verklaren kan ik dat overigens niet.

@Nummerzoveel; ik heb je even een email gestuurd; heb een aantal praktische vragen. Het gaat helemaal mis op m'n werk, sta met de rug tegen de muur. Arbo-arts was eindelijk begripvol en in overleg met m'n psych, er was een koers uitgestippeld; en nu hebben ze hem vervangen voor een andere arbo-arts, die binnen 5 minuten kwam met het advies dat ik per meteen maar weer 'gewoon' het opbouw-proces in moet. Met de details zal ik dit topic niet vervuilen. Gaat in elk geval helemaal niet lekker.
Na een goede nachtrust gaat het hier gelukkig een stuk beter. Ik moetvwel rustig aan doen merk ik, maar wat kun je ook anders wanneer het de hele tijd regent.....

@ikbenik Arbo-artsen, praat me er niet van, de meesten gaan alleen voor een dikke veer in hun r..t door ons zo snel mogelijk weer aan netwerk te krijgen. De mijne laat helemaal niets van zich horen, verwacht dat ik steeds aan de lijn hang...
Nou, ik had eerst een hele redelijke; die heb ik wel even moeten leren kennen, maar uiteindelijk kon je met hem goed praten. Maar die hebben ze vervangen voor een andere, die duidelijk niet van plan is om de lijn van de eerste door te zetten.
@ikbenik

Ik heb je terug gemaild!

@Penbe

Fijn dat je de nacht toch goed bent doorgekomen.

@kaatje

Wat een goed nieuws!! Daar worden we blij van!

@Syrah

Geen operatie is inderdaad de eerste optie. Maar... als de pijn dan niet weg trekt, dan moet er toch iets gebeuren! En jij loopt nu al een hele poos te kwakkelen.

Reus is idd zelf de auto ingesproken! Op de heenweg duurde het ongeveer een kwartier, op de terugweg nog geen 2 minuten. (Godzijdank!)

@Dayspring

Jij ook heel veel succes gewenst volgende week!

@allemaal

Hier gaat het nog steeds langzaamaan vooruit. Ik heb goede en minder goede dagen. De afgelopen 2 weken had ik weer problemen met het littekenweefsel, maar gelukkig heeft de behandeling van de fysio (massage en 1 of ander apparaatje) al een hoop verbeterd.

Ook doe ik inmiddels dingen die ik al heel lang niet heb gekund. Ik fiets bijna elke avond een half uurtje en dat is echt heel fijn. (Ik moet nog wel uitkijken dat ik op egale fietspaden blijf en hobbels en bobbels uit de weg ga). En nu we sinds gister naast de nieuwe auto ook de beschermdeken in huis hebben, ga ik ook proberen om elke avond een flink eind met de hond te lopen. Zoals jullie vast hebben gelezen, is het geen kleintje, en hij trok altijd zo hard aan de riem. Dat heeft me ook lange tijd tegen gehouden, want dat is niet echt verantwoord met rugklachten (zowel niet voor mijn eigen rug, als voor zijn veiligheid, want hij sprong zo onder een auto). Maar we hebben vorige week al even geoefend (nog met de oude auto) en nu hij wat ouder is, is hij ook een stuk rustiger. Hij luistert veel beter en trekt bijna niet meer aan de riem. Helemaal super dus. Ik heb er helemaal zin in!
Nummerzoveel, dat klinkt heel goed hè. Fijn hè weer een beetje de normale dingen van het leven doen. Gek dat je daar in goede doen helemaal niet zo bij stil staat, tenminste ik niet.

Ikbenik, zoals eerder gezegd het hoeft hier echt niet alleen over je rug te gaan. Vwb arbo kan ik ook met je mee praten, hier alweer de zoveelste op rij... Nou ja zal er verder ook niet over uitwijden. Hier willen ze koste wat kost een prognose. Gelukkig heb ik een baas die vierkant achter mij staat, maar ik kan me voorstellen dat jij nu even denkt dat je gek wordt

Hier vanmorgen bij de chirurg geweest. Hoofdpijn kon hij echt niet verklaren. Daardoor is het ook moeilijk om echt het effect van de prik te bepalen. Ik heb haast vier weken nie kunnen trainen dus wat dat betreft echt een terugslag. Hij heeft me een corset voorgeschreven. Niet voor heel de dag, maar om mijn rug iets te ontlasten als ik ga werken. Verder gaf hij aan dat hij me door kan sturen om via de st maartenskliniek naar een gespecialiseerde kliniek in Eindhoven te gaan. Dat zie ik nu helemaal niet zitten. Eerst wil ik een beetje rust. Geen prikken, behandelingen oid en maar eens kijken waar ik dan uitkom.
Evi; wat voor gespecialiseerde kliniek in Eindhoven zou dat dan zijn..?

Tja, dat stomme arbo-gedoe...! Maar ik zal me toch inhouden en het topic hier een beeetje thema 'rug' houden, haha! Ik kan namelijk niet zo goed 'kort-van-stof' zijn; dus wordt het al snel een lap tekst. Daar heb ik inmiddels Nummerzoveel mee lastiggevallen, hahaha!
Misschien leuk voor iedereen hier om deze link te hebben..?

Dan heb je ineens een heleboel leuke extra (gratis) smileys om te kunnen plaatsen. Ik was er wel blij mee; heb 'm ook weer van iemand gekregen...!

http://vadrouilles.moto.free.fr/smileys/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven