Gezondheid alle pijlers

Ritalin: legale speed?

05-08-2012 20:28 245 berichten
Naar aanleiding van een topic over ritalin eerder deze week, zit ik na te denken over dit medicijn. In dat topic schreef ik dat ik dacht te weten dat ritalin een soort milde variant speed is en eenzelfde werking heeft. Daarop schreef iemand dat het bij mij mensen met ad(h)d juist een omgekeerde effect heeft: zij worden er juist rustig van. Oh ja, dacht ik, zo zat het.

Maar nu ik erover nadenk vraag ik me af waar de grens dan ligt. Hoe kun je dat testen bijvoorbeeld? Is het zo dat je wel ad(h)d hebt of niet, of zit daar een heel groot grijs stuk tussen? En als het dan om een bepaald stofje in de hersenen gaat, hoe kom je daar dan achter?

Ik lees op internet dat kinderen met ad(h)d in 70 tot 80% van de gevallen gebaat is bij het nemen van ritalin, wat hoog te noemen is en waaruit geconcludeerd kan worden dat het medicijn zich wel bewezen heeft. Nu gaat mijn vraag deel over de relatie adhd-ritalin, maar ook deels om over mijn verwondering over dit medicijn. In feite is het gewoon drugs en is het daarom ook populair bij niet niet-ad(h)d' ers.

Ik weet namelijk van mensen die geen adhd hebben, dat ritalin ook bij hen een 'gunstig' effect heeft. Het stimuleert je concentratievermogen bijvoorbeeld: best handig als je moet blokken voor je studie natuurlijk. Ik kende vroeger ook een jongen die het weleens nam van zijn vriendin als vervanging van drugs wanneer hij uitging. Etc, etc.

Al met al vind ik het ritalin dus heel erg arbitrair, en ben nu op internet aan het uitzoeken hoe het zit. Het verschil tussen speed en ritalin is dat speed een amphetamine is en ritalin niet, maar dat verschil is heel klein. De stoffen lijken qua werking heel erg op elkaar, met het praktische verschil dat speed veel schadelijker en heftiger in dan ritalin. Net als speed (amphetamine) valt Ritalin (Methylfenidaat) ook onder de opiumwet, op zich is dat niet vreemds, want heel veel medicijnen vallen daaronder. Maar toch.

Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader kreeg van de huisarts Ritalin voorgeschreven in het laatste stadium van longkanker. Hij wilde het niet innemen maar ik vraag me nog altijd af waarom dat voorgeschreven werd.
Bedankt Jukebox, ik hoop het. We zetten nog maar even door.
Speed - Werking

Amfetamine stimuleert de afgifte van bepaalde stoffen in de hersenen. Hierdoor heeft amfetamine een sterk oppeppende werking. Mensen ervaren een gevoel van veel energie. Amfetamine verdrijft slaap en honger. Speed wordt daarom vaak als 'partydrug' gebruikt.

Gewenste effecten:

•Vrolijk, opgewekt gevoel

•Helder en alert

•Gevoel van energie, actief

•Toename initiatief

•Zelfverzekerd

•Meer concentratie

•Gemakkelijke babbel

•Moeheid wordt onderdrukt

•Geen honger

•Opgewonden (als het wat uitwerkt)

•Simpele klussen kosten minder moeite (wel wat meer fouten)

Ongewenste effecten of bijwerkingen:

•Malen met de kaken (knarsentanden)

•Kramp in spieren

•Opgefokt, agressief

•Paranoia (bij hogere doseringen)

•Hartkloppingen

•Buik- en hoofdpijn

•Duizelig­heid

•Zweten

•Niet kunnen slapen

•Bij regelmatig gebruik: slechte huid (puistjes)

Het is jammer dat ik niet een gebruiksaanwijzing van ritalin/dextro hier neer kan zetten ter vergelijking, maar een ieder die wel deze gebruiksaanwijzing heeft herkent onmiddelijk de overeenkomst
Mijn oudste zus is (naar mijn mening onterecht) gediagnosticeerd als ADHD-er en is ook direct aan de Ritalin gegaan. Ze is 20 kilo afgevallen, nu graatjemager, en heel erg druk geworden. Maar ja, ze heeft ook een lichte verstandelijke beperking en voelt zich helemaal heppiedepeppie met haar nieuwe figuur en haar drukke gedrag (ze noemt het 'lekker veel energie') en gaat never nooit meer van de Ritalin af. Ze rent ook als een bezetene elke dag 20 kilometer door het bos en meer van dat soort fratsen.
quote:Hangmat schreef op 05 augustus 2012 @ 23:36:

Mijn oudste zus is (naar mijn mening onterecht) gediagnosticeerd als ADHD-er en is ook direct aan de Ritalin gegaan. Ze is 20 kilo afgevallen, nu graatjemager, en heel erg druk geworden. Maar ja, ze heeft ook een lichte verstandelijke beperking en voelt zich helemaal heppiedepeppie met haar nieuwe figuur en haar drukke gedrag (ze noemt het 'lekker veel energie') en gaat never nooit meer van de Ritalin af. Ze rent ook als een bezetene elke dag 20 kilometer door het bos en meer van dat soort fratsen.Wat klink je negatief en waarom precies?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Deze bijwerkingen gelden toch voor heel veel medicijnen en drugs?

De werking van speed heeft misschien wel deels hetzelfde effect maar de werking is zo veel sterker

Anders zou het natuurlijk niet worden voorgeschreven aan kinderen

Je kunt kalmerende medicijnen die worden voorgeschreven bij bijv een angststoornis toch ook niet vergelijken met heroine?
quote:Hangmat schreef op 05 augustus 2012 @ 23:36:

Mijn oudste zus is (naar mijn mening onterecht) gediagnosticeerd als ADHD-er en is ook direct aan de Ritalin gegaan. Ze is 20 kilo afgevallen, nu graatjemager, en heel erg druk geworden. Maar ja, ze heeft ook een lichte verstandelijke beperking en voelt zich helemaal heppiedepeppie met haar nieuwe figuur en haar drukke gedrag (ze noemt het 'lekker veel energie') en gaat never nooit meer van de Ritalin af. Ze rent ook als een bezetene elke dag 20 kilometer door het bos en meer van dat soort fratsen.

Ergens zeer herkenbaar. Zo zie je maar dat het verschil tussen 'drukte' en 'rust' erg complex.

Maar ze komt toch wel bij een arts voor controle regelmatig?

Lastig hiervan trouwens (want ik ken het effect wel) is dat je in gesprekken met de psychiater je dusdanig opstelt en de boel eigenlijk dusdanig manipuleert zodat je hogere doseringen krijgt voorgeschreven. Is best riskant.
quote:Enn schreef op 05 augustus 2012 @ 23:37:

[...]

Wat klink je negatief en waarom precies?Nou, omdat die zus hoogstwaarschijnlijk helemaal geen ADHD heeft, als ik het zo lees die staat gewoon strak op de speed, om het maar even heel lomp te zeggen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Enn schreef op 05 augustus 2012 @ 23:37:

[...]

Wat klink je negatief en waarom precies?

Omdat ik mijn zus zoals ze was gewoon helemaal kwijt ben. Iemand die verder aardig in balans was, ja, soms moeite met het plannen van haar dag e.d. (duh.. verstandelijke beperking)

Ze lijkt nu wel een soort hysterisch duracel konijntje, kan totaal niet focussen op een normaal gesprek, struikelt over haar eigen woorden omdat ze veel te snel wil praten.
@ Xanneeex, ik herken me erg in wat jij schrijft; altijd net alles gered, tijdens lessen altijd dromen, heel kort m'n aandacht ergens bij kunnen houden, ontzettend chaotisch en vaak dingen kwijt, vaak te laat komen, krijg af en toe van m'n vader te horen dat ik meer structuur in m'n leven moet aanbrengen/minder chaotisch zijn. Ben ermee naar de HA geweest en een verwijsbriefje meegekregen maar iedereen uit mijn omgeving zegt dat ik echt geen AD(H)D zou hebben, want dan zou ik ontzettend druk zijn blablabla. De hoge eigen bijdrage weerhoudt mij ervan te gaan...

nu moet ik ook wel toegeven dat ik ritalin puur zou willen gebruiken om me goed te kunnen concentreren tijdens het studeren... dan heb ik er gewoon ontzettend last van.

iemand nog tips voor mij? is het dan echt geen adhd? ik kan nl wel uren achter mekaar een goed boek lezen maar studeren dan weer niet...
Ik heb ook al eerder begrepen dat Ritalin precies het tegenovergestelde effect heeft met mensen die helemaal geen ADHD hebben en dat zie ik dus van dichtbij gebeuren.
Het lijstje wat jij opnoemt Desert, kwam eigenlijk ook naar voren in het topic wat mij bewoog deze te openen. Ik las het allemaal en dacht gelijk: speed. Ik weet wat speed met je doet, want ik heb zo'n beetje alles gesnoven. De rust en vooral focus die Jukebox omschrijft, komen mij om dezelfde reden bekend voor. De lijn is dus echt flinterdun.
quote:zebraatje80 schreef op 05 augustus 2012 @ 23:39:

Deze bijwerkingen gelden toch voor heel veel medicijnen en drugs?

De werking van speed heeft misschien wel deels hetzelfde effect maar de werking is zo veel sterker

Anders zou het natuurlijk niet worden voorgeschreven aan kinderen

Je kunt kalmerende medicijnen die worden voorgeschreven bij bijv een angststoornis toch ook niet vergelijken met heroine?

Je hebt er helemaal gelijk in dat veel van die kenmerken gelden voor veel drugs, ook voor alcohol (zelfs bij alcohol neemt de concentratie aanvankelijk toe).

Het is lastig, en daarmee ook interessant, om de werking van drugs en medicijnen goed te beschrijven. Er bestaan ook veel misverstanden over.

Het is vaak onmogelijk om de werking van een medicijn of drugs eenzijdig te kwalificeren.

Als voorbeeld (en een beetje offtopic): het is een wijdverspreid misverstand dat in xtc vaak speed voorkomt. Dat is bijna nooit het geval.

Maar waar komt die energie dan vandaan bij gebruik? Omdat xtc zo ontzettend euforisch maakt dat je simpelweg niet moe kunt worden bij inname.

Ander interessant misverstand over xtc is dat het een love-drug zou zijn. Dat je er sociaal van wordt. Maar dit is ook niet helemaal zo. Bij gebruik van xtc voel je je zo goed dat echt alles prima is. Het kwijtraken van vrienden is ook niet erg. Elke gebruiker loopt rond in zijn eigen 'space'. Daar is helemaal niets sociaals aan.

Cocaïne heeft daarentegen de naam dat het bijzonder egoïstisch maakt. Ook dat is maar gedeeltelijk waar. Je wilt bij gebruik maar wat graag mensen om je heen hebben om tegen aan te praten. Dat die gesprekken dan misschien wat arrogant kunnen zijn maakt niet uit: het is juist de sociale context waarin het spul goed werkt.

Om dit verhaal wat meer ontopic te maken: doordat mensen de werking van drugs (en medicijnen) zo eendimensionaal en 'eng' definiëren is het vaak lastig drugsgebruikers te herkennen. Of andersom allerlei eigenschappen die niet bij de drugs horen toch aan dit gebruik toe te schrijven.

Dit geldt dito voor medicijnen. Uiteindelijk is het belangrijk dat mensen vooral naar hun eigen geest en lichaam luisteren. Want het effect verschilt ook van mens tot mens.
quote:Hangmat schreef op 05 augustus 2012 @ 23:47:

Ik heb ook al eerder begrepen dat Ritalin precies het tegenovergestelde effect heeft met mensen die helemaal geen ADHD hebben en dat zie ik dus van dichtbij gebeuren.

Maar dit is in principe niet zo.

'Energie' in je hoofd gaat zich anders gedragen. Het 'verdooft' nooit, maar kanaliseert.

Uiteindelijk zorgen de basisingrediënten van Ritalin voor iets dat je als energie of kracht zou kunnen definiëren.

En over je zus: die ziet toch een arts/psychiater neem ik aan ter controle?

Misschien is de dosering te hoog.

En ach, geluk is ook wat waard.
quote:Hangmat schreef op 05 augustus 2012 @ 23:47:

Precies.

Het raakt me wel hoor, wat je schrijft, over dat je je zus kwijt bent. Afschuwelijk.

is er niks te doen met een klachtencommissie?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@ hangmat:

Nog wat aanvullende vragen:

Hoe lang gebruikt ze al?

En: hoe vaak en op welke momenten van de dag zie je haar? Net na de rebound (dan is het medicijn uitgewerkt) kan ik ook enorm snel gaan praten en over mijn eigen woorden struikelen.

Krijgt ze goede begeleiding? Zodat ze goed kan blijven eten?

Was ze eerst ongelukkig en vond ze dat ze overgewicht had? Dan kan het feit dat dingen nu wel lukken zo 'blij' maken dat iemand zichzelf ook voor blijft hollen. Maar op zich hoeft dat niet per se de schuld te zijn van het medicijn zelf. Wel van goede begeleiding om de effecten te monitoren.
Jukebox, ik ben het niet met je eens.

Het is helemaal geen wijdverbreid misverstand dat er in XTC speed voorkomt. XTC is namelijk een mix tussen MDMA en speed, dat maakt XTC juist XTC, wel kan per pil de verhouding hiertussen verschillen. Als je pure mdma gebruikt dan ben je wel degelijk minder energiek.

Het klopt dan weer wel dat je heel erg in je eigen space bent er vrienden kwijt raakt, ik ben zelf ook altijd zo. Maar in die space ga je wel op zoek naar mede-spacenden die op hetzelfde lovelevel zitten. Zit iemand daar niet, dan ben je gelijk weg. Coke is in dat opzicht echt wel heel anders, mensen gaan dan namelijk echt alleen door hun eigen negatieve koker kijken. Gesprekken lopen massaal langs elkaar heen en gaan alleen maar over ellende: iedereen wil vertellen hoe kut hij/zij het wel niet (gehad) heeft.

Is een beetje off-topic dit, maar moest het even kwijt.
Ik heb er weinig zicht op of ze nog controle's heeft wat het gebruik van de Ritalin betreft. Ze woont met haar man en kinderen aan de andere kant van het land. Ze kwam ineens in de "diagnose" molen terecht toen gekeken moest worden of ze in aanmerking kon komen voor een sociale werkvoorziening. Verder was er geen aanleiding voor een onderzoek.

Ik vind het inderdaad erg, en jammer dat ze zo'n ander mens is geworden. Het enige wat haar gelukkiger maakt is dat ze nu zo mager is geworden (45 kilo bij 1.73). Daar is ze erg trots op. Voor haar een goede reden om te zorgen dat ze nooit meer van de Ritalin af hoeft. En tja, eetstoornissen zijn ook zo'n familiedingetje bij ons dus.... Nee, ben dr allemaal niet gelukkig mee.
Ze gebruikt het nu een jaar of 2. En dat snelle praten (en ook vooral helemaal niet meer horen wat een ander zegt) dat is gewoon de hele dag door. Ïk merk ook dat ze bijvoorbeeld niks meer wil proberen wat ze nog niet kan. Ze laat gewoon alles vallen en doet geen pogingen meer iets nieuws te leren. Zo was ze helemaal niet.

Het zijn keuzes die zij zelf met haar man en "behandelaars" maken. Daar meng ik me verder niet in.

Er is een enorm contrast tussen voor/na ritalin. Ik ben niet tegen ritalin hoor, maar ik denk dat mijn zus echt geen ritalin-klant is.
quote:_lupine_ schreef op 06 augustus 2012 @ 00:02:

Jukebox, ik ben het niet met je eens.

Het is helemaal geen wijdverbreid misverstand dat er in XTC speed voorkomt. XTC is namelijk een mis tussen MDMA en speed, dat maakt XTC juist XTC, wel kan per pil de verhouding hiertussen verschillen. Als je pure mdma gebruikt dan ben je wel degelijk minder energiek.

Het klopt dan weer wel dat je heel erg in je eigen space bent er vrienden kwijt raakt, ik ben zelf ook altijd zo. Maar in die space ga je wel op zoek naar mede-spacenden die op hetzelfde lovelevel zitten. Zit iemand daar niet, dan ben je gelijk weg. Coke is in dat opzicht echt wel heel anders, mensen gaan dan namelijk echt alleen door hun eigen negatieve koker kijken. Gesprekken lopen massaal langs elkaar heen en gaan alleen maar over ellende: iedereen wil vertellen hoe kut hij/zij het wel niet (gehad) heeft.

Is een beetje off-topic dit, maar moest het even kwijt.

Gesprekken met xtc op zijn nog geen eens gesprekken. Het is gebrabbel. Ook wel eens fijn, daar niet van.

Ik herken het absoluut niet wat je stelt dat gesprekken met coke op geladen zijn met negativiteit. Volstrekt niet zelfs. Zie dat bij anderen ook nooit. Vaak geneuzel over de wereld, dat soort gesprekken. Maar vanderest op zich redelijk normale gesprekken. Bij mensen thuis met coke op tafel vinden er ook 'gewone' gesprekken plaats.

Ik vind coke rotspul, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het moeilijk mijn vinger er precies op te leggen waar hem dat in zit.

Dan over xtc: Xtc = MDMA! In principe is xtc niets anders dan een MDMA-bom. Dat maakt nu juist zo fijn, dat de hele handel in 1 keer 'inslaat'.

Er is in principe - als het goed gemaakt is - geen enkel verschil tussen xtc en mdma.

Vroeger werd er wel eens speed doorheen gemixt. Zeker tijdens het hoogtepunt van de gabbertijd. Maar zijn ze mee gestopt omdat die combinatie erg slecht is voor je.

Vandaag de dag is dat zeer zeldzaam. Echt waar. Als je pillen laat testen is de kans praktisch nul dat je er speed in aan zal treffen vandaag de dag.

Maar goed, daar is het ook een wijdverbreid misverstand voor..
quote:Hangmat schreef op 06 augustus 2012 @ 00:07:

Ze gebruikt het nu een jaar of 2. En dat snelle praten (en ook vooral helemaal niet meer horen wat een ander zegt) dat is gewoon de hele dag door. Ïk merk ook dat ze bijvoorbeeld niks meer wil proberen wat ze nog niet kan. Ze laat gewoon alles vallen en doet geen pogingen meer iets nieuws te leren. Zo was ze helemaal niet.

Het zijn keuzes die zij zelf met haar man en "behandelaars" maken. Daar meng ik me verder niet in.

Er is een enorm contrast tussen voor/na ritalin. Ik ben niet tegen ritalin hoor, maar ik denk dat mijn zus echt geen ritalin-klant is.

Wel erg vervelend dat het zo loopt. Natuurlijk is Ritalin zeker niet zaligmakend, en wordt het soms ten onrechte voorgeschreven. Of een te hoge dosering, die haar wel bevalt, maar eigenlijk ongezond is.

In gesprekken met de psychiater kun je dusdanig sociaal wenselijk gedrag vertonen zodat hij/zij het niet bemerkt.
quote:jukebox schreef op 06 augustus 2012 @ 00:12:

[...]

.

In gesprekken met de psychiater kun je dusdanig sociaal wenselijk gedrag vertonen zodat hij/zij het niet bemerkt.Ik denk ook dat dit wel gebeurd, zus kennende
Het is geen onzin Jukebox. Waarom zou je XTC nemen als er ook pure mdma bestaan? Zoals ik zei: de samenstelling kan wisselen. Momenteel zit er inderdaad minder speed in, maar kort geleden was dat nog anders, ook na de gabbertijd nog. mdma komt uit China en tijdens de spelen daar waren de grenzen beter beveiligd, dus was er minder mdma, dus zat er meer speed in de pillen.

De tafelgesprekken met coke op kunnen ook wisselen, jij ziet die negativiteit misschien niet, maar mijn ervaring is anders. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar na al bijna tien jaar ervaring met (recreatief) drugsgebruik is het voor mij volkomen duidelijk allemaal: coke sloopt mensen.
Maar goed Jukebox: laten we erover ophouden, het past niet in dit topic.
quote:_lupine_ schreef op 06 augustus 2012 @ 00:19:

Het is geen onzin Jukebox. Waarom zou je XTC nemen als er ook pure mdma bestaan? Zoals ik zei: de samenstelling kan wisselen. Momenteel zit er inderdaad minder speed in, maar kort geleden was dat nog anders, ook na de gabbertijd nog. mdma komt uit China en tijdens de spelen daar waren de grenzen beter beveiligd, dus was er minder mdma, dus zat er meer speed in de pillen.

De tafelgesprekken met coke op kunnen ook wisselen, jij ziet die negativiteit misschien niet, maar mijn ervaring is anders. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar na al bijna tien jaar ervaring met (recreatief) drugsgebruik is het voor mij volkomen duidelijk allemaal: coke sloopt mensen.

Omdat het effect van in 1 keer een hoop mdma nu juist de grap is. Daar ga je van stuiteren en 1 keer zeer hard. Mdma-poeder hanteer je anders en heeft een ander effect.

Maar ga gerust googelen. Ik probeer net wikipedia en daar word ik met de zoekopdracht xtc zelfs in 1 keer doorgevoerd naar mdma. Meer bronnen zijn ook te vinden.

Hier wat linkjes:

http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-feiten/

http://www.jellinek.nl/in ... es/vraag_en_antwoord/xtc/

http://www.trimbos.nl/ond ... en-drugs/xtc/xtc-algemeen

Wordt in alle gevallen direct en in een enkele adem gesproken over hetzelfde (xtc en mdma dus).

Dat pillen vervuild zijn is weer een ander verhaal. Dat pillen speed bevallen gebeurt bijna nooit meer. Ik laat ze al jaren testen en het is nog nooit aangetroffen.

Overigens komt mdma NIET uit China. Een van de grondstoffen ervoor wel. Mdma wordt vooral hier in Nederland en Noord-Amerika gemaakt. Voor een xtc-pil wordt wat mdma in een pers gesmeten om een pil te 'drukken'. That's it in principe, als het goed is gemaakt.

Ik ben het wel met je eens dat coke mensen sloopt. Maar hoe dat precies gebeurt vind ik echt moeilijk om in te schatten. Vind ik echt lastig.

Ik denk zelf dat cocaine juist gevaarlijk is omdat mensen van huis uit een idee krijgen dat coke zo verslavend is dat je subiet op straat belandt en vanaf dag 1 niet meer zonder kunt. Het heeft zo'n extreem slechte naam, zodat mensen gemakkelijk lang recreatief kunnen gebruiken onder het mom van "het valt wel mee met die verhalen." En dan is het op een dag te laat.

Klink allemaal erg paradoxaal.

Maar ontopic: het maakt mij wel terughoudend wat betreft Ritalin. Dat is dan niet verslavend, maar mezelf in toom houden met medicatie vind ik soms best heftig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven