Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Het zijn ook vaak de kleine dingetjes die we missen. Ik vind het nu al een genot om gewoon zonder pijn op te staan in de ochtend en een handdoek om mijn hoofd heen te wikkelen als ik gedouched heb.
Dat klinkt alsof iedereen wel van het weer heeft kunnen genieten! Ik ook hoor, wat een cadeautje dit weer in deze tijd van het jaar. Ik heb de hele dag in mijn bikini gezeten/gelegen. Zalig!

Wij hebben lekker makkelijk spare-ribs gehaald. Sinds we iets landelijker wonen is afhaal er bijna niet meer bij, want voor iets goeds zijn we minimaal 20 minuten onderweg en dan is het koud als je weer thuis bent. Maar deze spareribs waren heerlijk en ipv slappe koude patat hebben we het gewoon met een lekker vers stokbroodje gegeten.

Ik lig nu weer even bij te komen van het eten en dan moet ik zo mijn bed nog opmaken. Maar ik ben al fris gedouched, dus na het opmaken kan ik er direct inschuiven!
Ja inderdaad Patricia..

Nummerzoveel, dat klinkt als een heel fijne relaxdag. Zo lekker je bedje in!

Ik lig ook in bed. Hoop eigenlijk dat ik zo in slaap val.

Fijne avond dames!
Niet slapen, evi. Dan zit je vannacht weer rechtop!
Hahahaha ja bedankt Nummerzoveel. Maar die ligstand is zo vermoeiend;-) of heb je nog spannende verhalen om me wakker te houden hahaha!?
Ik heb zomaar onverwacht een hele leuke BBQ erop zitten.

En met een wijntje en geweldig eten. Kan niet meer zitten, maar het was het waard.

Goede nacht allemaal.
Wat leuk Galadriel. Wel jammer dat je nu zo'n last hebt. Ook maar in de ligstand dan. Fijne avond!
Deze dag pakken ze ons niet meer af dames, volgens mij is het bij iedereen redelijk verlopen, Ik ga nu ook helemaal plat, met mijn oogjes dicht. Slaap lekker allemaal
Goedemorgen, na een beroerde nacht de dag maar weer starten. Was vannacht stijf en stram, alle bewegingen deden zeer... hopen dat dat gewoon spierpijn was, het voelt in ieder geval nu ook nog niet fijn. Zo eerst maar even douchen, even wat warmte erop...

Hoe is het nu bij jou Galadriel, is het met een avondje rusten over gegaan.

Nummer zoveel, viel het bed opmaken mee?

Evi: ik heb geen nachtelijke posts gezien, dus goed geslapen???
Oh balen Patricia. Inderdaad rustig onder de douche. Die warmte doet vaak wonderen. Ik heb heerlijk geslapen. Sliep wel echt al vroeg. Denk dat ik negen uur niet hèb gehaald en was half zeven wakker.

Hier vanmorgen wat langer op geweest. Rustig gedoucht, aangekleed, ontbeten en gewandeld. Denk al met al een dikke anderhaldf uur en dat ging goed. Nu weer even plat.
Fijn dat iedereen heeft kunnen genieten van het weekend en het mooie weer!

Het weekend ging hier ook boven verwachting.

Wel vervelend galadriel en Patricia dat er weer stijfheid en pijntjes opspelen, maar zo´n weekend is toch mooi weer meegenomen.

Evi, fijn dat je er al langer uit kunt . Wanneer laat je de hechtingen verwijderen? Hoop dat de wond dan stukken beter voelt.

Vanochtend .naar fysio geweest en ditmaal voor het eerst weer op de fiets. Wel wat onzeker. Een beetje krampachtig voorzichtig, maar op zich viel het me reuze mee.Gelijk even langs de winkel gegaan.

Heb gezien ik daarna toch moest rusten, ook even geprobeerd op mijn buik te liggen (ligt normaliter prettiger), maar dit al snel opgegeven aangezien het niet goed voelde. Gewoon maar weer op de rug en de zij dan maar.
Marbs, echt best een hoop gedaan dus van het weekend en er niet voor afgestraft, fijn! Goed zeg alweer op de fiets, fijn dat dat goed gaat. Heb nog niet gebeld voor de hechtingen. Doe ik morgenochtend even. Dan zal het woensdag of vrijdag worden denk ik. Grappig, ik heb vannacht ook een paar keer bijna op mijn buik gelegen. Slaap normaal ook op mijn buik, maar heb het nog even niet gedaan.

Hier gaat het lekker. Vanmiddag ook geen paracetamol meer genomen. Heerlijk gevoel om geen pijn te hebben. Tegelijkertijd ook spannend, want merk dat ik weer zin krijg om dingen te doen en moet toch nog een beetje rustig aan doen natuurlijk. Mijn litteken voelt minder strak, maar wel fijn als die touwtjes boven en onder eraf zijn. Dan is dat ook maar weer gebeurd.
Iedereen die teveel heeft gedaan ligt vast te rusten. Als de pijntjes of stijfheid vandaag wegtrekken dan is dat een goed teken (zegt mijn fysio altijd). Dan kan je lichaam in redelijk korte tijd weer herstellen.

Oh wat goed Marbs! Gefietst! Gek hè zo'n eerste keer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu liever fiets dan loop. Ben dat lopen zo zat joh! Met fietsen (en lopen) totaal geen last meer trouwens.

Evi, ook goed bezig! Fijn om je bezigheden steeds een stukje uit te bouwen.

Ps. Heerlijk geslapen. Ik kreeg mijn ogen vanochtend bijna niet open .
Ah, jij was ook aan het typen Evi . Doe maar gewoon lekker rustig aan! De tijd van dingen doen komt wel weer. Eerst alles goed laten genezen!
Zo is het ook schuit! Wat fijn dat je zo goed hebt geslapen. Heb je vanmorgen ook gewerkt? Werk jij normaal fulltime en ga je nu ook elke dag weer voor een paar uurtjes?(wat een vragen )
Ik vond fietsen voor de operatie trouwens ook fijnervdan lopen. Heb heel wat afgelopen, maar werd dat ook zo zat. Merk dat nu eigenlijk ook weer. Fietsen voelde ook wat prettiger trouwens. Fijn hè schuit dat bewegen zo goed voelt.
Inderdaad blij dat ik er niet voor ben afgestrafd. Toen ik begin middag ben gaan liggen (na fysio /fietsen etc) even een pijnlijk been. Maar nu na rusten voel ik me weer helemaal prima.

Stemt me positief, te merken dat ik steeds meer kan en ook steeds minder last krijg.

Hi.hi nog even en ik ga volgende week klussen of weer aan het werk

Zou zo graag weer gemakkelijk op de buik willen kunnen liggen. Ben gek op lezen en had me voor de operatie bedacht vele boeken te gaan verslinden. Maar wist toen nog niet dat op de buik het niet ging worden en op m'n rug en zij kan ik niet goed lezen.

Oh Evi, heerlijk hè dat pijnvrije!

Schuit, ook hier het verplicht lopen zat. En dan wordt het weer straks ook een stuk minder ;(

Zal proberen wat vaker te fietsen zodat ik ook hier wat meer vertrouwen in krijg. Bovendien kan je op de fiets weer eens ergens heen.
Ja, gewerkt! Ga nog steeds maar een paar uurtjes per dag inderdaad (niet elke dag trouwens). De komende 2 weken bouwen we het iets uit. Daarna belt de Arbo me weer voor het verdere verloop. Normaal werk ik fulltime inderdaad. Op deze manier opstarten werkt goed merk ik. Zowel lichamelijk als geestelijk. Pas de laatste weken heeft ook mijn hoofd de kans gehad om een beetje tot rust te komen. Kan nu eindelijk weer genieten van een avondje uit of een dagje fietsen. Dan is het ook fijn om niet meteen vol weer in de stress van het werk te zitten. Wat eigenlijk ook lichamelijk nog niet zou kunnen.
Ook hier voor de operatie noodgedwonden veel in de benen omdat ik dan de minste pijnklachten had en toch amper kon zitten. Ontspannen kwam hierdoor weinig van.Oh wat wilde ik toen graag gewoon even met een boekje in de bank hangen.

Fysio van het ziekenhuis vroeg me voor de operatie wat ik na de operatie weer zou willen kunnen. Had hierbij allerlei voorbeelden van sportieve "top"prestaties en sporten allerlei. Heb toen ook aangegeven dat ik al blij zou zijn wanneer ik weer simpelweg ontspannend kan zitten
Het wordt een prachtige herfst en winter Marbs. Zodat wij met z'n allen fatsoenlijk kunnen fietsen ;).
Daar houd ik je aan Schuit!
Jeetje... Topprestaties... Waar is dat nu voor nodig? Schoonmaken en dweilen zou al een topprestatie zijn.
Voelde me bij de vraag wel even heel onsportief.

Maar zo zie je maar dat we met veel minder al heel tevreden zijn!
Marbs, fijn hè weer een beetje zicht op een normaal leven.. Maar lezen op je buik, krijg je daar normaal niet ook een heel stijve rug van? Balen da je niet lekker ligt te lezen op je zij. Ik heb hier nog twee ongelezen boeken liggen, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten. Beetje hier op het forum rondhangen of blaadjes doorlezen, dat wel, maar op de een of andere manier kan ik mijn kop er verder niet echt bij houden.

Schuit, fijn dat je op die manier weer kunt wennen. Want in principe moet je aan alles weer opnieuw wennen. Ik dacht daar vanochtend nog over. Ik start straks natuurlijk in een nieuwe functie. Maar moet ook revalideren en echt wel reïntegreren want heb sinds februari niet normaal kunnen werken. Maar goed, heb wel een superfijne baas dus heb daar ook wel weer vertrouwen in. Gelukkig dat je nu geestelijk ook weer wat meer rust hebt gevonden. Ik vind dat nog best moeilijk. Hmm.. Geloof dat het zo ongeveer weer tijd is voor mijn ronde..
Hmmm.... Nou ik ga mijn topprestaie leveren voor vandaag hahaha weer een rondje door de buurt. Zwaaien jullie even naar me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven