Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ikbenik, dat klinkt goed. Maar inderdaad bedenk dat je alles wat je heen loopt ook weer terug moet (dat zei de kras hulp tegen mij toen ik naar buiten wilde na de bevalling hahaha!)
Kraamhulp stomme ipad
Hoi meiden,

Het is toch geen Man's Flue :( Het ging helemaal niet. Ik heb toen zelf maar gebeld dat de dokter langs moest komen, wat hij heeft gedaan, en om een lang verhaal kort te maken is hij inmiddels per ambulance afgevoerd omdat het in de auto ook niet meer ging. De dok denkt aan een longontsteking of longembolie. ;'-( Ik zit nu gestresst te wachten op nieuws, mijn stiefvader is uit zijn werk gekomen en met hem mee gegaan.
Nee! Nummerzoveel dat meen je niet. Wat erg en nu nooit meer grapjes maken over die lieve man van je. Ik hoop dat het meevalt, pfff als ik bij je in de buurt had gewoond was ik even bij je gekomen
@evi

Ik ben opgegroeid bij een agent in huis. Hoe erger de situatie, hoe vreselijker de grappen Maar serieus, ik dacht echt aan Man's Flue op basis van ervaring. En ik baal behoorlijk dat dat het niet is.

Ik heb nog niets gehoord vanuit het zkh. Wachten duurt altijd zo ellendig lang in dit soort omstandigheden. Net wel zelf even gebeld met stiefpapa, ze zijn nog volop aan het onderzoeken.
Ik maak ook maar een geintje eigenlijk Nummerzoveel (misschien ook niet helemaal gepast in deze situatie ). Ja dit is heel erg vervelend... Wachten in zo'n situatie is zo naar
@evi

Ik weet dat je het goed bedoelt hoor! En dankjewel voor de knuffel. Nog steeds geen nieuws... Pfff
Nummerzoveel weet niet of het wat uitmaakt maar zit met je mee te wachten Hoop dat het meevalt allemaal!
Wat ontzettend naar Nummerzoveel.

Heb je hulptroepen in de buurt?
Jee! Nummerzoveel! Pfff! Wat zul je geschrokken zijn!!!

(Maar neem het jezelf niet kwalijk hoor; denk aan het verhaal van de jongen die 'wolf!' riep; logisch dat je het zo inschat als je vanuit ervaring iets gewend bent! ) Ik leef met je mee!

Als je meer weet, laat je het dan even weten......?

Ik duim in elk geval voor je/jullie!!! (*bij gebrek aan icoontje van klavertje-4*)

Ik ging net naar de videotheek, met kletsende dochter en rol-karretje. Hele wandeling, maar het was mooi weer, dus ook nog maar ff langs de Appie gewandeld. Daar ter plekke zo'n beetje een paniekaanval gekregen (bijna dan!) omdat ze met de benen buiten hingen en ik me ineens helemaal overspoeld voelde worden door alle geluiden en mensen die tegen me opbotsten . Bovendien hadden ze de winkel helemaal vernieuwd zodat ik superlang bezig was met het vinden van alle spullen die ik nodig had.

Daarna weer helemaal terug naar huis. Ineens (1 blok van huis af) herinner ik me dat ik binnen 5 minuten bij de fysio moest zijn , dus weer met dochter en rolkarretje richting fysio gesjouwd. NET op tijd daar, maar ik stond te hijgen als een eh...tja, iets wat erg hijgt...!

(*Hijger aan de telefoon met astma..?*)

Toen moest ik dus nog 'even' aaaaalle oefeningen gaan voordoen omdat het een vervanger was, en die wilde wel eens weten wat ik dan precies voor oefeningen had. En daarna dus weer die heel route terug naar huis.....Pffffff! SODEJU!

Ik heb meteen even gekookt want dan kan ik tenminste lekker ff een uurtje liggen voordat 'manlief' thuis komt. Hoef ik het straks alleen nog maar op te warmen! Kan niet wachten om neer te ploffen...
Ikbenik, hoe lang geleden ben jij geopereerd? 3 weken?

Neem je niet veel te veel hooi op je vork? Mij is op het hart gedrukt het minstens 6 weken heel rustig aan te doen en ik begin nu weer een beetje met koken en dergelijke. Waarbij ik ook nog goed oplet dat ik niet zwaar til, dus pannen afgieten en dergelijke doet mijn man.
@evi @ ikbenanoniem

Dankje Mijn stiefpapa is bij hem en ik heb mijn netwerk onder de speeddial. Helaas wonen we niet echt bij vrienden en familie in de buurt, maar hulp op afstand is ook fijn.

@Ikbenik

Als ik dat zo inschat, ben jij hartstikke lang onderweg geweest, TE lang dus. Volgens mijn schema mag jij nu hoogstens 40 min per uur op zijn, en dan alleen als je geen pijn voelt. Je moet het echt rustiger aan gaan doen, hoor! En koken kan al helemaal niet, want een pan is al snel zwaarder dan een kilo.
Nummerzoveel, we gaan gewoon duimen met z'n allen dat het hartstikke meevalt.

Ikbenik, sluit me aan bij de rest. Eigenlijk wist je van te voren dat dit te ver zou zijn. Wel heel herkenbaar, want je wilt zo graag. Maar houd het te overzien, dan is er ook meer eer te behalen. Rustig aan, want anders word je keihard teruggefloten.
Oh, nummerzoveel dat klinkt heftig. Naar dat je nu zo thuis in spanning af moet wachten wat er nu aan de hand is.

Een frustrerend, angstig en machteloos gevoel moet dat geven En dat kan weet ik uit ervaring soms nog best lang wachten zijn. Sterkte hoor! Is er iemand die je kunt bellen om bij jou thuis met je mee te wachten?

(Tja dat je eerst denkt aan Man's fleu is niet zo vreemd. Dat verschijnsel ken ik hier ook maar al te goed. En moet heeeeeeel lang uitgeziekt worden!)
@nummerzoveel: ....weet je al iets meer...?

Ik duim nog steeds!!!

Verder moet ik jullie allemaal gelijk geven; ik ben trouwens anderhalve week geleden geopereerd. (a.s.Woensdag 2 weken geleden)

Ik was vanmiddag om ong.14.00 hier aangewandeld richting videotheek&Appie, moest om 15.30 bij fysio zijn, was om 16.30 uur (op m'n ellebogen!) terug thuis, ff internet, ff koken etc...Toen ik eindelijk op bed plofte wilde ik na 'n half uur weer overeind komen en ik kreeg me ineens een pijn!!! Heel m'n onderrug trok in een kramp, pfff! Toch gelukt om mezelf weer bij elkaar te rapen, de tranen weg te slikken en rechtop aan tafel te eten, maar ik zat echt te shaken ... NIET goed dus!!!

Rest van de avond ga ik niks meer doen. De nieuwe oefeningen van die vervangende fysio zijn ook te pittig vrees ik. Ga ik morgen mooi niet doen. Echt weer ff pas-op-de-plaats nu. Back-to-basics. Alleen 'n paar lichte oefeningen morgen, en korte ommetjes. Dan maar weer naar glasbak en terug .

Kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik zo stom geweest ben!

Hopelijk kan ik vanavond gewoon slapen zonder al teveel pijn.
Ikbenik, het is echt niet niks de operatie die je hebt gehad. Gun jezelf ook de tijd voor herstel. Misschien had je dit wel even nodig om je te realiseren dat je het echt heel erg voorzichtig met beleid moet opbouwen. Het blijft moeilijk je grenzen opzoeken etc, maar probeer er niet keihard overheen te denderen
Ja, thanx, Evi.

Ben d'r idd weer veel te ver overheen gegaan...

Verdomme wat denk ik ook wel niet...Meteen 3 uur aan de wandel, oefeningen doen, koken, etc.Grmbl...

Nouja. Heeft weinig zin om mezelf hierover op de kop te blijven geven. Voortaan beter nadenken...
Ja maar je weet het ook niet. En zolang het goed gaat voelt dat zo heerlijk, dat het heel menselijk is om te ver te gaan. Ik heb precies hetzelfde. Het lijkt dan alsof je vleugels hebt.
hoi allen,

Lief dat jullie zo meeleven

Er is weinig nieuws. Waarschijnlijk is het een longembolie. Vannacht moet hij blijven en krijgt hij bloedverdunners. En dan morgen een CT scan. Het zou ook zijn hart nog kunnen zijn. De cardio en longarts waren het niet eens. Afwachten dus maar...
Ikbenik, klinkt inderdaad als een beetje heel veel teveel van het goede.

Anderhalf uur weg om boodschappen te doen; boodschappen pakken (tillen), in karretje leggen (bukken), op de band (tillen) in de tas doen (bukken) en neem ik aan zelf met karretje aan het sjouwen in niet optimale houding. Direct erna nog even zitten te internetten om vervolgens te gaan koken. En dat alles anderhalve week na de operatie! Oja en hiertussen zat ook nog fysio!

Maar wel naar dat je dit nu moet bekopen en nu zo’n pijn hebt. Hopelijk trekt dit na extra rustig aan doen snel weer weg!

En Evi, hiep hiep voor ons topic. Het meest uitgebreide naslagwerk over revalideren na herniaoperatie, inclusief fysieke, psychische, emotionele, relationele en sociale aspecten.

Vollediger kan het toch niet?? (kunnen we straks in boekvorm uitgeven! )
Oh, nummerzoveel zie net dat je inmiddels bericht hebt.

Nog steeds onzekerheid dus!!

Hoe is dit voor jou zo alleen thuis te zijn met die onduidelijkheid en spanning?? Lijkt me verschrikkelijk.

Meid een heleboel !
Een voor Ikbenik. Pas wel op jezelf.
Marbs, dit is het handboek der Nederlandse herniapatient (denk wel de vrouwelijke ;))

Nummerzoveel, wat ontzettend naar dit. Dat hij niet bij je is, je niet naar hem toe kunt gaan en dat je ook niet weet wat er aan de hand is. Hier ook heel veel knuffels jouw kant op . Ik hoop dat er misschien toch ook iemand bij jou kan komen, al is het maar even voor de morele support.
@Nummerzoveel: Vervelend dat de onzekerheid voortduurt. Je man is natuurlijk op de best mogelijke plek maar het is niet leuk en voor jou ook nog eens bijster onhandig.

Krijg je hulp met het huishouden en jullie dieren? Belast je jezelf ook niet te veel?
Hi Marbs,

Ik heb wel betere dagen gehad, zeg maar Maar ik ben ook wel blij dat hij nu in goede handen is. En ik red me wel.

Ik ook niet van plan om uren aan de wandel te gaan en fysio-en als een tussendoortje te zien voor het computeren en koken Ikbenik, ik hoop echt dat je nu blijft liggen. Wat ik eerder al schreef, max 30 minuten op per uur, en dan alleen als dat goed gaat. Echt meisje, pas goed op jezelf, want je wilt toch dat je klachten nu opgelost worden. Ook voor je kleine is het fijn als mama straks alles weer kan. Stel dat niet maanden (of langer) uit door nu teveel te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven