Gezondheid alle pijlers

Risico's mammogram?

20-03-2018 22:57 59 berichten
Ik heb de OP weggehaald omdat er iets mis mee zou kunnen zijn en ik geen verkeerde informatie wil plaatsen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-03-2018 09:37
Reden: De titel van het topic is gewijzigd omdat deze misleidend was.
94.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Schrik hiervan. Ik zou volgend jaar voor het eerst moeten, maar heb al eerder dit soort geluiden gehoord.
Waarom wordt dit niet grondig onderzocht? En waarom wordt ons een alternatief zoals dat thermo-onderzoek niet aangeboden??
Je weet wat voor site dat is waar je dat artikel vanaf plukt?
hova schreef:
20-03-2018 23:04
Schrik hiervan. Ik zou volgend jaar voor het eerst moeten, maar heb al eerder dit soort geluiden gehoord.
Waarom wordt dit niet grondig onderzocht? En waarom wordt ons een alternatief zoals dat thermo-onderzoek niet aangeboden??
Er is wel een ander apparaat gemaakt waar de borsten niet platgedrukt hoeven worden, maar de straling blijft.
Ik heb al heel vaak een oproep gekregen, maar ben nooit gegaan omdat ik dat onderzoek ook helemaal niet zie zitten en ik blijk daar niet uniek in te zijn, veel vrouwen blijven weg. Voor een thermo-onderzoek zou ik wel gaan.
lux. schreef:
20-03-2018 23:07
Er is iets mee?
lux. schreef:
20-03-2018 23:07
400 kilo zout zeker?
Nou Lux, je reageert niet meer, dus dan weet ik ook niet wat er loos is. Zal de OP weghalen omdat ik niemand op het verkeerde been wil zetten.
Van borstkanker.nl :
''Kan thermografie een mammografie vervangen?
Nee. Een thermografie is geen vervanging voor een mammografie. Thermografie is niet gevoelig genoeg om tumoren op te sporen, zeker niet in een vroeg stadium. Mammografie en thermografie zijn twee verschillende methoden die ook verschillende informatie geven. Omdat thermografie alleen naar de temperatuurverschillen in de huid kijkt, kunnen tumoren hiermee niet ontdekt worden, omdat deze vaak dieper in de borst liggen. Ook kunnen verkalkingen (die een voorstadium van kanker kunnen zijn) niet gevonden worden met thermografie.

Zo worden bij thermografie tumoren en andere verdachte afwijkingen niet direct weergegeven. Het zou eventueel in incidentele gevallen mammografie kunnen aanvullen bij het vinden van verdachte aanwijzingen. ''
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:09
Er is iets mee?
Is een aluhoedjessite met nogal een hoog pseudowetenschapsgehalte. En die stralenbelasting zou ik me niet zo druk om maken. Vliegen naar je vakantiebestemming of bovenop een berg staan geeft ook stralenbelasting.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:14
Nou Lux, je reageert niet meer, dus dan weet ik ook niet wat er loos is. Zal de OP weghalen omdat ik niemand op het verkeerde been wil zetten.
Nou rustig maar, ik was even mijn zoon voeden.
4% meer kans om te sterven als je mammogrammen laat maken? We gaan sowieso allemaal ooit een keer dood, dus de kans daarop is voor iedereen 1.

De kans dat je kanker veroorzaakt door een mammogram te maken is ontzettend klein (heel, heel veel kleiner dan 4% extra kans - als dat misschien de bedoeling was).

Van thermografie is niet bewezen dat je er tumoren mee opspoort, dus dat maakt het niet echt een aantrekkelijk alternatief.
Nou ik ga vrijdag wel. We moeten blij zijn dat dit ons aangeboden wordt. En als je bang bent voor straling, doe dan je telefoon ook maar weg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ga wel elk jaar.
Liever dat dat apparaat straks de kanker ziet die het heeft veroorzaakt dan dat er geen apparaat is en de kanker helemaal nooit gezien wordt.
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 23:21
2.15% gewijzigd
lux. schreef:
20-03-2018 23:17
Is een aluhoedjessite met nogal een hoog pseudowetenschapsgehalte. En die stralenbelasting zou ik me niet zo druk om maken. Vliegen naar je vakantiebestemming of bovenop een berg staan geeft ook stralenbelasting.
Ik ken die site niet. Kreeg een link van het artikel in mijn mail. Zal in ieder geval iedereen informeren.

Bedankt.
Nogal een heftig iets om een topic over te openen als je niet zeker weet dat het betrouwbaar nieuws is.
Madeliefjees schreef:
20-03-2018 23:21
Nou ik ga vrijdag wel. We moeten blij zijn dat dit ons aangeboden wordt. En als je bang bent voor straling, doe dan je telefoon ook maar weg.
Dit dus.
nachtvlinder1977 schreef:
Nogal een heftig iets om een topic over te openen als je niet zeker weet dat het betrouwbaar nieuws is.
Ik kan er normaal gesproken van op aan dat ik iets goeds toegestuurd krijg. Nou, nu voor een keertje niet, geen nood.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:23
Ik kan er normaal gesproken van op aan dat ik iets goeds toegestuurd krijg. Nou, nu voor een keertje niet, geen nood.
Waarom gelijk een topic openen?
Wat een stemmingmakerij.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:23
Snap ik, kan gebeuren, maar er lopen hier ook genoeg hypochonders rond en google-dokters. Daar maak ik me dan wel zorgen om.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 23:27
0.31% gewijzigd
Als je gewoon even had gegoogled cateautje had je het kunnen weten. Ik vind het altijd heel eng dat mensen dit soort nonsens gaan delen als waarheid en anderen willen waarschuwen maar niet eens even de bron checken.
Jonari schreef:
20-03-2018 23:25
Waarom gelijk een topic openen?
Wat een stemmingmakerij.
Hè getver, waarom ga je daar vanuit. Dit is een vrouwenforum, dus het is dan de juiste plek om het te delen. Het bleek geen goede site met een slecht verhaal, no harm done.
nachtvlinder1977 schreef:
20-03-2018 23:26
Snap ik, kan gebeuren, maar er lopen hier ook genoeg hypochonders rond en google-dokters. Daar maak ik me dan wel zorgen om.
Tja, ik maak me die zorgen niet. Er wordt dagelijks een hoop puin neergeplempt op dit forum, als je alles op zo'n manier moet benaderen, dan kan je de zooi wel sluiten.
Madeliefjees schreef:
Straling van je telefoon is echt heel anders dan de röntgenstraling die gebruikt wordt bij het maken van een mammogram, dus misschien je nog even inlezen over het hoe en wat van straling?
Ik heb dit laatst aan een radioloog gevraagd en die zei dat het niet waar was. Alleen voor vrouwen onder de 30 bracht het iets meer risico mee.
missdory schreef:
20-03-2018 23:31
Ik heb dit laatst aan een radioloog gevraagd en die zei dat het niet waar was. Alleen voor vrouwen onder de 30 bracht het iets meer risico mee.
Kijk, hier hebben we iets aan.

Dankje. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven