Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Fijn dat het goed met je gaat Galadriel! Ben ook benieuwd hoe een hele dag werken bevalt... dat je er zin in hebt is een goed teken!
Ha dames,

Galadriel. leuk dat het gelukt is met een jurk. En inderdaad dan is goed ondergoed belangrijk als je alles ziet. Oh en nog lastig dus de schoenen. Ben benieuwd waar je gaat slagen.

Hier nog steeds last van mijn been. Merk dat ik het moeilijk vind om dan positief te blijven. Vooral omdat dat gevoel zo herkenbaar is van voor de operatie ben ik dan best snel van slag. Ook omdat je natuurlijk pas over een tijd weet of het allemaal echt ergens goed voor is geweest. Aan de andere kant kan ik er nu helemaal niets aan veranderen. We zullen het wel zien. Deze week voor het eerst naar de fysio en ik kijk er wel naar uit om wat gerichter met mijn herstel bezig te zijn met mijn herstel en hoop dat de fysio een beetje kan relativeren wat ik voel.
Kan me voorstellen dat je onzeker bent Evi. Maar het is zo dat het nog steeds een gevoelige plek is en dat het zich ook nog steeds aan het herstellen is. Vraag wat je vragen wil aan de fysio, doe ik ook steeds. Elke keer weet hij te verklaren waarom en ben ik weer gerustgesteld.

(Ben wel erg aan het "steeds"en)

Galadriel: werk ze!
Hallo dames, ben er ook even weer.

Nummerzoveel, het schiet nog niet zo op zo te lezen. Hopelijk gaat het nu verder door de goede kant op!

Hanneke, dat geen zin in fysio is heel herkenbaar. Hetzelfde geldt hier overigens ook voor de blokjes om en oefeningen.

Vorige week een paar dagen amper wat gedaan, maar dit voelde ook niet echt goed.

Evi, vervelend die zeurende bil en last van je been. Dat last van je been is dat er steeds of heel vaak?

Hier merkte ik naarmate de weken vorderden, dat korter rusten minder klachten opleverden. (geen tijd om weer stijf te worden?)

En eindelijk dus fysio ! Ben benieuwd hoe je dit gaat bevallen.

Wel prettig dat je er je vragen kunt stellen lijkt me zo.

Galadriel, fijn dat het goed gaat. Een goed teken ook dat zin in werken. Ben benieuwd hoe een hele dag je gaat bevallen.

Schuit en Patricia, hoe gaat het bij/met jullie? En met de rest?

Hier gaat het goed. Let goed op mezelf en doe rustig aan, maar ga zelden meer even liggen. Ben hier te ongedurig voor en verwachtte dit wel terug te krijgen. Maar tot mijn verbazing valt het goed te doen.

Heb hier inmiddels, zonder overleg arboarts (aangezien ik hier niets van heb vernomen) op therapeutische basis een start gemaakt met werken. Heb bedacht dat 4 x 3 uur een mooie start is om te beginnen (60% van mijn uren) en vandaar uit verder kijken.

Had wel zin om weer aan het werk te gaan, maar helaas is de sfeer er niet optimaal. Het blijkt dat vanwege bezuinigingen alle tijdelijke aanstellingen niet verlengd zullen worden, maar zullen er ook meerdere ontslagen vallen onder personeel met vaste aanstelling . Er komt dus een hele forse reorganisatie aan.Zou haast ziek thuis blijven, maar zit niet zo in elkaar. Afwachten dus maar...
Hoi Marbs, leuk dat je er weer bent!

Evi, vreemd dat je meteen bij thuiskomst uit het ziekenhuis geen fysio bij je hebt gehad. Hier was dat een paar weken totdat ik zelf naar de praktijk kon.

Marbs, de blokjes om en de oefeningen komen mij inmiddels ook de strot uit maar wat je zegt, als je niets of minder doet zit het niet lekker... Liggen doe ik niet meer sinds het bed in de kamer weg is, daar komt echt niets van. En ben inmiddels zóver in de benen dat het overbodig is in mijn ogen maar dat kan ik helemaal mis hebben.

Wat jammer dat het op je werk niet leuk is nu, ik heb ook zoiets meegemaakt, er hangt dan toch een bedrukte sfeer.

Vreemd dat de arbo-arts niets van zich laat horen.

Ik mis de anderen ook ja. Ben benieuwd hoe het met ze gaat.
Oh. ben niet zomaar weg! Blijf hier nog wel een tijdje komen hoor, al is dit wanneer het goed gaat misschien wat minder frequent.

Wanneer je het gevoel hebt dat liggen niet meer nodig is, zal dit ook wel zo zijn. Anders zou je het snel genoeg merken!

Na vertrek van het bed uit de woonkamer lijkt het hier alsof herstel opeens een stuk sneller gaat. Ga namelijk niet snel naar boven om te gaan liggen en merk nu dus ook dat dit niet meer zo nodig is ook al voelt de rug soms moe en stijf aan. Merkte hier dat liggen niet meer maakte dat rug en/of been beter voelde.

Tja, wat het werk betreft; heb dit al een paar keer meegemaakt, maar er zijn nog nooit zoveel ontslagen gevallen als er nu gaan vallen. En gezien de plannen van de regering zal het er na de reorganisatie ook nog niet veel beter uit gaan zien .

Neem aan dat arbo-arts er vanuit gaat dat het pas na 6 weken zin heeft om contact te hebben. Morgen is het precies 7 weken, dus is ie nog maar een weekje te laat.
Ben er ook nog hoor! Zal straks een update geven! Door weer aan het werk te gaan (waar het ook een grote puinhoop is) schiet reageren er wat bij in.
Joehoe Schuit!

Stijf en strak voelt het bij mij ook nog aan op die plek, net of je huid te klein is. Het jasje is te krap.

Heb ook 3 keer een reorganisatie meegemaakt, de eerste keer mocht ik blijven, de andere keren niet. Zo gaat dat ja...

Doe rustig aan Schuit op je werk, denk aan het ruggetje.
Hè Marbs, wat fijn dat het zo goed gaat! Hmmm en een minder leuke situatie op je werk dus. Nee dat zou ook niks voor mij zijn om me dan ziek te melden. Wanneer ga je beginnen? En die stijve rug heb ik ook. Wat Hanneke zegt is een goede omschrijving.

Schuit, druk dus. Laat je niet gek maken hoor!

Galadriel, hoop dat jouw dag goed verloopt vandaag.

Nummerzoveel, gaat het weer een beetje met jou meid?

Patricia, ook alles goed bij jou thuis en met de jongens!

Hier gisteravond echt een rotavond. Pijn in been is heel de tijd aanwezig en ik weet eigenlijk niet zo goed of ik meer of minder moet doen. Merk dat ik ondanks dat het zeer doet eigenlijk niet wil liggen want dan ga ik liggen malen. Maar goed gisteravond veel pijn ondanks dat ik in bed lag. Vannacht ook slecht geslapen en vanochtend voelde ik het ook tijdens mijn rondje. Heb het ziekenhuis maar gebeld want maak me toch zorgen. Ik voelde helemaal niks meer en nu dit. Maar zij vertelde dat het echt afhankelijk is van de operatie en dat het niet gek is dat het nu pas komt omdat ik nu pas weer een beetje activiteiten probeer op te pakken. En heel goed naar mijn lijf luisteren, maar het was geen reden om nu al langs te komen. Hopen dan maar dat het in de loop van de week wegtrekt...
Moeheid voel ik m.n. onderin de rug. Maar het stomme is dat de stijfheid die ik soms in de rug voel een stuk boven het geopereerde deel zit.

Evi, ben deze week therapeutich begonnen met werken. Enkel nog de ochtenden, maar dit gaat goed. Ben m.n. nog bezig met mail doorwerken en ongelezen verslagen en rapportages door te lezen en af en toe bijkletsen natuurlijk.

Hè vervelend Evi, kan me er wel wat bij voorstellen dat je je ongerust maakt. Maar beter een keer te vaak navragen dan niet. Fijn dat nu ook de fysio deze week start, kun je onzekerheid delen en vragen aan iemand die er verstand van heeft en jou ook zelf ziet.

Ach ja en weer dat luisteren naar je lijf. Wordt je toch af en toe gek van. Mijn lijf mag van mij wel eens een communicatiecursus volgen! Het communiceert vaak pas achteraf en dan ook nog onduidelijk; hoort het erbij? Iets verkeerd gedaan? Teveel of te weinig gedaan? Dat zegt ie dan weer niet!
Oh Marbs, fijn hoor dat het goed gaat. Ik vind het moeilijk dat het hier nu niet lekker gaat. Omdat ik er ook echt wel aan toe ben om weer een beetje onder de mensen te zijn. Maar goed, als het over een paar dagen weer wat beter gaat, verandert dat perspectief natuurlijk weer. Inderdaad vind ik het fijn als ik naar een fysio kan die er zijn of haar kijk op kan geven. Nu is het alles maar zo in je up. Hihi en dat luisteren naar je lijf, tja... het blijft gewoon een lastige. Grappig stijfheid is hier ook hoger. Tussen mijn schouderbladen zeg maar. Merk ook dat als ik langer op blijf dat het daar moe wordt trouwens.
Ik voel met je mee!

Ik heb een nekhernia en in mn onderug 1. en mn nek word nu onderzocht of het een dubbele is. (Grote kans van wel -.-')

Heb niet het hele topic gelezen, maar neem aan dat je geopereerd bent?

Hoe pijnlijk is het daarna? & voor hoelang ong

Ik word volgend jaar sowieso geopereerd, maar ken niemand met de verhalen. En de dokter zegt, het valt wel mee, maar die vind alles meevallen.

Heel veel sterkte en succes veder!
Bedankt Lovelycomplex. En heftig zeg voor jou. Ik ben inderdaad inmiddels geopereerd. Denk dat iedereen het op zijn of haar manier ervaart. Ik vond het best heftig en dan vooral de eerste week eigenlijk. Vooral het feit dat je dan zo ontzettend afhankelijk bent van anderen. De operatie op zich is me eigenlijk wel meegevallen. De eerste nacht na de operatie heel veel pijn, maar na een paar dagen is die eerste heftige gekneusde pijn er wel vanaf. Maar goed, ben blij dat het gebeurd is en hoop dat het niet weer hoeft te gebeuren!
Goedemiddag dames!

Hè Evi... Goed dat je het ziekenhuis hebt gebeld. Ik hoop dat je daardoor wat meer rust zal krijgen. De fysio zal op een gegeven moment ook aangeven dat je meer mag/kan doen. Wat een gedoe weer. Om gek van te worden! Wanneer ga je naar de fysio?

Marbs, wat fijn dat je weer aan het werk bent! Het gevoel om weer onder de mensen te zijn vond ik echt fijn.

Hanneke, herken het ook hoor. Geen zin hebben om naar de fysio te gaan. Ik merk dat het steeds beter gaat. Dit heb ik deels te danken aan de therapie. Als ik geen zin heb dan denk ik daar maar aan .

Galadriel, hoe ging het werken vandaag?

Lichamelijk gaat het hier goed. Ik merk dat het geestelijk soms nog zwaar is. De ene dag gaat het super en de andere dag gaat het totaal niet!

Doordat het op het werk zo'n puinhoop is vind ik het lastig om fatsoenlijk op te bouwen. Iedereen is zo met zichzelf bezig dat ik alles zelf moet regelen. Er wordt wel gevraagd hoe het met me gaat maar dan meer uit beleefdheid (niet door iedereen hoor, er zijn ook collega's die echt geïnteresseerd zijn). De enige die aangeven dat ik goed bezig ben is mijn vriend en de fysio. Soms is het gewoon fijn om te horen dat je goed bezig bent. Je weet het diep vanbinnen wel :Imao: maar toch!

Daarom heb ik besloten om minder snel op te bouwen dan dat ik in eerste instantie in gedachte had. Dit heb ik vervolgens naar de Arbo en mijn leidinggevende gemaild. De Arbo gaf akkoord en van mijn leidinggevende hoor ik natuurlijk niks. Ik neem aan dat het akkoord is :Imao: . Van die onzekerheid word ik zo moe en het laatste wat ik wil is (weer) klachten krijgen door mijn werk. Eerst lichamelijk en geestelijk alles op een rijtje krijgen en dan weer volledig aan het werk. Makkelijker gezegd dan gedaan maar we gaan ervoor!

Overigens staat in mijn plan van aanpak (werk) dat ik afgeremd moet worden omdat ik mijn grenzen niet goed kan aangeven. Dat is in de afgelopen tijd wel een leermoment geweest. Ik rem mezelf dus af want een ander doet het niet. hihi :Imao:

Mijn werk heeft me na de operatie absoluut niet gedwongen om weer aan het werk te gaan. Het is nu alleen even een puinhoop die ik er niet bij kan hebben (hoop dat mijn woordenbrij duidelijk is ).

Knuffel voor de dames die het even nodig hebben. Ook voor iedereen trouwens. We lopen tegen dezelfde obstakels aan. De een soms wat grotere obstakels dan de ander.

Mocht je tijd hebben Lovelycomplex dan is het de moeite waard om het topic te lezen denk ik .
Evi, heel vervelend is dat, maar laat je niet ontmoedigen. Als ik een stuk gelopen heb krijg ik ook prikkels in mijn voet, die trekken later weer weg. Je weet niet wat je te wachten staat, het ene moment voel je niets en het andere komt er iets wat je nooit gekend hebt bij wijze van spreken. Het zijn allemaal fases en blijft verrassen.

Ik vraag alles aan de fysio en wil nog niet zonder "halsband".

Regelmatig heb ik zware bovenbenen en die rug is ook beursig, maar dat krappe jasje heb ik bij het voorover buigen en bij persen.

Het is het natuurlijke corset en is goed dat ik dat voel volgens de fysio. De spieren zijn aan het werk.

De moed erin houden hoor!
Schuit, lastig hoor. Maar je bent echt wel goed bezig. Goed dat je wat minder enthousiast hebt ingezet dan je in eerste instantie hebt gedaan, want waarschijnlijk is het daarmee nog steeds enthousiast genoeg haha! Datzelfde verbeterpunt is er eentje voor mij. Niet over je grenzen heen gaan. Ik ga donderdag voor het eerst naar de fysio en zoals gezegd, ben blij als ik mijn onzekerheden kan bespreken. En gek he, maar iedereen gaat gewoon door met zijn eigen leven en niemand staat eigenlijk echt stil bij het feit dat jij aan het revalideren bent. Dat lijkt me ook moeilijk. Gewoon even een stukje erkenning zeg maar. Maar goed, je plan is goedgekeurd dus (stilzwijgend door je baas). Fijn!

Vandaag was ik alleen thuis en vond er geen flikker aan. Ik verveel me en wil wat doen. Morgen gaat de kleinste naar mijn moeder en ben ik met de oudste alleen. Dat is wel gezellig. Ben ik tenminste niet heel de tijd zo gefocust op mezelf en gaat de tijd een beetje sneller voorbij. Kunnen we lekker samen naar buiten (tenminste als het een beetje weer blijft, vandaag was het weer heerlijk!)

Ik ga nog even mijn laatste rondje lopen voor vandaag. Was even aan het twijfelen of ik op de fiets zou stappen, maar nu met dat been misschien toch nog maar even wachten. Maar dat lopen..... pfffff ik ben het zat (en verder zeur ik niet hoor haha!).

Nou tot later maar weer!
Ja Schuit, af en toe een complimentje is zó welkom!

Het is goed om voor jezelf op te komen, inderdaad, een ander doet het niet. Jij kent je grenzen en jij bent belangrijk.

Aardige leidinggevende heb je trouwens. Ahum.

Laat het werk een beetje los, jij bent nu aan de beurt.

Knuffel terug!
Hanneke bedankt! Ook een knuffel voor jou!

En voor allemaal inderdaad (wat zijn we lekker knuffelig vandaag haha!)
Zal wel aan het weer liggen ;)
Hoi meiden, wat een verhalen allemaal weer. We gaan echt op en neer met zijn allen! Opbouwen, toch weer de rem erop, grenzen aangeven, toch er weer overheen (laten) gaan, pijn, verwarring, angst. Hoe klote deze periode ook is: aan het eind van de rit hebben we er allemaal vast een hele hoop van geleerd!

Hier gaat het heel langzaam aan beter. Ik merk dat de griep me echt wat uitgeput heeft en de minste lichamelijke inspanning kost me nog steeds (te) veel energie. Ik heb mezelf dus ook nog maar even op een tandje lager gezet.

En om dan maar in de stemming te blijven: voor jullie allemaal!
Hihi schuit ik denk het wel

Nummerzoveel, ellendig dan hè. Die energie kan je nou net niet missen... Balen hoor maar wel verstandig.
Griep put normaal al uit en nu heb je geen reserves terwijl je je energie zo hard nodig hebt. Eerst maar eens aan jezelf denken.

Ja, wat een knuffelkonten zijn we.

Het is heel fijn om dezelfde ideeën te hebben en hier alles wat ons bezig houdt te kunnen ventileren.
Voor iedereen die het kan gebruiken;

Schuit, volgens mij ben je ook goed bezig hoor! Hard werken aan herstel maar ook je grenzen in de gaten aan het houden. Goed van je dat je hebt aangegeven rustiger op te bouwen.

Inderdaad is het vaak niet meer zichtbaar, dus zal het wel weer goed zijn, menen ze dan. En puinhoop op het werk, maakt het extra zwaar (ook reorganisatie?)

Lovelycomplex, welkom hier! Oei, tegelijkertijd nek en rughernia.... lijkt me verschrikkelijk! Waarschijnlijk volgend jaar opereren? Wanneer je flinke klachten hebt is dat wel erg lang.

In ieder geval verhalen zat hier in het topic. Denk dat het de moeite waard is, het eens helemaal door te lezen.

Hanneke, ik wil dat "halsbandje"ook nog wel even omhouden hoor. Ben bang dat wanneer fysio stopt ik ga vervallen in lichamelijke passiviteit.

Evi, hoop dat de klachten van korte duur zijn. En dat vervelen....misschien een paar dingen verzinnen om buitenshuis te doen? Bezoekje afleggen of ergens koffie drinken?? In ieder geval even heel wat anders.

Voelde me toen ik vaker de deur uit ging (blokjes om niet meegerekend) gelijk een stuk minder patient.

Nummerzoveel, fijn dat je merkt dat het in ieder geval ietsje beter gaat. Goed dat ook jij jezelf op een tandje lager hebt gezet! Heb de indruk dat dit niet makkelijk voor je is, maar denk wel dat het goed voor je is.

Enne Patricia............ joehoe.........ben je er nog.......hoe gaat het met jou nu de oudste weer naar school is?
Nee, geen reorganisatie. Veel werk, er worden slechte beslissingen gemaakt, er worden zaken niet geregeld (goh) en er zijn best wat zieken geweest (waaronder moi!). Ik hoopte dat het zou zijn opgelost als ik terug zou komen. Maar dat is dus niet zo ;).

Komt goed! Iedereen goed geslapen? Ik ga weer een paar uurtjes werken en een fijne dag!
Ehm... Vandaag een goed gesprek gehad. Zouden ze meelezen ;).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven