Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Je manlief moet je niet helpen, hij moet het maar doen.

Echt je bed verschonen is een hele zware klus voor hernia patiënten.

Wij eten als gezin teveel rondom de 'kleine' tafel, dus de salontafel voor de tv. Kinderen vinden het heel fijn hoor, lekker tv kijken terwijl ze eten. Voor mij is het meer het gemak, vind het niet fijn/leuk/gezellig als zij in de keuken eten en ik lig, zit, hang op de bank, dus hangen ze er gezellig maar bij.

Op mijn eetkamerstoelen kan ik niet goed zitten, of laat ik beter zeggen: niet goed opstaan, die rug komt dan bijna niet meer recht.

Wat ik wel heb is zo'n grote fitnessbal waar ik op zit, dan zit ik niet stil en blijf een beetje wiebelen, dat helpt wel.

Dus een snelle maaltijd kan ik daar nu wel op blijven zitten, fijn aan tafel. Maar toch, gewenning en gemak zorgen voor de bordjes op schoot.
Jij bent grappig Patricia.

En over vakantie, in mijn. Vakantie heb ik nergens last van gehad, alsof de zon de pijn uit mijn benen trok.

Toen dacht ik: yes, ik ben er weer, nu denk ik dat de totale ontspanning de oorzaak was.
Jullie willen mijn huis niet zien! Manlief doet al 3 jaar alles in zijn eentje hier. De boodschappen, de was, stofzuigen, enz. Het punt is alleen dat ik zo'n man heb die dat ook echt op zijn mans doet. Hij stofzuigt wel, maar alleen de vloer en om de banken e.d. heen. Spinnenrag en stof onder de bank ziet hij niet. En van een stofdoek heeft hij het nut nog nooit ingezien. En zo gaat dat met alles. Hij maakt het aanrecht wel schoon, maar niet de keukenkastjes. Hij zet de boodschappen in de koelkast, maar haalt er nooit een doekje doorheen. Enz. Aan de ene kant word ik daar gillend gek van, want ik ben normaal erg schoon. Maar aan de andere kant realiseer ik mij ook dat hij een fulltime baan heeft en daarnaast een zieke vrouw en een volledig huishouden om voor te zorgen. Ik vind het daarom ook niet fair om dan steeds te gaan zeuren over dat hij het niet goed doet en het veel beter kan. En dat is dus ook de reden dat ik zelf de slaapkamer doe. Dat moet voor mijn gevoel echt schoon en fris zijn, 1 plekje in mijn huis waar het echt netjes is en waar ik tot rust kan komen. Dus vandaar...
Waarom ik het aangeef dat je de hechtingen ook zelf zou kunnen knippen. Ik heb ooit oplosbare hechtingen gehad (voor iets anders). Ik heb ze toen zelf eraf geknipt. Gek werd ik van die knoopjes. Niet dat je het moet doen hoor ;)...
Oh Patricia, daar was ik op vergeten te reageren, maa volgens mij is het zoals nummerzoveel zegt, da hernia's en incontinentie samen hangen. Hihi, maar je hebt er wel mooi een geintje van gemaakt. Snap hem ook hoor, dat is werk wat even gedaan moet worden.

Nummerzoveel balen! Kan je er wel nog een beetje plezier van hebben als je iets doet. Ik bedoel ik kan me voorstellen dat die verjaardag gisteren dan eigenlijk al niet leuk is omdat je weet wat het gevolg zal zijn. Hahaha grappig jouw verhaal! En idd bed opmaken niet doen! Doe ik ook echt niet nu met als gevolg dat ik nu al twee dagen op een onopgemaakt bed lig haha! En zoiets had ik ook bedacht inderdaad ik moet het gewoon uitleggen aan de assistente want om nou daarvoorvweer zo'n ondeneming aan te gaan.

Schuit ik denk ook dat het oplucht als die twee touwtjes weg zijn. Oh en het was dus leuk gisteren, goed om te horen! Heb ik ook echt zin in. Nu eigenlijk al meer dan zeven maanden geen sociaal leven buiten de deur meer terwijl ik het echt heel gezellig vind om met vriendinnen weg te gaan. En weer in een nieuwe outfit leuk! En ook weer herkenbaar. Ik heb ook zin in nieuwe kleren. Alsof je je een soort van herboren voelt en dat wilt laten zien haha! Oh en dat poepen... Ik was al lang blij dat ik een kamer voor mezelf alleen had. Maar normaal moet ik gewoon elke dag alleen zodra ik niet meer beweeg dan is heel de boel van slag, dat heb ik twee keer ervaren na mijn bevallingen. En ik durfde inderdaad ook niet te persen. Gelukkig had ik thuis nog van die zakjes waarmee je ontlasting zacht wordt en uiteindelijk dinsdag pas geweest ( om nog even wat extra vieze verhalen toe te voegen haha!).

Galadriel, ik vraag me toch af of je houding niet beter is als je op een goede stoel zit aan tafel dan met een bordje op schoot. Zou je voor jezelf niet eens een andere stoel kunnen proberen of is dat geen optie? En volgens mij doet warm weer ook heel veel voor je. Als je pijn hebt ga je bewust of onbewust toch verkrampen en alles in je gestel hangt toch weer samen. Kan heel goed wat jij zegt die totale ontspanning. Heb een tijdje geleden gekeken naar die klas van vroeger, hoe heet dat ook alweer... En daar zat een vrouw in me een heel slechte rug. Weet niet precies wat ze had, maar ze was hier beperkt en moest altijd veel medicatie slikken om een beetje te kunnen functioneren. De helft van het jaar woonde ze op Curacao en ha daar helemaal geen last.
Vraagje: Ik heb sinds een week dat ik steeds het idee heb dat de onderkant van mijn voet nat/koud is, maar dat is niet zo. Hij voelt wel kouder aan, maar niet zo overdreven als ik in mijn hoofd denk te voelen. Mijn onderbeen, inclusief voet is uitgevallen geweest door een afgeklemde zenuw, zou het er nu op kunnen duiden dat mijn voet weer aan het herstellen is???? Iemand ervaring hiermee. Heb nog steeds krachtverlies in mijn grote teen, been voelt aan de buitenzijde nog steeds dof aan, maar voet voelt niet meer slapen en tintelingen zijn ook al weg.

Net mijn oefeningen weer gedaan en daar het zo goed ging de aantallen wat opgeschroefd, ben benieuwd hoe dit weer uit gaat pakken.
@patricia

Ja, dat zou heel goed het herstel kunnen zijn. Zolang je andere dingen voelt dan je voorheen voelde, kun je er in elk geval vanuit gaan dat er van alles aan het werk is daarbinnen.
Hmm ik weet het niet Patricia. Hier geen ervaring mee. Misschien een van de anderen.
Patricia dat zegt mij ook niets.

@evi

Ik zit ook vaak op de 'bal' en uiteraard nu een goed excuus om nieuwe stoelen te kopen, maar welke? Ik weet het nog niet.

Mijn litteken is nu helemaal mooi en trek helemaal niet meer, dus ik hoop dat dat voor jou ook snel geld.

En nummerzoveel ik heb ook zo'n lieve man, alles doen naast zijn drukke fulltime baan. Nu ik steeds meer op de been ben, neem ik veel over en verwen hem extra met lievelingseten of onverwachtte dingen (al zijn overhemden gestreken ofzo) het is soms wel moeilijk, want ik heb toch wel soms last van schuldgevoelens, maar ik weet als hij ooit mij zo hard nodig heeft, dan ben ik erook voor hem (en de rest van mijn fantastische vrienden en familie).
Ja klopt Patricia. Dit lijkt inderdaad op herstel. Ik heb best lang een doof been en een dove hak gehad. Niet dat het pijn deed maar gewoon een gek gevoel. De afgelopen 2 weken is dit langzaam weggetrokken.
Zo, hier is het bed afgehaald, de slaapkamer gestoft en de verzameling lege colaflesjes rond mijn bed is ook verdwenen. Terwijl manlief de bovenverdieping gaat stofzuigen, duik ik lekker in bad. En dan hoeven we vanavond alleen nog even het bed op te maken
Fijn Nummerzoveel! Alles lekker aan kant!
Een bad, dat zou ik ook zo graag willen.

Al is het midden in de huiskamer
Haha Galadriel! En inderdaad mooi excuus voor nieuwe stoelen, maar inderdaad lastig want beetje zonde als je iets koopt en blijkt toch niet zo lekker te zitten als gehoopt. Die bal heb ik trouwens ook, misschien over een tijdje ook naar beneden halen, denk dat dat voor mij nu nog iets te snel is. Fijn dat jouw litteken zo mooi is genezen. Hoop ik ook inderdaad! En schuldgevoelens zijn lastig. Maar inderdaad wat je zegt. Probeer te doen wat je kunt en andersom zou je hetzelde doen. Maar neemt niet weg dat het voor die mannen van ons ook best zwaar is.

Nummerzoveel, fijn! Geniet ervan zou ik zeggen!
Nou nummer zoveel, dan moet je nu lekker gaan relaxen, nu is het nog mooi weer.

Zo'n bal waar jullie het over hebben lijkt me ook wel wat, zal morgen eens bij de fysio informeren, is goed voor je natuurlijke spiercorset.

Het is niet dat ik een gek gevoel heb in mijn hak/hiel, het is gewoon een vervelend brandend gevoel wat in de avond pijnlijke steken geeft.

Maar die pijn is niets met wat ik eerst had, dus als ik dit over houd teken ik ervoor.

Net heerlijk met vriendlief in de tuin zitten skibo-en, hahahahaha, hij wil mij weer aan de morfine hebben, ik win teveel nu. Tja dat krijg je als je de wereld weer rechtop in kunt kijken, dan worden de hersenen ook weer wakker hahahaha.

Galadriel: dat schuldgevoel herken ik heel erg. Ik ben geen hulpvrager, mijn vriendinnen dringen hun hulp maar op (ik vraag het anders toch niet), maar wat vind ik het moeilijk om afhankelijk te zijn. Heb ook steeds het idee dat ik hun niet genoeg kan bedanken, ze staan al een heel jaar constant klaar voor me (eerst met mijn scheiding, toen met het verlies van mijn vader en nu weer met mijn hernia). Maar goed, als hun me nodig hebben ben ik er voor hun (gevraagd of ongevraagd).

Heel veel knuffels en bloemen voor alle mensen die onvoorwaardelijk een ander helpen die hulp nodig heeft.
Wat is dat ski boen???

Oh en wat herkenbaar. Ik heb ook altijd het gevoel het alleen te moeten kunnen. Hulp vragen vind ik verschrikkelijk en voel me enorm bezwaard. En het toeval wil, wij hebben dat beiden vriend en ik. Maar we krijgen we zoveel steun die ik niet verwacht had. Een van mijn beste vriendinnen ook echt onvoorwaardelijk. En ze helpt ook echt zeg maar. Heel mooi vind ik dat. ik heb het in de afgelopen maanden ook wel beter leren accepteren. Zonder hulp ging het gewoon niet en hoewel ik weet dat het niet voor wat hoort wat is, hoop ik later op mijn beurt weer iets terug te kunnen doen.
skibo-en, dat is een heel leuk kaart spelletje. Tja je moet iest als je niks mag he hahahahaha

Ik zeg altijd tegen iedereen dat hulp vragen geen teken van zwakte is maar dat je juist sterk bent als je hulp durft te vragen. Waarom kan ik het dan zelf zo slecht, vind me namelijk echt heel sterk....

Schuit: hoe was je ijsje (of was het Marbs die op de fiets ging naar de ijssallon).
Zo'n bal heb ik ook. Daar zat ik weleens op op het werk voor de operatie. Nu kan ik er nog niet fatsoenlijk op zitten. Ik zit liever rechtop op mijn bureaustoel. Mijn collega zit er weleens mee te stuiteren .

IJsje was lekker! We zijn naar een dorpje in de buurt gefietst. Op de terugweg langs vrienden die aan het water lagen en nu heb ik een houten rug! Nog ff van genieten voordat het de volgende week weer minder wordt.

Van het kaartspelletje heb ik ook nog nooit gehoord hahaha!

Oh ja, absoluut respect voor de mensen die ons helpen en hebben geholpen. Zo lief!
Ah ik dacht een nieuwe vorm van tai bo hahaha! Zag je al staan met je ski oefeningen;-)

Schuit, dat klinkt als een goede dag! Je bent bezig met een kleine inhaalslag zo te horen leuk!

Hier gaat het ook heel goed. Geen pijn in billen, benen, rug oid. Echt zo'n heerlijk gevoel. Wel last van dat litteken. In de loop van de dag neemt de zwelling erboven iets toe waardoor dat bovenste hechtinkje dan gemener gaat trekken. Misschien heeft het er wat mee te maken dat ik ook meer beweeg. mijn moeder is vanmiddag op bezoek geweest en een stuk gelopen. Zij heeft net de oudste meegenomen en dat scheelt een hoop. Ik heb mijn vriend gedwongen om samen met mij een rondje te lopen met die kleine in de buggy. Was gezellig. Hij is nu aan het koken, zo lekker eten.
Hahaha schuit, wederom herkenbaar. Ik heb nu ook zoiets van dan maar wat meer zitten, volgende week is er weer genoeg tijd om te liggen (hoop ook zo dat dat zo werkt). Het is weer is te mooi om braaf te liggen.

Lig nu weer even een half uurtje en dan zo lekker bbq-en en dan weer een potje skibo-en hahahaha (is een soort pest spel, onze relatie is nog pril dus pesten is nog leuk hahahaha).

Eet smakelijk allemaal voor zo.
O en Evi, dat is een goed teken dat de pijn er niet meer is. Die zwelling had ik de eerste weken ook (hoor mij, net alsof het al maanden geleden is ipv 4 weken hahaha) maar dat wordt echt minder hoor. Is een teken dat de wond van binnenuit lekker aan het genezen is (wel in de gaten houden dat het niet vuurrood wordt of dat er vocht uit gaat komen, tenminste, dat is wat e mij verteld hebben in het ziekenhuis).

Het is in ieder geval nu lekker wandelweer, dus dames, hop in de benen (ik blij alleen nu even liggen, al iets teveel gedaan vandaag, miss vanavond nog een lekkere wandeling).
Inderdaad... Dat idee heb ik af en toe ook. Wil ineens vanalles doen! Het weer werkt ook wel mee hoor. Dan heb ook zin om dingen te ondernemen.

Voel de wond ook nog af en toe trekken. Het is denk ik wel fijn als de knoopjes weg zijn. Dan trekt het al minder denk ik!

Haha! Een of andere vechtsport op de ski's. Ja, die Patricia laat er geen gras over groeien. Eerst de caravan uitruimen en dan nog een potje tae bo.

Eet smakelijk allemaal!
hahahaha er was iets met grenzen en tja die heb ik nog nooit geaccepteerd hahahaha. Maar nee, ben nu al heel blij met de oefeningetjes van de fysio (zit er wel over te denken om morgen te vragen of ik al langzaam weer op de sportschool mag gaan starten, maar Tai bo nee hahaha).
Bij mij komt die zin ook steeds meer. Krijg ook weer een klein beetje het vertrouwen dat het best wel weer eens wat kan worden. En ook het besef wat die afgelopen maande niet heeft gekund helemaal niet van die spectaculaire dingen, maar stel je toch voor straks weer een dagje winkelen;-)
Haha ja ik dacht inderdaad Patricia draait haar hand niet om voor een opruimklus die staat gewoon flink te zweten samen met haar vriend hahaha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven