Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Hoi allemaal! Wat is het hier rustig!

Fijn dat pakken nu gedaan is, Hanneke. Dat heb je maar vast gehad.

@schuit

8km fietsen! Wow!!! Wat goed zeg, dat je dat doet.

Mijn dag gister was wel OK. Ik had overal last van, van die val en van mijn rug, en heb maar afleiding gezocht in opruimen. We zijn vlak voor ik ziek werd verhuisd en we moeten nog steeds een hoop afmaken. Omdat ik de klusser in huis ben, komt dat er maar niet van. Maar nu krijgen we met Kerst logees, dus ik wil in elk geval 1 logeerkamer toonbaar hebben. Ik heb rustig aan gedaan, maar had evengoed aan het eind van de rit 3 flinke dozen oud papier, 2 enorme dozen wasgoed en 2 volle vuilniszakken troep bij elkaar gevist uit de chaos. Best geinig, een hoop dingen terug gevonden waarvan ik vergeten was dat ik ze had! Ik denk dat ik nog wel een zondag of 3 vooruit kan voor ik er helemaal doorheen ben, maar het begin is er! Of nou ja, dat is er zodra mr Zoveel wat met al die dozen en zakken gaat doen, want ik wil ze zelf niet verplaatsen

En toen was het weekend alweer voorbij en stond vanochtend de gewone werkdag weer voor de deur. En het was wel fijn om nu weer even veel te kunnen liggen.
Oh echt! Ben jij de klusser? Lijkt me erg frustrerend als dat nu niet lukt. Nee, zou ze ook niet verplaatsen. Het is al heel wat dat je alles hebt verzameld!

Eh... Ja... 8 km. In het totaal 16 km want we moesten ook weer terug .
Nou Schuit, het fietsen gaat dus gewoon zonder problemen!

Succes Nummerzoveel, hou je wel een beetje in

Denk om jezelf.

Ik vind bukken geloof ik de zwaarste beweging...
Wow, 16 km!?!!!!!!! Ik vind 8 al veel!

@Hanneke

Er lagen allerlei losse flodders in tasjes en op stapels en dat heb ik gesorteerd. Het meeste kon ik staand en zittend af en voor het overige heb ik gehurkt. Want idd, bukken gaat natuurlijk niet.
Ik ben niet zo'n fietser

Losse flodders vallen wel mee, maar dat bukken...

Ik had er vandaag lekker de gang in, stevig gestapt, dat voelt weer goed. Het is best verschillend de ene dag of de andere dag.

Gelukkig hadden we zon, tenminste waar ik woon, want die mist moet niet te lang duren. Zó'n klein wereldje. Ik ben dol op grijs maar dit was me teveel!

Vanmorgen weer aardig stofgezogen - hoewel veel bukken toch goed gegaan.
Ha dames!

Nummerzoveel lekker muffins gegeten dus, goedzo! En wel afleiding kunnen vinden in het opruimen. Je hebt al een goed begin gemaakt zeg! Oh wat jammer dat nou juist jij de klusser bent, ook frustrerend lijkt me hoor.

Oh schuit, wat een eind. En wat heerlijk dat je fietsen zo fijn vindt. Ik durf nog steeds niet echt. Maar eigenlijk omdat ik de vorige keer zon last van mijn been kreeg erna (maar ook na allerlei andere dingen hihi). Nu eerst maar elke dag vijf minuten op de hometrainer. Oh en slecht geslapen dus van het weekend, kan ik me voorstellen.. Ben je tussendoor wel steeds gaan werken of ging je gisteren weer voor het eerst?

Hanneke ook een hoop werk verzet dus. En wat nummerzoveel ook zegt probeer je bij dat soort dingen heel bewust te zijn van je houding. En lekker gewandeld dus. Ik heb dat ook hoor. Dan merk ik het al gelijk of ik fitter ben of niet zeg maar. En als het niet zo lekker voelt blijft het rondje ook lekker klein. Oh en het huis ook weer schoon, fijn!

Hier alles goed, vanmorgen weer bij de fysio geweest en ging goed. Als het deze week goed gaat, volgende week nog een keer bij haar en dan ga ik door naar de groep. Dat is dan twee keer in de week een uur lang spieroefeningen doen. Kijk ik naar uit!
Hoi allemaal,

Hier vandaag ook zon. Wat een cadeautje is dat dan weer na die grijze dagen!

@Hanneke

Wat goed, stofzuigen! Dat vind ik zo zwaar...

@Evi

2x in de week een uur oefeningen, dat klinkt ook niet misselijk. Fijn dat je er zo naar uit kijkt, dat scheelt vast de helft!
Evi, kijk je er écht naar uit, 2 x per week een uur?

Het wordt wél goed opgebouwd zo.

We hebben sinds kort een robotstofzuiger die heel veel overneemt, ik heb banken, stoelen, kleedjes en wat Robbie (zo heetie ) niet mee kan doen gedaan. Maar dat was evengoed nog best veel.

Mijn man doet de trap maar dat deed hij eigenlijk altijd al.

Vanmiddag even gezellig een bakkie gedaan - met de auto weg - bij een medelinedancer en dat was erg gezellig.

Zo langzamerhand komt het normale leven weer in zicht.

Nu de conditie nog.
Hihi nou schrik ik van jullie reacties, maar neem aan dat dat in de loop van zes weken ook rustig aan wordt opgebouwd hoor. Niet dat ik gelijk geacht wordt een uur te spinnen ;) Kijk er vooral naar uit echt gericht met die opbouw van mijn lijf bezig te zijn en om twee keer naar die groep te gaan. Lijkt me leuker dan zo een beetje thuis je oefeningen doen.

Hanneke, wat leuk dat dat zo'n succes was. En volgens mij is dat wel de volgorde hoor zoals jij het omschreef. Conditie komt vanzelf!
Nou, ben eigenlijk ook helemaal geen fietser! Heb jaren niet gefietst. Nu wel ;). Heb vorig jaar een nieuwe fiets gekocht. Zo'n transport fiets waar een groot zadel op zit. Je zit ook netjes recht op zo'n fiets. Maar goed... Genoeg over de fiets hihi ;).

2X in de week een uur is toch netjes. Je bent echt niet de hele tijd vol bezig. Ik ging ook 2X in de week een uurtje. Je fietst al snel een kwartier. Of je staat een kwartier op de crosstrainer. Nu gelukkig 1X een een uur .

Gezellig hè Hanneke! Er lekker uit!
Schuit heerlijk dan toch die fiets ;)

Nee precies zo verwacht ik het ook en zo hebben ze het eigenlijk ook uitgelegd. Dat het de bedoeling is dat in de loop van die zes weken spierkracht geleidelijk aan weer wordt opgebouwd. En lekker nu nog maar een keer!
Ik zie je al als een gek tekeer gaan op die apparaten ;)...
Hihi ja haha!
Evi, omdat je zo rustig begon met fysio lijkt het nu meteen zo veel, maar ik begon ook 2 x per week ongeveer drie kwartier en nu is dat afgebouwd tot 1x per week.

Nog 3 x voor mij en dan word ik losgelaten. Maar ga ik weer naar de sportschool.

En Schuit, zo'n fiets lijkt me best prettig.
Hanneke is ook zo hoor, het lijkt zo ook veel. Fijn nog drie keer of vind je het spannend?
Ik ben er wel aan toe nu, moet toch een keer stoppen. De oefeningen thuis doe ik bijna niet meer, ben veel aktiever waardoor dat aan het wegvallen is. I.p.v. zeg maar 3 x keer per dag nu nog 1 x en soms helemaal niet.

De operatieplek is nog gespannen, staat strak bij bepaalde bewegingen zoals naar beneden gaan met mijn rug of naar voren buigen, en in- en uitstappen van de auto als ik zelf rij. Maar dat zal z'n tijd nodig hebben voordat het over is.
He fanatiekelingen, gaat lekker allemaal zo als ik het zo lees. hahahaha, fietsen, spinnen, stofzuigen, logeerkamers in orde maken.... Ik moet er nog niet aan denken. Stap voor stap. Gaat momenteel best lekker, merk dat mijn lichaam zich ook goed herstelt na een zware dag, dus ben eigenlijk wel tevreden, maar durf meer ook niet te gaan doen. Eerst zorgen dat het na een zware dag niet meer zo pijnlijk is.

Ga zo naar een vriendin van mij (waar ik in de revalidatie tijd heb gelogeerd), die is gisteren ook geopereerd aan een hernia. Ben benieuwd hoe het gaat met haar.

Kus allemaal en een fijne dag.
Hanneke, ik herken dat stijve gevoel wel. Alleen ik heb het hoger in mijn rug. Niet op de plek waar ik geopereerd ben zeg maar. De fysio heeft het van de week een beetje losgemaakt, want daar zat ook echt wel extra spierspanning. Maar hoe het nou precies komt kon zij ook niet echt zeggen. Als ik naar vorgen buig heb ik een beetje het gevoel dat ik wel verder zou willen, maar dat kan echt niet. Een soort heel zware spierpijn en dat had ik voor de operatie niet. Maar goed, inderdaad wie weet trekt dat ook vanzelf weer weg.

Patricia, dat is toch goed. Inderdaad wat je zegt stapje voor stapje. En ik merk hier ook weer dat als ik er een beetje bovenop doe, mijn been gaat irriteren. Dus hier moet het ook heel erg met mate en beleid. Oh spannend zeg en ook toevallig dat zij ook geopereerd is.

En verder niet zoveel te vertellen. Ik heb vanochtend voor het eerst in al die maanden zelf de kinderen naar het kdv gebracht. En dat ging erg goed. Had een paar dingen bedacht. We hebben een erg hoge auto, dus de jongste kan daar niet zelf uitstappen. Heb zo'n opstapje van de blokker en dat heeft de oudste voor me neergezet. De kleinste is zo in de auto geklommen. Ik een been in de auto gezet en hem daarop geduwd en zo in zijn stoeltje gezet. Dat ging eigenlijk best goed. En bij het kdv zo ook weer eruit.
Evi, slim bezig, dat zijn de betere oplossingen. Die van mij kunnen er gelukkig al in en uit klimmen.
Dat dacht ik ook. Zo is het best goed te doen.. Hoe was het bij je vriendin Patricia. Deja vu?
Wat creatief Evi! En ja, zo ongeveer voelt het, een soort "trekkerige" pijn. Zal het morgen ook eens vragen aan de fysio, of dat nog lang duurt...

Nou Patricia, zo blijf je een beetje in het herniagebeuren zitten nu je vriendin ook geopereerd is. Wat een toeval.
Hallo dames, ook weer even een berichtje van mij.

Allereerst Schuit, nog gecondoleerd met het verlies van je naaste en heel veel sterkte toegewenst.

Ook voor Patricia een voor de verbroken relatie. En dat stap voor stap.... goed zo, zo hoort het ook. Goed voor jezelf zorgen!

Voor nummerzoveel ook een omdat de pijn niet beter wordt en er steeds andere dingen om de hoek komen kijken (eerst griep nu vallen) Net als vorig weekend met de muffins, jezelf gewoon af en toe verwennen hoor!

En Evi en Patricia, voor jullie ook een omdat jullie volgens mij heel goed bezig zijn.

En voor diegene die er ook nog een wil of kan gebruiken ......

Hanneke, inderdaad vroeg erbij met de cadeautjes zeg, maar klaar is inderdaad klaar. Hier moet alles ook het inkopen vaak op het laatste moment. Bukken ook hier het zwaarst en dan lijkt me zo'n Robbie wel handig zeg! Enne die conditie, hmm die schiet hier ook niet erg op. De ene dag met gemak op de fiets, de volgende dag lijkt hetzelfde stuk wel een berg-etappe.

Evi, klinkt goed dat fysio ! Goh twee keer een vol uur. Das best veel, hier is het slechts een half uurtje. Fijn dat je je kinderen weer eens zelf weg hebt kunnen brengen. Wat kunnen voorheen "normale" dingen dan zo speciaal zijn hè? Je wordt er nog creatief van ook.

Oh en die stijfheid. Ook hier zit het wat boven het operatiegebied. Kan de stijfheid eigenlijk niet goed uitstaan en probeer regelmatig of ik met rechte benen zover kan bukken dat ik met handen de grond kan raken. Het lijkt echt nergens op en blijf halverwege hangen. Kan dit niet uitstaan terwijl het echt geen enkele nut heeft en het me ook niet beperkt.

Hier gaat het verder eigenlijk wel goed. Werk nog steeds slechts 50%. Wilde dit uit gaan breiden, maar merk dat hoe langer de dagen en hoe meer ik doe ook lichte klachten geeft in rug en been.(stijdheid in rug en licht zeurend been) Dus nog maar rustig opbouwen!

Goede nieuws is het inmiddels duidelijk is dat ik niet bij de ontslagen ga vallen. Hoe mijn werk er straks uit gaat zien is nog onzeker, maar heb in ieder geval nog werk.
@Marbs

Wat een heerlijk nieuws van je werk! Echt heel fijn, dat geeft toch wat rust en zekerheid. Reorganisaties zijn nooit leuk, maar probeer er het beste van te maken. Misschien valt het uiteindelijk allemaal wel mee

@Evi

Wat heerlijk zeg, de kids zelf weggebracht Dat geeft je weer wat vrijheid terug nu je zelf met die kleintjes op pad kunt!

@Hanneke

Een Robbie lijkt me heerlijk, echt waar. Ik ben alleen erg bang dat mijn allerliefste hond dat dure speeltje als prooi zou zien en dat de dure Robbie dan binnen no time zijn laatste adem uit bl... uhm... in zuigt

Hier gaat het hetzelfde. Ik heb even wat lange dagen voor videoconferencing achter de rug. Erg vermoeiend, want je kleedt je dan toch netter en probeert wat langer te zitten. En bovendien kreeg ik knallende hoofdpijn van de soms fluitende verbinding.

Volgende week wordt nog drukker. Ik moet 2 dagen voor het werk in vergadering in een hotel op ca. een klein uurtje rijden. Al mijn collega's vliegen speciaal vanuit het buitenland over, zodat ik er ook bij kan zijn (normaal ga ik er zelf voor naar het buitenland). Ik vertrek zondagavond al, zodat ik eerst bij kan komen van de reis en maandag hopelijk wat fitter de dag begin. En ze hebben heel lief voor een vergaderruimte gezorgd waar het hotel ook een bed in zet zodat ik kan liggen als het niet meer gaat. Maar enigzins genant is het wel en ik zie er ondanks alle maatregelen toch als een berg tegenop.
Oef, dat klinkt heftig nummerzoveel. Zowel de afgelopen dagen, als de dagen dit je volgende week voor de boeg hebt. Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. Goed idee om in ieder geval wat eerder te komen om bij te kunnen komen.

En een bed in de vergaderruimte. Hmm, goed geregeld!! Maar kan me ook voorstellen dat dit wat ongemakkelijk voelt en bekeken.

Misschien voor jezelf maar bedenken dat het regelen van bed nog vreemder is wanneer je er geen gebruik van maakt?

Hoop dat je tot die tijd vooral de tijd hebt om te rusten en niets te doen!!
Wel fijn dat we hier ervaringen kunnen delen (hoewel dat natuurlijk steeds minder gaat worden..).

Heb zoals jij (en Evi) het zegt Marbs, dat gevoel, heb even gecheckt en bij mij zit het eigenlijk ook boven het operatiegebied, had nog niet gevoeld.

Naar beneden gaan kun je ook met licht gebogen knieën doen, dan lukt het beter (uiteraard). Ik red het net met gestrekte knieën maar dat voelt niet zo prettig. Hoofdzaak is dat je je ruggegraat afrolt. Bij mij ging het elke keer wat verder, rustig aan.

Wat fijn dat je niet weg hoeft!! Hoewel het toch best spannend is wat voor werk er voor je zit aan te komen. Maar dat kan net zo goed heel leuk zijn!

Nummerzoveel, mijn katten kijken naar Robbie maar laten hem verder met rust. Een hond ziet het anders denk ik.

Heb het idee dat jij te zwaar belast wordt wat betreft je werk, pas asjeblieft op. Lief dat er zo rekening met je gehouden wordt, dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven