Gezondheid alle pijlers

Roaccutane,maar bang...

06-09-2014 20:50 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag komen mijn leverfunctie uitslagen binnen. Als deze OK zijn mag ik meteen beginnen met het slikken van roaccutane (30 mg/dag).

Ik dacht dat ik opgelucht zou zijn dat ik met dit medicijn mag starten om eindelijk van mijn hardnekkige acne af te komen. Maar ik ben zo bang voor de bijwerkingen. Vooral de geruchten (want studies hierover ontbreken) dat het op lange termijn schade aan het lichaam kan aanrichten maken me bang.

Mijn acne speelt een zeer grote rol in mijn leven; ik ga veel sociale interactie uit de weg, en ook in mijn relatie heeft het gevolgen. Ik zou er dus heel veel voor over hebben om alle ontstekingen op mijn gezicht te zien verdwijnen. Maar als ik me bedenk dat ik er gewrichtspijn, bloeddoorlopen ogen, hevige vermoeidheid, depressies en chronische darmaandoeningen van zou kunnen krijgen....

Heeft er iemand ervaring met dit medicijn? Of met ernstige acne? Ik heb alle andere middelen die de dermatoloog kan aanraden al geprobeerd, ook eet ik geen zuivel en suiker of geraffineerde granen meer.
ik heb als 33 jarige weer last van acne, durf niet aan de roac maar tegelijkertijd ben ik de acne spuugzat. wil dolgraag weer zorgeloos gaan zwemmen zonder onzeker te zijn over mijn huid. camoufleren ben ik een ster in, maar het tegelijkertijd ook zat.
Dag citroen87,

Wat ontzettend vervelend voor je dat je zo'n last hebt van acne.

Ikzelf heb weinig ervaring met acne, maar sinds een jaar heb ik, na het stoppen met de yasmin-pil en later door het mirena-spiraaltje (die ik overigens na 3 maanden weer heb laten verwijderen), erg last gekregen van een onrustige huid, die nu echt begint te neigen naar acne.. Vooral op voorhoofd, en nu ook op kin. Heel vervelend...

Ik probeer momenteel ook van alles en nog wat uit. Sinds 7 weken gebruik ik ook de eerder genoemde tretinoine crème (0,05%). Het lijkt wel iets te doen (in ieder geval zijn de kleine pukkeltjes weg, maar de grotere nog niet). Maar je schijnt ook echt geduld te moeten hebben met die crème. Ik moet nog zien of het voor mij ook echt werkt, maar ik lees op internet veel positieve verhalen. Misschien het proberen waard?

Ik merk ook dat het zeker uitmaakt met welke gezichtsreiniger en dagcreme je het combineert. Ik heb vandaag de face wash van La Roche Posay en de La Roche Posay Effaclar Duo crème gekocht. Ook daar lees ik veel goeie verhalen over.. Ben benieuwd.. Heb je dat ook al eens overwogen?

Sterkte!
Hmm betadine scrub, daar had ik nog niet eerder over gehoord. Misschien het proberen waard icm met de andere cremes.

@Tistochwat, wat vervelend dat je huid slechter wordt! Hopelijk doet de vit.A creme snel z'n werk. De producten van la Roche posay die je noemt heb ik ook geprobeerd (en de facewash gebruik ik nu nog), maar ik denk dat dat soort producten gewoon niet sterk genoeg zijn voor me. Heb inmiddels echt een fortuin uitgegeven aan allerlei smeersels
Dat herken ik, een fortuin uitgeven en bijna van tevoren al weten dat het je niets gaat brengen. Het leuke is dat betadine scrub maar rond 5 of 6 euro kost. Tretinoinecreme is via huisarts en verzekering gratis, benzoylperoxide kost ook maar een paar euro. Al met al kost het me dus bijna niets (behalve geduld;-) de perfecte huid!

Mag ook wel een keer...
Ik voel me zo moedellooos
Tjjjjjemig, wat fijn dat dit nu wel voor jou werkt!

Ik zie er gewoon zo erg tegenop om van die zware pillen te slikken, dat ik de roaccutane denk ik toch nog even voor me uit schuif en jouw advies op ga volgen
Houd me op de hoogte, hè? Overleg gewoon even met je arts. Misschien heeft hij/ zij wel hele andere argumenten om toch roaccutane te proberen. Ben zelf ook gewoon kritisch. Als je voor mij nog vragen hebt, kun je mij ook een berichtje sturen, hoor!

Geen idee hoe dat moet, maar daar komen we dan wel achter.
In het begin wordt het soms wel ietsje erger. Bij mij niet veel overigens. Ik gebruik het nu 3 maanden, vanaf week 2 werd het beter. Vanaf 8 maanden schijn je het beste resultaat te hebben.
Thanks Tjjjjemig!

Mag ik je nog een vraagje stellen gebruik je ook iets van een dagcreme/nachtcreme over de vitA creme? En zou je over de widmer creme ook een dagcreme aanbrengen, of niet? (Vond die altijd een beetje vettig aanvoelen).
Je mag zeker nog een vraag stellen. Ik ben minder actief met de nacht- en dagcremes dan met de vitamine A. Dit omdat ik echt een positief effect merk van de laatste en vroeger (tijdens acne) het gevoel had dat mijn huid met andere crèmes alleen maar slechter werd.

Nu het mooi egaal is ben ik rustig wat aan het proberen. Ik probeer nu ook kokosolie, lekker vettend, houdt vocht vast (voor zover dat kan). Ruikt alleen niet zo lekker! Ik heb de extra vierge zonder toevoegingen van de natuurdrogist. Ik moet nog wel even wat langer afwachten wat het effect hiervan is, kan je er dus nog niet zo veel over vertellen, helaas!

Ben je al bij je (huis)arts geweest? Of telefonisch overleg met de dermatoloog gehad?

Grtz
P.s. volgens mij raadde Jetske Ultee juis aan de nachtcreme VOOR de vitamine Acreme te gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.
knolselderkind (ondertussen 27) heeft lang geleden ook een kuur roaccutane geslikt. (1 keer) wegens erge acné. Wij waren er ook niet gerust in maar ze had alleen erg droge lippen en dat was te verhelpen met lipbalsem van de apotheek. En haar heftige acné was weg. Nog steeds.

Antibiotica heeft ze nooit geslikt omdat we bang waren dat haar tanden zouden verkleuren.

not all who wander are lost
quote:tjjjjjemig schreef op 08 september 2014 @ 18:33:

Je mag zeker nog een vraag stellen. Ik ben minder actief met de nacht- en dagcremes dan met de vitamine A. Dit omdat ik echt een positief effect merk van de laatste en vroeger (tijdens acne) het gevoel had dat mijn huid met andere crèmes alleen maar slechter werd.

Nu het mooi egaal is ben ik rustig wat aan het proberen. Ik probeer nu ook kokosolie, lekker vettend, houdt vocht vast (voor zover dat kan). Ruikt alleen niet zo lekker! Ik heb de extra vierge zonder toevoegingen van de natuurdrogist. Ik moet nog wel even wat langer afwachten wat het effect hiervan is, kan je er dus nog niet zo veel over vertellen, helaas!

Ben je al bij je (huis)arts geweest? Of telefonisch overleg met de dermatoloog gehad?

Grtz

Oei, kokosolie durf ik denk ik nog niet aan op mijn vette huid

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de dermatoloog, ze heeft een recept voor de vit.A creme geschreven! Hopelijk kan ik het morgen al ophalen.
quote:knolselder schreef op 08 september 2014 @ 19:02:

knolselderkind (ondertussen 27) heeft lang geleden ook een kuur roaccutane geslikt. (1 keer) wegens erge acné. Wij waren er ook niet gerust in maar ze had alleen erg droge lippen en dat was te verhelpen met lipbalsem van de apotheek. En haar heftige acné was weg. Nog steeds.

Antibiotica heeft ze nooit geslikt omdat we bang waren dat haar tanden zouden verkleuren.

Fijn dat het zo goed heeft geholpen zeg! Zeker zonder nare bijwerkingen.

Misschien dat ik het in de toekomst nog overweeg, heb voor nu even teveel nare verhalen gelezen (en een enge documentaire gezien) over Roaccutane :(
Ik heb het geslikt. Ik geloof zo'n 3 maanden 20 per dag. Ik moest eigenlijk langer doorgaan, want ik kwam lang nog niet aan de dosis die nodig is. Maar ik kan je vertellen dat ik 3 maanden in een enorme dip zat. Mijn huid werd zo vreselijk lelijk, de vellen hingen er letterlijk aan. Ik kreeg last van maagzuur en voelde me gewoon belabberd. Dit heeft zeker ook nog tot een half jaar na stoppen geduurd. Mijn huid, ogen en lippen/mondhoeken zijn nooit meer helemaal hersteld. Ik heb echt enorm veel spijt! Ik moet zeggen dat ondanks de te lage dosis die ik heb gehad mijn ernstige acne weg is...af en toe heb ik nog een puistje maar het is erg rustig. Alsnog had ik het achteraf gezien niet ervoor over gehad.
Ik wil je niet bang maken overigens, maar terugkijkend naar deze periode is het voor mij echt een vreselijke periode geweest. Ik durfde amper nog mensen aan te kijken... Maar het kan best per persoon verschillen. Ben nu weer mijn vrolijke en zelfverzekerde zelf gelukkig :D
quote:citroen87 schreef op 08 september 2014 @ 20:41:

[...]

Oei, kokosolie durf ik denk ik nog niet aan op mijn vette huid

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de dermatoloog, ze heeft een recept voor de vit.A creme geschreven! Hopelijk kan ik het morgen al ophalen.

Nee, zou ik ook nog niet doen (ik ben ook een beetje ambivalent hierover). Wat fijn dat je arts dit voor wilde schrijven! Ik vraag me dan wel af waarom er eerst voor zo'n enorm heftig middel als roaccutane wordt gekozen en niet als tussenstap voor vitamine A crème.

Misschien heb ik het al gezegd, maar deze crème is dus ook het enige middel wat wetenschappelijk bewezen huidveroudering tegen gaat! Vind ik een leuke gedachte erbij!! En een extra reden om het te blijven gebruiken!

Doe echt voorzichtig aan, hè? Dat heeft je dermatoloog denk ik ook wel gezegd? Kijk heel secuur hoe je huid reageert. Als het rood of pijnlijk wordt, gewoon even een dagje wachten. En 's avonds smeren, naast goede zonnebescherming (factor 50). Ik geloof dat het als je hier niet goed mee zou smeren, je dan pigmentvlekken kunt krijgen.
Inderdaad raar dat er eerst roaccutane werd voorgeschreven voordat er überhaupt eerst vitamine a crème was geprobeerd..

Maar fijn dat het is voorgeschreven!

Zoals tjjjemig zegt: wel rustig beginnen, kijken hoe je huid reageert. Kan in eerste instantie wat rood worden of acne iets verergeren, maar dat zou na twee weken geloof ik wel over moeten gaan. Ikzelf kreeg alleen een wat droge huid. En inderdaad huid goed beschermen tegen de zon! En crème in koelkast bewaren.

's Avonds voor slapen gaan opsmeren op schone en vooral droge huid. Volgens mij kan je wel nachtcreme ervoor opsmeren, maar doe dan pas 20 min later ofzo de vitamine 1 crème op. Of andersom, pas de nachtcreme na een minuut of 20 als de vitamine a crème helemaal is ingetrokken. Of helemaal geen nachtcreme
@ullaaa: pff heftig zeg! Maar wat fijn dat je het in ieder geval niet voor niets hebt gedaan, en je gelukkig geen blijvende schade eraan hebt overgehouden!

@tjjjeeemig en tistochwat: ja het was ook wel een gek bezoekje aan de dermatoloog. Ik noemde alles op wat ik al geprobeerd had, en ze vroeg of ik roaccutane al geprobeerd had (nee) en of ik hiervoor open stond (ja). Verder kreeg ik er niet echt informatie over Alleen dat ik zeker niet zwanger mag worden. Omdat ik zelf al heel veel over roaccutane gelezen had heb ik verder niet om meer informatie gevraagd. Het was overigens een arts in opleiding, en de 'echte' dermatoloog kwam ook nog even kijken en zei dat roaccutane wel echt een goed idee was omdat ik al zoveel littekens heb (en gaf zelfs aan dat ik er eigenlijk al eerder mee had moeten beginnen!). Ik was een beetje overdonderd over hoe ernstig ze mijn huid blijkbaar vonden, dat ik op dat moment alleen blij was dat ik meteen bloed mocht prikken.

Maargoed, de tretinoine creme is besteld bij de apotheek, dus kan als het goed is morgen beginnen! bedankt voor jullie tips!
Ben vandaag net 3 dagen geleden gestart met een roaccutanekuur van 6 maanden. Van welke bijwerkingen hebben jullie last gehad en hoe hebben jullie deze opgevangen?

@citroen87, heel veel succes met de tretinoine creme. Ik hoop dat deze bij jou helpt!
Hier ook een ex-roaccutane gebruikster! Ik heb 2 kuren gehad..

eerste duurde ongeveer 5-6 maanden, zelfde bijwerkingen als iedereen, droge huid, droog haar (wat voor de afwisseling wel eens fijn was, normaal zeer snel vet haar), droge lippen.. spierpijn iets meer last van, maar niet heel hinderlijk (sportte destijds ook gewoon veel).

Ik heb geen uitbarsting in het begin gehad, ging na 3 weken ongeveer werken. Na mijn eerste kuur was het weg, maar kwamen de puistjes na een maand langzaam weer terug..

Dus op overleg huisarts 2e kuur gestart, 10 mg per dag, deze kuur na 2,5 maand ongeveer gestopt ivm verschillende omstandigheden; het werd zomer, moest bloedprikken en huisarts zou 4 weken op vakantie zijn zoiets.. dus kwam er op neer dat ik sowieso tijdje zonder zou zitten, toen hebben we besloten maar om het in de zomer aan te kijken.. ging heel goed en nog steeds! Ben er erg blij mee dat ik het gedaan heb, niet elke ochtend moeten controleren/constateren dat er weeer een nieuwe puist bij zit, is erg prettig!

Succes alle dames die gaan beginnen! Voor vragen kan je altijd contact opnemen!
Ik ben bijna 20 en slik nu voor de 2e keer Roaccutane, de eerste keer was in 2010, veel kan ik me hier niet van herinneren alleen dat ik extreem moe was en droge lippen had.

Nu ben ik al 7,5 maand bezig met kuur, als het goed is mag ik begin oktober stoppen. Zelf ben ik er nog niet van overtuigd of het wel volledig wel is, en ik weet niet of ik wel wil stoppen. Deze kuur is me zwaar gevallen, ik ben ongelofelijk ongelukkig, depressief en verdrietig. Ik hoop dat dit voornamelijk komt door de Roaccutane. Ook heb ik last van een droge huid en lippen, dit weet ik goed onder controle te houden door elke avond voor het slapen te douchen en een washandje gebruiken en daarmee alle velletjes van mijn gezicht en lippen eraf te 'rollen'. Zodra dit helemaal glad is gebruik ik na het douchen DIRECT lippenbalsem en een gezichtscrème, dit werkt zeer goed voor mij.

Ik heb eigenlijk geen last meer van nieuwe acne, heel soms nog random op het lichaam zoals op mijn bovenbeen of onderrug. Dit is natuurlijk nog vervelend en ik schaam me hier nog voor voor mijn vriend. Mijn rug is helemaal glad, er zijn nog alleen veel te veel donkerrode vlekken en littekens te zien, hopelijk vervaagd dit en kan ik eventueel gelazerd worden. Op mijn borst zijn de vlekken bijna weg, maar nog niet zo erg dat ik een trui met lage hals aan kan. Dit vind ik verschrikkelijk. Vooral in de zomer was dit moeilijk. Verder ben ik nu over het algemeen tevreden.
Jen_m hoe gaat het met je? Ik ben benieuwd hoe je eerste weken aan de roaccutane zijn verlopen! Heb stiekem een beetje spijt dat ik niet heb doorgezet, want zelf zie ik geen verbetering in mijn huid met de vit a creme (hoewel dat natuurlijk te verwachten was op dit termijn).

Fijn dat het voor jou zo goed heeft gewerkt 0love0!

Francagoris, wat vervelend dat de kuur je zo zwaar valt! Gelukkig mag je bijna stoppen. Fijn dat de acne wel verdwenen is, maar ik weet inderdaad hoe vervelend die littekens kunnen zijn. Die vind ik zelf eigenlijk het meest storend, hoewel ik die wel makkelijker kan verbergen met make-up. Maar op je borst is dat misschien moeilijker :( gelukkig verdwijnen de meeste littekens uiteindelijk wel!
Ha Citroen! Wat balen zeg!! Hoe lang ben je nu bezig? Welke termijn heeft de dermatoloog genoemd?

Ook bij de crème is het echt geduld hebben, helaas! Hoop dat je alsnog effect gaat merken!!!

Ik duim voor je,

En anders alsnog over op de roaccutane.
quote:francagoris schreef op 18 september 2014 @ 10:54:

Ik ben bijna 20 en slik nu voor de 2e keer Roaccutane, de eerste keer was in 2010, veel kan ik me hier niet van herinneren alleen dat ik extreem moe was en droge lippen had.

Nu ben ik al 7,5 maand bezig met kuur, als het goed is mag ik begin oktober stoppen. Zelf ben ik er nog niet van overtuigd of het wel volledig wel is, en ik weet niet of ik wel wil stoppen. Deze kuur is me zwaar gevallen, ik ben ongelofelijk ongelukkig, depressief en verdrietig. Ik hoop dat dit voornamelijk komt door de Roaccutane. Ook heb ik last van een droge huid en lippen, dit weet ik goed onder controle te houden door elke avond voor het slapen te douchen en een washandje gebruiken en daarmee alle velletjes van mijn gezicht en lippen eraf te 'rollen'. Zodra dit helemaal glad is gebruik ik na het douchen DIRECT lippenbalsem en een gezichtscrème, dit werkt zeer goed voor mij.

Ik heb eigenlijk geen last meer van nieuwe acne, heel soms nog random op het lichaam zoals op mijn bovenbeen of onderrug. Dit is natuurlijk nog vervelend en ik schaam me hier nog voor voor mijn vriend. Mijn rug is helemaal glad, er zijn nog alleen veel te veel donkerrode vlekken en littekens te zien, hopelijk vervaagd dit en kan ik eventueel gelazerd worden. Op mijn borst zijn de vlekken bijna weg, maar nog niet zo erg dat ik een trui met lage hals aan kan. Dit vind ik verschrikkelijk. Vooral in de zomer was dit moeilijk. Verder ben ik nu over het algemeen tevreden.
quote:tjjjjjemig schreef op 26 september 2014 @ 07:39:

Ha Citroen! Wat balen zeg!! Hoe lang ben je nu bezig? Welke termijn heeft de dermatoloog genoemd?

Ook bij de crème is het echt geduld hebben, helaas! Hoop dat je alsnog effect gaat merken!!!

Ik duim voor je,

En anders alsnog over op de roaccutane.Gelukkig zie ik echt een enorme vooruitgang sinds een paar dagen! Heb nog maar een paar puistjes, maar helaas ziet mijn huid er door alle littekens niet beter uit. Volgens mij werkt de vit a creme ook wel wat op de littekentjes, heb jij daar ook iets van gemerkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven