Risico's mammogram?
dinsdag 20 maart 2018 om 23:08
Er is wel een ander apparaat gemaakt waar de borsten niet platgedrukt hoeven worden, maar de straling blijft.
Ik heb al heel vaak een oproep gekregen, maar ben nooit gegaan omdat ik dat onderzoek ook helemaal niet zie zitten en ik blijk daar niet uniek in te zijn, veel vrouwen blijven weg. Voor een thermo-onderzoek zou ik wel gaan.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:16
Van borstkanker.nl :
''Kan thermografie een mammografie vervangen?
Nee. Een thermografie is geen vervanging voor een mammografie. Thermografie is niet gevoelig genoeg om tumoren op te sporen, zeker niet in een vroeg stadium. Mammografie en thermografie zijn twee verschillende methoden die ook verschillende informatie geven. Omdat thermografie alleen naar de temperatuurverschillen in de huid kijkt, kunnen tumoren hiermee niet ontdekt worden, omdat deze vaak dieper in de borst liggen. Ook kunnen verkalkingen (die een voorstadium van kanker kunnen zijn) niet gevonden worden met thermografie.
Zo worden bij thermografie tumoren en andere verdachte afwijkingen niet direct weergegeven. Het zou eventueel in incidentele gevallen mammografie kunnen aanvullen bij het vinden van verdachte aanwijzingen. ''
''Kan thermografie een mammografie vervangen?
Nee. Een thermografie is geen vervanging voor een mammografie. Thermografie is niet gevoelig genoeg om tumoren op te sporen, zeker niet in een vroeg stadium. Mammografie en thermografie zijn twee verschillende methoden die ook verschillende informatie geven. Omdat thermografie alleen naar de temperatuurverschillen in de huid kijkt, kunnen tumoren hiermee niet ontdekt worden, omdat deze vaak dieper in de borst liggen. Ook kunnen verkalkingen (die een voorstadium van kanker kunnen zijn) niet gevonden worden met thermografie.
Zo worden bij thermografie tumoren en andere verdachte afwijkingen niet direct weergegeven. Het zou eventueel in incidentele gevallen mammografie kunnen aanvullen bij het vinden van verdachte aanwijzingen. ''
dinsdag 20 maart 2018 om 23:19
4% meer kans om te sterven als je mammogrammen laat maken? We gaan sowieso allemaal ooit een keer dood, dus de kans daarop is voor iedereen 1.
De kans dat je kanker veroorzaakt door een mammogram te maken is ontzettend klein (heel, heel veel kleiner dan 4% extra kans - als dat misschien de bedoeling was).
Van thermografie is niet bewezen dat je er tumoren mee opspoort, dus dat maakt het niet echt een aantrekkelijk alternatief.
De kans dat je kanker veroorzaakt door een mammogram te maken is ontzettend klein (heel, heel veel kleiner dan 4% extra kans - als dat misschien de bedoeling was).
Van thermografie is niet bewezen dat je er tumoren mee opspoort, dus dat maakt het niet echt een aantrekkelijk alternatief.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:21
Ik ken die site niet. Kreeg een link van het artikel in mijn mail. Zal in ieder geval iedereen informeren.
Bedankt.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:22
Dit dus.Madeliefjees schreef: ↑20-03-2018 23:21Nou ik ga vrijdag wel. We moeten blij zijn dat dit ons aangeboden wordt. En als je bang bent voor straling, doe dan je telefoon ook maar weg.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:23
Ik kan er normaal gesproken van op aan dat ik iets goeds toegestuurd krijg. Nou, nu voor een keertje niet, geen nood.nachtvlinder1977 schreef: ↑20-03-2018 23:21Nogal een heftig iets om een topic over te openen als je niet zeker weet dat het betrouwbaar nieuws is.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:26
Snap ik, kan gebeuren, maar er lopen hier ook genoeg hypochonders rond en google-dokters. Daar maak ik me dan wel zorgen om.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 23:27
0.31% gewijzigd
dinsdag 20 maart 2018 om 23:30
Tja, ik maak me die zorgen niet. Er wordt dagelijks een hoop puin neergeplempt op dit forum, als je alles op zo'n manier moet benaderen, dan kan je de zooi wel sluiten.nachtvlinder1977 schreef: ↑20-03-2018 23:26Snap ik, kan gebeuren, maar er lopen hier ook genoeg hypochonders rond en google-dokters. Daar maak ik me dan wel zorgen om.
dinsdag 20 maart 2018 om 23:30
Straling van je telefoon is echt heel anders dan de röntgenstraling die gebruikt wordt bij het maken van een mammogram, dus misschien je nog even inlezen over het hoe en wat van straling?Madeliefjees schreef: ↑20-03-2018 23:21Nou ik ga vrijdag wel. We moeten blij zijn dat dit ons aangeboden wordt. En als je bang bent voor straling, doe dan je telefoon ook maar weg.