Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Zwaai zwaai!
go Evi go
Net gelezen op nu.nl;

.........domineren vanaf donderdag in Nederland weer wind, regen en aanzienlijk lagere temperaturen.

Schuit, dit hadden we niet afgesproken hè?
Nee, klopt. Zal even bellen...
Hahaha bedankt. Heb even een rondje hardgelopen dankzij jullie support

En dat weer dat is gewoon heel eventjes om mij nog wat tijd te geven. Zodra ik eraan toe ben wordt het vast weer prachtig weer zodat ik met jullie mee kan fietsen haha!
Nu ik toch ik een licht overmoedige bui ben ....

Voor de dames die iets verder zijn dan mij; wanneer mogen of zijn jullie zijn weer gaan autorijden?
Geloof dat ik met 5 of 6 weken voor het eerst in de auto zat. Daarna niet meer gereden eigenlijk (zit nu bijna op 8 weken! ). Toen vond ik het nog niet zo fijn. Nu heb ik er geen zin in en ik heb de auto ook eigenlijk niet nodig.
Hee dames, ben ik weer, druk dagje gehad.....

Maar goed, Evi, wat fijn dat de weer goden even op jou wachten hahaha, als het dan mooi weer is kom je maar lekker naar Brabant fietsen hahaha.

Autorijden deed ik na 3 weken (dat mocht) en fietsen ook.

Ik merkte dat autorijden zeer onprettig was en had ergens de tip gelezen van de rugband. Die heb ik nu om en dat voelt stukken prettiger. Vangt alle bobbels een beetje op. Zit nu in de 4e week na operatie en rijd eigenlijk iedere dag wel een keer met de auto, of even naar een vriendin, of even naar kantoor, of even naar de winkel, of naar mijn andere logeeradres. Dat gaat allemaal goed, als ik het maar niet te lang doe. Heb zaterdag 45 minuten achter elkaar in de auto gezeten en dat was geen succes.

Denk dat ik daar nu ook echt de naweëen van heb. Heb vandaag niet veel meer gedaan als vorige weeg (lopen, zitten, fietsen, liggen), maar heb de hele dag al een tintelende voet.
Hoi meiden,

Mijn eerste werkdag deze week zit er hopelijk op. Net zelfs al even gebubbeld. Ik ben klaar voor Grey's Anatomy!

Ik ben voor het eerst gaan autorijden toen mijn hechtingen eruit moesten. Ik weet niet meer of dat nu na 2 of 3 weken was. Dat mocht van de dokter. Moet ik er wel bijzeggen dat het hoogstens 2 km zonder drempels was.
o nummer zoveel, wordt zo jaloers van je badje... ik stel voor dat je volgend jaar een ontmoeting van de ruggies bij jou doen.....
Haha Nummerzoveel, je hoort het we worden zo even met zijn allen uitgenodigd in jouw bad in de tuin

Patricia, even beetje gas terug dus. Beetje rustig aan en dan trekt dat vanzelf weer bij.

Hier is het advies trouwens eerste zes weken niet zelf autorijden. Volgens mij is dat trouwens sowieso niet goed voor je rug, dus denk dat als je het kunt beperken dat niet gek is.
Nou, als iedereen tegen die tijd zover kan rijden, dan lijkt me dat best gezellig!
Nou dan houd ik me van harte aanbevolen haha!
Oke eerst maar even aanzien en later maar proberen dan dat autorijden. Eerst maar weer een paar keer meerijden ervaren.

Vroeg me trouwens af of dat tintelen van voet of anders ook een teken van genezen kan zijn. Heb vandaag lichte tintelingen net rond/ boven de enkel, waar het eerst pijnlijk was.

Deze plek was voor operatie ook steeds pijnlijk, dacht toen zelfs even de boel gekneusd of i.d. te hebben, maar kwam dus ook door de hernia.

Ha gezellig met z'n allen in bad! Hoeveel passen erin?
Marbs, gek hè. Zo heb ik een hele tijd getwijfeld of die pijn in mijn bil niet gewoon een heel heftige slijmbeursvliesontsteking was. En mijn been niet heel heftige spierpijn. Maar goed gekke is dat het natuurlijk alleen rechts was dus dat was inderdaad ook echt wel die hernia.

Kan natuurlijk best dat dit met genezing te maken heeft. Die zenuw is heftig geprikkeld geweest en heeft nu weer ruimte.
Tja, nu valt alles wel op z'n plaats. Dacht in begin dat ik iets met m'n been had en deheftige pijn in de bil hier een gevolg van was. Nooit bedacht dat dit voortkwam uit de rug.
Ja gek is dat. Laatst sprak ik een oudere man die vertelde over zijn hernia. Nooit geopereerd en ging hij ook niet meer doen. Maar die dacht vroeger altijd dat de heftige pijn in zijn been door de lange uren kwam die hij maakte. Ook iets van spierpijn in combi met vermoeidheid. Pas veel later werd die link met een hernia gelegd.
Zo herkenbaar weer jullie verhalen, ik dacht dat ik mijn enkel verzwikt had, pijn was zo vervelend, kon soms ook echt niet op mijn hiel staan, maar ging ook weer over, dus niet gelinkt aan rug hahahaha en die mes die in mijn bil zat werd steeds van gezegd dat het si (??) gewircht was, dat die pijn gaf, nou niet dus.... maar goed, hier ook heel de dag al tintelingen en ik heb het vertaald als overbelast, dus idd gas terug. Heb vandaag ook veel pijn op de wervels net boven mijn operatie plek, morgen maar iets meer gaan liggen denk ik.

Hoe is het bij de rest???
Als je googled op zenuwbanen en lkw, dan vind je ongetwijfeld een plaatje waar je precies op kunt zien hoe de zenuwen lopen. Is wel heel grappig, want dan zie je dus direct waar in je been je pijn kunt hebben van een hernia op welk niveau in je rug.

Ik heb al jaren een 'zwakke enkel' en dacht dat dit een gevolg was van een vrij ernstig ongeluk in mijn tienerjaren. Niet dus!
Goedemorgen meiden! Ik hoop dat iedereen goed geslapen heeft? Ik heb heerlijk geslapen, maar het opstaan in het donker kost me wel moeite hoor. Aan de andere kant vind ik het wel heerlijk om het buiten langzaam licht zien te worden en daarmee langzaam goed wakker worden. Ik ga even de hond en de kat eten geven en dan wordt het weer tijd om aan de slag te gaan! Fijne dag vandaag!
quote:marbs schreef op 03 oktober 2011 @ 17:25:

Nu ik toch ik een licht overmoedige bui ben ....

Voor de dames die iets verder zijn dan mij; wanneer mogen of zijn jullie zijn weer gaan autorijden?

Na 4 weken, heerlijk vond ik het: mijn vrijheid weer terug, was natuurlijk veel te snel (volgens de fysio) en ik deed maar kleine stukjes. Maar zo kon ik eindelijk mijn eigen kinderen weer naar school brengen ipv. dat ik afhankelijk was van anderen. (school is op 10 minuten fietsen of autorijden van ons huis) ik heb ze ook een paar keer gehaald lopend, maar dat is een half uur lopen en dat is voor die Kleintjes best lang na een hele schooldag), na het rijden weer plat op de bank, ging best.

Na 8 weken, weer helemaal fulltime rijden.

Na 3 maanden ben ik naar zuid Europa gereden, afgewisseld door man.

Jullie allemaal een hele fijne dag, hopend dat het weer niet zo erg is, als dat voorspeld is.
Patricia, even rustig aan dan vandaag.

Nummerzoveel, dat plaatje had de neuroloog inderdaad en hij heeft me ook laten zien dat die pijn echt uit mijn rug kwam. En hoewel ik dat wist heb ik er toch nog aan getwijfeld. Sowieso eigenlijk aan mijn gevoel. Zelfs tot voor de operatie, dat ik als de dood was dat ze me open zouden maken en er niks te zien was. Dat ik me gewoon had aangesteld. Heel erg stom, want er zat wel echt een knoepers van een hernia.. Oh en jij dus ook pijn die je aan iets anders toeschreef. Je denkt natuurlijk ook niet als eerste aan je rug als je pijn in je enkel hebt.

En wat is het nog donker hè zo ''s morgens!

Galadriel, ik ben ook blij als ik straks ook weer minder afhankelijk ben van anderen en als ik weer een beetje wat kan gaan doen. Mijn jongste wordt deze week twee en driekwart van het laatste jaar heb ik niet echt zelf voor hem kunnen zorgen. Hoop dat daar nu een eind aan komt.

Oh is er echt zulk slecht weer voorspeld? Toch wel jammer hoor. Met die rondjes lopen heb ik echt wel van de zon genoten. Hier goed geslapen. Vandaag gaat mijn kleinste voor het eerst naar de peutergroep ipv de baby's op het kdv en daar kan ik niet bij zijn. Daar baal ik wel een beetje van. Maar goed mijn vriend brengt ze dus het is alleen jammer voor mij..
Afgelopen weken lukte lang slapen niet echt. Maar nu het s'morgens zo donker is, kost opstaan me moeite. Zal er wel uit moeten want kinderen moeten natuurlijk gewoon naar school.

Galadriel, met het halen en brengen van de kinderen is het wel fijn dat je zo snel weer auto kon rijden. En inderdaad weer een stuk vrijheid wat je dan hebt.

Goh, na 3 maand helemaal naar zuid Europa...das best vlot.

Hè jammer Evi, dat je nu de overgang naar een andere groep moet missen!

Nummerzoveel werk ze! En Patricia lekker rustig aan dan maar vandaag.

Zo, gelijk maar even een rondje lopen nu het nog droog is.
O, ja Evi die twijfel; ben aangezien het een paar dagen voor operatie wat beter ging ook bang geweest dat er uiteindelijk niets zou zitten wanneer ze me open zouden snijden.
Haha ik dacht dat ik een beetje gek was hihi, maar ben dus niet de enige Marbs;-)

Ik ga ook even lopen, want hier ziet het er inderdaad ook niet uit alsof het heel de dag droog gaat blijven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven